Page 10 - NAKlap 2022. január X. évf. 1
P. 10
10 OKTATÁS 2022. JANUÁR | LAP LAP | 2022. JANUÁR OKTATÁS 11
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Kampány az agrárszakmák népszerűsítéséért Sikerrel zárultak az agrárszakmák
megismerését célzó pályázatok
Nem lehet eleget foglalkozni az agráriumban
jelentkező generációváltás kérdésével. Napról A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 2021
napra egyre közelebb kerülünk a problémá- őszén két pályázatot hirdetett, amelyek
hoz, amelyet mielőbb orvosolnunk kell. A célja volt, hogy az általános iskolai tanulók
szakképzésbe belépők száma folyamatosan belekóstoljanak az agrárgazdaság terüle-
csökken, a középfokú szakmai végzettséggel téhez kapcsolódó szakmákba, ezzel is
rendelkezők kibocsátása tovább redukálja a segítve a pályaválasztásukat.
lehetséges munkavállalók számát, vagyis
jelentős a képzésben lévők lemorzsolódási Az egyik ilyen pályázatot a tavalyi sor „Megnézem ezt magamnak!”
aránya. év szeptemberében a NAK Veszp- címmel, 10–15 éves tanulók szá-
mára.
rém megyei igazgatósága hirdette
meg „Érts hozzá!” címmel. A kétfor- A tanulók az érdeklődésüknek
Az Agrárközgazdasági Intézet meg tudtak ismerni. A program dulós vetélkedő első fordulójában megfelelően találhattak ki egy, az
kutatásai alapján Magyarországon keretében 4 különböző agrárgazda- beküldött online pályamunkák elbí- ágazathoz kapcsolódó projektet, sporteszközök vásárlására jogosí-
jelenleg 162 olyan intézmény sági szakmát mutattunk be. rálását követően a második forduló- vagy egy ismerős, szomszéd, rokon tó ajándékutalványokban része-
működik 285 feladatellátási hellyel, Munkánk során számos esetben ra november végén került sor. munkáját megismertetve küldték sültek.
amelyben középfokú agrárszak- tapasztaljuk, hogy a diákok érdek- A két-két fős csapatok az első meg a pályamunkákat. A NAK szak- Mindkét pályázati felhívással az
képzés folyik. A Nemzeti Szakkép- lődését rövid videotartalmakkal körben írásban osztották meg a értői által bírált pályaművek érté- volt az elsődleges célja a kamará-
zési és Felnőttképzési Hivatal által lehet a legjobban felkelteni. Ez idáig kiválasztott szakmáról szóló kelésekor szempont volt az adott nak, hogy a még pályaválasztás
kezelt Szakképzési Információs azonban olyan kisfilm, amelyeket tapasztalataikat A második forduló szakma, tevékenység kiválasztá- előtt álló általános iskolások köze-
Rendszerből származó 2021. feb- pályaorientációs céllal tudtunk helyszíne a veszprémi Dózsa György sának indoklása, a megszerzett lebb kerüljenek az ágazathoz,
ruári adatok szerint a 162 intéz- volna használni, nem állt rendelke- Német Nemzetiségi Nyelvoktató tapasztalatok, új ismeretek, a tevé- miközben a pályázatok elkészítése
ményben összesen 16 885 diák zésünkre, így 2021-ben a digitális Általános Iskola volt, ahol a döntő kenységről tanultak, a fejlődés és a elfoglaltságot ad számukra és meg-
tanult valamilyen agrárszakképzési kampányunk mellett 11 szakmabe- során szóban is beszámoltak élmé- megszerzett tudás leírása, vala- ismerik a szakmát is.
területen. mutató videó elkészítését álmod- nyeikről a diákok, illetve egy kis gya- mint jövőkép, egyéb ötletek, a lét- A kamara szakképzési és szakta-
A szakképzésbe belépők számá- tuk meg. Célkitűzésünk volt, hogy a korlati feladattal, egy traktormodell rehozott termékkel kapcsolatos nácsadási igazgatósága a jövőben is
nak növelésében és a lemorzsoló- szakmák rövid, általános ismerte- (munkadarab) összeállításával küz- tervek megfogalmazása. Elbírálási tervezi hasonló pályázatok meghir-
dási arány csökkentésében fontos tésén túl egy-egy szakmai fogást, tesen még számos szakma és szak- formában történő megvalósítást is résével kapcsolatos élmények döttek meg egymással. A vírushely- szempont volt az ismeretanyag detését, ezért javasoljuk, hogy az
szerepe van a tájékoztatásnak. folyamatot is megmutassunk, mairány várja, hogy megmutathas- fontosnak tartjuk, ezért a kiadvány- elmélyítéséhez. Az élményszerű zet sajnos itt is beleszólt a részvé- mélysége, a kreativitás, az innova- ágazat iránt érdeklődő tanulók
Annak érdekében, hogy a pályavá- mindezt úgy, hogy stílusában és sa a benne rejlő lehetőségeket a ból 3000 darabot kézzelfogható pályaválasztás segítése érdekében a telbe, de annak érdekében, hogy tivitás is. A nyertesek a korosztá- figyeljék a NAK honlapját.
lasztás megfontolt és tudatos dön- karakterében illeszkedjen az 5–8. fiataloknak, így az elkezdett mun- formában is elérhetővé tettünk a látogatókat pedagógusok, valamint egyik csapat se maradjon le a dön- lyuk érdeklődésének megfelelő SZÉKELY ERIKA/NAK
tés lehessen, meg kell ismertetni a osztályos tanulók igényeihez. A for- kát az idei évben is folytatni kíván- pályaválasztás előtt álló általános munkatársaink segítik a látottak tőben való részvétel lehetőségéről,
tanulókkal a lehetséges szakmákat, gatások oktatók és diákok bevoná- juk. iskolai tanulók számára. megismerésében, a feladatokba való a szervezők megtalálták az alterna-
azok megtanulható kompetenciáit. sával, szakképző intézmények köz- Az új szakmastruktúra kialakítá- Az országos szakmai tanulmányi bekapcsolódásban. Bízunk benne, tív megoldást. Az egyik csapat
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara reműködésével valósultak meg, így sa után fontosnak tartjuk, hogy versenyek szervezése során is fontos hogy 2022-ben a járványügyi helyzet videóra vette az előadását, és a
(NAK) számos módon próbálja segí- hiteles képet tudunk mutatni az minél szélesebb körben megismer- célunk, hogy népszerűsítsük az nem akadályozza a rendezvény meg- döntő napján a saját iskolájukban
teni ebben a diákokat. egyes agrárszakmák és szakmairá- tessük az átalakult szakképzési agrár szakmákat. Ezért a tanulmányi szervezését. rakták össze a munkadarabot,
Tavaly ősszel elindított digitális nyok oktatását illetően. rendszert, valamint a kialakult kép- versenyek döntőjét és ünnepélyes A jövőben tervezzük a pályaorien- amelynek menetét fázisfotókkal
kampányunkban influenszer bevo- A pályaválasztást segítve az zési palettát. Ennek érdekében egy eredményhirdetését 2022-ben a tációt segítő eszköztárunk bővítését bizonyították, majd megküldték
násával igyekeztünk népszerűsíteni elkészült kisfilmeket elküldtük az olyan, az agrárium szakmáit bemu- HUNGEXPÓ területén szeretnénk is a mai fiatalok igényeire alapozva, a értékelésre a zsűrinek. Egy másik
a social médiában otthonosan iskolák részére, bízunk benne, hogy tató kiadványt is készítettünk megszervezni a pályaválasztás előtt digitalizációs technikák bevonásá- iskola csapata előadását egy tanár
mozgó fiatalok körében az agrár- az osztályfőnöki órák keretében Agrárszakma Iránytű címmel, álló diákok részvételével, amellyel a val. A programjaink során szeret- vitte el a döntőre, a munkadarabot
szakmákat. A három hónapig futó ezeket a szakmákat közelebbről is amely segíti az érdeklődők, a pálya- pályaválasztásnak egy újszerű csele- nénk megmutatni a résztvevőknek a pedig elvitte magával. A harmadik
kampány során szórakoztató és megismerik a diákok és segítségük- orientációban részt vevő általános kedtető formáját kívánjuk megvaló- lehetséges karrierutakat és azt, hiányzó csapat esetében a verseny
egyedi, a korosztály igényeire épülő re lesz a jövőjük tervezésében. iskolai tanulók és szüleik, valamint sítani. Az élményszerű pályaválasz- hogy az agrárium hosszú távú, biz- után, egy előre megbeszélt időpont-
tartalmakon keresztül – YouTube- Az elkészült kisfilmeket elérhetővé az átképzésben gondolkodók eliga- tás elősegítése érdekében a verse- tos megélhetést képes biztosítani a ban került sor a munkaanyag össze-
videók és Tik-Tok tartalmak meg- tettük a NAK YouTube-csatorná- zodását. Az ideális karrierút kivá- nyek egy részének döntőit a nagykö- végzett szakemberek számára. állítására. A versenyzők a zsűrizést
osztásával – hívtuk fel a pályavá- ján (https://www.youtube.com/c/ lasztását megkönnyítendő a tájé- zönség előtt szervezzük meg a fesz- Fontosnak tartjuk, hogy rávilágít- követően értékes jutalmakban
lasztás előtt álló célcsoport figyel- N e m z et i Ag r % C 3% A 1 r g a z - koztató füzetünkben 64 agrárszak- tivál keretében, ahol foglalkoztató sunk arra a robbanásszerű technikai, részesültek.
mét arra, hogy milyen karrierlehe- das%C3%A1giKamara/videos) és mát ágazatok szerint csoportosítva szigeteken a látogatók kipróbálhatják technológiai fejlődésre az agrárium A másik, pályaorientációs célokat
tőségek várnak rájuk az agrárága- a honlapján is, a szakképzési alolda- rövid, közérthető formában muta- a szakmák fogásait. Termékbemuta- területén, amellyel lebonthatóak a segítő, országos pályázat meghir-
zatban, amelyeket a NAK pályaori- lon (https://www.nak.hu/szak- tunk be. A digitális formátumú tókkal, szimulátorokkal játékos kere- mezőgazdasági munkákkal kapcso- detésére 2021 októberében került
entációs napjain személyesen is mai-infok/szakkepzes). Természe- megjelenés mellett a nyomtatott tet biztosítunk a szakmák megisme- latos avítt, negatív berögződések.