Page 13 - NAKlap_2019_01
P. 13

12   2019. január | NAKlap  NAKlap | 2019. január                                                                         13


 Határozott lépések a mezőgazdasági                                     Bírságmentesen


                                                                        lehet legalizálni
 vízgazdálkodás területén                                               a kutakat





                                                                          megjelent a magyar Közlönyben a vízgazdálkodásról szóló tör-
 Az agrárkamara a közös platform létrehozásának megteremtésével   forinttal, amely alacsony, közel 60   hazai vízgazdálkodás öntözési célt   alapján történt meg: a legkisebb   vény módosítása, miszerint mentesül a vízgazdálkodási bírság meg-
 az elmúlt években számos szakmai és tárcaközi egyeztetést kezde-  százalékos kihasználtságon áll, ami a   szolgáló fejlesztéséről szóló kor-  beavatkozással elérhető legna-  fizetése alól az a létesítő vagy üzemeltető, aki 2018. december 21-et
 ményezett a mezőgazdaságért felelős Agrárminisztériummal (AM), a   mezőgazdasági üzem gazdasági tel-  mányhatározat, amelyben évi 17   gyobb területek szerint, a megté-  megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített
 vízgazdálkodásért felelős Belügyminisztériummal (BM), valamint   jesítményét támogató fókuszterüle-  milliárd forintos kerettel jelent   rülési mutatók alapján, a rendelke-  vagy üzemeltet felszín alatti vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha
 azok háttérintézményeivel, hogy a mezőgazdasági vízgazdálkodás   tet illeti. Ennek oka a fent felsorolt   meg az úgyszintén am, Bm és naK   zésre álló éves költségkerethez   a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2020. december 31-ig
                                                                        kérelmezi. a legalizálás szabályozásának egyszerűsítését illetően
                                        igazodóan, valamint a 2018-as
          vélemények közös nevezőjén ala-
 problémán túl, hogy a víztest álla-
 problematikáját feloldja.   pot értékelései nem mindenhol   puló intézkedési, fejlesztési és   öntözési vízigényfelmérés ered-  további egyeztetések folynak idén a jogalkotóval.
 teszik lehetővé a források lehívását. a   beruházási csomag, elsősorban   ményeihez igazítva. a fejlesztések
 még 2017 végén jelent meg az   gedő képet mutat, ezért nem biz-  éves időtartam helyet. az osztatlan   támogatási kérelmek benyújtási   vízkínálat-fejlesztésre. Ezen forrás   hatásterülete több mint 600 ezer
 öntözésfejlesztési stratégia megal-  tos, hogy belefog a hosszabb távon   közös tulajdonban lévő földrészle-  határideje azonban 2 évvel meg-  arra elegendő, hogy a felszíni víz-  hektár, aKI-s számítások alapján
 kotásáról szóló kormányhatározat,   megtérülő, költséges beruházásba,   teknél pedig a hozzájárulás a fel-  hosszabbodott, immáron 2020.   rendezés művek által kielégíthető   közel 375 ezer hektár vonható be
 amelynek feladatai: öntözési katasz-  a fiatalabb generáció pedig nem   szín alatti vízilétesítmények esetén   augusztusig van lehetőség támoga-  öntözési területek hatásterületét   elsősorban az öntözésbe. a kama-
 ter készítése, koncepció kialakítása   igazán látja a jövőképét a gazdálko-  már tulajdoni hányad szerinti több-  tást igényelni. az igényelhető vissza   közel félmillió hektárra emeljük. a   ra kérésére olyan megvalósítható-
 termelői együttműködésre, tározási   dásban. mindezt nem segíti, hogy   ség szerint alakul, amelyet a felszín   nem térítendő támogatási keretek   források a meglévő vízrendszerek   sági tanulmányt is tartalmaz már,
 potenciálok meghatározása, vizes   az öntözéses gazdálkodásnak nagy   feletti vízilétesítmény esetében is   pedig megduplázódtak: egyéni   eredményes működésének hely-  amelyre korábban nem volt forrás
 élőhelyek fejlesztése, hatékony   a forrásigénye, és bár van uniós for-  szeretnének megvalósítani.  mind-  beruházás esetén 1 mrd, kollektív   reállítására (infrastrukturális, esz-  elkülönítve. Ilyen például a nyír-
 öntözéses gazdálkodás elterjeszté-  rás, de a 40–70 százalékos támoga-  két esetben azonban már fennáll a   beruházás esetén pedig 2 mrd áll   köz- és humánerőforrás-igények   ség vízutánpótlását biztosító terv-
 sének infrastrukturális, humán- és   táshoz szükséges önerő sem áll   hozzájárulás megadottnak tekint-  rendelkezésre. az elszámolható költ-  kielégítése), valamint az ehhez   dokumentáció elkészítése.
 pénzügyi erőforrások figyelembe-  minden esetben rendelkezésre.   hetősége, ha a tulajdonostárs   ségkeretek pedig egy általános 20   kapcsolódó fejlesztési beruházá-  az öntözésfejlesztés másik leg-
 vételével szakmai stratégia megal-  Vízjogi engedélyezés tekinteté-  mivolta bizonytalan.  százalékkal megemelkedtek.   sokra fordítódnak. mindez közel   fontosabb szereplője a vízkeresletet
 kotása – am, Bm és naK vélemények   ben sikerül elérni, hogy üzemelte-  uniós forrásokat illetően 2016-ban   2018. év végén jelent meg az   100 beruházást jelent egyelőre   biztosító gazdálkodó. Egy öntöző-
 közös nevezőjén alapulva. a kamara   tési engedélyeket most már 20   jelent meg az öntözést támogató fel-  öntözésfejlesztési stratégiai vég-  2024-ig tervezve, amelynek priori-  fürt kialakítása hosszú távú és egy
 feladata volt felmérni a vízigényeket   évre is kaphat a termelő az eddig 5   hívás mindösszesen közel 50 milliárd   rehajtási terveként mondható   zálása a következő szempontok   átlagos mezőgazdasági termelő
 a felszíni vízzel kielégíthető hatáste-  méreteit, lehetőségeit jóval megha-
 rületen. mindez 1,2 millió hektárt és   ladó nagyságrendű, jellemzően
 43 ezer gazdálkodót jelentett 2018.    közösségi beruházás, ezért szüksé-
 év elején. Közel 400 falugazdász 2     ges lehet további állami szerepvál-
 hónap alatt 95 százalékos teljesítés-  lalás, amelyet egy Öntözési Ügy-
 sel végezte el a feladatot, kiemelten   nökség létrehozásában lát az am,
 a Tiszántúlon, amelynek eredmé-        amelyre szakmailag valós szükség
 nyeképpen közel 300 ezer hektáron      van. az öntözési ügynökség alapve-
 érkezett új öntözési igény. a felmé-   tő feladata az ügygondnokság: a
 rés során beigazolódott, hogy az       gazdálkodás adminisztratív és gaz-  a nemzeti agrárgazdasági Kamara (naK) még 2016-ban kezdemé-
 öntözés komplex nehézségekkel          daságossági akadályainak, a méret-  nyezte azt a törvénymódosítást, miszerint illegálisan kialakított kuta-
 küzd, amelynek feloldásán fárado-      hatékonyságot igénylő öntözéses   kat bírságmentes lehessen engedélyeztetni az illetékes vízügyi ható-
 zik a kamara. a felaprózódott bir-     gazdálkodás fejlesztésének támo-  ságoknál. az akkor életbe lépett moratóriumot megelőzően azt a
 tokszerkezeti átalakuláshoz nem        gatása.                         vízhasználót, aki vízjogi engedély nélkül hozott létre vízkivételt biz-
 tudott idomulni a vízrendezési inf-      a jelenlegi fejlesztési beruházá-  tosító létesítményt, a vízügyi hatóság kötelezhette a kivételezés
 rastruktúra, amelynek leromlott az     sokkal a vízkínálat által az öntözött   megszüntetésére vagy felfüggesztésére, illetve magának a kútnak az
 állapota és üzemeltetési, fenntartási   területek nagyságának hatásterüle-  átalakítására, és indokolt esetben annak megszüntetésére. Ezenkívül
 anomáliákkal is küzd. Éppen ezért a    te többszörösére növelhető, a nem-  akár 1 millió forintig terjedő bírságot is ki lehetett szabni a vétkesre. 
 vízátvezetések tulajdonosi hozzájá-    zeti öntözési központ létrehozásá-  a naK által 2016-ban indítványozott törvénymódosítás amellett,
 rulásának megszerzése is jelentős      val pedig a termelői vízkeresleti   hogy eltörölte a fentiekben részletezett szankciókat, lehetővé tette,
 nehézséget okoz. maga a vízrende-      oldal válik támogathatóvá és bizto-  hogy a legálissá vált kutak tulajdonosai európai uniós pályázatokon
 zés kollektív feladat, hisz egy öntö-  síthatóvá. mindez azt jelenti, hogy   is indulhassanak. a visszajelzések alapján számos gazdálkodó élt a
 zőfürt kialakítása hosszú távú, és a   további 100 ezer hektár öntözhető-  lehetőséggel. az uniós források biztonságos lehívása érdekében
 fentiek miatt meghaladhatja egy        vé tehetőségét tudjuk néhány év   most a naK kezdeményezésére a moratórium 2020. december 31-ig
 átlagos mezőgazdasági termelő          távlatában megteremteni.        történő meghosszabbítását is törvénybe iktatták.
 méreteit. a gazdatársadalom elöre-               n TASNádI GABRIELLA
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18