Page 11 - NAKlap 2022. január X. évf. 1
P. 11

10  OKTATÁS   2022. JANUÁR |   LAP  LAP  |  2022. JANUÁR                                                 OKTATÁS           11
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Kampány az agrárszakmák népszerűsítéséért  Sikerrel zárultak az agrárszakmák




                                          megismerését célzó pályázatok
 Nem lehet eleget foglalkozni az agráriumban
 jelentkező generációváltás kérdésével. Napról   A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara 2021
 napra egyre közelebb kerülünk a problémá-  őszén két pályázatot hirdetett, amelyek

 hoz, amelyet mielőbb orvosolnunk kell. A   célja volt, hogy az általános iskolai tanulók
 szakképzésbe belépők száma folyamatosan   belekóstoljanak az agrárgazdaság terüle-

 csökken, a középfokú szakmai végzettséggel   téhez kapcsolódó szakmákba, ezzel is
 rendelkezők kibocsátása tovább redukálja a   segítve a pályaválasztásukat.
 lehetséges munkavállalók számát, vagyis

 jelentős a képzésben lévők lemorzsolódási   Az egyik ilyen pályázatot a tavalyi   sor „Megnézem ezt magamnak!”
 aránya.                                  év szeptemberében a NAK Veszp-  címmel, 10–15 éves tanulók szá-
                                                                       mára.
                                          rém megyei igazgatósága hirdette
                                          meg „Érts hozzá!” címmel. A kétfor-  A tanulók az érdeklődésüknek
 Az Agrárközgazdasági Intézet   meg  tudtak ismerni. A  program   dulós vetélkedő első fordulójában   megfelelően találhattak ki egy, az
 kutatásai alapján Magyarországon   keretében 4 különböző agrárgazda-  beküldött online pályamunkák elbí-  ágazathoz kapcsolódó projektet,   sporteszközök vásárlására jogosí-
 jelenleg 162 olyan intézmény   sági szakmát mutattunk be.   rálását követően a második forduló-  vagy egy ismerős, szomszéd, rokon   tó  ajándékutalványokban  része-
 működik 285 feladatellátási hellyel,   Munkánk során számos esetben   ra november végén került sor.   munkáját megismertetve küldték   sültek.
 amelyben középfokú agrárszak-  tapasztaljuk, hogy a diákok érdek-  A két-két fős csapatok az első   meg a pályamunkákat. A NAK szak-  Mindkét pályázati felhívással az
 képzés folyik. A Nemzeti Szakkép-  lődését rövid videotartalmakkal   körben írásban osztották meg a   értői által bírált pályaművek érté-  volt az elsődleges célja a kamará-
 zési és Felnőttképzési Hivatal által   lehet a legjobban felkelteni. Ez idáig   kiválasztott szakmáról szóló   kelésekor szempont volt az adott   nak, hogy a még pályaválasztás
 kezelt Szakképzési  Információs   azonban olyan kisfilm, amelyeket   tapasztalataikat A második forduló   szakma, tevékenység kiválasztá-  előtt álló általános iskolások köze-
 Rendszerből származó 2021. feb-  pályaorientációs céllal tudtunk   helyszíne a veszprémi Dózsa György   sának indoklása, a megszerzett   lebb kerüljenek  az ágazathoz,
 ruári adatok szerint a 162 intéz-  volna használni, nem állt rendelke-  Német Nemzetiségi Nyelvoktató   tapasztalatok, új ismeretek, a tevé-  miközben a pályázatok elkészítése
 ményben  összesen  16 885  diák   zésünkre, így 2021-ben a digitális   Általános Iskola volt, ahol a döntő   kenységről tanultak, a fejlődés és a   elfoglaltságot ad számukra és meg-
 tanult valamilyen agrárszakképzési   kampányunk mellett 11 szakmabe-  során szóban is beszámoltak élmé-  megszerzett tudás leírása, vala-  ismerik a szakmát is.
 területen.   mutató videó elkészítését álmod-  nyeikről a diákok, illetve egy kis gya-  mint jövőkép, egyéb ötletek, a lét-  A kamara szakképzési és szakta-
 A szakképzésbe belépők számá-  tuk meg. Célkitűzésünk volt, hogy a   korlati feladattal, egy traktormodell   rehozott termékkel kapcsolatos   nácsadási igazgatósága a jövőben is
 nak növelésében és a lemorzsoló-  szakmák rövid, általános ismerte-  (munkadarab) összeállításával küz-  tervek megfogalmazása. Elbírálási   tervezi hasonló pályázatok meghir-
 dási arány csökkentésében fontos   tésén túl egy-egy szakmai fogást,   tesen még számos szakma és szak-  formában történő megvalósítást is   résével kapcsolatos élmények   döttek meg egymással. A vírushely-  szempont volt az ismeretanyag   detését, ezért javasoljuk, hogy az
 szerepe van a tájékoztatásnak.   folyamatot is megmutassunk,   mairány várja, hogy megmutathas-  fontosnak tartjuk, ezért a kiadvány-  elmélyítéséhez. Az élményszerű   zet sajnos itt is beleszólt a részvé-  mélysége, a kreativitás, az innova-  ágazat iránt érdeklődő tanulók
 Annak érdekében, hogy a pályavá-  mindezt úgy, hogy stílusában és   sa  a benne rejlő lehetőségeket a   ból 3000 darabot kézzelfogható   pályaválasztás segítése érdekében a   telbe, de annak érdekében, hogy   tivitás is. A nyertesek a korosztá-  figyeljék a NAK honlapját.
 lasztás megfontolt és tudatos dön-  karakterében illeszkedjen az 5–8.   fiataloknak, így az elkezdett mun-  formában is elérhetővé tettünk a   látogatókat pedagógusok, valamint   egyik csapat se maradjon le a dön-  lyuk érdeklődésének megfelelő    SZÉKELY ERIKA/NAK
 tés lehessen, meg kell ismertetni a   osztályos tanulók igényeihez. A for-  kát az idei évben is folytatni kíván-  pályaválasztás előtt álló általános   munkatársaink segítik  a látottak   tőben való részvétel lehetőségéről,
 tanulókkal a lehetséges szakmákat,   gatások oktatók és diákok bevoná-  juk.  iskolai tanulók számára.  megismerésében, a feladatokba való   a szervezők megtalálták az alterna-
 azok megtanulható kompetenciáit.     sával, szakképző intézmények köz-  Az új szakmastruktúra kialakítá-  Az országos szakmai tanulmányi   bekapcsolódásban.  Bízunk benne,   tív megoldást. Az egyik csapat
 A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara   reműködésével valósultak meg, így   sa után fontosnak tartjuk, hogy   versenyek szervezése során is fontos   hogy 2022-ben a járványügyi helyzet   videóra vette az előadását, és a
 (NAK) számos módon próbálja segí-  hiteles képet tudunk mutatni az   minél szélesebb körben megismer-  célunk, hogy népszerűsítsük az   nem akadályozza a rendezvény meg-  döntő napján a saját iskolájukban
 teni ebben a diákokat.   egyes agrárszakmák és szakmairá-  tessük az átalakult szakképzési   agrár szakmákat. Ezért a tanulmányi   szervezését.  rakták össze a munkadarabot,
 Tavaly ősszel elindított digitális   nyok oktatását illetően.   rendszert, valamint a kialakult kép-  versenyek  döntőjét  és  ünnepélyes   A jövőben tervezzük a pályaorien-  amelynek menetét fázisfotókkal
 kampányunkban influenszer bevo-  A pályaválasztást segítve az   zési palettát. Ennek érdekében egy   eredményhirdetését  2022-ben  a   tációt segítő eszköztárunk bővítését   bizonyították, majd megküldték
 násával igyekeztünk népszerűsíteni   elkészült kisfilmeket  elküldtük  az   olyan, az agrárium szakmáit bemu-  HUNGEXPÓ területén szeretnénk   is a mai fiatalok igényeire alapozva, a   értékelésre a zsűrinek. Egy másik
 a social médiában otthonosan   iskolák részére, bízunk benne, hogy   tató kiadványt is készítettünk   megszervezni a pályaválasztás előtt   digitalizációs technikák bevonásá-  iskola csapata előadását egy tanár
 mozgó fiatalok körében az agrár-  az osztályfőnöki órák keretében   Agrárszakma Iránytű címmel,   álló diákok részvételével, amellyel a   val. A programjaink során szeret-  vitte el a döntőre, a munkadarabot
 szakmákat. A három hónapig futó   ezeket a szakmákat közelebbről is   amely segíti az érdeklődők, a pálya-  pályaválasztásnak egy újszerű csele-  nénk megmutatni a résztvevőknek a   pedig elvitte magával. A harmadik
 kampány során szórakoztató és   megismerik a diákok és segítségük-  orientációban részt vevő általános   kedtető formáját kívánjuk megvaló-  lehetséges karrierutakat és azt,   hiányzó csapat esetében a verseny
 egyedi, a korosztály igényeire épülő   re lesz a jövőjük tervezésében.     iskolai tanulók és szüleik, valamint   sítani. Az élményszerű pályaválasz-  hogy az agrárium hosszú távú, biz-  után, egy előre megbeszélt időpont-
 tartalmakon keresztül – YouTube-   Az elkészült kisfilmeket elérhetővé   az átképzésben gondolkodók eliga-  tás elősegítése érdekében a verse-  tos megélhetést képes biztosítani a   ban került sor a munkaanyag össze-
 videók és Tik-Tok tartalmak meg-  tettük  a  NAK  YouTube-csatorná-  zodását. Az ideális karrierút kivá-  nyek egy részének döntőit a nagykö-  végzett  szakemberek  számára.   állítására. A versenyzők a zsűrizést
 osztásával – hívtuk fel a pályavá-  ján  (https://www.youtube.com/c/  lasztását megkönnyítendő a tájé-  zönség előtt szervezzük meg a fesz-  Fontosnak  tartjuk,  hogy  rávilágít-  követően értékes jutalmakban
 lasztás előtt álló célcsoport figyel-  N e m z et i Ag r % C 3% A 1 r g a z -  koztató füzetünkben 64 agrárszak-  tivál keretében, ahol foglalkoztató   sunk arra a robbanásszerű technikai,   részesültek.
 mét arra, hogy milyen karrierlehe-  das%C3%A1giKamara/videos)   és   mát ágazatok szerint csoportosítva   szigeteken a látogatók kipróbálhatják   technológiai fejlődésre az agrárium   A másik, pályaorientációs célokat
 tőségek várnak rájuk az agrárága-  a honlapján is, a szakképzési alolda-  rövid, közérthető formában muta-  a szakmák fogásait. Termékbemuta-  területén, amellyel lebonthatóak a   segítő, országos pályázat meghir-
 zatban, amelyeket a NAK pályaori-  lon  (https://www.nak.hu/szak-  tunk be. A digitális formátumú   tókkal, szimulátorokkal játékos kere-  mezőgazdasági munkákkal kapcso-  detésére 2021 októberében került
 entációs napjain személyesen is   mai-infok/szakkepzes). Természe-  megjelenés mellett a nyomtatott   tet biztosítunk a szakmák megisme-  latos avítt, negatív berögződések.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16