Page 28 - NAKlap 2023. ősz XI. évf. 2
P. 28
28 ERDÉSZET 2023. ősz | LAP LAP | 2023. ősz ERDÉSZET 29
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Új típusú jogintézmények és az új szankciórendszert érdem-
ben összehasonlítani.
Az erdőfelújítás megkezdésének
az erdők fennmaradása és és a folyamatban lévő erdőfelújítás-
ban szükségessé váló pótlásnak az
elmaradása esetén a kizárólagosan
szakszerű felújítása érdekében állami tulajdonú erdők esetében az
erdőfelújítási előírás függvényében
alkalmanként 50-100 ezer Ft/ha
összegű bírságot kell fizetni. Ezt
tekinthetjük összehasonlítási alap-
nak az egyéb erdőkre vonatkozó új
Előfordulhat, hogy az új típusú hatósági törvény sokkal szélesebb körben írja főbb hatályos szabályokat. A cikk szankciós intézkedésekkel szemben.
Az új szankciós intézkedések
intézkedésekkel az erdőgazdálkodók, az elő erdőfelújítási biztosíték nyújtá- végén pedig ugyancsak röviden egy keretében a kötelezett erdőgazdál-
sának az előírását is.
elgondolkodtató összehasonlítást
erdőtulajdonosok vagy más érintettek az tevékenységek elmulasztása esetén teszünk a régi és az új szankciórend- kodóknak igen gyakran, akár évtize-
Az elrendelt erdőgazdálkodási
det meghaladó időszakra, jelentős –
szer között.
elkövetkező időszakban gyakrabban szem- az előírt tevékenység hatósági vég- a bírság összegének akár tízszeresét
besülnek majd. rehajtását (végrehajtatását) számos Erdőgazdálkodási kitevő – összegű erdőfelújítási biz-
tosítékot kell nyújtaniuk, valamint az
tényező akadályozta, így a bírságo-
lást felváltó hatósági intézkedések tevékenység elrendelt tevékenység elmulasztása
Az erdőtörvény 2017. óta – legu- erdőtörvény) 2017. évben hatályba eddig meglehetősen öncélúnak, elrendelése, illetve esetén egy idegen vállalkozás tevé-
toljára 2023. július 1-én – hatályba lépett átfogó módosításakor az illetve súlytalannak bizonyultak. A mulasztás esetén kenységét kell eltűrniük a gazdasá-
lépett módosításai eredményeként, erdőfelújítási kötelezettségek telje- jogalkotó több lépcsőben igyekezett guk területén, és állni annak várha-
az erdőgazdálkodási tevékenység sítésének kikényszerítésére rendel- az új típusú szankció rendszer alkal- annak végrehajtása tóan tetemes költségét.
elrendelése és az erdőfelújítási biz- kezésre álló hatósági intézkedési mazási akadályait megszüntetni, (erdőtörvény 106- A jogalkotás és az igazgatás olda-
tosíték jogintézmények esetében eszköztárban magánerdők esetében ami úgy tűnik, a 2023. július 1-én Ennek értelmében az elrendelt és meghatározott ütemezés szerint – a második esetben erdővédelmi láról nézve pedig egy rövid rendelke-
jelentősen bővült az alkalmazási a bírságolást az elmulasztott erdő- hatályba lépett törtvénymódosítá- 106/C. §) végrehajtásra kerülő tevékenység felszabadítja. bírság kerül kivetésre, zés, és egy rutin hatósági eljárás
lehetőségük köre, és elhárulni lát- gazdálkodási tevékenységek elren- sokkal meg is valósult. kivitelezésére fő szabály szerint a Az erdőfelújítási biztosíték össze- – a harmadik esetben pedig az erdő- helyébe mára egy igen bonyolult
szanak az alkalmazásuk akadályai is. delése, illetve további mulasztás A következőkben röviden ismer- Az erdőtörvény az erdők megfele- Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyil- ge az erdőfelújítási célállomány felújítás befejezése elmarad, amely- szabályozás, és egy több lépcsős,
Az erdőről, az erdő védelméről és esetén a kötelezettek terhére törté- tetjük az erdőgazdálkodási tevé- lő állapotban való fennmaradását és vántartásában is szereplő, és az függvényében hektáronként az nek jellemzően ugyancsak bírságo- meglehetősen összetett, adott
az erdőgazdálkodásról szóló 2009. nő tevőleges végrehajtatása váltot- kenység elrendelésére, valamint az fenntartását biztosító szankció- adott tevékenységre ajánlatot tevő erdővédelmi járulékalap (jelenleg lás a következménye. esetben több hatóságot is érintő
évi XXXVII. törvény (a továbbiakban: ta fel. Ehhez kapcsolódóan pedig a erdőfelújítási biztosítékra vonatkozó rendszer részeként lehetővé teszi, erdőgazdálkodásra jogosult erdé- 100 ezer forint) háromszorosa, eljárásrendszer lépett. Minderre
hogy az erdészeti hatóság – az álla- szeti szakirányító vállalkozás jelöl- ötszöröse vagy tízszerese. A jogszabály a három esetkört pedig a jogszabályok és hatósági
mi tulajdonú erdészeti társaságok hető ki, főbb tevékenységnemek egymással párhuzamosan határoz- eljárások egyszerűsítésének idősza-
vagyonkezelésében álló területek esetében jogszabályban meghatá- Erdőfelújítási biztosíték nyújtá- za meg, így azok feltételezhetően kában került sor.
kivételével – az erdő vagy a fásítás rozott költségnormák alkalmazásá- sának előírására – az állam kizáró- kombináltan (halmozva) is alkal- Az is elgondolkodtató továbbá,
fennmaradása, fejlődése, illetve az val. A tevékenység ellenőrzésében lagos tulajdonában álló erdők kivé- mazhatóak. hogy az erdőgazdálkodási tevékeny-
erdő rendeltetésének betöltését pedig az erdészeti hatóság is közre- telével – az alábbi esetekben kerül Az erdőfelújítási biztosíték tehát ségek Közös Agrárpolitika keretében
tekintetében halaszthatatlanul működik. sor: valójában az előző fejezetben ismer- tervezett támogatási eszköztárában
szükséges erdőgazdálkodási tevé- – az erdőfelújítási kötelezettséget tetett hatósági intézkedésekhez az erdőfelújítási tevékenységekhez
kenységet elrendelje. Erdőfelújítási eredményező fakitermelés feltéte- (szankciókhoz) kapcsolódik, azok kapcsolódóan csak az erdők minő-
Az elrendelt erdőgazdálkodási leként, a kötelezettség általános zökkenőmentes és eredményes ségi fejlesztését biztosító tevékeny-
tevékenység elvégzésére az erdé- biztosíték biztosítására, alkalmazását hivatott biztosítani az ségeknek (pl. erdőszerkezet-átalakí-
szeti hatóság az erdőgazdálkodót (erdőtörvény 72. § – a tulajdonosok kérésére, illetve erdőfelújítási kötelezettségek tekin- tás) az anyagi ösztönzése, valamint
– szabad rendelkezésű erdő, fásítás és 52/A. §) – kockázatos (kezdő vagy korábban tetében. kárenyhítő intézkedések (pl. erdőpo-
esetén a földhasználót –, ennek kötelezettségszegő) erdőgazdálko- Az erdőfelújítási biztosíték emel- tenciál helyreállítás támogatása)
hiányában a föld tulajdonosát, dók esetében, lett hatékony „ösztönzőként” is jelentek meg. E fontos intézkedések
egyes jogsértések (pl. erdő jogsze- Az erdőfelújítási biztosíték egy, – az erdőfelújítás megkezdésének szolgálhat a kapcsolódó kötelezett- mellett a magán erdőgazdálkodók
rűtlen igénybevétele) esetében az erdészeti hatóság előírására a vagy előírt pótlásának elmulasztása ség teljesítésére. általános erdőfelújítási moráljának
elsődlegesen a jogsértés elkövető- kötelezett által jellemzően előzete- esetén, a meghatározott tevékeny- javítását célzó intézkedések elma-
jét kötelezi. sen nyújtott pénzbeli vagy pénzre ségek végrehajtásának biztosításá- Szakértői vélemény radtak. Pedig az uniós csatlakozás
Ha a kötelezett az elrendelt erdő- váltható letét, amely jellemzően a ra, valamint az erdőfelújítás befeje- előtti időszak megmutatta, hogy
gazdálkodási tevékenységet hatá- későbbiekben elmulasztott erdő- zésére előírt egyes elvárások teljesí- Ahogy a fentiekben jeleztük, az ezen a téren ösztönzéssel is lehet
ridőre nem végzi el, akkor azt az erdé- felújítási tevékenységek hatósági tésére kapott haladék feltételeként, erdőfelújítási kötelezettségek eredményt elérni, nem csak sárga
szeti hatóság kezdeményezésére az végrehajtása (végrehajtatása) a meghatározott állapot elérésének kikényszerítésére a bírságolás csekkekkel.
általánosan kijelölt végrehajtó szer- során felmerülő költségek pénzügyi biztosítására. helyett bevezetett új típusú hatósági Az eredmény tükrében a változá-
vezet (jelenleg a Nemzeti Adó- és fedezeteként használható fel. intézkedések teljes rendszerként sok észszerűségén és indokoltságán
Vámhivatal) végrehajtás keretében, a Amennyiben a meghatározott idő- Az előírt erdőfelújítási biztosíték történő alkalmazása elől valójában esetleg nem lenne haszontalan, akár
kötelezett terhére elvégezteti. szakban ilyen mulasztás nem törté- nyújtásának elmaradása esetén: néhány napja, 2023. július 1-én közösen is (jogalkotó, igazgatás,
A végrehajtásra az erdőtörvény nik, akkor az erdőfelújítási biztosí- – az első esetben a kapcsolódó faki- hárultak el az akadályok. Most tud- kötelezettek) elgondolkodni.
speciális rendelkezéseket tartalmaz. tékot a hatóság a jogszabályban termelés tiltásra kerül, juk, illetve most érdemes tehát a régi NAK/ERDÉszET