Page 16 - NAKlap 2022. szeptember X. évf. 8
P. 16
16 OKTATÁS 2022. SZEPTEMBER | LAP LAP | 2022. SZEPTEMBER OKTATÁS 17
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Tehetséggondozási siker az agrárszakképzésben A Minősített Tehetséggondozó
Műhely címről
Nagy elismerése az ágazati szakképzésben zajló tehetséggondozó, előttünk, hogy elérjük a kitűzött célo- – Hogyan jelent meg a tehetség- megjelenik. Ezen belül a kezdetektől
A Nemzeti Tehetség Központ által működtetett Nemzeti Tehetség
fejlesztő munkának, hogy az agrárszakképző intézmények közül kat. Ilyenek a nemzetközi szakmai gondozás az iskola eddigi életében? részt vettünk Magyarország hagyo- Program keretein belül lehet pályázni Minősített Tehetséggondozó
mányos és tájjellegű élelmiszereinek
trendek figyelése, a korszerű szakmai
elsőként a Közép-magyarországi ASzC Pesti Barnabás tartalmak beépítése a tananyagokba, a tehetséggondozási munkánk is Európai Uniós csatlakozás kereté- Műhely címre. A program a tehetséggel megáldott fiatalok hosszú távú,
– Iskolánk fő profilja a szakképzés,
folyamatos és tervezhető segítéséhez, támogatásához járul hozzá. Az
szorosabb kapcsolattartás az ipar
ben létrehozott gyűjteményének
Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola nyerte el a azon képviselőivel, akik szintén a fej- főleg a szakképzésekhez kapcsoló- elkészítésében. Közreműködtünk évenként megjelenő pályázati felhívások kétéves cselekvési progra-
Minősített Tehetséggondozó Műhely kitüntető címet. Az iskola által lődést tartják fontosnak. A szakkép- dik. Ezen kívül természetesen figyel- abban a munkában, aminek köszön- mokban meghatározott intézkedések megvalósítását szolgálják. A ren-
zésben a tehetség felismerése –
met fordítunk a matematikai (Ken-
hetően a kürtőskalács bekerült a
delkezésre álló lehetőségek sokak számára sorsfordítóak lehetnek a
elnyert címről, a mögötte álló munkáról és ennek az elismerésnek alapvetően – a gyakorlati tevékeny- guru matematikai verseny), humán Hungarikumok gyűjteményébe, és a fejlődésüket tekintve.
az agrárszakképzéssel kapcsolatos fejlesztési lehetőségeiről Galicz ség megfigyelésénél kezdődik, a prio- területekhez kapcsolódó (pl. Implom tepertős pogácsa Európai Uniós
József Helyesírási Verseny) tehet-
oltalom alá került. Számunkra kül-
ritás a szakmához kapcsolódó tevé-
István, a szakképző intézmény gyakorlati oktatásvezetője, tehet- kenységekhez kötődik. Már 9. osz- séggondozási lehetőségekre is. A detés, hogy hagyományainkat az és felkészítjük tanulóinkat az OSZTV kiterjedő ellenőrzési, értékelési
Miközben továbbra is válogatjuk
imádott szakmánkon keresztül
tálytól el kell kezdeni a tehetségek
rendszerrel rendelkezik, amelynek
szakképzésben a fő tehetséggondo-
séggondozó projektjének felelőse beszélt a NAKLapnak. figyelését, kiemelését, fejlesztését. A zási irányok az Országos Szakmai megismertethessük a tanulókkal és és SZKTV versenyekre, a felkészíté- célja, hogy feltárja a rendszer erős-
fejlesztésnek jól meghatározott elvek Tanulmányi Versenyek (OSZTV) és fejleszthessük hazaszeretetüket és seken a szélesebb válogatási lehe- ségeit, fejlesztendő területeit.
és programok alapján kell folynia, Szakma Kiváló Tanulója Versenyekre nemzeti identitástudatukat. Ezt a tőségként és a versenyszituációk Idén nyáron – egy válogató ver-
miközben a résztvevő tanároknak (SZKTV) történő felkészítések. Isko- munkát 20 éve végezzük, fejlesztjük modellezéseként, más tanulókat is seny keretében – megtörtént a fel-
többször kell tapasztalatot cserélni- lánk kezdetektől, immár 40 éve részt módszereinket és kíváncsian figyel- bevonunk. A versenyekre a tehetsé- készítésben részt vevő tanulók kivá-
ük. Mindemellett több versenyszitu- vesz ezeken a versenyeken és az jük, hova is fejlődnek az általunk ges tanulóinkat külön foglalkozá- lasztása. A válogató versenyre az
ációnak kell kitenni a tanulókat, az eredményeink alapján a leggyakrab- elindított folyamatok. 2001 óta sokkal készítjük fel, mely foglalkozá- ország valamennyi területéről, szak-
elért eredményeket intenzívebben ban az első három helyezett között szervezzük Magyarország hagyo- sok nem csak a versenyzőknek nyi- képző intézményéből jelentkezhet-
kell kommunikálni a szakma és a kül- ünnepelhetjük tanulóinkat. mányos és tájjellegű élelmiszereinek tottak, hanem minden érdeklődő tek tanulók, akik úgy érezték, hogy
világ felé. Nemzetközi szinten is meg Már nagyon régen felismertük, gyűjteményébe tartozó termékek tanulónak is. egy nemzetközi megmérettetésben
kell jelennie az agrárszakképzésnek hogy ha a tanulók figyelmét és érdek- kutatására, őrzésére, oktatására Szeretnénk, ha a pék-cukrász is szívesen megmutatnák képessé-
(pl. Skills). lődését a szakmájukon keresztül általunk létrehozott versenyeket. SZKT egyben egy Skills előválogató geiket. A válogatóverseny eredmé-
Különbséget kell tenni az egyes keltjük fel, akkor a tanulásban is sok- is lehetne. Óriási lehetőségként, és nyeként Magyarországot a 2023
képzési szintek között (MKKR: 4 kal aktívabbak és motiváltabbak lesz- – Most, hogy megkapták ezt az elis- eddigi szakmai munkánk elismeré- szeptemberében Lengyelországban
vagy 5, de akár 3), de az egyes ága- nek. Azok a tanulók, akikben fel tud- merést, mik a további terveik, Önök seként 2022-től a pék (bakery) megrendezésre kerülő EuroSkills
zatok között is (pl. műszaki, közgaz- juk kelteni a szakmai ismeretek iránti előtt álló feladatok? szakmában SKILLS tehetséggon- versenyen pék szakmában Skultéti
dasági). Nem nélkülözhető a szak- vágyat, jól láthatóan jobban tanulnak, Zita képviselheti. Egyelőre keressük
képzésben dolgozó kollégák „meg- törekednek az újabb és újabb tudás a lehetőséget, hogy a tartalék ver-
győzése” arról, hogy az agrárszak- megszerzésére, és majd később senyzőt is be tudjunk vonni a felké-
képzésben is ott vannak a „féldrága- találkozunk velük a szakmai mester- szülésbe.
kövek”, csak le kell értük hajolni. képzéseken, illetve a szakmában is A hagyományok ápolása kiváló
El kell hinnünk, hogy az évtizedek vezetői pozícióban tudnak elhelyez- lehetőséget biztosít, hogy a szakmai
óta belénk sulykoltakkal ellentétben, kedni. Iskolánkban már a 9. évfolya- ismereteken keresztül fejleszthes-
mi, akik a szakképzésben, illetve mon megkezdődik a tehetségesebb sük a tanulók nemzettudatát,
agrárszakképzésben dolgozunk nem (akkor még elsősorban érdeklődőbb) hazafias gondolkodását. Múzeum-
vagyunk kevesebbek, mint más tanulók megfigyelése és fokozatos pedagógiai tevékenységünk kereté-
középiskolai képzésben résztvevők! terhelése. A szakmai ismereteknek ben tovább folytatjuk a komáromi
A tehetséggondozás nagyon jó egy kiterjesztett szintjét bemutató Sütőipari Emléktár (Pékmúzeum)
húzóerő tud lenni a többi diák szá- hagyományőrző szakkörök, kéz- gyűjteményének bemutatását és
– Kérem meséljen kicsit az indulás- jelzővel illettek, de be kell látnunk a megjeleníteni az új követelmények- mára is, hogy elindulhasson a szük- ügyesség fejlesztő szakkörök – gondozását is.
ról, hogy kezdődött a kezdeményezés, tanulók megváltoztak, a szakma ben is. Nagyon bízom benne, hogy séges fejlődés. Külön örülök neki, melyeket több mint 20 éve szerve- Iskolánkban a 2022/2023-as
Önnek milyen szerepe volt ebben? pedig elrobogott mellettünk, mint rövid időn belül látszódik a jó irányba hogy ennek a folyamatnak támoga- zünk – jó lehetőséget biztosítanak a tanévben indul az okleveles sütő-
egy szuperexpressz. Ha nem változ- mutató eredmény. Az eddigi folya- tókat találtam az Agrárminisztéri- tehetségesebb és érdeklődő tanulók és cukrászipari technikus osztály,
– Iskolánkban mindig kiemelt sze- tatunk, teljesen ellehetetlenülünk. mat eredményességének egyértel- umnál, a Nemzeti Agrárgazdasági korai fejlesztésére. amely képzés célja – a szakmai
repet kapott a tanulók fejlesztése, és Az új gondolatokért kaptam bőven mű jelzése ez a minősítés. Kamaránál, a szakmát szerető és Szakmai képzésbe lépve pedig ismeretek középszintű átadása
a tehetségek gondozása, ami nem kritikát országosan is. Szerencsére tisztelő szakmai szervezeteknél, szintén fokozatosan segítjük, támo- – Iskolánk eltökélten folytatja dozó központ címet kaptunk, mely- mellett – a felsőoktatásba való
merül ki a szakmai versenyekre való mind az iskolában, mind az ország – Általánosságban már ismerjük a vállalkozásoknál. gatjuk ezeket a tanulókat. Fontos, tovább tehetséggondozó munkáját. nek feladata, hogy országos szű- közvetlen bekapcsolódás, és ott az
felkészítésekben. Mi jó pár évvel más iskoláiban is voltak olyan kollé- program céljait, de mit is jelent ez a Ami nagyon fontos, a Nemzeti hogy őket évek óta bevonjuk a nyilvá- Ezen belül továbbra is minden évben réssel (válogatóverseny) és egy egyetemmel megállapodott rend-
ezelőtt elindultunk egy úton, egy gák, akik ezt szintén belátták, így az gyakorlatban? Mire van szükség Tehetség Központ céljai között sze- nos szereplésekbe (rendezvények, megrendezzük a pék hagyományőrző éves intenzív felkészítéssel (mely- szerben a magasabb szinten taní-
más szemlélettel. Nem volt könnyű ő hatalmas húzóerejükkel elindulha- ahhoz, hogy a kitűzött célokat el is repel, hogy a Nemzeti Tehetség bemutatók, TV szereplések, verse- országos versenyt, a mézeskalács be iskolai, külső és nemzetközi tott középiskolai ismeretek beszá-
még a saját kollégáinkat sem meg- tott a fejlődési folyamat. Ennek még érjék a programmal? Programot az agrárágazati szakkép- nyek lebonyolítása stb.), hogy a kom- díszítő versenyt, a pozsonyi kifli készí- szakértőket is bevonunk) felkészít- mítása. Nagyon bízunk benne,
győzni, arról, hogy amit eddig gon- egyelőre az elején tartunk, de min- zés irányába is kibővítsék. Be kell munikációs képességeiket, és a visel- tő versenyt, a konyakosmeggy készítő sük Magyarország versenyzőjét a hogy ezek az eredmények vonzób-
doltunk a tanításról és a szakmai dent el kell kezdeni valahol, és tud- – Az agrártehetséggondozás a vezetni egy új fogalmat, elismerést kedéskultúrájukat is fejleszthessük. versenyt. Szeretnénk ezt az óriási ver- 2023-as EuroSkills versenyre. bá teszik az agrárszakképzés szak-
tudásunkról, azt gyökeresen át kell juk, a változtatás mindig nehéz. A gyakorlatban nagyon szerteágazó vagy díjat, amit talán nevezhetünk Iskolánk kiemelt tehetséggondo- senyeseményt egy tehetséggondozó Intézményünk a tehetséggondozó máit a továbbtanulók számára.
alakítanunk. Engem persze sokféle korszerűbb tartalmakat sikerült munkát igényel. Számos feladat áll agrártehetségnek. zó területe a hagyományőrzésben is versennyel is kiegészíteni. tevékenységére és programjára SZÉKELY ERIKA/NAK