Page 11 - NAKlap 2022. szeptember X. évf. 8
P. 11
10 INTERJÚ 2022. SZEPTEMBER | LAP LAP | 2022. SZEPTEMBER INTERJÚ 11
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Tapasztalatok az átalakult szakképzésről
Az oktatási rendszer átalakítása óta eltelt rövid időszak nem teszi több mint 42 százaléka választotta a – Az újjászervezett szakképzési
lehetővé, hogy a hatásokat értékeljük, de már látható, hogy az irányok szakmát és érettségit egyszerre adó rendszer jelentős újítása a tanuló-
szerződés helyébe lépő szakképzési
technikumokat. A beiratkozások
helyesek-e. Mindemellett az új kormány felállását követően, az idei még folyamatban vannak, így a munkaszerződés. Milyen visszajelzé-
sek érkeznek a munkaszerződéses
következő tanévre vonatkozó végle-
évben a szakterület új minisztériumhoz került. Erről és az eddig eltelt ges adatok még nem ismertek. rendszer működéséről? A gazdaság
időszak tapasztalatairól kérdeztük Pölöskei Gábornét, a Kulturális és – A kormányalakítást követően a szereplői részéről reálisak voltak-e a
bérfeszültség miatti aggodalmak?
Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkárát. szakképzés a Kulturális és Innovációs Várható-e a szakképzési munkaszer-
Minisztériumhoz került át, a felnőtt- ződéses rendszerrel kapcsolatban
képzés azonban a Technológiai és bármilyen változás?
– Két tanévet zárt a szakképzés, oktatás színvonalának további erő- szerűsége. Különösen a technikumok Ipari Minisztériumnál maradt. Ezzel
amelyek már az új szakképzési rend- södéséhez. Az új rendszerrel szem- esetében emelkedett dinamikusan a milyen változásokra számít vagy szá- – A gazdálkodó szervezetek alap-
szerben folytak. Miként értékelhető beni kezdeti bizonytalanságok jelentkezések száma. A 2022/2023- míthat a szakterület? vetően pozitívan fogadták a szak-
az elmúlt két év? Ön hogy látja, az elmúltak, mert az oktatók megta- as tanévre történő beiratkozási ered- képzési munkaszerződés bevezeté-
eddigi eredmények az elvárások sze- pasztalták a megváltozott jogvi- mények alapján lehet-e már következ- – A két minisztérium között sét és a duális szakképzést érintő
rint alakultak? Mennyire tekinthető szony előnyeit, az éves órakeret adta tetni a szakképzés népszerűségét továbbra is szoros együttműködésre változásokat, különösen azt, hogy
sikeresnek az előrehaladás a Szak- többlet lehetőségeket. Azt tapasz- illetően? Sikerült megtartani a koráb- törekszünk. A szakképzési rendszer nagyobb szerephez jutottak a kép-
képzés 4.0 stratégiában megfogal- taljuk, hogy ma a tanárok szívesen bi évek növekvő beiskolázási ará- megújítása az eddigi szellemben zési programok kialakításában. A
mazott célkitűzések megvalósításá- jönnek a szakképzésbe. nyát? folytatódik, legfontosabb feladatunk bérfeszültségek miatti korábbi
nak tükrében? az új rendszer megszilárdítása és aggodalmak is oldódtak már. A kis-
– Az elmúlt két évben a középfokú – A jelentkezési adatok alapján a finomhangolása az elmúlt két év és középvállalkozások elérése nehe-
– A tapasztalatok egyértelműen oktatásba jelentkezők között jelen- technikumok idén is rendkívül nép- tapasztalatainak figyelembevételé- zebb feladatnak bizonyult, remé-
azt mutatják, hogy a kézzelfogható tősen növekedett a szakképzés nép- szerűnek bizonyultak, a felvételizők vel. nyeink szerint azonban őket is egyre 2020-ban százharminc fővel indult, gálja a felnőttek oktatása, képzése ezer felnőtt vett részt valamely szak-
előnyöket látva a kezdeti óvatossá- nagyobb arányban be tudjuk vonni a idén már közel ezren vettek részt a kép- esetében megerősített, előzetes ma megszerzésére irányuló szakmai
got követően mind a szakképző – Az elmúlt időszakban számos duális szakmai oktatásba. zésben. Júniusi adatok szerint a szak- tudás beszámítása. Miként látja, oktatásban. A TOP 5 ágazatnak az
intézmények vezetői és oktatói, képzőközpont alakult a duális kép- Fontos újítás, hogy kifejezetten a képzési centrumokban szervezett melyek a tapasztalatok ennek haté- elektronika és elektrotechnika; a turiz-
mind a tanulók és szüleik nyitottá zésben való részvétel megerősítése gazdálkodó szervezetek számára műhelyiskolai képzésbe a most záruló konyságáról? Mennyire ösztönözte ez mus-vendéglátás; az építőipar; a gaz-
váltak az új szakképzési rendszerrel céljából, amelyhez jelentős mérték- készült egy új modul a KRÉTA rend- tanév során beiratkozottak több mint a felnőtt lakosságot arra, hogy újra dálkodás és menedzsment; valamint
bevezetett változásokra. Mi sem ben hozzájárultak a meghirdetett szerben, amely az adminisztrációs fele már részszakmát szerzett. Ez az „iskolapadba” üljön? az egészségügy bizonyultak.
igazolja ezt jobban, mint a jelentke- pályázati lehetőségek is. Mik a terhek csökkentését szolgálja. A fej- arány folyamatosan nőhet, mivel a Az előzetes tudás beszámításá-
zők számának növekedése és a tapasztalatok az eddigi működésük- lesztéssel kapcsolatos információk képzések a tanév rendjétől függetlenül – Mindig hangsúlyozzuk, hogy a fel- nak szabályait minden iskola a saját
javuló tanulmányi eredmények, ről? terjesztésében számítunk a kama- sok helyen jelenleg is folynak. nőtteknek nem kell a szó szoros értel- szakmai programjában határozza
különösen a technikumokban. Mind- rák támogatására is. A dobbantó programot a mében újra iskolapadba ülniük, ha meg, azonban folyamatban van egy
ezekre reményeink szerint hosszú – Az ágazati képzőközpontok lét- 2022-ben a Szakképzési Innováci- 2021/2022-es tanévben beiratko- szakmát szeretnének tanulni. Oktatá- egységes beszámítási rendszer
távon is hatással lesznek az olyan, a rehozását és a szakmai oktatás ós Tanács és az ágazati készségtaná- zott tanulók több mint fele sikeresen suk eleve csökkentett időtartamban, a alapjainak a kidolgozása.
szakképzés népszerűségét növelő korszerűsítését elősegítő infra- csok közreműködésével elindult a elvégezte, harmaduk pedig már legtöbb helyen részben online formá-
intézkedések, mint az ösztöndíj- strukturális és eszközfejlesztések szakképzési reformok monitorozása. dobbantott a műhelyiskolába, ahol a ban történik, és a korábbi tanulmá- – Az Európai Szakképzési Hét prog-
rendszer, vagy az oktatás körülmé- megvalósítására 8 milliárd forint A Magyar Kereskedelmi és Iparkama- legnépszerűbb részszakmák a sza- nyok, előzetesen megszerzett tudás ramsorozatának egyik májusi tájé-
nyeinek javítása. fejlesztési forrást biztosított a ra közreműködésével gyűjtjük, rend- kácssegéd, a szobafestő, a bolti elő- és szakmai tapasztalat beszámításá- koztatóján Ön arról beszélt, hogy „a
Utóbbival kapcsolatban elmond- szakterület. A képzőközpontok lét- szerezzük és dolgozzuk fel a felmerü- készítő és a falazó kőműves, vala- val a képzési idő tovább rövidíthető. szakképzésnek el kell mozdulnia a
ható, hogy az elmúlt időszak során rehozásának lehetőségével már lő kérdéseket és javaslatokat. mint a pincérsegéd voltak. Szintén nagy rugalmasságot biztosít, zöldítés irányába, és egy zöld szak-
lehetővé vált és – terveink szerint – számos vállalat élt, felismerve a A műhelyiskolai képzés egyelőre hogy amennyiben a képzésben részt képzési programot kell létrehozni,
a jövőben is folytatódik a szakképzés képzési forma által biztosított elő- – A szakképzésből lemorzsolódók, nagyobb arányban az iskolai tanmű- vevő az adott területen dolgozik, szak- amelyre nagy igény van”. Ez milyen
infrastruktúrájának és felszereltsé- nyöket. Ugyanakkor azt látjuk, hogy korai iskolaelhagyók arányának csök- helyekben zajlik. A következő idő- irányú oktatását az őt foglalkoztató módon fog megjelenni a szakképzés
gének intenzív fejlesztése. Az elmúlt sokan még óvatosak az új lehető- kentése érdekében kerültek bevezet- szak egyik legfontosabb feladata, vállalatnál is teljesítheti. mindennapjaiban?
két évben több mint 12 milliárd séggel kapcsolatban. A duális kép- ték a rugalmas tanulási utakat kínáló hogy az információk minél szélesebb Kifejezetten intenzív, 6-12 hónapos
forintot tudtunk fordítani a szakkép- zőhelyek nyilvántartásában jelen- képzési formákat, mint a műhely- körben való elterjesztésével növelni képzéseket a szakképzési centrumok – A zöldítés elsősorban a zöld
zési centrumok színvonalas műkö- leg huszonhat ágazati képzőköz- iskolát és a dobbantó programot. tudjuk a programban részt vállaló intézményei a most záruló tanévben készségek tartalmi szabályozókba
dését segítő infrastruktúra-fejlesz- pont szerepel, közel kétszáz gaz- Hogy látja, mennyire váltják be a hoz- vállalkozások számát. több mint ötezer fő részére indíthat- való beépítését takarja, az általános
tésekre, épületfelújításokra. dálkodó szervezet – köztük szép zájuk fűzött reményeket? A programok tapasztalatait rend- tak, így ezer fővel több felnőtt vehetett fenntartható, zöld készségek azono-
A megemelt bérek nem csak új számban egyéni vállalkozók és szeresen értékeljük, és gyűjtjük a részt szakmajegyzékes szakmák sításával, majd annak ágazatonként
lendületet adtak a rendszerben kkv-k – tagságával. A képzőköz- – A rugalmas tanulási utakat meg- továbbfejlesztésre vonatkozó javas- megszerzésére irányuló intenzív kép- és szakmánként való meghatározá-
oktatóknak, hanem lehetőséget is pontok mellett változatlanul műkö- valósító programok létjogosultságát latokat. zésben, mint az előző tanévben. sával. Ez a munka már elkezdődött.
nyitottak a versenyszféra szakem- dik a már megszokott duális kép- igazolja a képzések iránti nagy érdeklő- A teljes – állami és nem állami – SZAKKÉPZÉSI ÉS
bereinek nagyobb arányú bevonásá- zésben a gazdálkodó-tanuló kap- dés, valamint a lemorzsolódások csök- – Az egész életen át tartó tanulás rendszerben 2020-ban összesen SZAKTANÁCSADÁSI
ra, hozzájárulva ezzel a szakmai csolatára épített gyakorlati képzés. kenése. A műhelyiskolai program támogatása fontos célunk. Ezt szol- negyvenezer, 2022-ben negyvenöt- IGAZGATÓSÁG/NAK