Page 11 - NAKlap 2020. március VIII. évf. 6
P. 11

LAP  |  2020. június                                                               SzolgáltAtáS              11
          A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
          ne engedjenek a tisztességtelen




          nyomásgyakorlásnak





          A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) több áruházi beszállítótól                           tönző tevékenységek (pl. akciók és

          kapott jelzéseket: azt tapasztalták, hogy egyes áruházláncok az általuk                    promóciók) lemondásával; vagy
                                                                                                     bármilyen, a beszállítónak anyagi
          fizetendő különadót a mezőgazdasági-élelmiszeripari beszerzési árak                        vagy  erkölcsi  veszteséget  okozó
          letörésével akarják ellensúlyozni. A NAK felhívta az áruházláncok figyelmét                eszközzel.
                                                                                                       a jogszabály-módosításnak
          arra, hogy törvényesen, tisztességesen járjanak el beszerzéseik során.                     köszönhetően, ha a beszállító beje-
                                                                                                     lentése alapján kerül sor a jogsértés
                                                                                                     miatti eljárás megindítására, a
           a kamara arra kérte a beszállító-  kedés is bevezetésre került az   magatartásnak minősül, ha a   kereskedő köteles igazolni, hogy a
          kat, hogy ha tisztességtelen maga-  elmúlt két hónapban, így többek   kereskedő a beszerzési árat a   beszerzési ár csökkentésére nem a
          tartást észlelnek, azt haladéktalanul   között a kiskereskedelmi láncokra   beszállító tiltakozása ellenére egy-  leírtak alapján került sor. a hatályos
          jelentsék a  nébih felé, és jelezzék   kiszabott különadó is. a különadó   oldalúan csökkenti; vagy ha a   jogi szabályozásról a  naK  össze-
          egyúttal a kamara felé is, a tisztes-  kihirdetése után pedig – a stratégiai   beszerzési ár csökkentésére irá-  foglalót is készített, amelyet itt
          ségtelen piaci magatartás elleni   ágazatok védelme érdekében –   nyuló szerződésmódosítás érdeké-  lehet elérni: http://www.nak.hu/
          azonnali fellépés érdekében. Ehhez a   megjelentek a mezőgazdasági és   ben a kereskedő a beszállítót fenye-  images/Kamara/TajEKoZTaTo_a-
          kamara készített a beszállítók szá-  élelmiszeripari termékek vonatko-  geti a szerződéses kapcsolat meg-  tisztessegtelen-forgalmazoi-ma-
          mára egy, az őket védő jogszabá-  zásában a tisztességtelen forgal-  szüntetésével; terméke rendelésé-  gatartas-szabalyai-veszelyhely-
          lyokról szóló tájékoztató anyagot is.  mazói magatartás tilalmáról szóló   nek lemondásával; a rendelésállo-  zetben.pdf.
           magyarországon már több mint   2009. évi XCV. törvény (Tfmtv.)   mány csökkentésével; eladásösz-                  naK
          tíz éve törvényben is szerepel a   veszélyhelyzet idején alkalmazan-
          tisztességtelen forgalmazói maga-  dó szabályai. Ezen jogszabályi
          tartás tilalma, szabályozva a keres-  módosítás azt célozza, hogy az adó
          kedelmi gyakorlatokat a mezőgaz-  költségeit a kiskereskedelmi láncok
          dasági és élelmiszeripari termékek   ne tudják áthárítani a beszállítóikra:
          tekintetében azért, hogy a beszállí-  a szereplők relatív méretének függ-
          tók és a kereskedelmi csoportok   vényében védik a szállítót egy gaz-
          között kiegyensúlyozott alkupozíci-  daságilag erősebb vevő tisztesség-
          ót biztosítson, etikus üzleti maga-  telen kereskedelmi gyakorlataival
          tartási normák érvényesüljenek. a   szemben. Ennek a – 180/2020 (V.
          járványügyi veszélyhelyzet és a   4.) – kormányrendeletnek a 7/B.
          kialakult gazdasági nehézségek   paragrafusában foglaltak értelmé-
          miatt több gazdaságvédelmi intéz-  ben tisztességtelen forgalmazói
          Hazai termékek vásárlására sarkall a nAK




          A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) április végén elindította                            egy hozzászólással, üzenettel, saját
          „Én is hazait vásárolok!” elnevezésű kampányát, amelynek fő célja,                         tapasztalataik megosztásával.
                                                                                                       a  naK a kampánnyal szeretné
          hogy felhívja a fogyasztók figyelmét a hazai termékek választásá-                          elérni, hogy aki még nem kötelezte
          ra, ami a jelen helyzetben különösen fontos, hiszen ezzel segíteni                         el magát a magyar termékek mel-
                                                                                                     lett, hosszú távon emellett dönt-
          tudják a magyar termelőket és élelmiszer-előállítókat.                                     sön, és vegyen hazait, akár az élel-
                                                                                                     miszer-webáruházban, akár a
                                                                                                     közeli boltban vagy a piacon.
           az április végén elindított, „Én is   mékeket – ezek megvásárlásával   a kampány kiemelt csatornáján, a   a közösségi médiában, online hír- és
          hazait vásárolok!” elnevezésű kez-  valamennyi állampolgár tudja segí-  naK  itthonról  otthonra Face-  receptoldalakon, nyomtatott újságok-
          deményezéssel a kamara még    teni a járványhelyzetben nehéz   book-oldalán a kamara arra kéri a   ban, magazinokban zajló kampány-
          inkább szeretné előtérbe helyezni a   helyzetbe került gazdálkodókat, elő-  magyar termékek iránt elkötelezett   ban  a  kamara  bemutatja  a  másik
          magyarországon termelt alapanya-  állítókat. Ezt az „együvé tartozást”   látogatókat – továbbá valamennyi   oldalt, az alapanyag-termelő hazai
          gokból, magyarországi feldolgozók-  szimbolizálja a kampány központi   potenciális vásárlót –, hogy ezt az   gazdálkodókat és az élelmiszer-előál-
          nál vagy kistermelőknél készült ter-  eleme, a nemzetiszínű szív. Emellett   összetartozást fejezzék is ki egy-  lítókat is.     naK
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16