Page 12 - NAKlap_2019_01
P. 12
12 2019. január | NAKlap NAKlap | 2019. január 13
Határozott lépések a mezőgazdasági Bírságmentesen
lehet legalizálni
vízgazdálkodás területén a kutakat
megjelent a magyar Közlönyben a vízgazdálkodásról szóló tör-
Az agrárkamara a közös platform létrehozásának megteremtésével forinttal, amely alacsony, közel 60 hazai vízgazdálkodás öntözési célt alapján történt meg: a legkisebb vény módosítása, miszerint mentesül a vízgazdálkodási bírság meg-
az elmúlt években számos szakmai és tárcaközi egyeztetést kezde- százalékos kihasználtságon áll, ami a szolgáló fejlesztéséről szóló kor- beavatkozással elérhető legna- fizetése alól az a létesítő vagy üzemeltető, aki 2018. december 21-et
ményezett a mezőgazdaságért felelős Agrárminisztériummal (AM), a mezőgazdasági üzem gazdasági tel- mányhatározat, amelyben évi 17 gyobb területek szerint, a megté- megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített
vízgazdálkodásért felelős Belügyminisztériummal (BM), valamint jesítményét támogató fókuszterüle- milliárd forintos kerettel jelent rülési mutatók alapján, a rendelke- vagy üzemeltet felszín alatti vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha
azok háttérintézményeivel, hogy a mezőgazdasági vízgazdálkodás tet illeti. Ennek oka a fent felsorolt meg az úgyszintén am, Bm és naK zésre álló éves költségkerethez a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2020. december 31-ig
kérelmezi. a legalizálás szabályozásának egyszerűsítését illetően
igazodóan, valamint a 2018-as
vélemények közös nevezőjén ala-
problémán túl, hogy a víztest álla-
problematikáját feloldja. pot értékelései nem mindenhol puló intézkedési, fejlesztési és öntözési vízigényfelmérés ered- további egyeztetések folynak idén a jogalkotóval.
teszik lehetővé a források lehívását. a beruházási csomag, elsősorban ményeihez igazítva. a fejlesztések
még 2017 végén jelent meg az gedő képet mutat, ezért nem biz- éves időtartam helyet. az osztatlan támogatási kérelmek benyújtási vízkínálat-fejlesztésre. Ezen forrás hatásterülete több mint 600 ezer
öntözésfejlesztési stratégia megal- tos, hogy belefog a hosszabb távon közös tulajdonban lévő földrészle- határideje azonban 2 évvel meg- arra elegendő, hogy a felszíni víz- hektár, aKI-s számítások alapján
kotásáról szóló kormányhatározat, megtérülő, költséges beruházásba, teknél pedig a hozzájárulás a fel- hosszabbodott, immáron 2020. rendezés művek által kielégíthető közel 375 ezer hektár vonható be
amelynek feladatai: öntözési katasz- a fiatalabb generáció pedig nem szín alatti vízilétesítmények esetén augusztusig van lehetőség támoga- öntözési területek hatásterületét elsősorban az öntözésbe. a kama-
ter készítése, koncepció kialakítása igazán látja a jövőképét a gazdálko- már tulajdoni hányad szerinti több- tást igényelni. az igényelhető vissza közel félmillió hektárra emeljük. a ra kérésére olyan megvalósítható-
termelői együttműködésre, tározási dásban. mindezt nem segíti, hogy ség szerint alakul, amelyet a felszín nem térítendő támogatási keretek források a meglévő vízrendszerek sági tanulmányt is tartalmaz már,
potenciálok meghatározása, vizes az öntözéses gazdálkodásnak nagy feletti vízilétesítmény esetében is pedig megduplázódtak: egyéni eredményes működésének hely- amelyre korábban nem volt forrás
élőhelyek fejlesztése, hatékony a forrásigénye, és bár van uniós for- szeretnének megvalósítani. mind- beruházás esetén 1 mrd, kollektív reállítására (infrastrukturális, esz- elkülönítve. Ilyen például a nyír-
öntözéses gazdálkodás elterjeszté- rás, de a 40–70 százalékos támoga- két esetben azonban már fennáll a beruházás esetén pedig 2 mrd áll köz- és humánerőforrás-igények ség vízutánpótlását biztosító terv-
sének infrastrukturális, humán- és táshoz szükséges önerő sem áll hozzájárulás megadottnak tekint- rendelkezésre. az elszámolható költ- kielégítése), valamint az ehhez dokumentáció elkészítése.
pénzügyi erőforrások figyelembe- minden esetben rendelkezésre. hetősége, ha a tulajdonostárs ségkeretek pedig egy általános 20 kapcsolódó fejlesztési beruházá- az öntözésfejlesztés másik leg-
vételével szakmai stratégia megal- Vízjogi engedélyezés tekinteté- mivolta bizonytalan. százalékkal megemelkedtek. sokra fordítódnak. mindez közel fontosabb szereplője a vízkeresletet
kotása – am, Bm és naK vélemények ben sikerül elérni, hogy üzemelte- uniós forrásokat illetően 2016-ban 2018. év végén jelent meg az 100 beruházást jelent egyelőre biztosító gazdálkodó. Egy öntöző-
közös nevezőjén alapulva. a kamara tési engedélyeket most már 20 jelent meg az öntözést támogató fel- öntözésfejlesztési stratégiai vég- 2024-ig tervezve, amelynek priori- fürt kialakítása hosszú távú és egy
feladata volt felmérni a vízigényeket évre is kaphat a termelő az eddig 5 hívás mindösszesen közel 50 milliárd rehajtási terveként mondható zálása a következő szempontok átlagos mezőgazdasági termelő
a felszíni vízzel kielégíthető hatáste- méreteit, lehetőségeit jóval megha-
rületen. mindez 1,2 millió hektárt és ladó nagyságrendű, jellemzően
43 ezer gazdálkodót jelentett 2018. közösségi beruházás, ezért szüksé-
év elején. Közel 400 falugazdász 2 ges lehet további állami szerepvál-
hónap alatt 95 százalékos teljesítés- lalás, amelyet egy Öntözési Ügy-
sel végezte el a feladatot, kiemelten nökség létrehozásában lát az am,
a Tiszántúlon, amelynek eredmé- amelyre szakmailag valós szükség
nyeképpen közel 300 ezer hektáron van. az öntözési ügynökség alapve-
érkezett új öntözési igény. a felmé- tő feladata az ügygondnokság: a
rés során beigazolódott, hogy az gazdálkodás adminisztratív és gaz- a nemzeti agrárgazdasági Kamara (naK) még 2016-ban kezdemé-
öntözés komplex nehézségekkel daságossági akadályainak, a méret- nyezte azt a törvénymódosítást, miszerint illegálisan kialakított kuta-
küzd, amelynek feloldásán fárado- hatékonyságot igénylő öntözéses kat bírságmentes lehessen engedélyeztetni az illetékes vízügyi ható-
zik a kamara. a felaprózódott bir- gazdálkodás fejlesztésének támo- ságoknál. az akkor életbe lépett moratóriumot megelőzően azt a
tokszerkezeti átalakuláshoz nem gatása. vízhasználót, aki vízjogi engedély nélkül hozott létre vízkivételt biz-
tudott idomulni a vízrendezési inf- a jelenlegi fejlesztési beruházá- tosító létesítményt, a vízügyi hatóság kötelezhette a kivételezés
rastruktúra, amelynek leromlott az sokkal a vízkínálat által az öntözött megszüntetésére vagy felfüggesztésére, illetve magának a kútnak az
állapota és üzemeltetési, fenntartási területek nagyságának hatásterüle- átalakítására, és indokolt esetben annak megszüntetésére. Ezenkívül
anomáliákkal is küzd. Éppen ezért a te többszörösére növelhető, a nem- akár 1 millió forintig terjedő bírságot is ki lehetett szabni a vétkesre.
vízátvezetések tulajdonosi hozzájá- zeti öntözési központ létrehozásá- a naK által 2016-ban indítványozott törvénymódosítás amellett,
rulásának megszerzése is jelentős val pedig a termelői vízkeresleti hogy eltörölte a fentiekben részletezett szankciókat, lehetővé tette,
nehézséget okoz. maga a vízrende- oldal válik támogathatóvá és bizto- hogy a legálissá vált kutak tulajdonosai európai uniós pályázatokon
zés kollektív feladat, hisz egy öntö- síthatóvá. mindez azt jelenti, hogy is indulhassanak. a visszajelzések alapján számos gazdálkodó élt a
zőfürt kialakítása hosszú távú, és a további 100 ezer hektár öntözhető- lehetőséggel. az uniós források biztonságos lehívása érdekében
fentiek miatt meghaladhatja egy vé tehetőségét tudjuk néhány év most a naK kezdeményezésére a moratórium 2020. december 31-ig
átlagos mezőgazdasági termelő távlatában megteremteni. történő meghosszabbítását is törvénybe iktatták.
méreteit. a gazdatársadalom elöre- n TASNádI GABRIELLA