Page 21 - NAKlap_2018_11
P. 21
20 2018. november | NAKlap NAKlap | 2018. november 21
Erdőgazdálkodás szabályozásának változásai I. A „tejágazat állatjóléti támogatás”
Az erdők rendeltetései és a rendeltetésekhez kapcsolódó elvárások összehangolása helyszíni és adminisztratív ellenőrzése
Egy gazdálkodással foglalkozó ágazat sze- nek keretében az alábbi módosítá- módon, gyakorlatilag korlátok
replőinek alapvető érdeke, hogy gazdálko- sokra került sor: nélkül határozhassák meg. A Vidékfejlesztési Program keretében VP3-
dásuk kiszámítható és tervezhető legyen. az erdő rendeltetéseinek objektí- Pontosításra került a körzeti erdő- 14.1.1-16 kódszámon meghirdetett „A
Különösen igaz ez a társadalom által kiemelt vebb alapokon nyugvó és a tényle- tervezés, az erdőterv szerepe és tar- tejágazat szerkezetátalakítását kísérő
figyelemmel kísért ágazatok, mint például ges elvárásokhoz igazított újradefi- talma. a körzeti erdőtervezés leg- állatjóléti támogatás” megnevezésű prog-
az erdőgazdálkodási ágazat szereplőire. niálása, illetve az erdő elsődleges fontosabb feladata – az erdők nyil- ramban részt vevő szarvasmarhatartó
(kiemelt) rendeltetéséhez kapcsoló- vántartási rendszerének tízévente gazdálkodók röviden csak „tej állatjóléti
dó indokolatlan privilégiumok történő felesleges újraépítése, illet-
az erdőknek ugyanis a gazdasági suk korlátozásának tényét, illetve megszüntetése. ve a konkrét erdőgazdálkodási tevé- támogatásként” emlegetik a számukra
jelentőségük mellett számos más lehetőségét elfogadják. Konfliktu- az erdő rendeltetéseihez kap- kenységek állami meghatározása jelentős adminisztratív és gyakorlati teen-
hasznosságuk is van, továbbá az sok abból adódnak, ha a gazdálko- csolódó elvárások, korlátozások helyett – az erdő aktuálisan nyilván- dőt előíró, de tevékenységüket nagymér-
erdők és az erdőgazdálkodás hatás- dásuk korlátozására megalapozatla- tekintetében a legkritikusabb ese- tartott rendeltetéseihez kapcsolódó tékben segítő támogatási formát. különös gondossággal érdemes közleménye, amellyel rugalmas
sal lehet más személyek vagy szer- nul vagy megalapozatlan mérték- tekre vonatkozóan (pl. természet- elvárások összehangolása, és ennek áttekinteni minden szükséges hozzáállást tanúsítva, a hibás ada-
vezetek gazdasági tevékenységére, ben kerül sor, ha a korlátozások védelmi rendeltetésű erdők) meg- alapján az erdőgazdálkodás követ- a tapasztalatok szerint az állat- tejhasznú tehéntartás támogatás dokumentumot. az ellenőrzés tok javítását 2018.08.31. napig
illetve közérdekű feladatellátására nem kiszámíthatóak, illetve nem határozásra kerültek a korlátozá- kező tíz évre vonatkozó kereteinek a tartók többségénél nem kizárólag és hízottbika-tartás támogatás kiterjed az adott időpontban a bejelentő gazdálkodók szankcio-
is. az erdőket és erdőgazdálkodást tervezhetőek, továbbá ha jelentős sok lehetséges keretei, illetve fel- meghatározása. a korábbiaktól a pénzügyi szempontból sem ellenőrzéseket követően zajlanak tenyészetben megtalálható állat- nálásától eltekintett. a jövőre
érintő számtalan elvárás egyidejű korlátozás esetén a korlátozás hatalmazást kapott a miniszter a eltérően immár elsődlegesen az elhanyagolható állategységen- csak le. minden gazdálkodónak állomány vagy annak egy részét nézve minden gazdasági szerep-
érvényesítése pedig bizony eseten- erdőgazdálkodó elképzelései men- kénti támogatási összeg mértéke, célszerű nyilvántartásait és állatál- érintő fizikai vizsgálatra is, ezért lőnek, állattartónak a jogszabá-
ként érdekellentétekkel jár vagy tén. hanem a szarvasmarha-állomány- lományának egyedi jelölését a az egyedek hiányzó füljelzőinek lyok és a kitöltési útmutatók,
legalábbis az érdekek megfelelő a hatályba lépő új rendelkezések ra történő nagyobb odafigyelés, szokásosnál is alaposabban megrendelése és a kézhezvételt egyéb közlemények ismeretében
összehangolását igényli. azzal is védik az erdőgazdálkodók valamint gondosság is jelentős átvizsgálni, és az esetleges hiá- követő behelyezése nem halogat- javasolható csak az adatmódosí-
néhány példa az erdő rendelteté- érdekeit, hogy már csak kivételes változásokat okozott a tejtermelő nyokat pótolni, a hibákat javítani. ható. amennyiben a megrendelés tás.
sei közül: esetekben engedik a hatóságok telepek működésében. Ponto- a 2018. május hónapban benyúj- igazolhatóan megtörtént, szank- a helyszíni ellenőrzésben érin-
– gazdasági rendeltetések: számára az erdőterv alapján elvé- sabb lett a nyilvántartások veze- tott kifizetési kérelmek 2017.05.01. ció alkalmazására nem kerül sor. tett ügyfelek kivételével a támo-
faanyagtermelés, szaporító- gezhető erdőgazdálkodási tevé- tése, kevesebb a hibás vagy kése- és 2018.04.30. közötti időtartamra a nagyobb férőhelyigény bizto- gatási okirattal rendelkező pályá-
anyag-termelés, föld alatti gomba- kenységek végrehajtást közvetlenül delmes adatközlés a központi vonatkoznak, így a helyszínen sításával kapcsolatos vizsgálato- zók számára még az idén megkez-
termelés, vadaskert, mezővédő megelőző korlátozását. Ilyen esetek adatbázis felé, és javult az állatál- elsősorban azokat a dokumentu- kat a magyar államkincstár a di a máK a 2018. évi kifizetéseket.
erdő, oktatási, kutatási célú erdő; korábban gyakran előfordultak, lomány általános állapota is, a mokat kell bemutatni, amelyek nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsá- Felhívjuk a gazdálkodók figyel-
– védelmi rendeltetések: termé- amely kiszámíthatatlanná és tervez- kiírás céljainak megfelelően. igazolják a vállalások teljesítését a gi Hivatal által vezetett Tenyészet mét, hogy a 2018. október 29-én
szetvédelem, talajvédelem, vízbá- hetetlenné tette az erdőgazdálko- az ősz a gazdálkodási évben a 12 hónapos gazdálkodási év Információs rendszerben nyilván- megjelent vP3-14.1.1-18 kódszá-
zisvédelem, településvédelem, táj- dást. helyszíni ellenőrzések időszakát során. amennyiben nem állnak tartott kapacitásadatok alapján mú IH közlemény szerint
képvédelem, műtárgyvédelem, kul- a törvénymódosítás további fon- hozza el minden állatalapú támo- rendelkezésre hiánytalanul a tele- végzi. az elmúlt két év eseményei 2018.12.01-től 2018.12.21-ig terje-
turális örökség védelem; tos eleme a magánerdőkre vonat- gatás esetében, amelyeknek pi munkanaplóban rögzített gon- azt erősítik meg, hogy az érintett dő időszakban a tejet termelő
– közjóléti rendeltetések: parker- kozóan az erdőgazdálkodás jelen- támogatási vagy kifizetési kérel- dozói felügyeletre, csülökápolás- állattartók vagy a velük azonos juh- és kecsketartók számára is
dő; haszonélvezői – amely esetben ez korlátozások rendeletben történő tős közérdekű korlátozása esetén az meit az egységes kérelem felüle- ra, fejési technológia oktatására, tartási helyen gazdálkodók nem lehetőség nyílik elektronikus úton
– különleges elhelyezkedésű felmerülhet – a korlátozás anyagi részletes meghatározására. annak állami kártalanítási kötelezettség ten adták be az igénylők. Így van takarmányozásra vagy a legelte- kellő gondossággal jelentenek be támogatási kérelem beadására. a
erdők: árvízi védekezéssel érintett ellentételezéséről nem gondoskod- elkerülése érdekében, hogy az előírása. ezzel megvalósítva az ez a tejágazat szerkezetátalakítá- tés nyilvántartására alkalmas ada- adatváltozást, így a hibásan kitöl- részletekről az alábbi linken tájé-
területen lévő erdők, honvédelmi nak. erdőgazdálkodással szemben erdők többcélú hasznosításához sát kísérő állatjóléti támogatás tok, az ellenőrök megállapításai tött űrlapok miatt előfordulhat kozódhatnak:
vagy határrendészeti területen az erdőtörvény 2017 szeptembe- támasztott elvárásokat és korláto- kapcsolódóan a gazdálkodók és a esetében is, de ezek az ellenőrzé- alapján a kiírásban szereplő férőhelycsökkenés, ami a kifizeté- https://www.palyazat.gov.hu/
elhelyezkedő erdők. rében befejeződött módosítása zásokat az érintett szakterületek társadalom közötti közös és arányos sek a korábbi tapasztalatok sze- szankciók alkalmazására kerül sor. si kérelem elutasításához vezet. a megjelent-a-tejgazat-szerkezetta-
az erdőgazdálkodók mindezzel során a fenti felvetések rendezése képviselői (hatóságok, állami teherviselést. rint a termeléshez kötött és nem- a legnagyobb odafigyelés mellett korábbi problémákat megoldotta laktst-ksr-llatjlti-tmogats-cm-fel-
tisztában vannak, és a gazdálkodá- elsődleges szempont volt, amely- ke zelő szervek) túlzóan szubjektív n NAK/SZALAI KáROLy zeti anyatehéntartás támogatás, is lehet hibákat elkövetni, így az Irányító Hatóság augusztusi hvs-1