Page 17 - NAKlap_2018_04
P. 17
16 2018. Április | NAKlap NAKlap | 2018. Április 17
A tápanyag-gazdálkodás nem A Natura 2000 támogatások
azonos a műtrágyázással adózása az őstermelők esetében
Egyre inkább előtérbe kerül a közös agrárpo- vízfelvétele (aszályhatás), valamint a bölik ki a talajjellemzőkből eredő a Natura 2000 kompenzációs szja tv. általános szabályozása szerinti
litika reformja kapcsán is az a felismerés, talaj felső rétege védtelenné válik az tápanyaghiányt, s ebből eredően támogatás jellegét tekintve normatív, bevételként kezelik. Őstermelők ese-
hogy talajaink állapotromlása hosszú távon erózióval és a deflációval szemben. előfordulhat, hogy a terméseredmé- elszámolási kötelezettséggel nem tében ez azért jelent kedvező válto-
kedvezőtlen hatású a növénytermesztésre, és Ugyancsak egyes támogatások alap- nyek, minőség sem az elvártak sze- járó, vissza nem térítendő támogatás, zást, mert az szja tv. 7. § (3) bekezdé-
ehhez kapcsolódóan a környezeti hatások feltétele a tápanyag-gazdálkodási rint alakul. sok esetben a problémát amelyre a széchenyi 2020 program sében foglaltak értelmében az ese-
sem elhanyagolhatóak. terv. a terv ajánlásainak betartása csak egy kis mikroelem hiánya okoz- keretében évente lehet pályázni. tükben alkalmazott adómentes érték-
révén csak annyi hatóanyag kerül a za, amiről sokszor elfelejtkezünk. a személyi jövedelemadóról határ a Natura 2000 támogatás össze-
talajba, amennyi a növény zavarta- a gazdálkodó maga is látja, hogy szóló 1995. évi CXVii. törvény (szja tv.) gével megemelkedik, azaz a támoga-
a nem kellő odafigyeléssel művelt se a talaj szervesanyag-készletének lan fejlődéséhez kell az adott ter- területein a talaj jellemzői heteroge- 4. § (2) bekezdésében olvasható álta- tás összege az esetükben gyakorlati-
talajok szerkezetessége, szerves- pótlására, a szerkezetének javítása mesztési feltételek között. nitást mutatnak, ami a növényállo- lános szabály értelmében magánsze- lag adómentes. a változás miatt szük-
anyagtartalma a talajélet csökkené- érdekében. a szerkezetesség meg- a jó szaktanácsadás alapja a meg- mányban is megmutatkozik. ameny- mély esetében a különféle forrásból ségessé, illetve lehetővé válik a koráb-
sét eredményezi, amivel a talajaink őrzésével, a középmély lazítással elő- felelő mintavétel, amelynek alap- nyiben az eltérő egységeken is javí- származó támogatások egésze – bi adóbevallások korrekciója.
stressztűrése is csökken. a leromlott segíthetjük a talaj víztartó képessé- módszerét a 90/2008 (Vii.18) FVm- tani szeretné a növényei habitusát, amennyiben a törvény másként nem a Nemzeti agrárgazdasági Kamara
talajállapotok esetében nem megfe- gének javulását, ezáltal az aszályo- rendelet 4. melléklete tartalmazza. úgy a mintavételi és a szaktanács- rendelkezik – a folyósítás évében fel- folyósítóval történő elszámolási köte- korábbi időszakban ilyen támogatás- (NaK) levélben fogja kérni a NaV
lelő a nedvesség- és tápanyag-raktá- sabb periódusban is vizet juttatha- az átlagmintavételi alapmódszeren adási módszereken is modernizálni merülő bevételnek minősül. az szja lezettsége mellett kap”. nak tekintette, amelynek a következ- elnökének közbenjárását annak érde-
rozás, így ezen feltételek kellő idő- tunk növényeink számára. túl természetesen pontosabb minta- kell. Ennek egyik lehetősége a pre- tv. az általános szabálytól eltérő ren- Ezzel összhangban ezekre a támo- ményeivel az ötéves halasztott adófi- kében, hogy az szja tv. új értelmezé-
pontokban történő biztosítása a a tömör talajban romlik a talaj víz-, vételek is léteznek. az általánosan 5 cíziós gazdálkodás, amely a táblán delkezést tartalmaz a költségek fede- gatásokra az szja tv. 19. §-ában és 51. zetési lehetőség miatt a magánsze- sét a területi adóhatóságok egysége-
növények számára sérül. Uniós szin- levegő- és hőforgalma (levegőtlen- ha-t reprezentáló talajmintavételre belüli eltérő adottságokat is feltérké- zetére, illetve fejlesztési célra folyósí- §-ában foglalt eltérő szabályozás mély gazdálkodók a 2017. évi adóbe- sen alkalmazzák. Őstermelőnek nem
ten is egyre nagyobb hangsúly ség, belvíz); lassul a mikrobiológiai alapozott szaktanácsadás, tápanyag- pezi és ezen különbségeknek meg- tott támogatásokra vonatkozóan. az értelmében ötéves halasztott adózás- vallásuk kapcsán szembesülnek elő- minősülő egyéb gazdálkodók eseté-
helyeződik arra, hogy a támogatáso- tevékenység, a földigiliszták aktivitá- pótlás is fontos előrelépés. a „szoká- felelően, eltérő kezeléseket és szja tv. 3. § 42. pontja értelmében ra van lehetőség, hogy a támogatás- ször. a NaV a közelmúltban polgári ben a Natura 2000 támogatás
kért cserébe a gazdálkodók sa, lelassul a növények tápanyag- és sos” dózisok nem feltétlenül küszö- tápanyag-kijuttatást eszközöl. azt ne ilyen támogatásnak a „költségek sal szemben a támogatás folyósítását kezdeményezésre az szja tv. fent adóügyi megítéléséről, illetve adó-
nagyobb figyelmet szenteljenek a feledjük, hogy a tápanyag-gazdálko- fedezetére vagy fejlesztési célra folyó- követő években felmerülő költsége- ismertetett korábbi értelmezését mentessé tételének lehetőségeiről a
környezeti elemek – így a talaj – dás fogalma nem azonos a műtrá- sított olyan támogatás, amelyet a ket is érvényesíteni lehessen. felülvizsgálta. Ennek következtében a NaK márciusban egyeztetéseket kez-
védelmére. Célkitűzés, hogy a gaz- gyázással. Feladata a talajtermé- magánszemély kizárólag a ténylege- a Natura 2000 támogatást a Nem- Natura 2000 támogatást a továbbiak- deményezett a Nemzetgazdasági
dálkodók a „kötelezések” és vállalá- kenység fenntartása, a talaj sen felmerült, igazolt kiadásainak a zeti adó- és Vámhivatal (NaV) a ban – visszamenőleges hatállyal – az minisztériummal.
sok eredőjeként érzékeljék azt, hogy tápanyag-ellátottságának optimális
az egyes előírások alkalmazása hosz- szinten történő tartása. A pontos adminisztráció már fél siker
szú távon a talaj állapotára és a gaz- Összefoglalva: Ne csak a támoga-
dálkodásukra is pozitív hatással van. tások kötelező jellege vagy jogsza- aki korábban falugazdász segít- azokat az információkat, amelyek- kiváltható a jelenléti ívek aláírása,
a talaj védelme a vidékfejlesztési bályi kötelezettség miatt fordítsunk ségét vette igénybe az egységes kel a személyes azonosítás gördü- mindössze a kártyát kell hozzá-
program keretében meghirdetett figyelmet a tápanyag-gazdálkodás kérelmének elektronikus benyúj- lékenyen elvégezhető. az ügyin- érinteni a helyszínen található
agrár-környezetgazdálkodás kifizeté- tervezésére, a talajaink kondíciójára, tásában, az jól tudja, hogy ebben tézéssel járó várakozási idő csök- kártyaolvasóhoz, elkerülve a hosz-
sek vállalásaiban, a zöldítés, valamint hiszen a kötelezettségek teljesítésén az időszakban minden perc szá- kentése mellett pontosabbá, egy- szas sorban állást. Ezeken az ese- kártyájukat mindig tartsák
a Helyes mezőgazdasági és Környe- túl, hosszú távon nagyobb nyereség mít, ami az ügyintézési folyama- szerűbbé tehető általuk az admi- ményeken tájékoztatást nyújtunk maguknál, hogy minden kamarai
zeti állapot (HmKá) előírásaiban kap optimalizálható, a környezet védel- tok során megspórolható. a nisztráció. További előnyük, hogy az agrárpolitikai, agrárszabályozá- ügyintésnél élni tudjanak az elekt-
hangsúlyt. Nem véletlen a szerves- mének és felesleges terhelésének kamarai és az őstermelői kártyák a kamara által szervezett szakmai si és agrártámogatást érintő ronikus megoldások nyújtotta
trágya, zöldtrágya, valamint baktéri- csökkentése mellett is. használata hatékony megoldás rendezvényeken, gazdafórumo- témákról, valamint a szakmai előnyökkel.
umtrágya alkalmazásának ösztönzé- n NAK/SZTAHuRA ERZSÉbET erre. mindkét kártya tartalmazza kon és csoportos tájékoztatókon aktualitásokról. Javasoljuk, hogy n NAK/VIZI VERONIKA