Page 18 - NAKlap 2021. június IX. évf. 6
P. 18

18     TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS                                                           2021. JÚNIUS  |      LAP                        LAP  |  2021. JÚNIUS                                       TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS                       19
                                                                                                                       A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
          Nem sikerült megállapodni                                                                                                               Megújult és teljessé vált




          a KAP reformról májusban                                                                                                                az erdővédelmi szankciórendszer




                                                                                                                                                  Az erdőtörvény a
          Végül nem jött létre a megállapodás a május utolsó napjaiban tar­                          megállapodással a Mezőgazdasági              benne foglalt jelen­

          tott KAP reform tárgyalásokon. Annak ellenére, hogy a Tanács                               és Halászati Tanács június 28–29-ei          tős számú erdővé­
                                                                                                     luxemburgi  ülésén  kísérelné  meg
          álláspontja inkább közeledő volt, az Európai Parlament nem enge­                           lezárni a KAP reform tárgyalásokat           delmi rendelkezések
          dett a pozíciójából, és összességében egy még zöldebb javaslatot                           az Európai Parlamenttel.                     megszegése esetére
                                                                                                       A Nemzeti Agrárgazdasági Kama-
          tett le az asztalra. Ez utóbbi mögé állt be az Európai Bizottság is. A                     ra (NAK) továbbra is a tanácsi állás-        – az általános jogal­
          Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja, hogy az új időszaki Közös                             pont érvényesülését támogatja,               kotási gyakorlatnak
                                                                                                     amely egy sokkal rugalmasabb, a
          Agrárpolitika észszerű keretek között valósuljon meg, ezért                                tagállamok sajátosságait is figye-           megfelelően – jog­
                                                                                                     lembe vevő megközelítést tartal-
          továbbra is a tanácsi álláspont érvényesülését támogatja.                                  maz. A mezőgazdaság és élelmi-
                                                                                                     szeripar fenntarthatóvá tételével            következményeket
                                                                                                     egyetértünk, ugyanakkor ellenezzük           tartalmaz, a
           A Közös Agrárpolitika reformját   termeléshez kötött támogatások, a   horizontális, valamint az egységes   minden olyan szabály bevezetését,
          érintő szupertrilógus tárgyalás   Zöld Megállapodás alapján történő   közös piacszervezésről szóló rende-  amely ellehetetleníti az európai gaz-  szankció rendszer az
          2021. május 25-én kezdődöt, más-  kiigazítás, valamint a beruházásokra   letről, illetve a stratégiai tervrende-  dálkodókat, megkockáztatva azt,   elmúlt két évben
          nap pedig az uniós tagállamok szak-  vonatkozó zöld költési arány vonat-  let esetében a legfontosabb elemek   hogy a termelők emiatt akár fel is
          minisztereit magába tömörítő   kozásában.                    tekintetében; június 13–15-én tart-  hagyhatnak mezőgazdasági tevé-        gyakorlatilag teljesen
          Mezőgazdasági és Halászati Ta -  2021 júniusa tehát arról fog szól-  ják meg Lisszabonban a mezőgaz-  kenységükkel. A NAK kiáll a KAP ész-
          nácsülés. Mind a portugál elnökség,   ni, hogy sikerül-e még a portugál   dasági miniszterek informális ülé-  szerű reformja mellett, és nemcsak   megújult.
          mind az Európai Bizottság optimis-  elnökség alatt kompromisszumra   sét, majd a Mezőgazdasági Különbi-  a hazai, hanem európai szintű fóru-
          tán kezdte meg a tárgyalásokat, az   jutni és tető alá hozni a megállapo-  zottság június 14-ei ülésén tervezik   mokon is a termelők és feldolgozók   Az erdőről, az erdő védelméről és   •  az  erdőben  a  fakitermelésre,   kereskedelmi lánchoz tartozó tevé-  hatóság majd minden esetben az
          egyeztetések előrehaladtával és az   dást az új KAP jogszabálycsomag-  előkészíteni a június 16-ra összehí-  érdekeit képviseli. Célunk, hogy a tri-  az erdőgazdálkodásról szóló 2009.   illetve az erdei haszonvételek gya-  kenységgel kapcsolatos előírás,   Evt-ben rögzített mérlegelési
          új  kompromisszumos javaslatok   ról. A május 31-ei Mezőgazdasági   vott főigazgatói szintű trilógust. Az   lógus tárgyalások során a tanácsi   évi XXXVII. törvény (Evt.) új XII. feje-  korlására vonatkozó jogszabály,   illetve az erdészeti hatóság zárlati   szempontok alapján a Korm. rende-
          bemutatásával azonban ez a remény   Különbizottság (SCA) ülésén az   előzetes tervek szerint a június   álláspontot minél inkább tükröző   zete megfelelően csoportosítva, jól   hatósági  döntésben  előírt  kötele-  intézkedést  elrendelő  döntésének   letben meghatározott összeghatá-
          szertefoszlott. A tagállamok végül   alábbi ütemtervet ismertették a   21-ei SCA ülésen kerülne sor a júni-  javaslat kerüljön majd az új KAP jog-  átláthatóan összefoglalja a törvény   zettség megszegése,  megszegése.         rok között egyedileg határozhatja
          arra hatalmazták fel az elnökséget,   hónapra: a június 7-ei SCA ülésre   us 24–25-re tervezett szupertriló-  szabálycsomagba.          erdővédelmi rendelkezéseinek    • az erdő felújítására vonatkozó   Az Evt 107. §-át – amely az erdő-  meg.
          hogy a május 28-ai trilóguson uta-  előkészítik a jogszabályi szöveget a   gus előkészítésére. Az ezen elért   HORVÁTH DÓRA/NAK         megszegéséhez kapcsolódó jogkö-  határidők megszegése vagy az erre   gazdálkodási bírságra vonatkozott   Külön kiemelést érdemelnek az
          sítsa el az Európai Parlament komp-                                                                                                     vetkezményeket. Eszerint az erdé-  tekintettel előírt erdőfelújítási biz-  – hatályon kívül helyezték. Az ott   állam 100 százalékos tulajdonában
          romisszumos javaslatát, mivel                                                                                                           szeti hatóságnak a továbbiakban a   tosítéknyújtási  kötelezettség   előírt, esetenként módosított téte-  nem álló erdőkben az erdőfelújítás
          annak tartalmával nem tudtak                                                                                                            következő szankciós eszközök áll-  elmulasztása,             lek az új szabályozás szerint erdő-  megkezdésére és pótlására előírt
          egyetérteni. A nyitott kérdések                                                                                                         nak a rendelkezésére a törvényben   • az előírt engedélyeztetési, beje-  védelmi bírságként kerültek meg-  határidők elmulasztása esetén
          között olyan témák szerepelnek,                                                                                                         foglalt előírások érvényre juttatá-  lentési vagy tulajdonosi hozzájáru-  határozásra.     alkalmazható jogkövetkezmények.
          mint például a II. pilléres kötelező                                                                                                    sára, illetve a jogszerűtlenségek   lás beszerzési kötelezettség elmu-  A felsorolt bírságolási esetkörök-  Ezekben az esetekben az erdészeti
          környezet- és klímavédelmi költési                                                                                                      szankcionálására: tevékenységtől   lasztása, valamint a tevékenység   höz kapcsolódóan a most megje-  hatóság az új szabályozás alapján
          arány, illetve ezen belül az állatjólét                                                                                                 való eltiltás, erdővédelmi bírság   engedélyben vagy bejelentésben   lent, az erdővédelmi bírság mérté-  nem bírságol, hanem erdőfelújítási
          és a természeti hátránnyal érintett                                                                                                     kiszabása és egyéb intézkedések.   foglaltaktól eltérő végrehajtása,  kéről és kiszámításának módjáról   biztosíték nyújtását írja elő, ame-
          területek támogatásának beszámí-                                                                                                         Erdővédelmi bírság az alábbi ese-  • az erdő igénybevételére vonat-  szóló 255/2021. (V. 18.) Korm. ren-  lyet a mulasztás sikeres teljesítése
          tási mértéke, az agroökológiai alap-                                                                                                    tekben róható ki:             kozó szabályok megszegése,     delet (a továbbiakban: Korm. rende-  után felszabadít vagy további
          programok  (öko-rendszerek/                                                                                                              • az erdő biológiai sokféleségére,   • a vadászható vadfajok által az   let) az eddigi 52 helyett – összevo-  mulasztás esetén az annak pótlá-
          eco-schemes) kötelező költési ará-                                                                                                      természetességére vagy termé-  erdő felújításának, illetve felújulá-  nások és megszüntetések eredmé-  sára elrendelt erdőgazdálkodási
          nya, a vetésforgóra, valamint a nem                                                                                                     szetszerűségére, termőképességé-  sának veszélybe kerülése, vagy az   nyeként – mindössze 20 bírságo-  tevékenység finanszírozására for-
          termő területekre és tájképi elemek-                                                                                                    re, felújuló képességére, életképes-  erdő faegyedeinek dörzsölés vagy   lással sújtható jogsértési esetet   dít. Az erdőfelújítási biztosíték
          re vonatkozó szabályok. Emellett                                                                                                        ségére vonatkozó előírások meg-  hántás miatti súlyos károsodása,  (tényállást) tartalmaz.  nyújtásának elmulasztása esetén
          továbbra is egyeztetés szükséges a                                                                                                      szegése vagy az erdő rendeltetései   • jogszabályban vagy az Európai   Újdonság, hogy a méltányos   viszont már erdővédelmi bírság
          közvetlen támogatások célzottabbá                                                                                                       betöltésének veszélyeztetése, aka-  Unió közvetlenül alkalmazandó jogi   szankcionálás jegyében az erdővé-  kiszabásának van helye.
          tétele, a szociális kondicionalitás, a                                                                                                  dályozása,                    aktusában megállapított, faanyag-   delmi bírság összegét az erdészeti               NAK
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23