Page 21 - NAKlap_2018_11
P. 21

20   2018. november | NAKlap  NAKlap | 2018. november                                                                     21












 Erdőgazdálkodás szabályozásának változásai I.   A „tejágazat állatjóléti támogatás”


 Az erdők rendeltetései és a rendeltetésekhez kapcsolódó elvárások összehangolása  helyszíni és adminisztratív ellenőrzése

 Egy gazdálkodással foglalkozó ágazat sze-  nek keretében az alábbi módosítá-  módon, gyakorlatilag korlátok
 replőinek alapvető érdeke, hogy gazdálko-  sokra került sor:  nélkül határozhassák meg.  A Vidékfejlesztési Program keretében VP3-
 dásuk kiszámítható és tervezhető legyen.   az erdő rendeltetéseinek objektí-  Pontosításra került a körzeti erdő-  14.1.1-16 kódszámon meghirdetett „A
 Különösen igaz ez a társadalom által kiemelt   vebb alapokon nyugvó és a tényle-  tervezés, az erdőterv szerepe és tar-  tejágazat szerkezetátalakítását kísérő
 figyelemmel kísért ágazatok, mint például   ges elvárásokhoz igazított újradefi-  talma. a körzeti erdőtervezés leg-  állatjóléti támogatás” megnevezésű prog-
 az erdőgazdálkodási ágazat szereplőire.  niálása, illetve az erdő elsődleges   fontosabb feladata – az erdők nyil-  ramban részt vevő szarvasmarhatartó
 (kiemelt) rendeltetéséhez kapcsoló-  vántartási rendszerének tízévente   gazdálkodók röviden csak „tej állatjóléti
 dó indokolatlan privilégiumok   történő felesleges újraépítése, illet-
 az erdőknek ugyanis a gazdasági   suk korlátozásának tényét, illetve   megszüntetése.  ve a konkrét erdőgazdálkodási tevé-  támogatásként” emlegetik a számukra
 jelentőségük mellett számos más   lehetőségét elfogadják. Konfliktu-  az erdő rendeltetéseihez kap-  kenységek állami meghatározása   jelentős adminisztratív és gyakorlati teen-
 hasznosságuk is van, továbbá az   sok abból adódnak, ha a gazdálko-  csolódó elvárások, korlátozások   helyett – az erdő aktuálisan nyilván-  dőt előíró, de tevékenységüket nagymér-
 erdők és az erdőgazdálkodás hatás-  dásuk korlátozására megalapozatla-  tekintetében a legkritikusabb ese-  tartott rendeltetéseihez kapcsolódó   tékben segítő támogatási formát.   különös gondossággal érdemes   közleménye, amellyel rugalmas
 sal lehet más személyek vagy szer-  nul vagy megalapozatlan mérték-  tekre vonatkozóan (pl. természet-  elvárások összehangolása, és ennek   áttekinteni minden szükséges   hozzáállást tanúsítva, a hibás ada-
 vezetek gazdasági tevékenységére,   ben kerül sor, ha a korlátozások   védelmi rendeltetésű erdők) meg-  alapján az erdőgazdálkodás követ-  a tapasztalatok szerint az állat-  tejhasznú tehéntartás támogatás   dokumentumot. az ellenőrzés   tok javítását 2018.08.31. napig
 illetve közérdekű feladatellátására   nem kiszámíthatóak, illetve nem   határozásra kerültek a korlátozá-  kező tíz évre vonatkozó kereteinek a   tartók többségénél nem kizárólag   és hízottbika-tartás támogatás   kiterjed az adott időpontban a   bejelentő gazdálkodók szankcio-
 is. az erdőket és erdőgazdálkodást   tervezhetőek, továbbá ha jelentős   sok lehetséges keretei, illetve fel-  meghatározása. a korábbiaktól   a pénzügyi szempontból sem   ellenőrzéseket követően zajlanak   tenyészetben megtalálható állat-  nálásától eltekintett. a jövőre
 érintő számtalan elvárás egyidejű   korlátozás esetén a korlátozás   hatalmazást kapott a miniszter a   eltérően immár elsődlegesen az   elhanyagolható állategységen-  csak le. minden gazdálkodónak   állomány vagy annak egy részét   nézve minden gazdasági szerep-
 érvényesítése pedig bizony eseten-  erdőgazdálkodó elképzelései men-  kénti támogatási összeg mértéke,   célszerű nyilvántartásait és állatál-  érintő fizikai vizsgálatra is, ezért   lőnek, állattartónak a jogszabá-
 ként érdekellentétekkel jár vagy   tén.  hanem a szarvasmarha-állomány-  lományának egyedi jelölését a   az egyedek hiányzó füljelzőinek   lyok és a kitöltési útmutatók,
 legalábbis az érdekek megfelelő   a hatályba lépő új rendelkezések   ra történő nagyobb odafigyelés,   szokásosnál is alaposabban   megrendelése és a kézhezvételt   egyéb közlemények ismeretében
 összehangolását igényli.  azzal is védik az erdőgazdálkodók   valamint gondosság is jelentős   átvizsgálni, és az esetleges hiá-  követő behelyezése nem halogat-  javasolható csak az adatmódosí-
 néhány példa az erdő rendelteté-  érdekeit, hogy már csak kivételes   változásokat okozott a tejtermelő   nyokat pótolni, a hibákat javítani.   ható. amennyiben a megrendelés   tás.
 sei közül:  esetekben engedik a hatóságok   telepek működésében. Ponto-  a 2018. május hónapban benyúj-  igazolhatóan megtörtént, szank-  a helyszíni ellenőrzésben érin-
 – gazdasági rendeltetések:   számára az erdőterv alapján elvé-  sabb lett a nyilvántartások veze-  tott kifizetési kérelmek 2017.05.01.   ció alkalmazására nem kerül sor.  tett ügyfelek kivételével a támo-
 faanyagtermelés, szaporító-  gezhető erdőgazdálkodási tevé-  tése, kevesebb a hibás vagy kése-  és 2018.04.30. közötti időtartamra   a nagyobb férőhelyigény bizto-  gatási okirattal rendelkező pályá-
 anyag-termelés, föld alatti gomba-  kenységek végrehajtást közvetlenül   delmes adatközlés a központi   vonatkoznak, így a helyszínen   sításával kapcsolatos vizsgálato-  zók számára még az idén megkez-
 termelés, vadaskert, mezővédő   megelőző korlátozását. Ilyen esetek   adatbázis felé, és javult az állatál-  elsősorban azokat a dokumentu-  kat a magyar államkincstár a   di a máK a 2018. évi kifizetéseket.
 erdő, oktatási, kutatási célú erdő;  korábban gyakran előfordultak,   lomány általános állapota is, a   mokat kell bemutatni, amelyek   nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsá-  Felhívjuk a gazdálkodók figyel-
 – védelmi rendeltetések: termé-  amely kiszámíthatatlanná és tervez-  kiírás céljainak megfelelően.  igazolják a vállalások teljesítését a   gi Hivatal által vezetett Tenyészet   mét, hogy a 2018. október 29-én
 szetvédelem, talajvédelem, vízbá-  hetetlenné tette az erdőgazdálko-  az ősz a gazdálkodási évben a   12 hónapos gazdálkodási év   Információs rendszerben nyilván-  megjelent vP3-14.1.1-18 kódszá-
 zisvédelem, településvédelem, táj-  dást.  helyszíni ellenőrzések időszakát   során. amennyiben nem állnak   tartott kapacitásadatok alapján   mú IH közlemény szerint
 képvédelem, műtárgyvédelem, kul-  a törvénymódosítás további fon-  hozza el minden állatalapú támo-  rendelkezésre hiánytalanul a tele-  végzi. az elmúlt két év eseményei   2018.12.01-től 2018.12.21-ig terje-
 turális örökség védelem;  tos eleme a magánerdőkre vonat-  gatás esetében, amelyeknek   pi munkanaplóban rögzített gon-  azt erősítik meg, hogy az érintett   dő időszakban a tejet termelő
 – közjóléti rendeltetések: parker-  kozóan az erdőgazdálkodás jelen-  támogatási vagy kifizetési kérel-  dozói felügyeletre, csülökápolás-  állattartók vagy a velük azonos   juh- és kecsketartók számára is
 dő;  haszonélvezői – amely esetben ez   korlátozások rendeletben történő   tős közérdekű korlátozása esetén az   meit az egységes kérelem felüle-  ra, fejési technológia oktatására,   tartási helyen gazdálkodók nem   lehetőség nyílik elektronikus úton
 – különleges elhelyezkedésű   felmerülhet – a korlátozás anyagi   részletes meghatározására. annak   állami kártalanítási kötelezettség   ten adták be az igénylők. Így van   takarmányozásra vagy a legelte-  kellő gondossággal jelentenek be   támogatási kérelem beadására. a
 erdők: árvízi védekezéssel érintett   ellentételezéséről nem gondoskod-  elkerülése érdekében, hogy az   előírása. ezzel megvalósítva az   ez a tejágazat szerkezetátalakítá-  tés nyilvántartására alkalmas ada-  adatváltozást, így a hibásan kitöl-  részletekről az alábbi linken tájé-
 területen lévő erdők, honvédelmi   nak.  erdőgazdálkodással szemben   erdők többcélú hasznosításához   sát kísérő állatjóléti támogatás   tok, az ellenőrök megállapításai   tött űrlapok miatt előfordulhat   kozódhatnak:
 vagy határrendészeti területen   az erdőtörvény 2017 szeptembe-  támasztott elvárásokat és korláto-  kapcsolódóan a gazdálkodók és a   esetében is, de ezek az ellenőrzé-  alapján a kiírásban szereplő   férőhelycsökkenés, ami a kifizeté-  https://www.palyazat.gov.hu/
 elhelyezkedő erdők.  rében befejeződött módosítása   zásokat az érintett szakterületek   társadalom közötti közös és arányos   sek a korábbi tapasztalatok sze-  szankciók alkalmazására kerül sor.   si kérelem elutasításához vezet. a   megjelent-a-tejgazat-szerkezetta-
 az erdőgazdálkodók mindezzel   során a fenti felvetések rendezése   képviselői (hatóságok, állami   teherviselést.  rint a termeléshez kötött és nem-  a legnagyobb odafigyelés mellett   korábbi problémákat megoldotta   laktst-ksr-llatjlti-tmogats-cm-fel-
 tisztában vannak, és a gazdálkodá-  elsődleges szempont volt, amely-  ke zelő szervek) túlzóan szubjektív   n NAK/SZALAI KáROLy  zeti anyatehéntartás támogatás,   is lehet hibákat elkövetni, így   az Irányító Hatóság augusztusi   hvs-1
   16   17   18   19   20   21   22   23   24