Page 10 - NAKlap 2021. november IX. évf. 11
P. 10

10     ÉLELMISZERIPAR                                                                  2021. NOVEMBER  |         LAP                        LAP  |  2021. NOVEMBER                                                                                       11
                                                                                                                       A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
          Pozitív tendencia a hazai                                                                                                                     NAK: „a frisshús legyen




          élelmiszertermékek forgalmában                                                                                                                magyar az áruházakban!”






          Az első féléves statisztikai adatok azt                      mértékben változik az ágazat sze-  hogy nagyobb lett az importtermé-
          mutatják, hogy növekedett a hazai élelmi-                    replőinek hazai vállalkozások felé   kek részesedése a fogyasztók
                                                                       való értékesítése.
                                                                                                     kosarában. Ha viszont az ipar bel-
          szerek aránya a fogyasztók kosarában, ami                     A fenti két adat, vagyis az élelmi-  földi értékesítése nőtt nagyobb
          már a hatékonyságnövelő beruházások                          szer-kiskereskedelem forgalmának   mértékben, mint a kiskereskedői
                                                                       változása és az élelmiszeripar bel-
                                                                                                     forgalom, akkor azt a következte-
          egyik hozadéka lehet.                                        földi értékesítésének változása   tést vonhatjuk le, hogy arányaiban                                                                           Akik csatlakoztak:
                                                                       egymás mellé helyezhető és össze-
                                                                                                     több magyar élelmiszer került a
                                                                       hasonlítható. Tisztában kell len-  vásárlók kosarába.
           Az elmúlt évek során a magyar   lehetne folyamatosan nyomon   nünk ugyanakkor azzal, hogy mind-  Az elmúlt évtizedben sajnos egy                                                                           1. ALDI
          élelmiszeripar teljesítményével   követni az egyes üzletláncok által   két adat hordoz magában olyan   év (2018) kivételével mindig az volt
          kapcsolatosan sokszor merült fel   értékesített termékek földrajzi ere-  elemet, ami torzítja a pontos képet.   a helyzet, hogy az élelmiszer-kiske-
          az,  hogy  az  ágazat  a  legnagyobb   detét, de azok bonyolultsága és   Az élelmiszer-kiskereskedelemmel   reskedelmi forgalom növekedésé-                                                                 2. ?
          csapást a hazai üzletek polcain   költsége okán e megoldások alkal-  foglalkozó üzletek is értékesítenek   nek mértéke meghaladta az iparág
          szenvedte el. Szomorúan tapasz-  mazására nem került sor.    nem élelmiszer jellegű termékeket,   szereplőinek belföldi értékesítését.                                                                      3. ?
          talhattuk, hogy az EU-csatlakozást   A hazai eredetű élelmiszerek for-  ami megjelenik a forgalomban,   Ez azt jelenti, hogy 2018 kivételével
          követően évről évre szorul vissza a   galmi arányának változására   illetve az élelmiszeripar szereplői   az importált termékek aránya
          hazai előállítású termékek részese-  ugyanakkor mégis következtethe-  sem csak a kiskereskedelem sze-  növekedett az élelmiszer-fogyasz-
          dése a fogyasztói kosarakban.  tünk két, a KSH által nyilvánosságra   replői felé értékesítenek. Ugyanak-  tásban.
           Az ágazat szakmai érdekképvise-  hozott adat alapján. A statisztikai   kor az élelmiszeripar kiskereskede-  Az idén viszont az első féléves
          letei folyamatosan hívták fel a   hivatal folyamatosan figyelemmel   lem felé való értékesítésének ará-  adatok némi optimizmusra adnak
          figyelmet erre a folyamatra, de   kíséri az élelmiszer-kiskereskedel-  nya a teljes iparági értékesítésből   lehetőséget. Az élelmiszer és élel-
          gyakran hitetlenkedéssel szembe-  mi forgalom alakulását, és publikál-  éppúgy nem változik szignifikánsan   miszer jellegű üzletek értékesítésé-
          sültek, hiszen megbízható adat-  ja annak változását. Az élelmiszer-   egyik évről a másikra, mint az élel-  nek naptárhatástól megtisztított
          gyűjtések a fogyasztói kosarakban   és élelmiszer-jellegű üzletek érté-  miszerek aránya az ilyen jellegű ter-  volumenindexe 1,5 százalékos                                                                Köszönjük az
          található áruk földrajzi származá-                                                         növekedést mutat, miközben az
          sára vonatkozóan nincsenek. A                                                              élelmiszeripar belföldi értékesítése
          Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági                                                          5 százalékot meghaladó mértékben                                                                                 ALDI-NAK!
          Hivatal (Nébih) az elmúlt évtizedben                                                       növekedett. Az előzőekben leírt
          kétszer is felmérte a napi fogyasz-                                                        összefüggés alapján tehát azt a
          tásban meghatározó élelmiszer-                                                             következtetést vonhatjuk le, hogy
          kategóriák esetében a hazai termé-                                                         az idén a fogyasztók kosarában
          kek részesedését a legfontosabb                                                            növekedett a hazai eredetű termé-
          kiskereskedelmi láncok polcain, és                                                         kek aránya.
          ennek eredményei alátámasztják a                                                             Ha a tendencia kitart az év végé-
          hazai termékek súlyának sajnálatos                                                         ig, akkor 2018 után ismét egy olyan
          csökkenését.                                                                               évet zárhatunk, amikor a magyar
           A felmérés keretei között a Nébih                                                         élelmiszeripar némileg növelni tudja
          munkatársai az üzletek polcképét                                                           a termékei részesedését a fogyasz-
          vizsgálták, vagyis azt, hogy az                                                            tásban.
          adott  termékkategóriákban  kihe-                                                            Szeretném hinni, hogy az ágazat-
          lyezett áruk közül mekkora része-                                                          ban beindult beruházási, fejlesztési
          sedéssel bírnak a magyar élelmi-                                                           folyamatok eredményeként javuló
          szeripar vállalkozásai által előállí-                                                      versenyképesség,  valamint  a  kor-
          tott termékek. Ez a felmérés rend-  kesítésének naptárhatástól meg-  mékek forgalmával foglalkozó kis-  mányzati intézmények, az élelmi-
          kívül hasznos, mivel a polckép alap-  tisztított volumenindexe megmu-  kereskedelmi egységekben. Ebből   szeripar és a kiskereskedelem sze-
          ján  megmutatja, hogy  az  adott   tatja, hogy az előző évhez képest   kiindulva a forgalomváltozások   replőinek közös fogyasztói tájékoz-
          üzletláncok miként pozicionálják a   milyen mértékben változott ezen   tendenciája mégis iránymutató.  tatási és edukációs erőfeszítései        *A Hazait, szeretettel - 100% friss és magyar hús kijelentés az ALDI által forgalmazott friss húsok közül azon termékekre vonatkozik, amelyek az állandó árukészlet
                                                                                                                                                          részét képezik. Az ALDI állandó kínálatában található valamennyi friss hús termék 100%-ban magyar alapanyagokból és magyar beszállítópartnerektől származik.
          hazai termékeket, de a forgalomból   üzletek forgalma. A KSH szintén   Amennyiben az élelmiszer-kiske-  meghozták eredményüket és ellen-        Állandó kínálat alatt azokat a termékeket értjük, melyek az ALDI-üzletekben a vásárlók számára folyamatosan elérhetőek, vagyis nem időszakosan, szezonálisan
          való részesedésre vonatkozóan   folyamatosan  nyilvánosságra   reskedelemmel foglalkozó cégek   tétben az elmúlt másfél évtizeddel,             vagy a készlet erejéig meghirdetett termékek. Friss húsok közé a hűtőpultokban található, nyers, feldolgozatlan hústermékek tartoznak, melyek ezen az oldalon
          nem ad iránymutatást. Szakmai   hozza az élelmiszeripar teljesítmé-  forgalma nagyobb mértékben   a hazai termékek arány tartósan               találhatóak: www.aldi.hu/hu/hazait-szeretettel/friss-huskinalatunk/
          egyeztetéseken ugyan felmerültek   nyének, így a belföldi értékesítésé-  növekszik, mint a magyar élelmi-  növekedni fog a magyar fogyasztók
          különböző megoldási lehetőségek   nek volumenindexét is. Ez a szám   szeripar szereplőinek értékesítése,   kosarában.
          arra, hogy milyen módszerekkel   tehát arról ad képet, hogy milyen   az nagy valószínűséggel azt jelenti,    ÉDER TAMÁS/NAK
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15