Page 11 - NAKlap 2022. szeptember X. évf. 8
P. 11

10  INTERJÚ   2022. SZEPTEMBER |   LAP  LAP  | 2022. SZEPTEMBER                                       INTERJÚ         11
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Tapasztalatok az átalakult szakképzésről







 Az oktatási rendszer átalakítása óta eltelt rövid időszak nem teszi   több mint 42 százaléka választotta a   – Az újjászervezett szakképzési

 lehetővé, hogy a hatásokat értékeljük, de már látható, hogy az irányok   szakmát és érettségit egyszerre adó   rendszer jelentős újítása a tanuló-
     szerződés helyébe lépő szakképzési
 technikumokat. A beiratkozások
 helyesek-e. Mindemellett az új kormány felállását követően, az idei   még folyamatban vannak, így a   munkaszerződés. Milyen visszajelzé-
     sek érkeznek a munkaszerződéses
 következő tanévre vonatkozó végle-
 évben a szakterület új minisztériumhoz került. Erről és az eddig eltelt   ges adatok még nem ismertek.  rendszer működéséről? A gazdaság
 időszak tapasztalatairól kérdeztük Pölöskei Gábornét, a Kulturális és   – A kormányalakítást követően a   szereplői részéről reálisak voltak-e a
     bérfeszültség miatti aggodalmak?
 Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkárát.  szakképzés a Kulturális és Innovációs   Várható-e a szakképzési munkaszer-
 Minisztériumhoz került át, a felnőtt-  ződéses rendszerrel kapcsolatban
 képzés azonban a Technológiai és   bármilyen változás?
 – Két tanévet zárt a szakképzés,   oktatás színvonalának további erő-  szerűsége. Különösen a technikumok   Ipari Minisztériumnál maradt. Ezzel
 amelyek már az új szakképzési rend-  södéséhez. Az új rendszerrel szem-  esetében emelkedett dinamikusan a   milyen változásokra számít vagy szá-  – A gazdálkodó szervezetek alap-
 szerben folytak. Miként értékelhető   beni kezdeti bizonytalanságok   jelentkezések száma. A 2022/2023-  míthat a szakterület?  vetően pozitívan fogadták a szak-
 az elmúlt két év? Ön hogy látja, az   elmúltak, mert az oktatók megta-  as tanévre történő beiratkozási ered-  képzési munkaszerződés bevezeté-
 eddigi eredmények az elvárások sze-  pasztalták a megváltozott jogvi-  mények alapján lehet-e már következ-  – A két minisztérium között   sét és a duális szakképzést érintő
 rint alakultak? Mennyire tekinthető   szony előnyeit, az éves órakeret adta   tetni a szakképzés népszerűségét   továbbra is szoros együttműködésre   változásokat, különösen azt, hogy
 sikeresnek az előrehaladás a Szak-  többlet lehetőségeket. Azt tapasz-  illetően? Sikerült megtartani a koráb-  törekszünk. A szakképzési rendszer   nagyobb szerephez jutottak a kép-
 képzés 4.0 stratégiában megfogal-  taljuk, hogy ma a tanárok szívesen   bi évek növekvő beiskolázási ará-  megújítása az eddigi szellemben   zési programok kialakításában. A
 mazott célkitűzések megvalósításá-  jönnek a szakképzésbe.  nyát?   folytatódik, legfontosabb feladatunk   bérfeszültségek miatti korábbi
 nak tükrében?  az  új  rendszer  megszilárdítása  és   aggodalmak is oldódtak már. A kis-
 – Az elmúlt két évben a középfokú   – A jelentkezési adatok alapján a   finomhangolása az elmúlt két év   és középvállalkozások elérése nehe-
 – A tapasztalatok egyértelműen   oktatásba jelentkezők között jelen-  technikumok idén is rendkívül nép-  tapasztalatainak figyelembevételé-  zebb feladatnak bizonyult, remé-
 azt mutatják, hogy a kézzelfogható   tősen növekedett a szakképzés nép-  szerűnek bizonyultak, a felvételizők   vel.  nyeink szerint azonban őket is egyre   2020-ban  százharminc  fővel  indult,   gálja  a  felnőttek  oktatása,  képzése   ezer felnőtt vett részt valamely szak-
 előnyöket látva a kezdeti óvatossá-  nagyobb arányban be tudjuk vonni a   idén már közel ezren vettek részt a kép-  esetében megerősített, előzetes   ma megszerzésére irányuló szakmai
 got követően mind a szakképző   – Az elmúlt időszakban számos   duális szakmai oktatásba.  zésben. Júniusi adatok szerint a szak-  tudás beszámítása. Miként látja,   oktatásban. A TOP 5 ágazatnak az
 intézmények vezetői és oktatói,   képzőközpont alakult a duális kép-  Fontos újítás, hogy kifejezetten a   képzési centrumokban szervezett   melyek a tapasztalatok ennek haté-  elektronika és elektrotechnika; a turiz-
 mind a tanulók és szüleik nyitottá   zésben való részvétel megerősítése   gazdálkodó szervezetek számára   műhelyiskolai képzésbe a most záruló   konyságáról? Mennyire ösztönözte ez   mus-vendéglátás; az építőipar; a gaz-
 váltak az új szakképzési rendszerrel   céljából, amelyhez jelentős mérték-  készült egy új modul a KRÉTA rend-  tanév során beiratkozottak több mint   a felnőtt lakosságot arra, hogy újra   dálkodás és menedzsment; valamint
 bevezetett változásokra.  Mi sem   ben hozzájárultak a meghirdetett   szerben, amely az adminisztrációs   fele már részszakmát szerzett. Ez az   „iskolapadba” üljön?  az egészségügy bizonyultak.
 igazolja ezt jobban, mint a jelentke-  pályázati lehetőségek is. Mik a   terhek csökkentését szolgálja. A fej-  arány folyamatosan nőhet, mivel a   Az előzetes tudás beszámításá-
 zők számának növekedése és a   tapasztalatok az eddigi működésük-  lesztéssel kapcsolatos információk   képzések a tanév rendjétől függetlenül   – Mindig hangsúlyozzuk, hogy a fel-  nak szabályait minden iskola a saját
 javuló tanulmányi eredmények,   ről?  terjesztésében számítunk a kama-  sok helyen jelenleg is folynak.  nőtteknek nem kell a szó szoros értel-  szakmai programjában határozza
 különösen a technikumokban. Mind-  rák támogatására is.   A dobbantó programot a   mében újra iskolapadba ülniük, ha   meg, azonban folyamatban van egy
 ezekre reményeink szerint hosszú   – Az ágazati képzőközpontok lét-  2022-ben a Szakképzési Innováci-  2021/2022-es tanévben beiratko-  szakmát szeretnének tanulni. Oktatá-  egységes beszámítási rendszer
 távon is hatással lesznek az olyan, a   rehozását és a szakmai oktatás   ós Tanács és az ágazati készségtaná-  zott tanulók több mint fele sikeresen   suk eleve csökkentett időtartamban, a   alapjainak a kidolgozása.
 szakképzés népszerűségét növelő   korszerűsítését elősegítő infra-  csok közreműködésével elindult a   elvégezte, harmaduk  pedig  már   legtöbb helyen részben online formá-
 intézkedések, mint az ösztöndíj-  strukturális és eszközfejlesztések   szakképzési reformok monitorozása.   dobbantott a műhelyiskolába, ahol a   ban történik, és a korábbi tanulmá-  – Az Európai Szakképzési Hét prog-
 rendszer, vagy az oktatás körülmé-  megvalósítására 8 milliárd forint   A Magyar Kereskedelmi és Iparkama-  legnépszerűbb részszakmák a sza-  nyok, előzetesen megszerzett tudás   ramsorozatának egyik májusi tájé-
 nyeinek javítása.  fejlesztési forrást biztosított a   ra közreműködésével gyűjtjük, rend-  kácssegéd, a szobafestő, a bolti elő-  és szakmai tapasztalat beszámításá-  koztatóján Ön arról beszélt, hogy „a
 Utóbbival kapcsolatban elmond-  szakterület. A képzőközpontok lét-  szerezzük és dolgozzuk fel a felmerü-  készítő és a falazó kőműves, vala-  val a képzési idő tovább rövidíthető.   szakképzésnek  el kell  mozdulnia a
 ható, hogy az elmúlt időszak során   rehozásának lehetőségével  már   lő kérdéseket és javaslatokat.  mint a pincérsegéd voltak.  Szintén nagy rugalmasságot biztosít,   zöldítés irányába, és egy zöld szak-
 lehetővé vált és – terveink szerint –   számos vállalat élt, felismerve a   A műhelyiskolai képzés egyelőre   hogy amennyiben a képzésben részt   képzési programot kell létrehozni,
 a jövőben is folytatódik a szakképzés   képzési forma által biztosított elő-  – A szakképzésből lemorzsolódók,   nagyobb arányban az iskolai tanmű-  vevő az adott területen dolgozik, szak-  amelyre nagy igény van”. Ez milyen
 infrastruktúrájának és felszereltsé-  nyöket. Ugyanakkor azt látjuk, hogy   korai iskolaelhagyók arányának csök-  helyekben zajlik. A következő idő-  irányú oktatását az őt foglalkoztató   módon fog megjelenni a szakképzés
 gének intenzív fejlesztése. Az elmúlt   sokan még óvatosak az új lehető-  kentése érdekében kerültek bevezet-  szak egyik legfontosabb feladata,   vállalatnál is teljesítheti.  mindennapjaiban?
 két évben több mint 12 milliárd   séggel kapcsolatban. A duális kép-  ték a rugalmas tanulási utakat kínáló   hogy az információk minél szélesebb   Kifejezetten intenzív, 6-12 hónapos
 forintot tudtunk fordítani a szakkép-  zőhelyek nyilvántartásában jelen-  képzési formákat, mint a műhely-  körben való elterjesztésével növelni   képzéseket a szakképzési centrumok   –  A zöldítés elsősorban a zöld
 zési centrumok színvonalas műkö-  leg huszonhat ágazati képzőköz-  iskolát és a dobbantó programot.   tudjuk a programban részt vállaló   intézményei a most záruló tanévben   készségek tartalmi szabályozókba
 dését segítő infrastruktúra-fejlesz-  pont  szerepel,  közel  kétszáz  gaz-  Hogy látja, mennyire váltják be a hoz-  vállalkozások számát.   több mint ötezer fő részére indíthat-  való beépítését takarja, az általános
 tésekre, épületfelújításokra.  dálkodó szervezet – köztük szép   zájuk fűzött reményeket?  A programok tapasztalatait rend-  tak, így ezer fővel több felnőtt vehetett   fenntartható, zöld készségek azono-
 A megemelt bérek nem csak új   számban egyéni vállalkozók és   szeresen értékeljük, és gyűjtjük a   részt szakmajegyzékes szakmák   sításával, majd annak ágazatonként
 lendületet adtak a rendszerben   kkv-k  –  tagságával.  A  képzőköz-  – A rugalmas tanulási utakat meg-  továbbfejlesztésre vonatkozó javas-  megszerzésére irányuló intenzív kép-  és szakmánként való meghatározá-
 oktatóknak, hanem lehetőséget is   pontok mellett változatlanul műkö-  valósító programok létjogosultságát   latokat.  zésben, mint az előző tanévben.  sával. Ez a munka már elkezdődött.
 nyitottak a versenyszféra szakem-  dik a már megszokott duális kép-  igazolja a képzések iránti nagy érdeklő-  A teljes – állami és nem állami –    SZAKKÉPZÉSI ÉS
 bereinek nagyobb arányú bevonásá-  zésben a gazdálkodó-tanuló kap-  dés, valamint a lemorzsolódások csök-  – Az egész életen át tartó tanulás   rendszerben 2020-ban összesen   SZAKTANÁCSADÁSI
 ra, hozzájárulva ezzel a szakmai   csolatára épített gyakorlati képzés.  kenése. A műhelyiskolai program   támogatása fontos célunk. Ezt szol-  negyvenezer, 2022-ben negyvenöt-  IGAZGATÓSÁG/NAK
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16