Page 11 - NAKlap 2020. március VIII. évf. 6
P. 11
LAP | 2020. június SzolgáltAtáS 11
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
ne engedjenek a tisztességtelen
nyomásgyakorlásnak
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) több áruházi beszállítótól tönző tevékenységek (pl. akciók és
kapott jelzéseket: azt tapasztalták, hogy egyes áruházláncok az általuk promóciók) lemondásával; vagy
bármilyen, a beszállítónak anyagi
fizetendő különadót a mezőgazdasági-élelmiszeripari beszerzési árak vagy erkölcsi veszteséget okozó
letörésével akarják ellensúlyozni. A NAK felhívta az áruházláncok figyelmét eszközzel.
a jogszabály-módosításnak
arra, hogy törvényesen, tisztességesen járjanak el beszerzéseik során. köszönhetően, ha a beszállító beje-
lentése alapján kerül sor a jogsértés
miatti eljárás megindítására, a
a kamara arra kérte a beszállító- kedés is bevezetésre került az magatartásnak minősül, ha a kereskedő köteles igazolni, hogy a
kat, hogy ha tisztességtelen maga- elmúlt két hónapban, így többek kereskedő a beszerzési árat a beszerzési ár csökkentésére nem a
tartást észlelnek, azt haladéktalanul között a kiskereskedelmi láncokra beszállító tiltakozása ellenére egy- leírtak alapján került sor. a hatályos
jelentsék a nébih felé, és jelezzék kiszabott különadó is. a különadó oldalúan csökkenti; vagy ha a jogi szabályozásról a naK össze-
egyúttal a kamara felé is, a tisztes- kihirdetése után pedig – a stratégiai beszerzési ár csökkentésére irá- foglalót is készített, amelyet itt
ségtelen piaci magatartás elleni ágazatok védelme érdekében – nyuló szerződésmódosítás érdeké- lehet elérni: http://www.nak.hu/
azonnali fellépés érdekében. Ehhez a megjelentek a mezőgazdasági és ben a kereskedő a beszállítót fenye- images/Kamara/TajEKoZTaTo_a-
kamara készített a beszállítók szá- élelmiszeripari termékek vonatko- geti a szerződéses kapcsolat meg- tisztessegtelen-forgalmazoi-ma-
mára egy, az őket védő jogszabá- zásában a tisztességtelen forgal- szüntetésével; terméke rendelésé- gatartas-szabalyai-veszelyhely-
lyokról szóló tájékoztató anyagot is. mazói magatartás tilalmáról szóló nek lemondásával; a rendelésállo- zetben.pdf.
magyarországon már több mint 2009. évi XCV. törvény (Tfmtv.) mány csökkentésével; eladásösz- naK
tíz éve törvényben is szerepel a veszélyhelyzet idején alkalmazan-
tisztességtelen forgalmazói maga- dó szabályai. Ezen jogszabályi
tartás tilalma, szabályozva a keres- módosítás azt célozza, hogy az adó
kedelmi gyakorlatokat a mezőgaz- költségeit a kiskereskedelmi láncok
dasági és élelmiszeripari termékek ne tudják áthárítani a beszállítóikra:
tekintetében azért, hogy a beszállí- a szereplők relatív méretének függ-
tók és a kereskedelmi csoportok vényében védik a szállítót egy gaz-
között kiegyensúlyozott alkupozíci- daságilag erősebb vevő tisztesség-
ót biztosítson, etikus üzleti maga- telen kereskedelmi gyakorlataival
tartási normák érvényesüljenek. a szemben. Ennek a – 180/2020 (V.
járványügyi veszélyhelyzet és a 4.) – kormányrendeletnek a 7/B.
kialakult gazdasági nehézségek paragrafusában foglaltak értelmé-
miatt több gazdaságvédelmi intéz- ben tisztességtelen forgalmazói
Hazai termékek vásárlására sarkall a nAK
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) április végén elindította egy hozzászólással, üzenettel, saját
„Én is hazait vásárolok!” elnevezésű kampányát, amelynek fő célja, tapasztalataik megosztásával.
a naK a kampánnyal szeretné
hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a hazai termékek választásá- elérni, hogy aki még nem kötelezte
ra, ami a jelen helyzetben különösen fontos, hiszen ezzel segíteni el magát a magyar termékek mel-
lett, hosszú távon emellett dönt-
tudják a magyar termelőket és élelmiszer-előállítókat. sön, és vegyen hazait, akár az élel-
miszer-webáruházban, akár a
közeli boltban vagy a piacon.
az április végén elindított, „Én is mékeket – ezek megvásárlásával a kampány kiemelt csatornáján, a a közösségi médiában, online hír- és
hazait vásárolok!” elnevezésű kez- valamennyi állampolgár tudja segí- naK itthonról otthonra Face- receptoldalakon, nyomtatott újságok-
deményezéssel a kamara még teni a járványhelyzetben nehéz book-oldalán a kamara arra kéri a ban, magazinokban zajló kampány-
inkább szeretné előtérbe helyezni a helyzetbe került gazdálkodókat, elő- magyar termékek iránt elkötelezett ban a kamara bemutatja a másik
magyarországon termelt alapanya- állítókat. Ezt az „együvé tartozást” látogatókat – továbbá valamennyi oldalt, az alapanyag-termelő hazai
gokból, magyarországi feldolgozók- szimbolizálja a kampány központi potenciális vásárlót –, hogy ezt az gazdálkodókat és az élelmiszer-előál-
nál vagy kistermelőknél készült ter- eleme, a nemzetiszínű szív. Emellett összetartozást fejezzék is ki egy- lítókat is. naK