Page 10 - NAKlap 2021. november IX. évf. 11
P. 10
10 ÉLELMISZERIPAR 2021. NOVEMBER | LAP LAP | 2021. NOVEMBER 11
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Pozitív tendencia a hazai NAK: „a frisshús legyen
élelmiszertermékek forgalmában magyar az áruházakban!”
Az első féléves statisztikai adatok azt mértékben változik az ágazat sze- hogy nagyobb lett az importtermé-
mutatják, hogy növekedett a hazai élelmi- replőinek hazai vállalkozások felé kek részesedése a fogyasztók
való értékesítése.
kosarában. Ha viszont az ipar bel-
szerek aránya a fogyasztók kosarában, ami A fenti két adat, vagyis az élelmi- földi értékesítése nőtt nagyobb
már a hatékonyságnövelő beruházások szer-kiskereskedelem forgalmának mértékben, mint a kiskereskedői
változása és az élelmiszeripar bel-
forgalom, akkor azt a következte-
egyik hozadéka lehet. földi értékesítésének változása tést vonhatjuk le, hogy arányaiban Akik csatlakoztak:
egymás mellé helyezhető és össze-
több magyar élelmiszer került a
hasonlítható. Tisztában kell len- vásárlók kosarába.
Az elmúlt évek során a magyar lehetne folyamatosan nyomon nünk ugyanakkor azzal, hogy mind- Az elmúlt évtizedben sajnos egy 1. ALDI
élelmiszeripar teljesítményével követni az egyes üzletláncok által két adat hordoz magában olyan év (2018) kivételével mindig az volt
kapcsolatosan sokszor merült fel értékesített termékek földrajzi ere- elemet, ami torzítja a pontos képet. a helyzet, hogy az élelmiszer-kiske-
az, hogy az ágazat a legnagyobb detét, de azok bonyolultsága és Az élelmiszer-kiskereskedelemmel reskedelmi forgalom növekedésé- 2. ?
csapást a hazai üzletek polcain költsége okán e megoldások alkal- foglalkozó üzletek is értékesítenek nek mértéke meghaladta az iparág
szenvedte el. Szomorúan tapasz- mazására nem került sor. nem élelmiszer jellegű termékeket, szereplőinek belföldi értékesítését. 3. ?
talhattuk, hogy az EU-csatlakozást A hazai eredetű élelmiszerek for- ami megjelenik a forgalomban, Ez azt jelenti, hogy 2018 kivételével
követően évről évre szorul vissza a galmi arányának változására illetve az élelmiszeripar szereplői az importált termékek aránya
hazai előállítású termékek részese- ugyanakkor mégis következtethe- sem csak a kiskereskedelem sze- növekedett az élelmiszer-fogyasz-
dése a fogyasztói kosarakban. tünk két, a KSH által nyilvánosságra replői felé értékesítenek. Ugyanak- tásban.
Az ágazat szakmai érdekképvise- hozott adat alapján. A statisztikai kor az élelmiszeripar kiskereskede- Az idén viszont az első féléves
letei folyamatosan hívták fel a hivatal folyamatosan figyelemmel lem felé való értékesítésének ará- adatok némi optimizmusra adnak
figyelmet erre a folyamatra, de kíséri az élelmiszer-kiskereskedel- nya a teljes iparági értékesítésből lehetőséget. Az élelmiszer és élel-
gyakran hitetlenkedéssel szembe- mi forgalom alakulását, és publikál- éppúgy nem változik szignifikánsan miszer jellegű üzletek értékesítésé-
sültek, hiszen megbízható adat- ja annak változását. Az élelmiszer- egyik évről a másikra, mint az élel- nek naptárhatástól megtisztított
gyűjtések a fogyasztói kosarakban és élelmiszer-jellegű üzletek érté- miszerek aránya az ilyen jellegű ter- volumenindexe 1,5 százalékos Köszönjük az
található áruk földrajzi származá- növekedést mutat, miközben az
sára vonatkozóan nincsenek. A élelmiszeripar belföldi értékesítése
Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági 5 százalékot meghaladó mértékben ALDI-NAK!
Hivatal (Nébih) az elmúlt évtizedben növekedett. Az előzőekben leírt
kétszer is felmérte a napi fogyasz- összefüggés alapján tehát azt a
tásban meghatározó élelmiszer- következtetést vonhatjuk le, hogy
kategóriák esetében a hazai termé- az idén a fogyasztók kosarában
kek részesedését a legfontosabb növekedett a hazai eredetű termé-
kiskereskedelmi láncok polcain, és kek aránya.
ennek eredményei alátámasztják a Ha a tendencia kitart az év végé-
hazai termékek súlyának sajnálatos ig, akkor 2018 után ismét egy olyan
csökkenését. évet zárhatunk, amikor a magyar
A felmérés keretei között a Nébih élelmiszeripar némileg növelni tudja
munkatársai az üzletek polcképét a termékei részesedését a fogyasz-
vizsgálták, vagyis azt, hogy az tásban.
adott termékkategóriákban kihe- Szeretném hinni, hogy az ágazat-
lyezett áruk közül mekkora része- ban beindult beruházási, fejlesztési
sedéssel bírnak a magyar élelmi- folyamatok eredményeként javuló
szeripar vállalkozásai által előállí- versenyképesség, valamint a kor-
tott termékek. Ez a felmérés rend- kesítésének naptárhatástól meg- mékek forgalmával foglalkozó kis- mányzati intézmények, az élelmi-
kívül hasznos, mivel a polckép alap- tisztított volumenindexe megmu- kereskedelmi egységekben. Ebből szeripar és a kiskereskedelem sze-
ján megmutatja, hogy az adott tatja, hogy az előző évhez képest kiindulva a forgalomváltozások replőinek közös fogyasztói tájékoz-
üzletláncok miként pozicionálják a milyen mértékben változott ezen tendenciája mégis iránymutató. tatási és edukációs erőfeszítései *A Hazait, szeretettel - 100% friss és magyar hús kijelentés az ALDI által forgalmazott friss húsok közül azon termékekre vonatkozik, amelyek az állandó árukészlet
részét képezik. Az ALDI állandó kínálatában található valamennyi friss hús termék 100%-ban magyar alapanyagokból és magyar beszállítópartnerektől származik.
hazai termékeket, de a forgalomból üzletek forgalma. A KSH szintén Amennyiben az élelmiszer-kiske- meghozták eredményüket és ellen- Állandó kínálat alatt azokat a termékeket értjük, melyek az ALDI-üzletekben a vásárlók számára folyamatosan elérhetőek, vagyis nem időszakosan, szezonálisan
való részesedésre vonatkozóan folyamatosan nyilvánosságra reskedelemmel foglalkozó cégek tétben az elmúlt másfél évtizeddel, vagy a készlet erejéig meghirdetett termékek. Friss húsok közé a hűtőpultokban található, nyers, feldolgozatlan hústermékek tartoznak, melyek ezen az oldalon
nem ad iránymutatást. Szakmai hozza az élelmiszeripar teljesítmé- forgalma nagyobb mértékben a hazai termékek arány tartósan találhatóak: www.aldi.hu/hu/hazait-szeretettel/friss-huskinalatunk/
egyeztetéseken ugyan felmerültek nyének, így a belföldi értékesítésé- növekszik, mint a magyar élelmi- növekedni fog a magyar fogyasztók
különböző megoldási lehetőségek nek volumenindexét is. Ez a szám szeripar szereplőinek értékesítése, kosarában.
arra, hogy milyen módszerekkel tehát arról ad képet, hogy milyen az nagy valószínűséggel azt jelenti, ÉDER TAMÁS/NAK