Page 17 - NAKlap 2022. szeptember X. évf. 8
P. 17

16  OKTATÁS   2022. SZEPTEMBER |   LAP  LAP  | 2022. SZEPTEMBER                                      OKTATÁS          17
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Tehetséggondozási siker az agrárszakképzésben                      A Minősített Tehetséggondozó




                                                                    Műhely címről
 Nagy elismerése az ágazati szakképzésben zajló tehetséggondozó,   előttünk, hogy elérjük a kitűzött célo-  – Hogyan jelent meg a tehetség-  megjelenik. Ezen belül a kezdetektől
                                                                      A Nemzeti Tehetség Központ által működtetett Nemzeti Tehetség
 fejlesztő munkának, hogy az agrárszakképző intézmények közül   kat. Ilyenek a nemzetközi szakmai   gondozás az iskola eddigi életében?   részt vettünk Magyarország hagyo-  Program keretein belül lehet pályázni Minősített Tehetséggondozó
                                    mányos és tájjellegű élelmiszereinek
 trendek figyelése, a korszerű szakmai
 elsőként a Közép-magyarországi ASzC Pesti Barnabás   tartalmak beépítése a tananyagokba,   a tehetséggondozási munkánk is   Európai  Uniós  csatlakozás  kereté-  Műhely címre. A program a tehetséggel megáldott fiatalok hosszú távú,
       – Iskolánk fő profilja a szakképzés,
                                                                    folyamatos és tervezhető segítéséhez, támogatásához járul hozzá. Az
 szorosabb kapcsolattartás az ipar
                                    ben létrehozott gyűjteményének
 Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskola nyerte el a   azon képviselőivel, akik szintén a fej-  főleg a szakképzésekhez kapcsoló-  elkészítésében. Közreműködtünk   évenként megjelenő pályázati felhívások kétéves cselekvési progra-
 Minősített Tehetséggondozó Műhely kitüntető címet. Az iskola által   lődést tartják fontosnak. A szakkép-  dik. Ezen kívül természetesen figyel-  abban a munkában, aminek köszön-  mokban meghatározott intézkedések megvalósítását szolgálják. A ren-
 zésben a tehetség felismerése –
     met fordítunk a matematikai (Ken-
                                    hetően a kürtőskalács bekerült a
                                                                    delkezésre álló lehetőségek sokak számára sorsfordítóak lehetnek a
 elnyert címről, a mögötte álló munkáról és ennek az elismerésnek   alapvetően – a gyakorlati tevékeny-  guru matematikai verseny), humán   Hungarikumok gyűjteményébe, és a   fejlődésüket tekintve.
 az agrárszakképzéssel kapcsolatos fejlesztési lehetőségeiről Galicz   ség megfigyelésénél kezdődik, a prio-  területekhez kapcsolódó (pl. Implom   tepertős pogácsa Európai Uniós
     József Helyesírási Verseny) tehet-
                                    oltalom alá került. Számunkra kül-
 ritás a szakmához kapcsolódó tevé-
 István, a szakképző intézmény gyakorlati oktatásvezetője, tehet-  kenységekhez kötődik. Már 9. osz-  séggondozási lehetőségekre is. A   detés, hogy hagyományainkat  az   és felkészítjük tanulóinkat az OSZTV   kiterjedő ellenőrzési, értékelési
                                                                    Miközben továbbra is válogatjuk
                                    imádott szakmánkon keresztül
 tálytól el kell kezdeni a tehetségek
                                                                                                 rendszerrel rendelkezik, amelynek
     szakképzésben a fő tehetséggondo-
 séggondozó projektjének felelőse beszélt a NAKLapnak.   figyelését, kiemelését, fejlesztését. A   zási irányok az Országos Szakmai   megismertethessük a tanulókkal és   és SZKTV versenyekre, a felkészíté-  célja, hogy feltárja a rendszer erős-
 fejlesztésnek jól meghatározott elvek   Tanulmányi Versenyek (OSZTV) és   fejleszthessük hazaszeretetüket és   seken a szélesebb válogatási lehe-  ségeit, fejlesztendő területeit.
 és programok alapján kell folynia,   Szakma Kiváló Tanulója Versenyekre   nemzeti identitástudatukat. Ezt a   tőségként és a versenyszituációk   Idén nyáron – egy válogató ver-
 miközben a résztvevő tanároknak   (SZKTV) történő felkészítések. Isko-  munkát 20 éve végezzük, fejlesztjük   modellezéseként, más tanulókat is   seny keretében – megtörtént a fel-
 többször kell tapasztalatot cserélni-  lánk kezdetektől, immár 40 éve részt   módszereinket és kíváncsian figyel-  bevonunk. A versenyekre a tehetsé-  készítésben részt vevő tanulók kivá-
 ük. Mindemellett több versenyszitu-  vesz ezeken a versenyeken és az   jük, hova is fejlődnek az általunk   ges tanulóinkat külön foglalkozá-  lasztása. A válogató versenyre az
 ációnak  kell  kitenni  a  tanulókat,  az   eredményeink alapján a leggyakrab-  elindított folyamatok. 2001 óta   sokkal készítjük fel, mely foglalkozá-  ország valamennyi területéről, szak-
 elért  eredményeket  intenzívebben   ban az első három helyezett között   szervezzük Magyarország hagyo-  sok nem csak a versenyzőknek nyi-  képző intézményéből jelentkezhet-
 kell kommunikálni a szakma és a kül-  ünnepelhetjük tanulóinkat.   mányos és tájjellegű élelmiszereinek   tottak, hanem minden érdeklődő   tek tanulók, akik úgy érezték, hogy
 világ felé. Nemzetközi szinten is meg   Már nagyon régen felismertük,   gyűjteményébe tartozó termékek   tanulónak is.   egy nemzetközi megmérettetésben
 kell jelennie az agrárszakképzésnek   hogy ha a tanulók figyelmét és érdek-  kutatására, őrzésére, oktatására   Szeretnénk, ha a pék-cukrász   is szívesen megmutatnák képessé-
 (pl. Skills).  lődését a szakmájukon keresztül   általunk létrehozott versenyeket.   SZKT egyben egy Skills előválogató   geiket. A válogatóverseny eredmé-
 Különbséget kell tenni az egyes   keltjük fel, akkor a tanulásban is sok-  is lehetne. Óriási lehetőségként, és   nyeként Magyarországot a 2023
 képzési szintek között (MKKR: 4   kal aktívabbak és motiváltabbak lesz-  – Most, hogy megkapták ezt az elis-  eddigi szakmai munkánk elismeré-  szeptemberében Lengyelországban
 vagy 5, de akár 3), de az egyes ága-  nek. Azok a tanulók, akikben fel tud-  merést, mik a további terveik, Önök   seként 2022-től a pék (bakery)   megrendezésre kerülő EuroSkills
 zatok között is (pl. műszaki, közgaz-  juk kelteni a szakmai ismeretek iránti   előtt álló feladatok?  szakmában  SKILLS  tehetséggon-  versenyen pék szakmában  Skultéti
 dasági). Nem nélkülözhető a szak-  vágyat, jól láthatóan jobban tanulnak,                       Zita képviselheti. Egyelőre keressük
 képzésben dolgozó kollégák „meg-  törekednek az újabb és újabb tudás                            a lehetőséget, hogy a tartalék ver-
 győzése” arról, hogy az agrárszak-  megszerzésére, és majd később                               senyzőt is be tudjunk vonni a felké-
 képzésben is ott vannak a „féldrága-  találkozunk velük a szakmai mester-                       szülésbe.
 kövek”, csak le kell értük hajolni.    képzéseken, illetve a szakmában is                         A  hagyományok  ápolása  kiváló
 El kell hinnünk, hogy az évtizedek   vezetői pozícióban tudnak elhelyez-                        lehetőséget biztosít, hogy a szakmai
 óta belénk sulykoltakkal ellentétben,   kedni. Iskolánkban már a 9. évfolya-                    ismereteken keresztül fejleszthes-
 mi, akik a szakképzésben, illetve   mon megkezdődik a tehetségesebb                             sük a tanulók nemzettudatát,
 agrárszakképzésben dolgozunk nem   (akkor még elsősorban érdeklődőbb)                           hazafias  gondolkodását.  Múzeum-
 vagyunk kevesebbek, mint más   tanulók megfigyelése és fokozatos                                pedagógiai tevékenységünk kereté-
 középiskolai képzésben résztvevők!   terhelése. A szakmai ismereteknek                          ben tovább folytatjuk a komáromi
 A tehetséggondozás nagyon jó   egy kiterjesztett szintjét bemutató                              Sütőipari  Emléktár  (Pékmúzeum)
 húzóerő tud lenni a többi diák szá-  hagyományőrző szakkörök, kéz-                              gyűjteményének bemutatását és
 – Kérem meséljen kicsit az indulás-  jelzővel illettek, de be kell látnunk a   megjeleníteni az új követelmények-  mára is, hogy elindulhasson a szük-  ügyesség fejlesztő szakkörök –   gondozását is.
 ról, hogy kezdődött a kezdeményezés,   tanulók  megváltoztak, a szakma   ben is. Nagyon bízom benne, hogy   séges fejlődés.  Külön örülök neki,   melyeket több mint 20 éve szerve-  Iskolánkban a 2022/2023-as
 Önnek milyen szerepe volt ebben?   pedig elrobogott mellettünk, mint   rövid időn belül látszódik a jó irányba   hogy ennek a folyamatnak támoga-  zünk – jó lehetőséget biztosítanak a   tanévben indul az okleveles sütő-
 egy szuperexpressz. Ha nem változ-  mutató eredmény. Az eddigi folya-  tókat találtam az Agrárminisztéri-  tehetségesebb és érdeklődő tanulók   és cukrászipari technikus osztály,
 – Iskolánkban mindig kiemelt sze-  tatunk, teljesen ellehetetlenülünk.   mat eredményességének egyértel-  umnál,  a  Nemzeti  Agrárgazdasági   korai fejlesztésére.   amely képzés célja – a szakmai
 repet kapott a tanulók fejlesztése, és   Az új gondolatokért kaptam bőven   mű jelzése ez a minősítés.   Kamaránál, a szakmát szerető és   Szakmai képzésbe lépve pedig   ismeretek  középszintű  átadása
 a tehetségek gondozása, ami nem   kritikát országosan is. Szerencsére   tisztelő szakmai szervezeteknél,   szintén fokozatosan segítjük, támo-  – Iskolánk eltökélten folytatja   dozó központ címet kaptunk, mely-  mellett – a felsőoktatásba való
 merül ki a szakmai versenyekre való   mind az iskolában, mind az ország   – Általánosságban már ismerjük a   vállalkozásoknál.   gatjuk ezeket a  tanulókat. Fontos,   tovább tehetséggondozó munkáját.   nek feladata, hogy országos szű-  közvetlen bekapcsolódás, és ott az
 felkészítésekben. Mi jó pár évvel   más iskoláiban is voltak olyan kollé-  program céljait, de mit is jelent ez a   Ami nagyon fontos, a Nemzeti   hogy őket évek óta bevonjuk a nyilvá-  Ezen belül továbbra is minden évben   réssel (válogatóverseny) és egy   egyetemmel megállapodott rend-
 ezelőtt elindultunk egy úton, egy   gák, akik ezt szintén belátták, így az   gyakorlatban? Mire van szükség   Tehetség Központ céljai között sze-  nos szereplésekbe (rendezvények,   megrendezzük a pék hagyományőrző   éves intenzív felkészítéssel (mely-  szerben a magasabb szinten taní-
 más szemlélettel. Nem volt könnyű   ő hatalmas húzóerejükkel elindulha-  ahhoz, hogy a kitűzött célokat el is   repel, hogy a Nemzeti Tehetség   bemutatók, TV szereplések, verse-  országos versenyt, a mézeskalács   be iskolai, külső és nemzetközi   tott középiskolai ismeretek beszá-
 még a saját kollégáinkat sem meg-  tott a fejlődési folyamat. Ennek még   érjék a programmal?  Programot az agrárágazati szakkép-  nyek lebonyolítása stb.), hogy a kom-  díszítő versenyt, a pozsonyi kifli készí-  szakértőket is bevonunk) felkészít-  mítása. Nagyon bízunk benne,
 győzni, arról, hogy amit eddig gon-  egyelőre az elején tartunk, de min-  zés irányába is kibővítsék.  Be kell   munikációs képességeiket, és a visel-  tő versenyt, a konyakosmeggy készítő   sük Magyarország versenyzőjét a   hogy ezek az eredmények vonzób-
 doltunk a tanításról és a szakmai   dent el kell kezdeni valahol, és tud-  – Az agrártehetséggondozás a   vezetni egy új fogalmat, elismerést   kedéskultúrájukat is fejleszthessük.  versenyt. Szeretnénk ezt az óriási ver-  2023-as  EuroSkills versenyre.   bá teszik az agrárszakképzés szak-
 tudásunkról, azt gyökeresen át kell   juk,  a  változtatás  mindig  nehéz.  A   gyakorlatban nagyon szerteágazó   vagy díjat, amit talán nevezhetünk   Iskolánk kiemelt tehetséggondo-  senyeseményt egy tehetséggondozó   Intézményünk a tehetséggondozó   máit a továbbtanulók számára.
 alakítanunk. Engem persze sokféle   korszerűbb tartalmakat sikerült   munkát igényel. Számos feladat áll   agrártehetségnek.  zó területe a hagyományőrzésben is   versennyel is kiegészíteni.   tevékenységére és programjára    SZÉKELY ERIKA/NAK
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22