Page 11 - NAKlap_2017_10
P. 11

10   2017. október | NAKlap  NAKlap | 2017.  október                                                                       11



 Élelmiszer-fogyasztási adatok a termékfejlesztés   Gyümölcsöző együttműködés

 szolgálatában − Tej és tejtermékek

           az axiál kft. nem más, mint                                                                 Peter-Josef Paffen egy Vario
 A tej és a tejtermékek a kiegyensúlyozott   termékeknél figyelik (73%), de   kapocs a végfelhasználó és a gyár,   1000-es méretarányos, bronzból
                                                                                                     készült kisplasztikával ajándékoz-
          jelesül a német–amerikai feNDt
 étrend fontos részét képezik, ám vajon mit   sokan (38%) nézik meg a tápér-  Tudta?   és a gazdák között. mindez Gödöl-  ta meg Harsányi zsoltot. ebből
 gondolnak róluk a vásárlók? A TÉT   tékadatokat is. amikor pedig   a tej talán a legjobb kalci-  lőn hangzott el, amikor a partner-  mindössze 30 sorszámozott darab
 Platform kutatási eredményeiből választ   arról kérdezték az embereket, az   um- és D-vitamin-forrásunk,   kapcsolatuk 15. évfordulóját   készült, az öntőformát megsem-
 kaphatunk arra is, mit figyelnek legin-  információkból mi az, amit való-  és számos más hasznos   ünnepelték.  misítették. az axiál a 15-ös számú
 kább a csomagoláson.  ban hasznosítanak is a minden-  tápanyagot is tartalmaz. 1 dl   az eseményen Peter-Josef   darabot kapta.
 napjaikban, az eltarthatóság   tejben átlagosan 3,4 gramm   Paffen, az aGCo feNDt cégveze-            Harsányi zsolt, az axiál tulajdo-
 után a termék zsírtartalma volt a   fehérjét, 1,5–3,6 gramm zsírt,   tésének alelnöke azt hangsúlyoz-  nos-ügyvezetője röviden bemu-
 a tej- és tejtermékfogyasztás   nyultak az egészséges étrendbe   második leglényegesebb infor-  5,3 gramm szénhidrátot és   ta, a csökkenő eladások mellett   tatta az 1991-ben alapított vállal-
 számos kedvező élettani hatása   leginkább beilleszthetőnek, míg a   máció.  48–64 kcal-t (202–267 kJ)   egy év alatt 8,3 százalékról 8,8   kozást, amely 13 milliós forgalmat
 ellenére az életmódbeli változá-  joghurtok némileg gyengébb   a tej és tejtermékek erős hazai   energiát találunk. emellett a-,   százalékra tudták növelni piaci   tudott az első üzleti évében.
 sok, valamint az alternatív termé-  megítélésben részesültek. a   fogyasztói bázissal rendelkeznek,   D-, e-vitamint, valamint b1-,   részesedésüket európában. a vál-  tavaly 65 milliárddal zártak, és
 kek megjelenése miatt folyamato-  fogyasztói igények komoly ellent-  amelyek megtartása és fokozása   b2-, b12- és C-vitaminokat, nia-  ságot követő szűk esztendők után   átadták a 19. telephelyüket is. az
 san csökken. ennek ellenére a   mondásba ütköznek, hiszen friss,   érdekében elengedhetetlen a ter-  cint és folsavat tartalmaz. egy   az európai mezőgépgyártás idén   Christian Erkens FENDT értékesítési vezető, Harsányi Zsolt, Pintér   elmúlt 15 év alatt 2500 feNDt
 központi statisztikai Hivatal ada-  minőségi termékeket szeretnének   mékek táplálkozás-élettani jelen-  liter tejben körülbelül 4   a fenntartható fejlődés fázisába   Zsolt Axiál ügyvezető és Peter-Josef Paffen  traktort értékesítettek. Úgy fogal-
 tai szerint az 1990-es évek köze-  fogyasztani, amelyek egyben   tőségének hangsúlyozása, vala-  gramm ásványi anyag is van,   érkezett. Idén ők is ezerrel több   mazott, amióta e márkát forgal-
 pén tapasztalt mélypontról las-  hosszú eltarthatósággal is rendel-  mint a tévhitek eloszlatása érde-  például kálium, nátrium, mag-  traktort gyártanak, mint tavaly.   Hangsúlyozta, mindent meg-  millió euró fölötti összeget költe-  mazzák, együtt fejlődtek a part-
 san, de biztosan növekszik az egy   keznek. Viszont a megoldást   kében a csomagolási információk   nézium és cink. kalciumtartal-  2020-ra megcélozták a húszezer   tesznek a modern mezőgazdasági   nek kutatás-fejlesztésre. tavaly   nerrel. azt, hogy hová vezet ez a
 főre jutó tej- és tejtermékfogyasz-  jelentő „tartós tej” a teljes lakos-  − főként az összetevők − aktívabb   ma körülbelül 125 mg decilite-  erőgép legyártást. a traktorok   gépgyártás érdekében. a mező-  65,4 millió euró volt ez az összeg.   közös út, senki nem láthatta előre,
 tás. 2014-ben 152,2 liter volt a vaj   ság 35 százaléka szerint sok ada-  tanulmányozására történő figye-  renként, amit azt jelenti, hogy   értékesítésben pedig számítanak   gazdaság digitalizációja rendkívül   ennek is köszönhetően az idei   de szerencsére a gyümölcsöző
 nélküli fogyasztás, ami közel   lékanyagot tartalmaz.  lemfelhívás.   egy bögre tej a napi szükség-  az axiálra.  nagy fejlődés előtt áll. évek óta 60   évük az egyik legjobb lesz.  együttműködés útjára léptek.
 ötödével több, mint két évtizede.   a vásárlók kétharmada legin-  n ANTAL EMESE, PiLLiNG RóBERT   let negyedét tudja biztosítani
 közben azonban jelentős változá-  kább azt várja el a tejtermékektől,   (TÉT PLATFoRM)   az emberi szervezet számára.
 sok következtek be nemcsak a tej-  hogy jó minőségű legyen, ezt   dR. SzűCS ViKTóRiA (NAK)
 piacon, hanem az emberek fejé-  követi a frissesség (58%) és az,
 ben is. miközben sokan továbbra   hogy megérje az árát (50%). a
 is az egészséges étrend részének   magyar eredet és a hosszú eltart-
 tekintik, megnőtt azok tábora,   hatóság szerepel még a fonto-
 akik különböző divatos étrendi   sabb elvárások között (39, illetve          Aszárbontásnagymesterezárbontásnagymestere
                                                                              As
 irányzatok követőiként elutasítják   19%), de meglepő, hogy a bio
 ezen termékek fogyasztását, vagy   minősítés vagy a laktózmentesség
 tejfehérje-allergia, esetleg tejcu-  alig néhány vásárlót érdekel.
 kor (laktóz)-érzékenység miatt   a tejtermékek beszerzése dön-
 kerülik azokat.   tően tudatos tervezés eredménye.
 „Hazánkban a felnőttek harma-  Ötszáz vásárló megkérdezése
 dánál jelentkeznek gyomor-bél-  után kiderült, hogy például a jog-
 rendszeri tünetek tejtermék   hurtbeszerzések 87 százaléka
 fogyasztás után. a világban a   előre eltervezett és mindössze a
 diagnosztizált laktóz-intoleránsok   maradék 13 százalék impulzusvá-
 száma 7–20 százalék körüli, a tej-  sárlás. a joghurtok címkéjét nézik
 fehérje-allergiások aránya pedig   át a legtöbben: 14 százalék min-  Akiatermőföldrőlgondoskodik,
 1,5–2 százalék” – mondja antal   dig, az emberek 24 százaléka
 emese dietetikus, szociológus, a   pedig gyakran olvassa el az infor-  ajövőrőlgondoskodik.
 tét Platform szakmai vezetője.  mációt, 23 százalékuk pedig néha
 az egyesület a múlt évben rep-  ránéz, és mindössze három száza-  Kukorica szármaradványok mennyisége (SZIE,Gödöllő, 2016. 04. 02.)
 rezentatív kutatássorozatot indí-  léknyi vásárló nem szentel semmi-  100
 tott, amelyekben egyes élelmi-  lyen figyelmet a csomagolásra.  80
                   60
 szercsoportokkal kapcsolatban is   a fogyaszthatósági határidőn   %  40       TÖRZSÁLLOMÁNY
 felmérték az emberek vélemé-  (74%) túl az összetevők listája a   20         GARA A ANCIA
 nyét, attitűdjeit. a válaszadók   legfontosabb a vásárlóknak, ez   0  Kezeletlen  BactoFil Cell +  BactoFil ® Cell +  www.agrobio.hu
                                              ®
                                                          ®
                                              ®
 véleménye alapján a tejtermékek   utóbbit a vizsgált élelmiszercso-  BactoFil A10  BactoFil A10 +Sprayguard  ÉS CSÍRASZÁM
 közül főként a sajt és a tej bizo-  portok közül a legtöbben a tej-
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16