Page 10 - NAKlap_2017_10
P. 10

10                                                                                        2017. október | NAKlap                        NAKlap | 2017.  október                                                                                          11



          Élelmiszer-fogyasztási adatok a termékfejlesztés                                                                                        Gyümölcsöző együttműködés

          szolgálatában − Tej és tejtermékek

                                                                                                                                                   az axiál kft. nem más, mint                                                                 Peter-Josef Paffen egy Vario
          A tej és a tejtermékek a kiegyensúlyozott                    termékeknél figyelik (73%), de                                             kapocs a végfelhasználó és a gyár,                                                         1000-es méretarányos, bronzból
                                                                                                                                                                                                                                             készült kisplasztikával ajándékoz-
                                                                                                                                                  jelesül a német–amerikai feNDt
          étrend fontos részét képezik, ám vajon mit                   sokan (38%) nézik meg a tápér-   Tudta?                                    és a gazdák között. mindez Gödöl-                                                          ta meg Harsányi zsoltot. ebből
          gondolnak róluk a vásárlók? A TÉT                            tékadatokat is. amikor pedig      a tej talán a legjobb kalci-             lőn hangzott el, amikor a partner-                                                         mindössze 30 sorszámozott darab
          Platform kutatási eredményeiből választ                      arról kérdezték az embereket, az   um- és D-vitamin-forrásunk,             kapcsolatuk 15. évfordulóját                                                               készült, az öntőformát megsem-
          kaphatunk arra is, mit figyelnek legin-                      információkból mi az, amit való-  és számos más hasznos                    ünnepelték.                                                                                misítették. az axiál a 15-ös számú
          kább a csomagoláson.                                         ban hasznosítanak is a minden-  tápanyagot is tartalmaz. 1 dl               az eseményen Peter-Josef                                                                  darabot kapta.
                                                                       napjaikban, az eltarthatóság    tejben átlagosan 3,4 gramm                 Paffen, az aGCo feNDt cégveze-                                                               Harsányi zsolt, az axiál tulajdo-
                                                                       után a termék zsírtartalma volt a   fehérjét, 1,5–3,6 gramm zsírt,         tésének alelnöke azt hangsúlyoz-                                                           nos-ügyvezetője röviden bemu-
           a tej- és tejtermékfogyasztás   nyultak az egészséges étrendbe   második leglényegesebb infor-  5,3 gramm szénhidrátot és              ta, a csökkenő eladások mellett                                                            tatta az 1991-ben alapított vállal-
          számos kedvező élettani hatása   leginkább beilleszthetőnek, míg a   máció.                  48–64 kcal-t (202–267 kJ)                  egy év alatt 8,3 százalékról 8,8                                                           kozást, amely 13 milliós forgalmat
          ellenére az életmódbeli változá-  joghurtok némileg gyengébb   a tej és tejtermékek erős hazai   energiát találunk. emellett a-,        százalékra tudták növelni piaci                                                            tudott az első üzleti évében.
          sok, valamint az alternatív termé-  megítélésben részesültek. a   fogyasztói bázissal rendelkeznek,   D-, e-vitamint, valamint b1-,     részesedésüket európában. a vál-                                                           tavaly 65 milliárddal zártak, és
          kek megjelenése miatt folyamato-  fogyasztói igények komoly ellent-  amelyek megtartása és fokozása   b2-, b12- és C-vitaminokat, nia-  ságot követő szűk esztendők után                                                           átadták a 19. telephelyüket is. az
          san csökken. ennek ellenére a   mondásba ütköznek, hiszen friss,   érdekében elengedhetetlen a ter-  cint és folsavat tartalmaz. egy    az európai mezőgépgyártás idén   Christian Erkens FENDT értékesítési vezető, Harsányi Zsolt, Pintér   elmúlt 15 év alatt 2500 feNDt
          központi statisztikai Hivatal ada-  minőségi termékeket szeretnének   mékek táplálkozás-élettani jelen-  liter tejben körülbelül 4      a fenntartható fejlődés fázisába   Zsolt Axiál ügyvezető és Peter-Josef Paffen             traktort értékesítettek. Úgy fogal-
          tai szerint az 1990-es évek köze-  fogyasztani, amelyek egyben   tőségének hangsúlyozása, vala-  gramm ásványi anyag is van,            érkezett. Idén ők is ezerrel több                                                          mazott, amióta e márkát forgal-
          pén tapasztalt mélypontról las-  hosszú eltarthatósággal is rendel-  mint a tévhitek eloszlatása érde-  például kálium, nátrium, mag-   traktort gyártanak, mint tavaly.   Hangsúlyozta, mindent meg-  millió euró fölötti összeget költe-  mazzák, együtt fejlődtek a part-
          san, de biztosan növekszik az egy   keznek. Viszont a megoldást   kében a csomagolási információk   nézium és cink. kalciumtartal-      2020-ra megcélozták a húszezer   tesznek a modern mezőgazdasági   nek kutatás-fejlesztésre. tavaly   nerrel. azt, hogy hová vezet ez a
          főre jutó tej- és tejtermékfogyasz-  jelentő „tartós tej” a teljes lakos-  − főként az összetevők − aktívabb   ma körülbelül 125 mg decilite-  erőgép legyártást. a traktorok   gépgyártás érdekében. a mező-  65,4 millió euró volt ez az összeg.   közös út, senki nem láthatta előre,
          tás. 2014-ben 152,2 liter volt a vaj   ság 35 százaléka szerint sok ada-  tanulmányozására történő figye-  renként, amit azt jelenti, hogy   értékesítésben pedig számítanak   gazdaság digitalizációja rendkívül   ennek is köszönhetően az idei   de szerencsére a gyümölcsöző
          nélküli fogyasztás, ami közel   lékanyagot tartalmaz.        lemfelhívás.                    egy bögre tej a napi szükség-              az axiálra.                   nagy fejlődés előtt áll. évek óta 60   évük az egyik legjobb lesz.  együttműködés útjára léptek.
          ötödével több, mint két évtizede.   a vásárlók kétharmada legin-  n ANTAL EMESE, PiLLiNG RóBERT   let negyedét tudja biztosítani
          közben azonban jelentős változá-  kább azt várja el a tejtermékektől,      (TÉT PLATFoRM)    az emberi szervezet számára.
          sok következtek be nemcsak a tej-  hogy jó minőségű legyen, ezt    dR. SzűCS ViKTóRiA (NAK)
          piacon, hanem az emberek fejé-  követi a frissesség (58%) és az,
          ben is. miközben sokan továbbra   hogy megérje az árát (50%). a
          is az egészséges étrend részének   magyar eredet és a hosszú eltart-
          tekintik, megnőtt azok tábora,   hatóság szerepel még a fonto-
          akik különböző divatos étrendi   sabb elvárások között (39, illetve                                                                                                                                         Aszárbontásnagymesterezárbontásnagymestere
                                                                                                                                                                                                                      As
          irányzatok követőiként elutasítják   19%), de meglepő, hogy a bio
          ezen termékek fogyasztását, vagy   minősítés vagy a laktózmentesség
          tejfehérje-allergia, esetleg tejcu-  alig néhány vásárlót érdekel.
          kor (laktóz)-érzékenység miatt   a tejtermékek beszerzése dön-
          kerülik azokat.               tően tudatos tervezés eredménye.
           „Hazánkban a felnőttek harma-  Ötszáz vásárló megkérdezése
          dánál jelentkeznek gyomor-bél-  után kiderült, hogy például a jog-
          rendszeri tünetek tejtermék   hurtbeszerzések 87 százaléka
          fogyasztás után. a világban a   előre eltervezett és mindössze a
          diagnosztizált laktóz-intoleránsok   maradék 13 százalék impulzusvá-
          száma 7–20 százalék körüli, a tej-  sárlás. a joghurtok címkéjét nézik
          fehérje-allergiások aránya pedig   át a legtöbben: 14 százalék min-                                                                                                  Akiatermőföldrőlgondoskodik,
          1,5–2 százalék” – mondja antal   dig, az emberek 24 százaléka
          emese dietetikus, szociológus, a   pedig gyakran olvassa el az infor-                                                                                                       ajövőrőlgondoskodik.
          tét Platform szakmai vezetője.  mációt, 23 százalékuk pedig néha
           az egyesület a múlt évben rep-  ránéz, és mindössze három száza-                                                                                   Kukorica szármaradványok mennyisége (SZIE,Gödöllő, 2016. 04. 02.)
          rezentatív kutatássorozatot indí-  léknyi vásárló nem szentel semmi-                                                                            100
          tott, amelyekben egyes élelmi-  lyen figyelmet a csomagolásra.                                                                                   80
                                                                                                                                                           60
          szercsoportokkal kapcsolatban is   a fogyaszthatósági határidőn                                                                                 %  40                                                        TÖRZSÁLLOMÁNY
          felmérték az emberek vélemé-  (74%) túl az összetevők listája a                                                                                  20                                                         GARA A ANCIA
          nyét, attitűdjeit. a válaszadók   legfontosabb a vásárlóknak, ez                                                                                  0      Kezeletlen    BactoFil Cell +  BactoFil ®  Cell +                             www.agrobio.hu
                                                                                                                                                                                      ®
                                                                                                                                                                                                  ®
                                                                                                                                                                                      ®
          véleménye alapján a tejtermékek   utóbbit a vizsgált élelmiszercso-                                                                                                     BactoFil A10  BactoFil A10 +Sprayguard  ÉS CSÍRASZÁM
          közül főként a sajt és a tej bizo-  portok közül a legtöbben a tej-
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15