Page 16 - NAKlap_2018_04
P. 16

16                                                                                          2018. Április | NAKlap                      NAKlap | 2018. Április                                                                                          17












          A tápanyag-gazdálkodás nem                                                                                                              A Natura 2000 támogatások



          azonos a műtrágyázással                                                                                                                 adózása az őstermelők esetében



          Egyre inkább előtérbe kerül a közös agrárpo-                 vízfelvétele (aszályhatás), valamint a   bölik ki a talajjellemzőkből eredő   a Natura 2000 kompenzációs                                                              szja tv. általános szabályozása szerinti
          litika reformja kapcsán is az a felismerés,                  talaj felső rétege védtelenné válik az   tápanyaghiányt, s ebből eredően   támogatás jellegét tekintve normatív,                                                      bevételként kezelik. Őstermelők ese-
          hogy talajaink állapotromlása hosszú távon                   erózióval és a deflációval szemben.   előfordulhat, hogy a terméseredmé-   elszámolási kötelezettséggel nem                                                           tében ez azért jelent kedvező válto-
          kedvezőtlen hatású a növénytermesztésre, és                  Ugyancsak egyes támogatások alap-  nyek, minőség sem az elvártak sze-      járó, vissza nem térítendő támogatás,                                                      zást, mert az szja tv. 7. § (3) bekezdé-
          ehhez kapcsolódóan a környezeti hatások                      feltétele a tápanyag-gazdálkodási   rint alakul. sok esetben a problémát   amelyre a széchenyi 2020 program                                                           sében foglaltak értelmében az ese-
          sem elhanyagolhatóak.                                        terv. a terv ajánlásainak betartása   csak egy kis mikroelem hiánya okoz-  keretében évente lehet pályázni.                                                           tükben alkalmazott adómentes érték-
                                                                       révén csak annyi hatóanyag kerül a   za, amiről sokszor elfelejtkezünk.     a személyi jövedelemadóról                                                                határ a Natura 2000 támogatás össze-
                                                                       talajba, amennyi a növény zavarta-  a gazdálkodó maga is látja, hogy       szóló 1995. évi CXVii. törvény (szja tv.)                                                  gével megemelkedik, azaz a támoga-
           a nem kellő odafigyeléssel művelt   se a talaj szervesanyag-készletének   lan fejlődéséhez kell az adott ter-  területein a talaj jellemzői heteroge-  4. § (2) bekezdésében olvasható álta-                                      tás összege az esetükben gyakorlati-
          talajok szerkezetessége, szerves-  pótlására, a szerkezetének javítása   mesztési feltételek között.  nitást mutatnak, ami a növényállo-  lános szabály értelmében magánsze-                                                       lag adómentes. a változás miatt szük-
          anyagtartalma a talajélet csökkené-  érdekében. a szerkezetesség meg-  a jó szaktanácsadás alapja a meg-  mányban is megmutatkozik. ameny-  mély esetében a különféle forrásból                                                    ségessé, illetve lehetővé válik a koráb-
          sét eredményezi, amivel a talajaink   őrzésével, a középmély lazítással elő-  felelő mintavétel, amelynek alap-  nyiben az eltérő egységeken is javí-  származó támogatások egésze –                                               bi adóbevallások korrekciója.
          stressztűrése is csökken. a leromlott   segíthetjük a talaj víztartó képessé-  módszerét a 90/2008 (Vii.18) FVm-   tani szeretné a növényei habitusát,   amennyiben a törvény másként nem                                            a Nemzeti agrárgazdasági Kamara
          talajállapotok esetében nem megfe-  gének javulását, ezáltal az aszályo-  rendelet 4. melléklete tartalmazza.   úgy a mintavételi és a szaktanács-  rendelkezik – a folyósítás évében fel-  folyósítóval történő elszámolási köte-  korábbi időszakban ilyen támogatás-  (NaK) levélben fogja kérni a NaV
          lelő a nedvesség- és tápanyag-raktá-  sabb periódusban is vizet juttatha-  az átlagmintavételi alapmódszeren   adási módszereken is modernizálni   merülő bevételnek minősül. az szja   lezettsége mellett kap”.  nak tekintette, amelynek a következ-  elnökének közbenjárását annak érde-
          rozás, így ezen feltételek kellő idő-  tunk növényeink számára.   túl természetesen pontosabb minta-  kell. Ennek egyik lehetősége a pre-  tv. az általános szabálytól eltérő ren-  Ezzel összhangban ezekre a támo-  ményeivel az ötéves halasztott adófi-  kében, hogy az szja tv. új értelmezé-
          pontokban történő biztosítása a   a tömör talajban romlik a talaj víz-,   vételek is léteznek. az általánosan 5   cíziós gazdálkodás, amely a táblán   delkezést tartalmaz a költségek fede-  gatásokra az szja tv. 19. §-ában és 51.   zetési lehetőség miatt a magánsze-  sét a területi adóhatóságok egysége-
          növények számára sérül. Uniós szin-  levegő- és hőforgalma (levegőtlen-  ha-t reprezentáló talajmintavételre   belüli eltérő adottságokat is feltérké-  zetére, illetve fejlesztési célra folyósí-  §-ában foglalt eltérő szabályozás   mély gazdálkodók a 2017. évi adóbe-  sen alkalmazzák. Őstermelőnek nem
          ten is egyre nagyobb hangsúly   ség, belvíz); lassul a mikrobiológiai   alapozott szaktanácsadás, tápanyag-  pezi és ezen különbségeknek meg-  tott támogatásokra vonatkozóan. az   értelmében ötéves halasztott adózás-  vallásuk kapcsán szembesülnek elő-  minősülő egyéb gazdálkodók eseté-
          helyeződik arra, hogy a támogatáso-  tevékenység, a földigiliszták aktivitá-  pótlás is fontos előrelépés.  a „szoká-  felelően, eltérő kezeléseket és   szja tv. 3. § 42. pontja értelmében   ra van lehetőség, hogy a támogatás-  ször. a NaV a közelmúltban polgári   ben a Natura 2000 támogatás
          kért cserébe a gazdálkodók    sa, lelassul a növények tápanyag- és   sos” dózisok nem feltétlenül küszö-  tápanyag-kijuttatást eszközöl. azt ne   ilyen támogatásnak a „költségek   sal szemben a támogatás folyósítását   kezdeményezésre az szja tv. fent   adóügyi megítéléséről, illetve adó-
          nagyobb figyelmet szenteljenek a                                                           feledjük, hogy a tápanyag-gazdálko-          fedezetére vagy fejlesztési célra folyó-  követő években felmerülő költsége-  ismertetett korábbi értelmezését   mentessé tételének lehetőségeiről a
          környezeti elemek – így a talaj –                                                          dás fogalma nem azonos a műtrá-              sított olyan támogatás, amelyet a   ket is érvényesíteni lehessen.  felülvizsgálta. Ennek következtében a   NaK márciusban egyeztetéseket kez-
          védelmére. Célkitűzés, hogy a gaz-                                                         gyázással. Feladata a talajtermé-            magánszemély kizárólag a ténylege-  a Natura 2000 támogatást a Nem-  Natura 2000 támogatást a továbbiak-  deményezett a Nemzetgazdasági
          dálkodók a „kötelezések” és vállalá-                                                       kenység fenntartása, a talaj                 sen felmerült, igazolt kiadásainak a   zeti adó- és Vámhivatal (NaV) a   ban – visszamenőleges hatállyal – az   minisztériummal.
          sok eredőjeként érzékeljék azt, hogy                                                       tápanyag-ellátottságának optimális
          az egyes előírások alkalmazása hosz-                                                       szinten történő tartása.                     A pontos adminisztráció már fél siker
          szú távon a talaj állapotára és a gaz-                                                       Összefoglalva: Ne csak a támoga-
          dálkodásukra is pozitív hatással van.                                                      tások kötelező jellege vagy jogsza-           aki korábban falugazdász segít-  azokat az információkat, amelyek-  kiváltható a jelenléti ívek aláírása,
          a talaj védelme a vidékfejlesztési                                                         bályi kötelezettség miatt fordítsunk         ségét vette igénybe az egységes   kel a személyes azonosítás gördü-  mindössze a kártyát kell hozzá-
          program keretében meghirdetett                                                             figyelmet a tápanyag-gazdálkodás             kérelmének elektronikus benyúj-  lékenyen elvégezhető. az ügyin-  érinteni a helyszínen található
          agrár-környezetgazdálkodás kifizeté-                                                       tervezésére, a talajaink kondíciójára,       tásában, az jól tudja, hogy ebben   tézéssel járó várakozási idő csök-  kártyaolvasóhoz, elkerülve a hosz-
          sek vállalásaiban, a zöldítés, valamint                                                    hiszen a kötelezettségek teljesítésén        az időszakban minden perc szá-  kentése mellett pontosabbá, egy-  szas sorban állást. Ezeken az ese-  kártyájukat mindig tartsák
          a Helyes mezőgazdasági és Környe-                                                          túl, hosszú távon nagyobb nyereség           mít, ami az ügyintézési folyama-  szerűbbé tehető általuk az admi-  ményeken tájékoztatást nyújtunk   maguknál, hogy minden kamarai
          zeti állapot (HmKá) előírásaiban kap                                                       optimalizálható, a környezet védel-          tok során megspórolható.  a   nisztráció. További előnyük, hogy   az agrárpolitikai, agrárszabályozá-  ügyintésnél élni tudjanak az elekt-
          hangsúlyt. Nem véletlen a szerves-                                                         mének és felesleges terhelésének             kamarai és az őstermelői kártyák   a kamara által szervezett szakmai   si és agrártámogatást érintő   ronikus megoldások nyújtotta
          trágya, zöldtrágya, valamint baktéri-                                                      csökkentése mellett is.                      használata hatékony megoldás   rendezvényeken, gazdafórumo-  témákról, valamint a szakmai   előnyökkel.
          umtrágya alkalmazásának ösztönzé-                                                                n NAK/SZTAHuRA ERZSÉbET                erre. mindkét kártya tartalmazza   kon és csoportos tájékoztatókon   aktualitásokról. Javasoljuk, hogy   n NAK/VIZI VERONIKA
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21