Page 29 - NAKlap 2023. ősz XI. évf. 2
P. 29

28  ERDÉSZET   2023. ősz  |   LAP  LAP  | 2023. ősz                                                ERDÉSZET           29
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Új típusú jogintézmények                                                                        és az új szankciórendszert érdem-


                                                                                                 ben összehasonlítani.
                                                                                                   Az erdőfelújítás megkezdésének
 az erdők fennmaradása és                                                                        és a folyamatban lévő erdőfelújítás-
                                                                                                 ban szükségessé váló pótlásnak az
                                                                                                 elmaradása esetén a kizárólagosan
 szakszerű felújítása érdekében                                                                  állami tulajdonú erdők esetében az
                                                                                                 erdőfelújítási előírás függvényében
                                                                                                 alkalmanként  50-100  ezer  Ft/ha
                                                                                                 összegű bírságot kell fizetni. Ezt
                                                                                                 tekinthetjük összehasonlítási alap-
                                                                                                 nak az egyéb erdőkre vonatkozó új
 Előfordulhat, hogy az új típusú hatósági   törvény sokkal szélesebb körben írja   főbb hatályos szabályokat. A cikk   szankciós intézkedésekkel szemben.
                                                                                                   Az új szankciós intézkedések
 intézkedésekkel az erdőgazdálkodók, az   elő erdőfelújítási biztosíték nyújtá-  végén pedig ugyancsak röviden egy   keretében a kötelezett erdőgazdál-
 sának az előírását is.
 elgondolkodtató összehasonlítást
 erdőtulajdonosok vagy más érintettek az   tevékenységek elmulasztása esetén   teszünk a régi és az új szankciórend-  kodóknak igen gyakran, akár évtize-
 Az elrendelt erdőgazdálkodási
                                                                                                 det meghaladó időszakra, jelentős –
 szer között.
 elkövetkező időszakban gyakrabban szem-  az előírt tevékenység hatósági vég-                    a bírság összegének akár tízszeresét
 besülnek majd.  rehajtását (végrehajtatását) számos   Erdőgazdálkodási                          kitevő – összegű erdőfelújítási biz-
                                                                                                 tosítékot kell nyújtaniuk, valamint az
 tényező akadályozta, így a bírságo-
 lást felváltó hatósági intézkedések   tevékenység                                               elrendelt tevékenység elmulasztása
 Az erdőtörvény 2017. óta – legu-  erdőtörvény) 2017. évben hatályba   eddig meglehetősen öncélúnak,   elrendelése, illetve   esetén egy idegen vállalkozás tevé-
 toljára 2023. július 1-én – hatályba   lépett átfogó módosításakor az   illetve súlytalannak bizonyultak. A   mulasztás esetén   kenységét kell eltűrniük a gazdasá-
 lépett módosításai eredményeként,   erdőfelújítási kötelezettségek telje-  jogalkotó több lépcsőben igyekezett   guk területén, és állni annak várha-
 az erdőgazdálkodási tevékenység   sítésének kikényszerítésére rendel-  az új típusú szankció rendszer alkal-  annak végrehajtása   tóan tetemes költségét.
 elrendelése és az erdőfelújítási biz-  kezésre álló hatósági intézkedési   mazási akadályait megszüntetni,   (erdőtörvény 106-  A jogalkotás és az igazgatás olda-
 tosíték jogintézmények esetében   eszköztárban magánerdők esetében   ami úgy tűnik, a 2023. július 1-én   Ennek értelmében az elrendelt és   meghatározott ütemezés szerint   – a második esetben erdővédelmi   láról nézve pedig egy rövid rendelke-
 jelentősen bővült  az  alkalmazási   a bírságolást az elmulasztott erdő-  hatályba lépett törtvénymódosítá-  106/C. §)  végrehajtásra kerülő tevékenység   felszabadítja.  bírság kerül kivetésre,   zés, és egy rutin hatósági eljárás
 lehetőségük köre, és elhárulni lát-  gazdálkodási tevékenységek elren-  sokkal meg is valósult.  kivitelezésére fő szabály szerint a   Az erdőfelújítási biztosíték össze-  – a harmadik esetben pedig az erdő-  helyébe mára egy igen bonyolult
 szanak az alkalmazásuk akadályai is.   delése, illetve további mulasztás   A következőkben röviden ismer-  Az erdőtörvény az erdők megfele-  Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyil-  ge az  erdőfelújítási célállomány   felújítás befejezése elmarad, amely-  szabályozás, és egy több lépcsős,
 Az erdőről, az erdő védelméről és   esetén a kötelezettek terhére törté-  tetjük az erdőgazdálkodási tevé-  lő állapotban való fennmaradását és   vántartásában is szereplő, és az   függvényében hektáronként az   nek jellemzően ugyancsak bírságo-  meglehetősen összetett, adott
 az erdőgazdálkodásról szóló 2009.   nő tevőleges végrehajtatása váltot-  kenység elrendelésére, valamint az   fenntartását biztosító szankció-  adott tevékenységre ajánlatot tevő   erdővédelmi járulékalap (jelenleg   lás a következménye.  esetben több hatóságot is érintő
 évi XXXVII. törvény (a továbbiakban:   ta fel. Ehhez kapcsolódóan pedig a   erdőfelújítási biztosítékra vonatkozó   rendszer részeként lehetővé teszi,   erdőgazdálkodásra jogosult erdé-  100 ezer forint) háromszorosa,      eljárásrendszer lépett. Minderre
 hogy az erdészeti hatóság – az álla-  szeti szakirányító vállalkozás jelöl-  ötszöröse vagy tízszerese.  A jogszabály a három esetkört   pedig a jogszabályok és hatósági
 mi  tulajdonú erdészeti társaságok   hető ki, főbb tevékenységnemek   egymással párhuzamosan határoz-  eljárások egyszerűsítésének idősza-
 vagyonkezelésében álló területek   esetében jogszabályban meghatá-  Erdőfelújítási  biztosíték  nyújtá-  za meg, így azok feltételezhetően   kában került sor.
 kivételével – az erdő vagy a fásítás   rozott költségnormák alkalmazásá-  sának előírására – az állam kizáró-  kombináltan (halmozva)  is  alkal-  Az is elgondolkodtató továbbá,
 fennmaradása, fejlődése, illetve az   val. A tevékenység ellenőrzésében   lagos tulajdonában álló erdők kivé-  mazhatóak.  hogy az erdőgazdálkodási tevékeny-
 erdő rendeltetésének betöltését   pedig az erdészeti hatóság is közre-  telével – az alábbi esetekben kerül   Az erdőfelújítási biztosíték tehát   ségek Közös Agrárpolitika keretében
 tekintetében halaszthatatlanul   működik.  sor:                  valójában az előző fejezetben ismer-  tervezett támogatási eszköztárában
 szükséges erdőgazdálkodási tevé-   – az erdőfelújítási kötelezettséget   tetett hatósági intézkedésekhez   az erdőfelújítási tevékenységekhez
 kenységet elrendelje.  Erdőfelújítási   eredményező fakitermelés feltéte-  (szankciókhoz) kapcsolódik, azok   kapcsolódóan csak az erdők minő-
 Az elrendelt erdőgazdálkodási      leként, a kötelezettség általános   zökkenőmentes  és eredményes   ségi fejlesztését biztosító tevékeny-
 tevékenység elvégzésére az erdé-  biztosíték   biztosítására,    alkalmazását hivatott biztosítani az   ségeknek (pl. erdőszerkezet-átalakí-
 szeti hatóság az erdőgazdálkodót   (erdőtörvény 72. §    – a tulajdonosok kérésére, illetve  erdőfelújítási kötelezettségek tekin-  tás) az anyagi ösztönzése, valamint
 – szabad rendelkezésű erdő, fásítás   és 52/A. §)  – kockázatos (kezdő vagy korábban   tetében.  kárenyhítő intézkedések (pl. erdőpo-
 esetén a földhasználót –, ennek    kötelezettségszegő) erdőgazdálko-  Az erdőfelújítási biztosíték emel-  tenciál helyreállítás támogatása)
 hiányában a föld tulajdonosát,     dók esetében,                 lett hatékony „ösztönzőként” is   jelentek meg. E fontos intézkedések
 egyes jogsértések (pl. erdő jogsze-  Az erdőfelújítási biztosíték egy,   – az erdőfelújítás megkezdésének   szolgálhat a kapcsolódó kötelezett-  mellett a magán erdőgazdálkodók
 rűtlen  igénybevétele)  esetében   az erdészeti hatóság előírására a   vagy előírt pótlásának elmulasztása   ség teljesítésére.  általános erdőfelújítási moráljának
 elsődlegesen a jogsértés elkövető-  kötelezett által jellemzően előzete-  esetén, a meghatározott tevékeny-  javítását célzó intézkedések elma-
 jét kötelezi.  sen nyújtott pénzbeli vagy pénzre   ségek végrehajtásának biztosításá-  Szakértői vélemény  radtak. Pedig az uniós csatlakozás
 Ha a kötelezett az elrendelt erdő-  váltható letét, amely jellemzően a   ra, valamint az erdőfelújítás befeje-  előtti  időszak  megmutatta,  hogy
 gazdálkodási tevékenységet hatá-  későbbiekben elmulasztott erdő-  zésére előírt egyes elvárások teljesí-  Ahogy a fentiekben jeleztük, az   ezen a téren ösztönzéssel is lehet
 ridőre nem végzi el, akkor azt az erdé-  felújítási tevékenységek hatósági   tésére kapott haladék feltételeként,   erdőfelújítási kötelezettségek   eredményt elérni, nem csak sárga
 szeti hatóság kezdeményezésére az   végrehajtása (végrehajtatása)   a meghatározott állapot elérésének   kikényszerítésére a bírságolás   csekkekkel.
 általánosan kijelölt végrehajtó szer-  során felmerülő költségek pénzügyi   biztosítására.  helyett bevezetett új típusú hatósági   Az eredmény tükrében a változá-
 vezet  (jelenleg  a  Nemzeti  Adó-  és   fedezeteként használható fel.      intézkedések teljes rendszerként   sok észszerűségén és indokoltságán
 Vámhivatal) végrehajtás keretében, a   Amennyiben a meghatározott idő-  Az előírt erdőfelújítási biztosíték   történő alkalmazása elől valójában   esetleg nem lenne haszontalan, akár
 kötelezett terhére elvégezteti.  szakban ilyen mulasztás nem törté-  nyújtásának elmaradása esetén:  néhány napja, 2023. július 1-én   közösen is (jogalkotó, igazgatás,
 A végrehajtásra az erdőtörvény   nik, akkor az erdőfelújítási biztosí-  – az első esetben a kapcsolódó faki-  hárultak el az akadályok. Most tud-  kötelezettek) elgondolkodni.
 speciális rendelkezéseket tartalmaz.   tékot a hatóság a jogszabályban   termelés tiltásra kerül,  juk, illetve most érdemes tehát a régi    NAK/ERDÉszET
   24   25   26   27   28   29   30   31   32