Page 8 - NAKlap 2024. 2. negyedév XII. évf. 2
P. 8

08     OKTATÁS                                                                        2024. II. negyedév |       LAP               LAP  | 2024. II. negyedév                                                                  OKTATÁS          09
                                                                                                                        A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA

           Átadtuk Az év agrár duális képzőhelye díjat – interjúk a nyertesekkel






           A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara második alkalommal hirdette                                 kat  vásároltunk,  zöldségeskertet                                                                                               – Hogyan készíti fel tanulóit a szak-

           meg országos pályázatát 3 kategóriában. A kamara a díj odaítélé-                            készítettünk, gyümölcsöst telepítet-                                                                                           ma szeretetére és a pályán maradás-
                                                                                                                                                                                                                                      ra?
                                                                                                       tünk, hogy mindezek a feltételek
           sével azoknak az agár-ágazatban tevékenykedő vállalkozásoknak                               rendelkezésre álljanak a színvonalas                                                                                             – A tanulók motivációjának
                                                                                                       oktatáshoz.
           szeretné megköszönni az elmúlt évben végzett kiemelkedő mun-                                                                                                                                                               fenntartására különös figyelmet
                                                                                                         – Milyen elvek mentén és milyen
           kájukat, akik a duális képzésben való részvételükkel és kiemelkedő                          célokkal vágtak bele a tanulók gya-                                                                                            fordítunk, az anyagi és természet-
                                                                                                                                                                                                                                      beni  juttatásokon  kívül  rendsze-
           teljesítményükkel segítették a fiatalok gyakorlati felkészítését,                           korlati képzésébe?                                                                                                             res visszajelzésekkel igyekszünk

           bevezetve őket a munka valódi világába.                                                       – A legfontosabb célkitűzésünk,                                                                                              motivációjukat  tartósan  fenntar-
                                                                                                                                                                                                                                      tani.
                                                                                                       hogy megtanítsuk a gyerekeket                                                                                                    Tanulóink a szervezet teljes értékű
             A pályázó jelöltek közül szakmai   Krupa Zsoltot kérdeztük a díj kap-  ságában lévő Tardon működünk,   dolgozni. Arra törekszünk, hogy a                                                                                 tagjaként vesznek részt a napi
           szempontok szerint összeállított   csán.                     mégis szakmailag és emberileg is   végzett szakmunkások kézzelfog-                                                                                            működésben, részt vehetnek szak-
           pontozásos értékelés alapján                                 kiváló kollégák végezték és végzik a   ható, hasznos tudást kapjanak,                                                                                         mai rendezvényeken, kiállításokon
           választottuk ki az egyes kategóriák   – Mikor alakult és mivel foglalkozik   fiatalok oktatását.   amit akár saját vállalkozás alapítá-                                                                                    is.  Oktatásuk  tapasztalt  kollégák,
           nyerteseit. A díjakat, egy-egy Zsol-  vállalkozása?                                         sakor is tudnak hasznosítani. Azo-                                                                                             képzett szakemberek segítségével
           nay vázát és a teljesítményüket elis-                          – Mi motiválta abban, hogy képző-  kat a diákokat, akik tehetségeseb-                                                                                       történik. A képzés időtartama alatt
           merő oklevelet,  Orbán Viktortól,   – Cégünk 2017-ben alakult,   helyként  bekapcsolódjon  a  duális   bek, biztatjuk, hogy tegyenek érett-                                                                                lehetőségük nyílik megismerni a tel-
           Magyarország miniszterelnökétől   vegyes gazdálkodással, kertépítés-  képzésbe?             ségi vizsgát és esetleg a felsőokta-                                                                                           jes termelési és működési folyama-
           vehették  át  2024.  április  24-én,  a   sel és dísznövénytermesztéssel                    tásban is folytassák tanulmányai-                                                                                              tokat.
           Szakma Sztár Fesztivál nyitóünnep-  foglalkozunk, valamint más duális   – Ha végiggondoljuk, hogy egy   kat. Jelenleg is van, aki kertésztech-
           ségén.                         képzőhelyek munkáját is koordinál-  gazdának mi mindenhez is kell érte-  nikusi szakon tanul, hogy majd ker-                                                                                  – Mit jelent önnek, hogy elnyerte
                                          juk szakmai segítségnyújtással. Az   nie, kezdve a növénytermesztéstől   tészmérnök lehessen, de olyan                                                                                      kategóriájában  Az  év  agrár  duális
             Az év agrár duális képzőhelye”   évek alatt képeztünk gazdákat, kis-  az állattenyésztésig, akkor rájöhe-  tanulónk is van, aki nemsokára dip-                                                                           képzőhelye díjat?
           címet mikrovállalkozás kategóriá-  termelői-élelmiszerelőállítókat,   tünk, hogy nagyon nehéz olyan duá-  lomázni fog. volt, akinek fóliasátrat
           ban a Borsod-Abaúj-Zemplén vár-  jelenleg kertész tanulóink vannak.   lis képzőhelyet találni a tanulóknak,   vásároltunk és gyakorlaton együtt   problémáival is. A másik ösztönző   lendülettel szeretnénk tovább vinni   – Mi motiválta abban, hogy képző-  – Büszkeséggel tölt el, hogy kol-
           megyében működő Forrás Farm    Büszke vagyok arra, hogy bár egy kis   ahol mindezeket együtt megláthat-  felépítettük neki, ezzel támogatva   elem, hogy a tanulókat rendszere-  mindazt, amit eddig elértünk.   helyként  bekapcsolódjon  a  duális   légáink képzésbe fektetett energiáit
           Kft. nyerte el. A cég ügyvezetőjét,   faluban, a Mezőkövesd szomszéd-  ják és megtanulhatják. ezért állato-  saját gazdaságának kiépítését.  sen ellátjuk vetőmaggal, palántával,           képzésbe?                      ilyen módon is elismeri a nAK. Fon-
                                                                                                         A  folyamatosan  változó  viszo-  alapanyaggal, hogy otthon is tudja-  Kis- és középvállalkozás kategóri-                    tos visszaigazolás ez számunkra
                                                                                                       nyokhoz alkalmazkodva fontos,      nak gazdálkodni, kertészkedni, cse-  ában a BOS-FRUCHT Agrárszövet-  – Azon túl, hogy a tanulók fogadá-  abban, hogy azok az értékek, ame-
                                                                                                       hogy a gyakorlati és a szakmai     rébe minden otthon végzett munkát   kezet vehette át a díjat, ahol Egyed   sával, képzésükkel és fejlesztésük-  lyek mentén a képzési programjain-
                                                                                                       elmélet is igazodjon a piaci igények-  fotóval kell dokumentálniuk. Külön   Barna, igazgatósági elnök válaszolt   kel biztosítani szeretnénk a szakmai   kat alakítjuk, a teljes ágazat számára
                                                                                                       hez. ehhez állandó kapcsolat szük-  díjat alapítottunk azoknak a tanu-  kérdéseinkre.           utánpótlást, célunk, hogy az oktatási   értéket képviselnek. Hatalmas meg-
                                                                                                       séges a környékbeli gazdákkal, és   lóknak, akik a cégnél töltött időben                        tevékenységünkkel hozzá járuljunk a   tiszteltetés volt átvenni a  díjat a
                                                                                                       az agrárkamarával, akiktől minden   folyamatosan jó hozzáállást tanúsí-  – Mi a fő profilja vállalkozásának   magyar mezőgazdaság versenyké-  miniszterelnöktől.
                                                                                                       segítséget megkapunk. Természe-    tanak.                         és mikor alakult?             peségének fenntartásához.
                                                                                                       tesen fejlődni  mindig  kell, így  a                                                                                             – Képzőhelyként miként látja a
                                                                                                       munkánk és terveink is végtelenek,   – Mit jelent önnek, hogy elnyerte   – A FInO cégcsoportot  egyed   – Milyen elvek mentén és milyen   jövőt, mik a további tervek?
                                                                                                       de ez így van rendjén.             kategóriájában  Az  év  agrár  duális   László  alapította  1993-ban,  amit   célokkal vágtak bele a tanulók gya-
                                                                                                                                          képzőhelye díjat?              már  három  gyermeke  visz  tovább,   korlati képzésébe?       – Természetesen a jövőben is
                                                                                                         – Hogyan készíti fel tanulóit a szak-                           több, mint 400 munkavállalónak                               szeretnénk részt vállalni a mező-
                                                                                                       ma szeretetére és a pályán maradás-  – Mindenképpen óriási megtisz-  adva munkát. ezzel a generációvál-  – A tanulók képzése a képző intéz-  gazdasági tanulók szakmai képzé-
                                                                                                       ra?                                teltetés, hogy elnyerhettük ezt az   tással egy teljesen új szervezeti   ménnyel szoros együttműködésben   sében. Terveink között szerepel a
                                                                                                                                          országos elismerést. Azt gondolom,   struktúra  is  kialakításra  került.  A   történik. A gyakorlati képzésen   képző intézménnyel való együtt-
                                                                                                         – Az alapvető munkafolyamatok    jó visszaigazolása annak, hogy   BOS-FRUCHT Agrárszövetkezet két   keresztül a tanulóknak lehetőségük   működés még szorosabbá tétele.
                                                                                                       begyakorlása után azonnal olyan    elhittük, az a munka, amit végzünk   tehenészeti telepen összesen 2500   nyílik megismerkedni a legmoder-  Szeretnénk bekapcsolódni a peda-
                                                                                                       projekteket kapnak, amelyeket kis   a fiatalok oktatásában, nevelésé-  tejelő tehénnel és annak szaporula-  nebb technológiákkal, szakmai fejlő-  gógusok képzésébe, valamint a
                                                                                                       csoportokban kell elvégezni. A     ben egyszer majd elnyeri méltó   tával gazdálkodik. Területeink három   dési irányzatokkal. duális képzőhely-  saját munkavállalók képzésére is
                                                                                                       különböző feladatok megoldása      jutalmát.                      megyében, hat telephely  körül   ként jelentős sikerként értékeljük, ha   figyelmet fordítunk. A mezőgaz-
                                                                                                       után a tanulóknak sikerélménye                                    helyezkednek el. A tehenészeti ága-  a tanuló a tanulmányainak befejeztét   dasági szakmák megismertetését
                                                                                                       lesz: „én készítettem!”; „most azt   – Hogyan látja a jövőt?      zat jelenlegi struktúráját következe-  követően is folytatja a munkát telep-  nem lehet elég korán kezdeni.
                                                                                                       esszük, amit én termeltem”; és a                                  tes fejlesztési, akvizíciós koncepció   helyeink bármelyikén, illetve amikor a   Minden lehetőséget megragadunk
                                                                                                       folyamat végén látja az eredményt!   –  Szeretnénk  folytatni, amit   után  érte  el.  A  legfontosabb  cél  a   szülők nyomdokaiba lépve, az ő aján-  arra, hogy már a legkisebb korban
                                                                                                       Mivel egy-egy ilyen feladatsor eset-  elkezdtünk, mert hiszünk abban,   meglévő tejipari feldolgozókapaci-  lásukra csatlakozik a szövetkeze-  megismertessük a gyerekeket a
                                                                                                       leg több hónapig eltarthat, szembe-  hogy az agrárágazatban igenis szük-  táshoz alapanyag biztosítása, a saját   tünkhöz.  nagy örömünkre számos   növénytermesztési és állatte-
                                                                                                       sülnek a mezőgazdaság speciális    ség van a fiatalokra, ezért megújult   állománytól származó tej termelése.  ilyen példával tudunk szolgálni.  nyésztési feladatok szépségével.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13