Page 9 - NAKlap 2024. 2. negyedév XII. évf. 2
P. 9

08  OKTATÁS   2024. II. negyedév |   LAP  LAP  | 2024. II. negyedév                                  OKTATÁS          09
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA

 Átadtuk Az év agrár duális képzőhelye díjat – interjúk a nyertesekkel






 A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara második alkalommal hirdette   kat  vásároltunk,  zöldségeskertet   – Hogyan készíti fel tanulóit a szak-

 meg országos pályázatát 3 kategóriában. A kamara a díj odaítélé-  készítettünk, gyümölcsöst telepítet-  ma szeretetére és a pályán maradás-
                                                                                                 ra?
 tünk, hogy mindezek a feltételek
 sével azoknak az agár-ágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak   rendelkezésre álljanak a színvonalas   – A tanulók motivációjának
 oktatáshoz.
 szeretné megköszönni az elmúlt évben végzett kiemelkedő mun-                                    fenntartására különös figyelmet
 – Milyen elvek mentén és milyen
 kájukat, akik a duális képzésben való részvételükkel és kiemelkedő   célokkal vágtak bele a tanulók gya-  fordítunk, az anyagi és természet-
                                                                                                 beni  juttatásokon  kívül  rendsze-
 teljesítményükkel segítették a fiatalok gyakorlati felkészítését,   korlati képzésébe?          res visszajelzésekkel igyekszünk

 bevezetve őket a munka valódi világába.  – A legfontosabb célkitűzésünk,                        motivációjukat  tartósan  fenntar-
                                                                                                 tani.
 hogy megtanítsuk a gyerekeket                                                                     Tanulóink a szervezet teljes értékű
 A pályázó jelöltek közül szakmai   Krupa Zsoltot kérdeztük a díj kap-  ságában lévő Tardon működünk,   dolgozni. Arra törekszünk, hogy a   tagjaként vesznek részt a napi
 szempontok szerint összeállított   csán.  mégis szakmailag és emberileg is   végzett szakmunkások kézzelfog-  működésben, részt vehetnek szak-
 pontozásos értékelés alapján   kiváló kollégák végezték és végzik a   ható, hasznos tudást kapjanak,   mai rendezvényeken, kiállításokon
 választottuk ki az egyes kategóriák   – Mikor alakult és mivel foglalkozik   fiatalok oktatását.   amit akár saját vállalkozás alapítá-  is.  Oktatásuk  tapasztalt  kollégák,
 nyerteseit. A díjakat, egy-egy Zsol-  vállalkozása?  sakor is tudnak hasznosítani. Azo-         képzett szakemberek segítségével
 nay vázát és a teljesítményüket elis-  – Mi motiválta abban, hogy képző-  kat a diákokat, akik tehetségeseb-  történik. A képzés időtartama alatt
 merő oklevelet,  Orbán Viktortól,   – Cégünk 2017-ben alakult,   helyként  bekapcsolódjon  a  duális   bek, biztatjuk, hogy tegyenek érett-  lehetőségük nyílik megismerni a tel-
 Magyarország miniszterelnökétől   vegyes gazdálkodással, kertépítés-  képzésbe?  ségi vizsgát és esetleg a felsőokta-  jes termelési és működési folyama-
 vehették  át  2024.  április  24-én,  a   sel és dísznövénytermesztéssel   tásban is folytassák tanulmányai-  tokat.
 Szakma Sztár Fesztivál nyitóünnep-  foglalkozunk, valamint más duális   – Ha végiggondoljuk, hogy egy   kat. Jelenleg is van, aki kertésztech-
 ségén.   képzőhelyek munkáját is koordinál-  gazdának mi mindenhez is kell érte-  nikusi szakon tanul, hogy majd ker-  – Mit jelent önnek, hogy elnyerte
 juk szakmai segítségnyújtással. Az   nie, kezdve a növénytermesztéstől   tészmérnök lehessen, de olyan   kategóriájában  Az  év  agrár  duális
 Az év agrár duális képzőhelye”   évek alatt képeztünk gazdákat, kis-  az állattenyésztésig, akkor rájöhe-  tanulónk is van, aki nemsokára dip-  képzőhelye díjat?
 címet mikrovállalkozás kategóriá-  termelői-élelmiszerelőállítókat,   tünk, hogy nagyon nehéz olyan duá-  lomázni fog. volt, akinek fóliasátrat
 ban a Borsod-Abaúj-Zemplén vár-  jelenleg kertész tanulóink vannak.   lis képzőhelyet találni a tanulóknak,   vásároltunk és gyakorlaton együtt   problémáival is. A másik ösztönző   lendülettel szeretnénk tovább vinni   – Mi motiválta abban, hogy képző-  – Büszkeséggel tölt el, hogy kol-
 megyében működő Forrás Farm   Büszke vagyok arra, hogy bár egy kis   ahol mindezeket együtt megláthat-  felépítettük neki, ezzel támogatva   elem, hogy a tanulókat rendszere-  mindazt, amit eddig elértünk.   helyként  bekapcsolódjon  a  duális   légáink képzésbe fektetett energiáit
 Kft. nyerte el. A cég ügyvezetőjét,   faluban, a Mezőkövesd szomszéd-  ják és megtanulhatják. ezért állato-  saját gazdaságának kiépítését.  sen ellátjuk vetőmaggal, palántával,   képzésbe?  ilyen módon is elismeri a nAK. Fon-
 A  folyamatosan  változó  viszo-  alapanyaggal, hogy otthon is tudja-  Kis- és középvállalkozás kategóri-  tos visszaigazolás ez számunkra
 nyokhoz alkalmazkodva fontos,   nak gazdálkodni, kertészkedni, cse-  ában a BOS-FRUCHT Agrárszövet-  – Azon túl, hogy a tanulók fogadá-  abban, hogy azok az értékek, ame-
 hogy a gyakorlati és a szakmai   rébe minden otthon végzett munkát   kezet vehette át a díjat, ahol Egyed   sával, képzésükkel és fejlesztésük-  lyek mentén a képzési programjain-
 elmélet is igazodjon a piaci igények-  fotóval kell dokumentálniuk. Külön   Barna, igazgatósági elnök válaszolt   kel biztosítani szeretnénk a szakmai   kat alakítjuk, a teljes ágazat számára
 hez. ehhez állandó kapcsolat szük-  díjat alapítottunk azoknak a tanu-  kérdéseinkre.  utánpótlást, célunk, hogy az oktatási   értéket képviselnek. Hatalmas meg-
 séges a környékbeli gazdákkal, és   lóknak, akik a cégnél töltött időben   tevékenységünkkel hozzá járuljunk a   tiszteltetés volt átvenni a  díjat a
 az agrárkamarával, akiktől minden   folyamatosan jó hozzáállást tanúsí-  – Mi a fő profilja vállalkozásának   magyar mezőgazdaság versenyké-  miniszterelnöktől.
 segítséget megkapunk. Természe-  tanak.  és mikor alakult?       peségének fenntartásához.
 tesen fejlődni  mindig  kell, így  a                                                              – Képzőhelyként miként látja a
 munkánk és terveink is végtelenek,   – Mit jelent önnek, hogy elnyerte   – A FInO cégcsoportot  egyed   – Milyen elvek mentén és milyen   jövőt, mik a további tervek?
 de ez így van rendjén.  kategóriájában  Az  év  agrár  duális   László  alapította  1993-ban,  amit   célokkal vágtak bele a tanulók gya-
     képzőhelye díjat?              már  három  gyermeke  visz  tovább,   korlati képzésébe?       – Természetesen a jövőben is
 – Hogyan készíti fel tanulóit a szak-  több, mint 400 munkavállalónak                           szeretnénk részt vállalni a mező-
 ma szeretetére és a pályán maradás-  – Mindenképpen óriási megtisz-  adva munkát. ezzel a generációvál-  – A tanulók képzése a képző intéz-  gazdasági tanulók szakmai képzé-
 ra?  teltetés, hogy elnyerhettük ezt az   tással egy teljesen új szervezeti   ménnyel szoros együttműködésben   sében. Terveink között szerepel a
     országos elismerést. Azt gondolom,   struktúra  is  kialakításra  került.  A   történik. A gyakorlati képzésen   képző intézménnyel való együtt-
 – Az alapvető munkafolyamatok   jó visszaigazolása annak, hogy   BOS-FRUCHT Agrárszövetkezet két   keresztül a tanulóknak lehetőségük   működés még szorosabbá tétele.
 begyakorlása után azonnal olyan   elhittük, az a munka, amit végzünk   tehenészeti telepen összesen 2500   nyílik megismerkedni a legmoder-  Szeretnénk bekapcsolódni a peda-
 projekteket kapnak, amelyeket kis   a fiatalok oktatásában, nevelésé-  tejelő tehénnel és annak szaporula-  nebb technológiákkal, szakmai fejlő-  gógusok képzésébe, valamint a
 csoportokban kell elvégezni. A   ben egyszer majd elnyeri méltó   tával gazdálkodik. Területeink három   dési irányzatokkal. duális képzőhely-  saját munkavállalók képzésére is
 különböző feladatok megoldása   jutalmát.  megyében, hat telephely  körül   ként jelentős sikerként értékeljük, ha   figyelmet fordítunk. A mezőgaz-
 után a tanulóknak sikerélménye     helyezkednek el. A tehenészeti ága-  a tanuló a tanulmányainak befejeztét   dasági szakmák megismertetését
 lesz: „én készítettem!”; „most azt   – Hogyan látja a jövőt?  zat jelenlegi struktúráját következe-  követően is folytatja a munkát telep-  nem lehet elég korán kezdeni.
 esszük, amit én termeltem”; és a   tes fejlesztési, akvizíciós koncepció   helyeink bármelyikén, illetve amikor a   Minden lehetőséget megragadunk
 folyamat végén látja az eredményt!   –  Szeretnénk  folytatni, amit   után  érte  el.  A  legfontosabb  cél  a   szülők nyomdokaiba lépve, az ő aján-  arra, hogy már a legkisebb korban
 Mivel egy-egy ilyen feladatsor eset-  elkezdtünk, mert hiszünk abban,   meglévő tejipari feldolgozókapaci-  lásukra csatlakozik a szövetkeze-  megismertessük a gyerekeket a
 leg több hónapig eltarthat, szembe-  hogy az agrárágazatban igenis szük-  táshoz alapanyag biztosítása, a saját   tünkhöz.  nagy örömünkre számos   növénytermesztési és állatte-
 sülnek a mezőgazdaság speciális   ség van a fiatalokra, ezért megújult   állománytól származó tej termelése.  ilyen példával tudunk szolgálni.  nyésztési feladatok szépségével.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14