Page 19 - NAKlap 2021. június IX. évf. 6
P. 19

18  TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS   2021. JÚNIUS  |   LAP  LAP  |  2021. JÚNIUS  TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS                  19
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Nem sikerült megállapodni    Megújult és teljessé vált




 a KAP reformról májusban  az erdővédelmi szankciórendszer




          Az erdőtörvény a
 Végül nem jött létre a megállapodás a május utolsó napjaiban tar­  megállapodással a Mezőgazdasági   benne foglalt jelen­

 tott KAP reform tárgyalásokon. Annak ellenére, hogy a Tanács   és Halászati Tanács június 28–29-ei   tős számú erdővé­
 luxemburgi  ülésén  kísérelné  meg
 álláspontja inkább közeledő volt, az Európai Parlament nem enge­  lezárni a KAP reform tárgyalásokat   delmi rendelkezések
 dett a pozíciójából, és összességében egy még zöldebb javaslatot   az Európai Parlamenttel.  megszegése esetére
 A Nemzeti Agrárgazdasági Kama-
 tett le az asztalra. Ez utóbbi mögé állt be az Európai Bizottság is. A   ra (NAK) továbbra is a tanácsi állás-  – az általános jogal­
 Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja, hogy az új időszaki Közös   pont érvényesülését támogatja,   kotási gyakorlatnak
 amely egy sokkal rugalmasabb, a
 Agrárpolitika észszerű keretek között valósuljon meg, ezért   tagállamok sajátosságait is figye-  megfelelően – jog­
 lembe vevő megközelítést tartal-
 továbbra is a tanácsi álláspont érvényesülését támogatja.  maz. A mezőgazdaság és élelmi-
 szeripar fenntarthatóvá tételével   következményeket
 egyetértünk, ugyanakkor ellenezzük   tartalmaz, a
 A Közös Agrárpolitika reformját   termeléshez kötött támogatások, a   horizontális, valamint az egységes   minden olyan szabály bevezetését,
 érintő szupertrilógus tárgyalás   Zöld Megállapodás alapján történő   közös piacszervezésről szóló rende-  amely ellehetetleníti az európai gaz-  szankció rendszer az
 2021. május 25-én kezdődöt, más-  kiigazítás, valamint a beruházásokra   letről, illetve a stratégiai tervrende-  dálkodókat, megkockáztatva azt,   elmúlt két évben
 nap pedig az uniós tagállamok szak-  vonatkozó zöld költési arány vonat-  let esetében a legfontosabb elemek   hogy a termelők emiatt akár fel is
 minisztereit magába tömörítő   kozásában.  tekintetében; június 13–15-én tart-  hagyhatnak mezőgazdasági tevé-  gyakorlatilag teljesen
 Mezőgazdasági és Halászati Ta -  2021 júniusa tehát arról fog szól-  ják meg Lisszabonban a mezőgaz-  kenységükkel. A NAK kiáll a KAP ész-
 nácsülés. Mind a portugál elnökség,   ni, hogy sikerül-e még a portugál   dasági miniszterek informális ülé-  szerű reformja mellett, és nemcsak   megújult.
 mind az Európai Bizottság optimis-  elnökség alatt kompromisszumra   sét, majd a Mezőgazdasági Különbi-  a hazai, hanem európai szintű fóru-
 tán kezdte meg a tárgyalásokat, az   jutni és tető alá hozni a megállapo-  zottság június 14-ei ülésén tervezik   mokon is a termelők és feldolgozók   Az erdőről, az erdő védelméről és   •  az  erdőben  a  fakitermelésre,   kereskedelmi lánchoz tartozó tevé-  hatóság majd minden esetben az
 egyeztetések előrehaladtával és az   dást az új KAP jogszabálycsomag-  előkészíteni a június 16-ra összehí-  érdekeit képviseli. Célunk, hogy a tri-  az erdőgazdálkodásról szóló 2009.   illetve az erdei haszonvételek gya-  kenységgel kapcsolatos előírás,   Evt-ben rögzített mérlegelési
 új  kompromisszumos javaslatok   ról. A május 31-ei Mezőgazdasági   vott főigazgatói szintű trilógust. Az   lógus tárgyalások során a tanácsi   évi XXXVII. törvény (Evt.) új XII. feje-  korlására vonatkozó jogszabály,   illetve az erdészeti hatóság zárlati   szempontok alapján a Korm. rende-
 bemutatásával azonban ez a remény   Különbizottság (SCA) ülésén az   előzetes tervek szerint a június   álláspontot minél inkább tükröző   zete megfelelően csoportosítva, jól   hatósági  döntésben  előírt  kötele-  intézkedést  elrendelő  döntésének   letben meghatározott összeghatá-
 szertefoszlott. A tagállamok végül   alábbi ütemtervet ismertették a   21-ei SCA ülésen kerülne sor a júni-  javaslat kerüljön majd az új KAP jog-  átláthatóan összefoglalja a törvény   zettség megszegése,  megszegése.  rok között egyedileg határozhatja
 arra hatalmazták fel az elnökséget,   hónapra: a június 7-ei SCA ülésre   us 24–25-re tervezett szupertriló-  szabálycsomagba.  erdővédelmi rendelkezéseinek   • az erdő felújítására vonatkozó   Az Evt 107. §-át – amely az erdő-  meg.
 hogy a május 28-ai trilóguson uta-  előkészítik a jogszabályi szöveget a   gus előkészítésére. Az ezen elért   HORVÁTH DÓRA/NAK  megszegéséhez kapcsolódó jogkö-  határidők megszegése vagy az erre   gazdálkodási bírságra vonatkozott   Külön kiemelést érdemelnek az
 sítsa el az Európai Parlament komp-  vetkezményeket. Eszerint az erdé-  tekintettel előírt erdőfelújítási biz-  – hatályon kívül helyezték. Az ott   állam 100 százalékos tulajdonában
 romisszumos javaslatát, mivel   szeti hatóságnak a továbbiakban a   tosítéknyújtási  kötelezettség   előírt, esetenként módosított téte-  nem álló erdőkben az erdőfelújítás
 annak tartalmával nem tudtak   következő szankciós eszközök áll-  elmulasztása,  lek az új szabályozás szerint erdő-  megkezdésére és pótlására előírt
 egyetérteni. A nyitott kérdések   nak a rendelkezésére a törvényben   • az előírt engedélyeztetési, beje-  védelmi bírságként kerültek meg-  határidők elmulasztása esetén
 között olyan témák szerepelnek,   foglalt előírások érvényre juttatá-  lentési vagy tulajdonosi hozzájáru-  határozásra.  alkalmazható jogkövetkezmények.
 mint például a II. pilléres kötelező   sára, illetve a jogszerűtlenségek   lás beszerzési kötelezettség elmu-  A felsorolt bírságolási esetkörök-  Ezekben az esetekben az erdészeti
 környezet- és klímavédelmi költési   szankcionálására: tevékenységtől   lasztása, valamint a tevékenység   höz kapcsolódóan a most megje-  hatóság az új szabályozás alapján
 arány, illetve ezen belül az állatjólét   való eltiltás, erdővédelmi bírság   engedélyben vagy bejelentésben   lent, az erdővédelmi bírság mérté-  nem bírságol, hanem erdőfelújítási
 és a természeti hátránnyal érintett   kiszabása és egyéb intézkedések.   foglaltaktól eltérő végrehajtása,  kéről és kiszámításának módjáról   biztosíték nyújtását írja elő, ame-
 területek támogatásának beszámí-  Erdővédelmi bírság az alábbi ese-  • az erdő igénybevételére vonat-  szóló 255/2021. (V. 18.) Korm. ren-  lyet a mulasztás sikeres teljesítése
 tási mértéke, az agroökológiai alap-  tekben róható ki:  kozó szabályok megszegése,  delet (a továbbiakban: Korm. rende-  után felszabadít vagy további
 programok  (öko-rendszerek/  • az erdő biológiai sokféleségére,   • a vadászható vadfajok által az   let) az eddigi 52 helyett – összevo-  mulasztás esetén az annak pótlá-
 eco-schemes) kötelező költési ará-  természetességére vagy termé-  erdő felújításának, illetve felújulá-  nások és megszüntetések eredmé-  sára elrendelt erdőgazdálkodási
 nya, a vetésforgóra, valamint a nem   szetszerűségére, termőképességé-  sának veszélybe kerülése, vagy az   nyeként – mindössze 20 bírságo-  tevékenység finanszírozására for-
 termő területekre és tájképi elemek-  re, felújuló képességére, életképes-  erdő faegyedeinek dörzsölés vagy   lással sújtható jogsértési esetet   dít. Az erdőfelújítási biztosíték
 re vonatkozó szabályok. Emellett   ségére vonatkozó előírások meg-  hántás miatti súlyos károsodása,  (tényállást) tartalmaz.  nyújtásának elmulasztása esetén
 továbbra is egyeztetés szükséges a   szegése vagy az erdő rendeltetései   • jogszabályban vagy az Európai   Újdonság, hogy a méltányos   viszont már erdővédelmi bírság
 közvetlen támogatások célzottabbá   betöltésének veszélyeztetése, aka-  Unió közvetlenül alkalmazandó jogi   szankcionálás jegyében az erdővé-  kiszabásának van helye.
 tétele, a szociális kondicionalitás, a   dályozása,  aktusában megállapított, faanyag-   delmi bírság összegét az erdészeti    NAK
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24