Page 9 - NAKlap 2021. szeptember IX. évf. 9
P. 9

08  INTERJÚ   2021. SZEPTEMBER  |   LAP  LAP  |  2021. SZEPTEMBER                                          INTERJÚ         09
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA


          szakmát tanulnak majd a későbbiek   szakmákra  történő  beiskolázásá-  entációhoz és tájékoztatáshoz   – Sikerült ilyen rövid idő alatt telje-
          során a tanulók. Így ennek ismereté-  nak elősegítésére?     az is, hogy a duális partnereinket   sen átalakítani az intézményi struk-
          ben az eredeti elképzeléseikhez                              is megmutatjuk a tanulóknak.  túrákat?
          képest még változtathatnak is.  – E célból az általános iskolás
                                        tanulókkal többféle  információs   – Tervezik-e okleveles technikus-  – Fontosnak tartom, hogy az egy
           – Milyen tapasztalatai vannak a   csatornán keresztül fel tudjuk   képzés indítását a jövőben?   szakképzési centrumhoz tartozó
          duális képzés megerősítésével kap-  venni a kapcsolatot.                                         intézményeknél kialakulja-
          csolatban?                    A közeli múltra visz-                                              nak az egységes elvek. Az
                                        szatekintve, első-                                                 agrárszakképzés területén
           – A duális képzés minden tekin-  ként az agrárkama-                                             mi, az öt agrárszakképzési
          tetben új, bár szellemiségében nem   rával közösen meg-                                          centrum,  folyamatosan  és
          újdonság, hiszen tanulószerződés   valósított „Szakma-                                           kiemelten arra törekszünk,
          keretében már gyakorlati képzőhe-  kóstoló  programhe-                                           hogy közös alapokra helye-
          lyeken dolgoztak a tanulók, gyakor-  tet” mondanám, ami                                          ződjön a képzési terv, meg-
          laton vettek részt. A képzés viszont   az egyik legjobb pél-                                     valósuljon az egységesítés.
          ebben a formában, ami az új szak-  dája a pályaorientá-                                          Nyilván – amennyiben van-
          képzési törvényhez igazodik, új fel-  ciós  kezdeményezé-                                        nak – a helyi specialitások
          tételeknek kell megfeleljen, új   seknek. De az iskolai                                          érvényre juttatásával. De
          adminisztrációs feladatokat hoz   nyílt napok, akár                                              alapjaiban  az  elvárások,  a
          magával, a vállalkozások számára   nyílt hét megrende-                                           szerkezet, maga a szakma
          is új, így ebben a tekintetben még   zése  is  ezt  a  célt                                      volumene, kimenete az egy-
          széles körű tájékoztatásra és   szolgálja. Továbbá                                               séges elvek mentén valósul-
          tapasztalatszerzésre van szükség.   eljutnak a családokig                                        jon meg. Természetesen ez
          Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy sok   a hagyományos szó-                                         egy nagyon nagy falat.
 Megyehatárokon átnyúló    elhelyezkedő intézményeket integ-  rált gyakorlati képzőhelyként nyil-  képzésszerkezetről   következő időszakban, hogy
                                                                                                           Kiemelten fontos lesz a
                                        rólapok is, amelyek a
          vállalkozás, akik korábban regiszt-
                                        adnak tájékoztatást,
                                                                                                           a vizsgaközpont a szakkép-
 rálnak. Nekünk négy megye és több
          vántartásban voltak az agrárkama-
 száz kilométeres távolságok vonat-
          ránál és tanulókat foglalkoztattak
                                                                                                           zési centrum képzési kínála-
                                        illetve adott az
 kapcsolódási pontok    kozásában  kell  dolgoznunk.  Ez   tanulószerződés keretében, most   online platformok   tához igazodjon, és olyan
 nehézséget okoz mind az iskola-
          az új rendszert nem látják át megfe-
                                                                                                           piaci  igényeket is ki tudjon
                                        széles skálája is,
          lelően, emiatt lemondanak ebbéli
 centrum, mind az iskola-iskola
                                        ahonnan a  diákok
                                                                                                           szolgálni, amelyek eddig fel-
 az agrárszakképzésben  közötti  kapcsolat  tekintetében. A   tevékenységükről. Az integrációval   t á j ékozó dh at n a k .   nőttképzési szerveknél
 képzési kínálat vonatkozásában
                                        Eg y r e
                                                                                                           megvalósult képzések vizs-
          megvalósul a közvetlen kommuni-
                                                 na g yob b
                                        jelentőségét látom
          káció is a vállalkozásokkal, amivel
                                                                                                           gáira vonatkoztak. A vizsga-
 lehetőség van arra, hogy egyik vagy
                                                                                                           központ a jövőben ezeket is
 másik intézményben nem indul vagy
                                        közelebb kerülhessenek az
          által is kiemelt célt, ami a vállalkozói
 nem tud indulni egy képzés, mert   segíteni tudjuk az agrárkamara   annak, hogy még   – Igen, tervezzük. Gondolkodunk   le tudja majd bonyolítani. Jelenleg
 kevesebb rá a jelentkező. A működé-  oldal  minél szélesebb  bevonását   intézményekhez a tanulók, és   okleveles technikusképzés indítá-  folyamatban van a vizsgaközpontok
 Az Agrárminisztérium fenntartásában lévő agrárszakképzési cent-  si forma ilyen esetben lehetőséget   jelenti a duális képzésbe. Mindezzel   minél korábbi életkorban láthas-  sában a mezőgazdaság és erdé-  létrehozása, ami a szakképzési
 rumokat bemutató sorozatunk következő állomása az Északi   biztosít egy másik helyen történő,   megvalósulhat az egységes tájé-  sák azt, hogy melyik szakma   szet, valamint az élelmiszeripar   centrumok feladata. Az akkreditáci-
                                                                       területén is. Több együttműködési
 ugyanolyan szakma megszerzésére,
                                        esetében milyen feladatokat,
                                                                                                     ós eljárás végére várunk, hogy be
          koztatás és információátadás a
 Agrárszakképzési Centrum (Északi ASzC), amely nyíregyházi szék-  amennyiben hajlandó elutazni a   partnerek felé.  milyen feltételek mellett kell tel-  megállapodást kötöttünk az elmúlt   tudjuk  nyújtani. Hasonlóan fontos
 tanuló, és a szülő is biztosítja ezt a
                                                                       időszakban (MATE, Nyíregyházi
                                        jesíteni ahhoz, hogy azt művel-
                                                                                                     feladat a duális képzés kérdése. Az új
 hellyel 11 szakképző intézményt és 2 tagintézményt foglal magá-  lehetőséget. A felnőttek szakmai   – Milyen lehetőségei vannak az   hessék. És ha már a duális kép-  Egyetem). Folyamatban van a Sop-  típusú duális képzés beindítása és
 ban. Az elmúlt tanév eredményeiről, kihívásairól Lévai Imre főigaz-  képzésében ez gyakorlatilag már   ASZC-nek és intézményeinek az   zésről is beszéltünk, akkor   roni Egyetemmel és a Debreceni   annak folyamatos fejlesztése, a
                                        kiemelném ennek kapcsán, hogy
                                                                       Egyetemmel is az együttműködési
                              tanulók
                     iskolai
          általános
                                                                                                     szakképzés infrastrukturális esz-
 meg is valósult, hiszen vannak olyan
 gatóval beszélgettünk.  képzéseink, ahol egy-egy csoportnyi   pályaorientá ciójának, az agrár-  szervesen illeszkedik a pályaori-  megállapodás megkötése. A mező-  közfejlesztéséhez partnerként álló
 létszám összejött két különböző                                       gazdaság és erdészet területéről   Ágazati Képzőközpont létrehozása
 helyszínnel.                                                          első körben a mezőgazdasági   és működtetése azokat a nehézsé-
 – Az elmúlt időszak tapasztalatai   rült feladatok olyan kapacitásokat   képzésszerkezete is ennek megfele-  Az Északi Agrárszakképzési   gépésztechnikus okleves techni-  geket fogja áthidalni, ami abból
 alapján valóban jobban tudnak a   szabadítottak fel az intézmények-  lően alakult, azaz a beiskolázás re -  – Sikerült az új projektszemléletű   kus  képzésbe  bevonása  történne   fakad, hogy jelenleg nem dúskálunk
 beintegrálódott intézmények a szak-  ben,  amelyek  a  szakmai  munkára   gionális szinten zajlik. Ez jelenleg   oktatást elindítani az iskolákban,   Centrum számokban  meg, majd az erdésztechnikus és   a duális képzési partnerekben. Az
 mai feladatokra koncentrálni?   tudtak irányulni. Ha azt vesszük ala-  konkrétan az erdész-vadász kép-  vannak már erre irányuló tapaszta-  esetlegesen ehhez kapcsolódóan a   Ágazati Képzőközpont a maga szer-
 pul, hogy nálunk négy megye szak-  zésnél valósul meg, de nem elkép-  latok?  vadgazdálkodási technikus, illetve   vezési tevékenységét ellátva admi-
 – Természetesen jobban tudnak   képző intézménye került egy szak-  zelhetetlen, hogy a későbbiek során   Az  intézmények  Borsod-Abaúj-Zemplén,  Hajdú-Bihar,  Heves  és   véleményem szerint a mezőgazda-  nisztratív,  illetve  gazdálkodási
 koncentrálni a szakmai feladatokra.   képzési centrumba, csak részben   más szakmák esetében is történik   – Ebben a tekintetben még konk-  Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben találhatóak, közel 700 fő mun-  sági technikus mindenképpen   szempontból fel tudja vállalni ezeket
 Az egyik igazgató kolléga is megfo-  lehet elmondani, hogy volt valami-  ilyen specializáció. Az előnyök és a   rét tapasztalatokról nem lehet   kavállalóval és mintegy 3500 fő tanulóval, képzésben részt vevővel. A   ezekhez illeszkedik ebből az ága-  a feladatokat. Ezáltal a gazdálkodó
 galmazta,  hogy a  centrumosítást   lyen szintű együttműködés a koráb-  pozitív hozadékok mellett azonban   beszélni, hiszen ágazati alapoktatás   centrum iskoláiban a mezőgazdaság és erdészet, az élelmiszeripar, a   zatból. Az élelmiszeripari területről   szervezeteknél – akiknél gyakorla-
 követően olyan tapasztalatokat   bi évek során. Most viszont lehető-  hátrányokkal  is  jár  ez  a  működési   zajlott az elmúlt egy évben. Ennek   környezetvédelem és vízügy, gépészet, rendészet és közszolgálat,   pedig az élelmiszeripari gépész-  ton vesznek részt a tanulók – nem
 szereztek, amelyek rávilágítottak   ség nyílik arra is, hogy megyehatá-  forma. Ilyen az intézmények közötti   keretében inkább azok a tapaszta-  valamint  a  turizmus-vendéglátás  ágazat  számos  szakmájából   technikus fog ehhez a listához   csapódik le ez olyan feladatként,
 arra, hogy miben kellene jobban   rokon átnyúló kapcsolódási pontok   nagy fizikai távolság, szemben a   latszerzések,  üzemlátogatások   választhatnak a középiskolába készülők vagy magukat e területeken   csatlakozni. A későbbiekben pedig   amely nem illik a gazdálkodási tevé-
 vagy pontosabban tevékenykedni-  alakulhassanak ki. Ebben a tekintet-  klasszikus szakképzési centrumok-  valósultak meg, amelyek rámutat-  képezni vágyók.   tovább gondolkodunk más szak-  kenységi körébe, és nehézséget
 ük. Így tehát a centrumokhoz beke-  ben megvalósult, hogy a centrum   kal, amelyek akár egy városon belül   nak, hogy tulajdonképpen milyen   mák tekintetében is.  okozna a vállalkozásnak.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14