Page 18 - NAKlap 2021. június IX. évf. 6
P. 18
18 TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS 2021. JÚNIUS | LAP LAP | 2021. JÚNIUS TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS 19
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Nem sikerült megállapodni Megújult és teljessé vált
a KAP reformról májusban az erdővédelmi szankciórendszer
Az erdőtörvény a
Végül nem jött létre a megállapodás a május utolsó napjaiban tar megállapodással a Mezőgazdasági benne foglalt jelen
tott KAP reform tárgyalásokon. Annak ellenére, hogy a Tanács és Halászati Tanács június 28–29-ei tős számú erdővé
luxemburgi ülésén kísérelné meg
álláspontja inkább közeledő volt, az Európai Parlament nem enge lezárni a KAP reform tárgyalásokat delmi rendelkezések
dett a pozíciójából, és összességében egy még zöldebb javaslatot az Európai Parlamenttel. megszegése esetére
A Nemzeti Agrárgazdasági Kama-
tett le az asztalra. Ez utóbbi mögé állt be az Európai Bizottság is. A ra (NAK) továbbra is a tanácsi állás- – az általános jogal
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja, hogy az új időszaki Közös pont érvényesülését támogatja, kotási gyakorlatnak
amely egy sokkal rugalmasabb, a
Agrárpolitika észszerű keretek között valósuljon meg, ezért tagállamok sajátosságait is figye- megfelelően – jog
lembe vevő megközelítést tartal-
továbbra is a tanácsi álláspont érvényesülését támogatja. maz. A mezőgazdaság és élelmi-
szeripar fenntarthatóvá tételével következményeket
egyetértünk, ugyanakkor ellenezzük tartalmaz, a
A Közös Agrárpolitika reformját termeléshez kötött támogatások, a horizontális, valamint az egységes minden olyan szabály bevezetését,
érintő szupertrilógus tárgyalás Zöld Megállapodás alapján történő közös piacszervezésről szóló rende- amely ellehetetleníti az európai gaz- szankció rendszer az
2021. május 25-én kezdődöt, más- kiigazítás, valamint a beruházásokra letről, illetve a stratégiai tervrende- dálkodókat, megkockáztatva azt, elmúlt két évben
nap pedig az uniós tagállamok szak- vonatkozó zöld költési arány vonat- let esetében a legfontosabb elemek hogy a termelők emiatt akár fel is
minisztereit magába tömörítő kozásában. tekintetében; június 13–15-én tart- hagyhatnak mezőgazdasági tevé- gyakorlatilag teljesen
Mezőgazdasági és Halászati Ta - 2021 júniusa tehát arról fog szól- ják meg Lisszabonban a mezőgaz- kenységükkel. A NAK kiáll a KAP ész-
nácsülés. Mind a portugál elnökség, ni, hogy sikerül-e még a portugál dasági miniszterek informális ülé- szerű reformja mellett, és nemcsak megújult.
mind az Európai Bizottság optimis- elnökség alatt kompromisszumra sét, majd a Mezőgazdasági Különbi- a hazai, hanem európai szintű fóru-
tán kezdte meg a tárgyalásokat, az jutni és tető alá hozni a megállapo- zottság június 14-ei ülésén tervezik mokon is a termelők és feldolgozók Az erdőről, az erdő védelméről és • az erdőben a fakitermelésre, kereskedelmi lánchoz tartozó tevé- hatóság majd minden esetben az
egyeztetések előrehaladtával és az dást az új KAP jogszabálycsomag- előkészíteni a június 16-ra összehí- érdekeit képviseli. Célunk, hogy a tri- az erdőgazdálkodásról szóló 2009. illetve az erdei haszonvételek gya- kenységgel kapcsolatos előírás, Evt-ben rögzített mérlegelési
új kompromisszumos javaslatok ról. A május 31-ei Mezőgazdasági vott főigazgatói szintű trilógust. Az lógus tárgyalások során a tanácsi évi XXXVII. törvény (Evt.) új XII. feje- korlására vonatkozó jogszabály, illetve az erdészeti hatóság zárlati szempontok alapján a Korm. rende-
bemutatásával azonban ez a remény Különbizottság (SCA) ülésén az előzetes tervek szerint a június álláspontot minél inkább tükröző zete megfelelően csoportosítva, jól hatósági döntésben előírt kötele- intézkedést elrendelő döntésének letben meghatározott összeghatá-
szertefoszlott. A tagállamok végül alábbi ütemtervet ismertették a 21-ei SCA ülésen kerülne sor a júni- javaslat kerüljön majd az új KAP jog- átláthatóan összefoglalja a törvény zettség megszegése, megszegése. rok között egyedileg határozhatja
arra hatalmazták fel az elnökséget, hónapra: a június 7-ei SCA ülésre us 24–25-re tervezett szupertriló- szabálycsomagba. erdővédelmi rendelkezéseinek • az erdő felújítására vonatkozó Az Evt 107. §-át – amely az erdő- meg.
hogy a május 28-ai trilóguson uta- előkészítik a jogszabályi szöveget a gus előkészítésére. Az ezen elért HORVÁTH DÓRA/NAK megszegéséhez kapcsolódó jogkö- határidők megszegése vagy az erre gazdálkodási bírságra vonatkozott Külön kiemelést érdemelnek az
sítsa el az Európai Parlament komp- vetkezményeket. Eszerint az erdé- tekintettel előírt erdőfelújítási biz- – hatályon kívül helyezték. Az ott állam 100 százalékos tulajdonában
romisszumos javaslatát, mivel szeti hatóságnak a továbbiakban a tosítéknyújtási kötelezettség előírt, esetenként módosított téte- nem álló erdőkben az erdőfelújítás
annak tartalmával nem tudtak következő szankciós eszközök áll- elmulasztása, lek az új szabályozás szerint erdő- megkezdésére és pótlására előírt
egyetérteni. A nyitott kérdések nak a rendelkezésére a törvényben • az előírt engedélyeztetési, beje- védelmi bírságként kerültek meg- határidők elmulasztása esetén
között olyan témák szerepelnek, foglalt előírások érvényre juttatá- lentési vagy tulajdonosi hozzájáru- határozásra. alkalmazható jogkövetkezmények.
mint például a II. pilléres kötelező sára, illetve a jogszerűtlenségek lás beszerzési kötelezettség elmu- A felsorolt bírságolási esetkörök- Ezekben az esetekben az erdészeti
környezet- és klímavédelmi költési szankcionálására: tevékenységtől lasztása, valamint a tevékenység höz kapcsolódóan a most megje- hatóság az új szabályozás alapján
arány, illetve ezen belül az állatjólét való eltiltás, erdővédelmi bírság engedélyben vagy bejelentésben lent, az erdővédelmi bírság mérté- nem bírságol, hanem erdőfelújítási
és a természeti hátránnyal érintett kiszabása és egyéb intézkedések. foglaltaktól eltérő végrehajtása, kéről és kiszámításának módjáról biztosíték nyújtását írja elő, ame-
területek támogatásának beszámí- Erdővédelmi bírság az alábbi ese- • az erdő igénybevételére vonat- szóló 255/2021. (V. 18.) Korm. ren- lyet a mulasztás sikeres teljesítése
tási mértéke, az agroökológiai alap- tekben róható ki: kozó szabályok megszegése, delet (a továbbiakban: Korm. rende- után felszabadít vagy további
programok (öko-rendszerek/ • az erdő biológiai sokféleségére, • a vadászható vadfajok által az let) az eddigi 52 helyett – összevo- mulasztás esetén az annak pótlá-
eco-schemes) kötelező költési ará- természetességére vagy termé- erdő felújításának, illetve felújulá- nások és megszüntetések eredmé- sára elrendelt erdőgazdálkodási
nya, a vetésforgóra, valamint a nem szetszerűségére, termőképességé- sának veszélybe kerülése, vagy az nyeként – mindössze 20 bírságo- tevékenység finanszírozására for-
termő területekre és tájképi elemek- re, felújuló képességére, életképes- erdő faegyedeinek dörzsölés vagy lással sújtható jogsértési esetet dít. Az erdőfelújítási biztosíték
re vonatkozó szabályok. Emellett ségére vonatkozó előírások meg- hántás miatti súlyos károsodása, (tényállást) tartalmaz. nyújtásának elmulasztása esetén
továbbra is egyeztetés szükséges a szegése vagy az erdő rendeltetései • jogszabályban vagy az Európai Újdonság, hogy a méltányos viszont már erdővédelmi bírság
közvetlen támogatások célzottabbá betöltésének veszélyeztetése, aka- Unió közvetlenül alkalmazandó jogi szankcionálás jegyében az erdővé- kiszabásának van helye.
tétele, a szociális kondicionalitás, a dályozása, aktusában megállapított, faanyag- delmi bírság összegét az erdészeti NAK