Page 8 - NAKlap 2024. 2. negyedév XII. évf. 2
P. 8
08 OKTATÁS 2024. II. negyedév | LAP LAP | 2024. II. negyedév OKTATÁS 09
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Átadtuk Az év agrár duális képzőhelye díjat – interjúk a nyertesekkel
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara második alkalommal hirdette kat vásároltunk, zöldségeskertet – Hogyan készíti fel tanulóit a szak-
meg országos pályázatát 3 kategóriában. A kamara a díj odaítélé- készítettünk, gyümölcsöst telepítet- ma szeretetére és a pályán maradás-
ra?
tünk, hogy mindezek a feltételek
sével azoknak az agár-ágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak rendelkezésre álljanak a színvonalas – A tanulók motivációjának
oktatáshoz.
szeretné megköszönni az elmúlt évben végzett kiemelkedő mun- fenntartására különös figyelmet
– Milyen elvek mentén és milyen
kájukat, akik a duális képzésben való részvételükkel és kiemelkedő célokkal vágtak bele a tanulók gya- fordítunk, az anyagi és természet-
beni juttatásokon kívül rendsze-
teljesítményükkel segítették a fiatalok gyakorlati felkészítését, korlati képzésébe? res visszajelzésekkel igyekszünk
bevezetve őket a munka valódi világába. – A legfontosabb célkitűzésünk, motivációjukat tartósan fenntar-
tani.
hogy megtanítsuk a gyerekeket Tanulóink a szervezet teljes értékű
A pályázó jelöltek közül szakmai Krupa Zsoltot kérdeztük a díj kap- ságában lévő Tardon működünk, dolgozni. Arra törekszünk, hogy a tagjaként vesznek részt a napi
szempontok szerint összeállított csán. mégis szakmailag és emberileg is végzett szakmunkások kézzelfog- működésben, részt vehetnek szak-
pontozásos értékelés alapján kiváló kollégák végezték és végzik a ható, hasznos tudást kapjanak, mai rendezvényeken, kiállításokon
választottuk ki az egyes kategóriák – Mikor alakult és mivel foglalkozik fiatalok oktatását. amit akár saját vállalkozás alapítá- is. Oktatásuk tapasztalt kollégák,
nyerteseit. A díjakat, egy-egy Zsol- vállalkozása? sakor is tudnak hasznosítani. Azo- képzett szakemberek segítségével
nay vázát és a teljesítményüket elis- – Mi motiválta abban, hogy képző- kat a diákokat, akik tehetségeseb- történik. A képzés időtartama alatt
merő oklevelet, Orbán Viktortól, – Cégünk 2017-ben alakult, helyként bekapcsolódjon a duális bek, biztatjuk, hogy tegyenek érett- lehetőségük nyílik megismerni a tel-
Magyarország miniszterelnökétől vegyes gazdálkodással, kertépítés- képzésbe? ségi vizsgát és esetleg a felsőokta- jes termelési és működési folyama-
vehették át 2024. április 24-én, a sel és dísznövénytermesztéssel tásban is folytassák tanulmányai- tokat.
Szakma Sztár Fesztivál nyitóünnep- foglalkozunk, valamint más duális – Ha végiggondoljuk, hogy egy kat. Jelenleg is van, aki kertésztech-
ségén. képzőhelyek munkáját is koordinál- gazdának mi mindenhez is kell érte- nikusi szakon tanul, hogy majd ker- – Mit jelent önnek, hogy elnyerte
juk szakmai segítségnyújtással. Az nie, kezdve a növénytermesztéstől tészmérnök lehessen, de olyan kategóriájában Az év agrár duális
Az év agrár duális képzőhelye” évek alatt képeztünk gazdákat, kis- az állattenyésztésig, akkor rájöhe- tanulónk is van, aki nemsokára dip- képzőhelye díjat?
címet mikrovállalkozás kategóriá- termelői-élelmiszerelőállítókat, tünk, hogy nagyon nehéz olyan duá- lomázni fog. volt, akinek fóliasátrat
ban a Borsod-Abaúj-Zemplén vár- jelenleg kertész tanulóink vannak. lis képzőhelyet találni a tanulóknak, vásároltunk és gyakorlaton együtt problémáival is. A másik ösztönző lendülettel szeretnénk tovább vinni – Mi motiválta abban, hogy képző- – Büszkeséggel tölt el, hogy kol-
megyében működő Forrás Farm Büszke vagyok arra, hogy bár egy kis ahol mindezeket együtt megláthat- felépítettük neki, ezzel támogatva elem, hogy a tanulókat rendszere- mindazt, amit eddig elértünk. helyként bekapcsolódjon a duális légáink képzésbe fektetett energiáit
Kft. nyerte el. A cég ügyvezetőjét, faluban, a Mezőkövesd szomszéd- ják és megtanulhatják. ezért állato- saját gazdaságának kiépítését. sen ellátjuk vetőmaggal, palántával, képzésbe? ilyen módon is elismeri a nAK. Fon-
A folyamatosan változó viszo- alapanyaggal, hogy otthon is tudja- Kis- és középvállalkozás kategóri- tos visszaigazolás ez számunkra
nyokhoz alkalmazkodva fontos, nak gazdálkodni, kertészkedni, cse- ában a BOS-FRUCHT Agrárszövet- – Azon túl, hogy a tanulók fogadá- abban, hogy azok az értékek, ame-
hogy a gyakorlati és a szakmai rébe minden otthon végzett munkát kezet vehette át a díjat, ahol Egyed sával, képzésükkel és fejlesztésük- lyek mentén a képzési programjain-
elmélet is igazodjon a piaci igények- fotóval kell dokumentálniuk. Külön Barna, igazgatósági elnök válaszolt kel biztosítani szeretnénk a szakmai kat alakítjuk, a teljes ágazat számára
hez. ehhez állandó kapcsolat szük- díjat alapítottunk azoknak a tanu- kérdéseinkre. utánpótlást, célunk, hogy az oktatási értéket képviselnek. Hatalmas meg-
séges a környékbeli gazdákkal, és lóknak, akik a cégnél töltött időben tevékenységünkkel hozzá járuljunk a tiszteltetés volt átvenni a díjat a
az agrárkamarával, akiktől minden folyamatosan jó hozzáállást tanúsí- – Mi a fő profilja vállalkozásának magyar mezőgazdaság versenyké- miniszterelnöktől.
segítséget megkapunk. Természe- tanak. és mikor alakult? peségének fenntartásához.
tesen fejlődni mindig kell, így a – Képzőhelyként miként látja a
munkánk és terveink is végtelenek, – Mit jelent önnek, hogy elnyerte – A FInO cégcsoportot egyed – Milyen elvek mentén és milyen jövőt, mik a további tervek?
de ez így van rendjén. kategóriájában Az év agrár duális László alapította 1993-ban, amit célokkal vágtak bele a tanulók gya-
képzőhelye díjat? már három gyermeke visz tovább, korlati képzésébe? – Természetesen a jövőben is
– Hogyan készíti fel tanulóit a szak- több, mint 400 munkavállalónak szeretnénk részt vállalni a mező-
ma szeretetére és a pályán maradás- – Mindenképpen óriási megtisz- adva munkát. ezzel a generációvál- – A tanulók képzése a képző intéz- gazdasági tanulók szakmai képzé-
ra? teltetés, hogy elnyerhettük ezt az tással egy teljesen új szervezeti ménnyel szoros együttműködésben sében. Terveink között szerepel a
országos elismerést. Azt gondolom, struktúra is kialakításra került. A történik. A gyakorlati képzésen képző intézménnyel való együtt-
– Az alapvető munkafolyamatok jó visszaigazolása annak, hogy BOS-FRUCHT Agrárszövetkezet két keresztül a tanulóknak lehetőségük működés még szorosabbá tétele.
begyakorlása után azonnal olyan elhittük, az a munka, amit végzünk tehenészeti telepen összesen 2500 nyílik megismerkedni a legmoder- Szeretnénk bekapcsolódni a peda-
projekteket kapnak, amelyeket kis a fiatalok oktatásában, nevelésé- tejelő tehénnel és annak szaporula- nebb technológiákkal, szakmai fejlő- gógusok képzésébe, valamint a
csoportokban kell elvégezni. A ben egyszer majd elnyeri méltó tával gazdálkodik. Területeink három dési irányzatokkal. duális képzőhely- saját munkavállalók képzésére is
különböző feladatok megoldása jutalmát. megyében, hat telephely körül ként jelentős sikerként értékeljük, ha figyelmet fordítunk. A mezőgaz-
után a tanulóknak sikerélménye helyezkednek el. A tehenészeti ága- a tanuló a tanulmányainak befejeztét dasági szakmák megismertetését
lesz: „én készítettem!”; „most azt – Hogyan látja a jövőt? zat jelenlegi struktúráját következe- követően is folytatja a munkát telep- nem lehet elég korán kezdeni.
esszük, amit én termeltem”; és a tes fejlesztési, akvizíciós koncepció helyeink bármelyikén, illetve amikor a Minden lehetőséget megragadunk
folyamat végén látja az eredményt! – Szeretnénk folytatni, amit után érte el. A legfontosabb cél a szülők nyomdokaiba lépve, az ő aján- arra, hogy már a legkisebb korban
Mivel egy-egy ilyen feladatsor eset- elkezdtünk, mert hiszünk abban, meglévő tejipari feldolgozókapaci- lásukra csatlakozik a szövetkeze- megismertessük a gyerekeket a
leg több hónapig eltarthat, szembe- hogy az agrárágazatban igenis szük- táshoz alapanyag biztosítása, a saját tünkhöz. nagy örömünkre számos növénytermesztési és állatte-
sülnek a mezőgazdaság speciális ség van a fiatalokra, ezért megújult állománytól származó tej termelése. ilyen példával tudunk szolgálni. nyésztési feladatok szépségével.