Page 14 - NAKlap_2017_11
P. 14
14 2017. november | NAKlap NAKlap | 2017. november 15
A magyar alma vásárlására buzdítottak Indul az öntözésfejlesztési stratégia
kidolgozása és a vízigények felmérése
az almafogyasztást népszerűsítő százaléka étkezési, 70 százaléka
promóciót indított a nemzeti agrár- ipari minőségű. a hazai kedvelt fő
gazdasági Kamara, az agrármarke- fajták a Gala, az Idared, a Jonagold,
ting Centrum, a földművelésügyi a Golden, de még jelentős területen A kormány öntözésfejlesztési stratégia megalkotását tartja szük- pontos fejlesztési irányokat. a
minisztérium és öt kereskedelmi található Jonathan is. az összes ter- ségesnek, mivel állami feladatnak tekinti az öntözéses gazdál- vízigényfelmérés eredeti, 2017
áruházlánc. a kampány célja az volt, mőterület 26 ezer hektár körüli, a fő kodás elterjesztésének, észszerű fejlesztésének, a vízkészletek őszi végrehajtásának idejét a kor-
hogy felhívja a fogyasztók figyel- termőtájak szabolcs-szatmár-bereg védelmének és hasznosításának ügyét. A stratégia többek között mányhatározat megjelenéséhez
mét a kiváló minőségű hazai almá- és zala megyében, valamint a a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara bevonásával készül el. A kellett igazítani, így a felmérést
ra, és megismertesse a vásárlókkal a Duna-Tisza közén vannak. a kamara vállalta, hogy 2014 után az öntözésfejlesztés megvalósí- várhatóan még idén december-
gazdag fajtaválasztékot. magyarországi egy főre eső éves ben megkezdjük. a felmérés a
a kampány elsődleges célja volt a almafogyasztás 15 kg körül van, tása szempontjából reális területeken újra felméri és pontosítja a falugazdászok közreműködésével
fogyasztás ösztönzése, a fogyasztói amit a kamara szerint célszerű vízigényeket. valósul majd meg, akik megkere-
tudatosság növelése, a hazánkban lenne 20 kg közelébe emelni. sik az állami öntözőrendszerek
termelt almafajták megismertetése. Hazánkban fontos szerepe van az a 2017. október 17-én megjelent, tását, annak tárózását szolgáló elláthatóság és termeszthetőségi hatóterületén gazdálkodást végző
másik cél volt, hogy a fogyasztók iparialma-termelésnek is, a feldol- öntözésfejlesztési stratégia megal- lehetséges területeket. mindezt a szempontok alapján egyfajta öntöz- termelőket, ez megközelítőleg 1,2
megismerkedjenek az alma egész- szi fagyok eredményeként mintegy sabb termelői árakat hozott. gozás volumene 300–350 ezer kotásáról szóló kormányhatározat természetvédelmi szempontok hetőségi övezetekbe kívánja sorol- millió hektárt jelent és közel
ségre gyakorolt jótékony hatásaival: 520–530 ezer tonna, ez valamivel Ugyanakkor a kamara felhívja a tonna alma, de a kapacitások lehe- értelmében a kormány állami fel- figyelembevételével, azaz a komp- ni, úgymint öntözhető (I. övezet), kis 43 000 gazdálkodót.
a magas vitamin-, rost- és ásványi- kevesebb az átlagosnál. a tavaszi figyelmet: fontos, hogy az idei ked- tővé tennék 500–550 ezer tonna fel- adatnak tekinti az öntözéses gaz- lex hasznosítása érdekében meg beavatkozással öntözhetővé tehető a stratégia célja az öntözött terü-
anyag-tartalommal. a minőségi, időjárás miatt európában mintegy vező árak ne tévesszék meg a ter- dolgozását is. Ugyanis világszerte dálkodás elterjesztésének, észsze- kell vizsgálni és javaslatot kell tenni (II. övezet), nagy beavatkozással letek minimum 300 ezer hektárra
finom, hazai termékeket az auchan, 3 millió tonnával kevesebb alma melőket, folytatni kell az almater- erősödik az almából készült termé- rű fejlesztésének, a vízkészletek a víz hasznosítása céljából a kör- öntözhető területek (III. övezet), történő növelése, ezen belül is a
a Cba, a meTro, a sPar és a TesCo termett, mint a sokéves átlag. ez melés szerkezetátalakítását, növel- kek iránti kereslet, egyre népszerűb- védelmének és hasznosításának nyezetvédelmi szempontból is elő- valamint, ahol a feltételek jelenleg kertészeti kultúrák és szőlő- és
üzleteiben október 20-tól novem- 2017-ben keresleti piacot eredmé- ve az étkezési, jó minőségű alma bek a rostos levek, pürék és a cider, ügyét. a stratégia megalkotásáért nyös vizes élőhelyek kialakítását nem adottak, így nem öntözhető gyümölcsültetvények arányának
ber 18-ig lehetett kóstolni. nyezett, ami mind az étkezési, mennyiségét. valamint az almasűrítmény iránti elsősorban a belügyminisztérium szolgáló területekre. ezen felül be területek (Iv. övezet). növelése, elsősorban felszíni víz-
az idei magyarországi almater- mind az ipari almánál az előző a hazai almatermelés szerkezete igény is nő. és a földművelésügyi minisztérium kell mutatni a hatékony öntözéses a stratégia részeként a kamara készletek felhasználásával, a felszín
més az egész európát érintő tava- évekhez képest lényegesen maga- évek óta változatlan, a termés 30 n NAK felel, a feladatok végrehajtásában gazdálkodás elterjesztéséhez és vállalta, hogy 2014 után az öntö- alatti vízkészlet igénybe vételének
pedig a nemzeti agrárgazdasági működtetéséhez szükséges zésfejlesztés megvalósítása szem- minimalizálása és a víztakarékos
Kamara bevonásával együttmű- műszaki, infrastrukturális feltétel- pontjából reális területeken újra öntözési technológiák alkalmazása
Emelnének az agráriumnak járó díjmentes vízkontingenseken ködve részt vesz az országos víz- rendszert, humánerőforrás- és felméri a vízigényeket, amely első- mellett. a stratégia természetesen
Engedélyköteles marad minden vízi létesítmény ügyi főigazgatóság, valamint az pénzügyierőforrás-igényt, vala- sorban az I. övezetet jelenti majd, megoldási javaslatokat fogalmaz
meg azon területek öntözésfejlesz-
agrárgazdasági Kutató Intézet.
mint szakmai stratégiát kell készí-
részben a II. övezetet. a vízigény-
az öntözésfejlesztési stratégia teni az öntözésfejlesztéshez szük- felmérést az öntözéses gazdálko- tésére, amelyek most nem érintet-
az országgyűlés a napokban mények. a nemzeti agrárgazdasá- 31-ig. a vonatkozó bírság termé- hető házi vízigényes kutakra is. számos feladatot határoz meg. séges jelenlegi és távlati infrastruk- dás lehetséges területeihez, a víz- tek a vízigényfelméréssel.
tárgyalt több, a vízhasználattal gi Kamara támogatásával ezért a szetes személyek esetén 300 ezer mindeközben nem volt a köztu- egyrészt öntözési katasztert kell turális és vízkészlet-gazdálkodási gyűjtő rendszerekben rendelke- az Öntözésfejlesztési stratégiát
kapcsolatos törvénymódosító vízgazdálkodásról szóló törvény forintig, gazdasági vízhasználók datban, hogy a házi vízigényes készíteni a talajvédelmi, környezet- lehetőségekről. zésre álló vízkészletekhez és a 2018. április 30-ig elő kell terjeszteni
javaslatot. fontos változás, hogy módosítása lehetővé tette azt, esetében 1 millió forintig is terjed- kutak létesítése és üzemeltetése védelmi, természetvédelmi korlá- az öntözésfejlesztési stratégia tényleges öntözési igényekhez a kormány elé jóváhagyás céljából.
az agráriumnak járó díjmentes hogy a 2016. június 4. előtt illegáli- het. a módosítás azonban nem mindig is engedélyköteles tevé- tok, a növénytermesztési feltéte- hazánk termőterületeit a vízzel tervezzük kialakítani, lehatárolva a n NAK
vízkontingenseket az öntözés ese- san kialakított kutak fennmaradá- tett különbséget a vízkivételt biz- kenység volt, ezért számos félre- lek, az öntözésfejlesztési igény,
tében 400 000 m /évre, a halgaz- sát bírságmentesen lehessen tosító vízi létesítmények között, értés született ezzel kapcsolatban. valamint az öntözésre alkalmas
3
dálkodás és rizstermesztés eseté- engedélyeztetni az illetékes víz- ezért kiterjedt az agrárvizes kuta- 2017. augusztus végén arról szól- területek meghatározásával. más-
ben pedig a 300 000 m /évre ügyi hatóságnál 2018. december kon túl a jegyző által engedélyez- tak a hírek, hogy 80 méteres mély- részt előírja, hogy javaslatot kell
3
emelnék. ségig ingyenessé teszi a kormány tenni az együttes működtetéshez
az illegális kutak amnesztiájá- a kútfúrást. ezen törekvés azon- és a termelői közösségek kialakítá-
nak idejét azonban nem hosszab- ban nem terjedt ki az agrár-víz- sához szükséges feladat-, pénzügyi
bítanák meg, ezen létesítmények használatokra, csak a házi vízigé- és szabályozási feltételrendszerére.
bírságmentes engedélyezése nyeket kielégítő kutakra vonatko- Továbbá meg kell vizsgálni az
továbbra is 2018 vége maradna. zott, és csak akkor, ha azok nem öntözési célú víztározási lehetősé-
az illegálisan fúrt kutakat illető- érintenek ivó- vagy sérülékeny geket, felül kell vizsgálni a kettős
en reprezentatív statisztikával vízbázist. a jelenlegi törvénymó- működésű rendszerek, valamint a
nem rendelkezünk, de egy tanul- dosító csomag azonban nem belvízrendszerek üzemeltetését a
mány szerint az illegalitás bázisát törölné el a házi vízigény kielégí- védekezés fenntartása és a víz visz-
kisebb részben a háztartási tésére szolgáló, 80 méternél seké- szatartása és tározása érdekében.
vízigényt kielégítő kutak alkotják, lyebb kutak engedélyezési és ezen felül meg kell határozni a
nagyobbrészt a mezőgazdasági bejelentési kötelezettségét. védekezés fenntartását, a belvizek
öntözés céljára kialakított létesít- n NAK területen hagyását, a víz visszatar-