Page 39 - A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA TEVÉKENYSÉGE 2020 ELSŐ FÉLÉVÉBEN
P. 39
Tisztességtelen piaci magatartás szabályozásával kapcsolatos lépések
Magyarországon törvényben is szerepel a tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalma, szabály-
ozva a kereskedelmi gyakorlatokat a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek tekintetében
azért, hogy a beszállítók és a kereskedelmi csoportok között kiegyensúlyozott alkupozíciót biz-
tosítson, és etikus üzleti magatartási normák érvényesüljenek. A kamara fontosnak tartja, hogy
a mezőgazdasági és élelmiszeripari terméket előállító tagjai tisztában legyenek a törvényi szabá-
lyozókkal, továbbá ügyeljenek a szerződések módosításával kapcsolatos kereskedői megkeresések
jogszerűségére, hogy ne kerüljenek kiszolgáltatott és hátrányos helyzetbe.
A Kamara kiállt azért, hogy az áruházláncok az általuk fizetendő
különadót ne a mezőgazdasági, élelmiszeripari beszerzési árak
letörésével akarják ellensúlyozni.
Nyílt levélben hívtuk fel az áruházláncok figyelmét arra, hogy törvényesen, tisztessége-
sen járjanak el beszerzéseik során, valamint a beszállítókét arra, hogy legyenek tisztában
a törvényi szabályozókkal, továbbá ügyeljenek a szerződések módosításával kapcsolatos kereskedői
megkeresések jogszerűségére, hogy ne kerüljenek kiszolgáltatott és hátrányos helyzetbe. Ehhez
kapcsolódóan a hatályos jogi szabályozásról a NAK összefoglalót is készített a tagok számára,
és várjuk a tagjaink jelzését, ha tisztességtelen eljárást tapasztalnak.
A hazai áruk védelme az import dömpingáruk ellen
Magyarország jelentős élelmiszer-exportőr, de a külkereskedelmi lehetőségek megváltoztak,
a pandémiás helyzetben minden országban előtérbe helyeződött az import helyett a hazai termék-
ek támogatása, a saját piac védelme. Ahogy hazánk, más országok is lépéseket tettek gazdaságuk
védelme érdekében. Különösen fontos ez azon élelmiszeripari termékek vonatkozásában, amelye-
ket Magyarországon, magyar emberek, magyar alapanyagokból állítanak elő. A piaci szereplők és
szakmai szervezetek jelzése szerint a veszélyhelyzet idején több áruházlánc egyre erőteljesebben
előtérbe helyezte – a nemzetközi piaci helyzet miatt esetenként olcsóbban beszerezhető – im-
portáruk vásárlását, ezzel visszaszorítva a hazai termékeket a polcokon.
Nyílt levélben szólítottuk fel a kiskereskedelmi áruházláncokat,
és több egyeztetést is folytattunk annak érdekében, hogy ebben
a nehéz időszakban elsősorban magyar termelők és feldolgozók
termékeit preferálják az áruházláncok.
41