Page 10 - NAKlap 2022. szeptember X. évf. 8
P. 10

10      INTERJÚ                                                                       2022. SZEPTEMBER |          LAP               LAP  | 2022. SZEPTEMBER                                                                     INTERJÚ         11
                                                                                                                        A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
           Tapasztalatok az átalakult szakképzésről







           Az oktatási rendszer átalakítása óta eltelt rövid időszak nem teszi                         több mint 42 százaléka választotta a   – Az újjászervezett szakképzési

           lehetővé, hogy a hatásokat értékeljük, de már látható, hogy az irányok                      szakmát és érettségit egyszerre adó   rendszer jelentős újítása a tanuló-
                                                                                                                                          szerződés helyébe lépő szakképzési
                                                                                                       technikumokat. A beiratkozások
           helyesek-e. Mindemellett az új kormány felállását követően, az idei                         még folyamatban vannak, így a      munkaszerződés. Milyen visszajelzé-
                                                                                                                                          sek érkeznek a munkaszerződéses
                                                                                                       következő tanévre vonatkozó végle-
           évben a szakterület új minisztériumhoz került. Erről és az eddig eltelt                     ges adatok még nem ismertek.       rendszer működéséről? A gazdaság
           időszak tapasztalatairól kérdeztük Pölöskei Gábornét, a Kulturális és                         – A kormányalakítást követően a   szereplői részéről reálisak voltak-e a
                                                                                                                                          bérfeszültség miatti aggodalmak?
           Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkárát.                      szakképzés a Kulturális és Innovációs   Várható-e a szakképzési munkaszer-
                                                                                                       Minisztériumhoz került át, a felnőtt-  ződéses rendszerrel kapcsolatban
                                                                                                       képzés azonban a Technológiai és   bármilyen változás?
             – Két tanévet zárt a szakképzés,   oktatás színvonalának további erő-  szerűsége. Különösen a technikumok   Ipari Minisztériumnál maradt. Ezzel
           amelyek már az új szakképzési rend-  södéséhez. Az új rendszerrel szem-  esetében emelkedett dinamikusan a   milyen változásokra számít vagy szá-  – A gazdálkodó szervezetek alap-
           szerben folytak. Miként értékelhető   beni kezdeti bizonytalanságok   jelentkezések száma. A 2022/2023-  míthat a szakterület?  vetően pozitívan fogadták a szak-
           az elmúlt két év? Ön hogy látja, az   elmúltak, mert az oktatók megta-  as tanévre történő beiratkozási ered-                  képzési munkaszerződés bevezeté-
           eddigi eredmények az elvárások sze-  pasztalták a megváltozott jogvi-  mények alapján lehet-e már következ-  – A két minisztérium között   sét és a duális szakképzést érintő
           rint alakultak? Mennyire tekinthető   szony előnyeit, az éves órakeret adta   tetni a szakképzés népszerűségét   továbbra is szoros együttműködésre   változásokat, különösen azt, hogy
           sikeresnek az előrehaladás a Szak-  többlet lehetőségeket. Azt tapasz-  illetően? Sikerült megtartani a koráb-  törekszünk. A szakképzési rendszer   nagyobb szerephez jutottak a kép-
           képzés 4.0 stratégiában megfogal-  taljuk, hogy ma a tanárok szívesen   bi évek növekvő beiskolázási ará-  megújítása az eddigi szellemben   zési programok kialakításában. A
           mazott célkitűzések megvalósításá-  jönnek a szakképzésbe.   nyát?                          folytatódik, legfontosabb feladatunk   bérfeszültségek miatti korábbi
           nak tükrében?                                                                               az  új  rendszer  megszilárdítása  és   aggodalmak is oldódtak már. A kis-
                                            – Az elmúlt két évben a középfokú   – A jelentkezési adatok alapján a   finomhangolása az elmúlt két év   és középvállalkozások elérése nehe-
             – A tapasztalatok egyértelműen   oktatásba jelentkezők között jelen-  technikumok idén is rendkívül nép-  tapasztalatainak figyelembevételé-  zebb feladatnak bizonyult, remé-
           azt mutatják, hogy a kézzelfogható   tősen növekedett a szakképzés nép-  szerűnek bizonyultak, a felvételizők   vel.           nyeink szerint azonban őket is egyre   2020-ban  százharminc  fővel  indult,   gálja  a  felnőttek  oktatása,  képzése   ezer felnőtt vett részt valamely szak-
           előnyöket látva a kezdeti óvatossá-                                                                                            nagyobb arányban be tudjuk vonni a   idén már közel ezren vettek részt a kép-  esetében megerősített, előzetes   ma megszerzésére irányuló szakmai
           got követően mind a szakképző                                                                 – Az elmúlt időszakban számos    duális szakmai oktatásba.      zésben. Júniusi adatok szerint a szak-  tudás beszámítása. Miként látja,   oktatásban. A TOP 5 ágazatnak az
           intézmények vezetői és oktatói,                                                             képzőközpont alakult a duális kép-   Fontos újítás, hogy kifejezetten a   képzési centrumokban szervezett   melyek a tapasztalatok ennek haté-  elektronika és elektrotechnika; a turiz-
           mind a tanulók és szüleik nyitottá                                                          zésben való részvétel megerősítése   gazdálkodó szervezetek számára   műhelyiskolai képzésbe a most záruló   konyságáról? Mennyire ösztönözte ez   mus-vendéglátás; az építőipar; a gaz-
           váltak az új szakképzési rendszerrel                                                        céljából, amelyhez jelentős mérték-  készült egy új modul a KRÉTA rend-  tanév során beiratkozottak több mint   a felnőtt lakosságot arra, hogy újra   dálkodás és menedzsment; valamint
           bevezetett változásokra.  Mi sem                                                            ben hozzájárultak a meghirdetett   szerben, amely az adminisztrációs   fele már részszakmát szerzett. Ez az   „iskolapadba” üljön?  az egészségügy bizonyultak.
           igazolja ezt jobban, mint a jelentke-                                                       pályázati lehetőségek is. Mik a    terhek csökkentését szolgálja. A fej-  arány folyamatosan nőhet, mivel a                      Az előzetes tudás beszámításá-
           zők számának növekedése és a                                                                tapasztalatok az eddigi működésük-  lesztéssel kapcsolatos információk   képzések a tanév rendjétől függetlenül   – Mindig hangsúlyozzuk, hogy a fel-  nak szabályait minden iskola a saját
           javuló tanulmányi eredmények,                                                               ről?                               terjesztésében számítunk a kama-  sok helyen jelenleg is folynak.  nőtteknek nem kell a szó szoros értel-  szakmai programjában határozza
           különösen a technikumokban. Mind-                                                                                              rák támogatására is.             A dobbantó programot a      mében újra iskolapadba ülniük, ha   meg, azonban folyamatban van egy
           ezekre reményeink szerint hosszú                                                              – Az ágazati képzőközpontok lét-   2022-ben a Szakképzési Innováci-  2021/2022-es tanévben beiratko-  szakmát szeretnének tanulni. Oktatá-  egységes beszámítási rendszer
           távon is hatással lesznek az olyan, a                                                       rehozását és a szakmai oktatás     ós Tanács és az ágazati készségtaná-  zott tanulók több mint fele sikeresen   suk eleve csökkentett időtartamban, a   alapjainak a kidolgozása.
           szakképzés népszerűségét növelő                                                             korszerűsítését elősegítő infra-   csok közreműködésével elindult a   elvégezte, harmaduk  pedig  már   legtöbb helyen részben online formá-
           intézkedések, mint az ösztöndíj-                                                            strukturális és eszközfejlesztések   szakképzési reformok monitorozása.   dobbantott a műhelyiskolába, ahol a   ban történik, és a korábbi tanulmá-  – Az Európai Szakképzési Hét prog-
           rendszer, vagy az oktatás körülmé-                                                          megvalósítására 8 milliárd forint   A Magyar Kereskedelmi és Iparkama-  legnépszerűbb részszakmák a sza-  nyok, előzetesen megszerzett tudás   ramsorozatának egyik májusi tájé-
           nyeinek javítása.                                                                           fejlesztési forrást biztosított a   ra közreműködésével gyűjtjük, rend-  kácssegéd, a szobafestő, a bolti elő-  és szakmai tapasztalat beszámításá-  koztatóján Ön arról beszélt, hogy „a
             Utóbbival kapcsolatban elmond-                                                            szakterület. A képzőközpontok lét-  szerezzük és dolgozzuk fel a felmerü-  készítő és a falazó kőműves, vala-  val a képzési idő tovább rövidíthető.   szakképzésnek  el kell  mozdulnia a
           ható, hogy az elmúlt időszak során                                                          rehozásának lehetőségével  már     lő kérdéseket és javaslatokat.  mint a pincérsegéd voltak.   Szintén nagy rugalmasságot biztosít,   zöldítés irányába, és egy zöld szak-
           lehetővé vált és – terveink szerint –                                                       számos vállalat élt, felismerve a                                   A műhelyiskolai képzés egyelőre   hogy amennyiben a képzésben részt   képzési programot kell létrehozni,
           a jövőben is folytatódik a szakképzés                                                       képzési forma által biztosított elő-  – A szakképzésből lemorzsolódók,   nagyobb arányban az iskolai tanmű-  vevő az adott területen dolgozik, szak-  amelyre nagy igény van”. Ez milyen
           infrastruktúrájának és felszereltsé-                                                        nyöket. Ugyanakkor azt látjuk, hogy   korai iskolaelhagyók arányának csök-  helyekben zajlik. A következő idő-  irányú oktatását az őt foglalkoztató   módon fog megjelenni a szakképzés
           gének intenzív fejlesztése. Az elmúlt                                                       sokan még óvatosak az új lehető-   kentése érdekében kerültek bevezet-  szak egyik legfontosabb feladata,   vállalatnál is teljesítheti.  mindennapjaiban?
           két évben több mint 12 milliárd                                                             séggel kapcsolatban. A duális kép-  ték a rugalmas tanulási utakat kínáló   hogy az információk minél szélesebb   Kifejezetten intenzív, 6-12 hónapos
           forintot tudtunk fordítani a szakkép-                                                       zőhelyek nyilvántartásában jelen-  képzési formákat, mint a műhely-  körben való elterjesztésével növelni   képzéseket a szakképzési centrumok   –  A zöldítés elsősorban a zöld
           zési centrumok színvonalas műkö-                                                            leg huszonhat ágazati képzőköz-    iskolát és a dobbantó programot.   tudjuk a programban részt vállaló   intézményei a most záruló tanévben   készségek tartalmi szabályozókba
           dését segítő infrastruktúra-fejlesz-                                                        pont  szerepel,  közel  kétszáz  gaz-  Hogy látja, mennyire váltják be a hoz-  vállalkozások számát.   több mint ötezer fő részére indíthat-  való beépítését takarja, az általános
           tésekre, épületfelújításokra.                                                               dálkodó szervezet – köztük szép    zájuk fűzött reményeket?         A programok tapasztalatait rend-  tak, így ezer fővel több felnőtt vehetett   fenntartható, zöld készségek azono-
             A megemelt bérek nem csak új                                                              számban egyéni vállalkozók és                                     szeresen értékeljük, és gyűjtjük a   részt szakmajegyzékes szakmák   sításával, majd annak ágazatonként
           lendületet adtak a rendszerben                                                              kkv-k  –  tagságával.  A  képzőköz-  – A rugalmas tanulási utakat meg-  továbbfejlesztésre vonatkozó javas-  megszerzésére irányuló intenzív kép-  és szakmánként való meghatározá-
           oktatóknak, hanem lehetőséget is                                                            pontok mellett változatlanul műkö-  valósító programok létjogosultságát   latokat.              zésben, mint az előző tanévben.  sával. Ez a munka már elkezdődött.
           nyitottak a versenyszféra szakem-                                                           dik a már megszokott duális kép-   igazolja a képzések iránti nagy érdeklő-                       A teljes – állami és nem állami –         SZAKKÉPZÉSI ÉS
           bereinek nagyobb arányú bevonásá-                                                           zésben a gazdálkodó-tanuló kap-    dés, valamint a lemorzsolódások csök-  – Az egész életen át tartó tanulás   rendszerben 2020-ban összesen   SZAKTANÁCSADÁSI
           ra, hozzájárulva ezzel a szakmai                                                            csolatára épített gyakorlati képzés.  kenése. A műhelyiskolai program   támogatása fontos célunk. Ezt szol-  negyvenezer, 2022-ben negyvenöt-  IGAZGATÓSÁG/NAK
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15