Page 9 - NAKlap 2021. szeptember IX. évf. 9
P. 9
08 INTERJÚ 2021. SZEPTEMBER | LAP LAP | 2021. SZEPTEMBER INTERJÚ 09
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
szakmát tanulnak majd a későbbiek szakmákra történő beiskolázásá- entációhoz és tájékoztatáshoz – Sikerült ilyen rövid idő alatt telje-
során a tanulók. Így ennek ismereté- nak elősegítésére? az is, hogy a duális partnereinket sen átalakítani az intézményi struk-
ben az eredeti elképzeléseikhez is megmutatjuk a tanulóknak. túrákat?
képest még változtathatnak is. – E célból az általános iskolás
tanulókkal többféle információs – Tervezik-e okleveles technikus- – Fontosnak tartom, hogy az egy
– Milyen tapasztalatai vannak a csatornán keresztül fel tudjuk képzés indítását a jövőben? szakképzési centrumhoz tartozó
duális képzés megerősítésével kap- venni a kapcsolatot. intézményeknél kialakulja-
csolatban? A közeli múltra visz- nak az egységes elvek. Az
szatekintve, első- agrárszakképzés területén
– A duális képzés minden tekin- ként az agrárkama- mi, az öt agrárszakképzési
tetben új, bár szellemiségében nem rával közösen meg- centrum, folyamatosan és
újdonság, hiszen tanulószerződés valósított „Szakma- kiemelten arra törekszünk,
keretében már gyakorlati képzőhe- kóstoló programhe- hogy közös alapokra helye-
lyeken dolgoztak a tanulók, gyakor- tet” mondanám, ami ződjön a képzési terv, meg-
laton vettek részt. A képzés viszont az egyik legjobb pél- valósuljon az egységesítés.
ebben a formában, ami az új szak- dája a pályaorientá- Nyilván – amennyiben van-
képzési törvényhez igazodik, új fel- ciós kezdeményezé- nak – a helyi specialitások
tételeknek kell megfeleljen, új seknek. De az iskolai érvényre juttatásával. De
adminisztrációs feladatokat hoz nyílt napok, akár alapjaiban az elvárások, a
magával, a vállalkozások számára nyílt hét megrende- szerkezet, maga a szakma
is új, így ebben a tekintetben még zése is ezt a célt volumene, kimenete az egy-
széles körű tájékoztatásra és szolgálja. Továbbá séges elvek mentén valósul-
tapasztalatszerzésre van szükség. eljutnak a családokig jon meg. Természetesen ez
Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy sok a hagyományos szó- egy nagyon nagy falat.
Megyehatárokon átnyúló elhelyezkedő intézményeket integ- rált gyakorlati képzőhelyként nyil- képzésszerkezetről következő időszakban, hogy
Kiemelten fontos lesz a
rólapok is, amelyek a
vállalkozás, akik korábban regiszt-
adnak tájékoztatást,
a vizsgaközpont a szakkép-
rálnak. Nekünk négy megye és több
vántartásban voltak az agrárkama-
száz kilométeres távolságok vonat-
ránál és tanulókat foglalkoztattak
zési centrum képzési kínála-
illetve adott az
kapcsolódási pontok kozásában kell dolgoznunk. Ez tanulószerződés keretében, most online platformok tához igazodjon, és olyan
nehézséget okoz mind az iskola-
az új rendszert nem látják át megfe-
piaci igényeket is ki tudjon
széles skálája is,
lelően, emiatt lemondanak ebbéli
centrum, mind az iskola-iskola
ahonnan a diákok
szolgálni, amelyek eddig fel-
az agrárszakképzésben közötti kapcsolat tekintetében. A tevékenységükről. Az integrációval t á j ékozó dh at n a k . nőttképzési szerveknél
képzési kínálat vonatkozásában
Eg y r e
megvalósult képzések vizs-
megvalósul a közvetlen kommuni-
na g yob b
jelentőségét látom
káció is a vállalkozásokkal, amivel
gáira vonatkoztak. A vizsga-
lehetőség van arra, hogy egyik vagy
központ a jövőben ezeket is
másik intézményben nem indul vagy
közelebb kerülhessenek az
által is kiemelt célt, ami a vállalkozói
nem tud indulni egy képzés, mert segíteni tudjuk az agrárkamara annak, hogy még – Igen, tervezzük. Gondolkodunk le tudja majd bonyolítani. Jelenleg
kevesebb rá a jelentkező. A működé- oldal minél szélesebb bevonását intézményekhez a tanulók, és okleveles technikusképzés indítá- folyamatban van a vizsgaközpontok
Az Agrárminisztérium fenntartásában lévő agrárszakképzési cent- si forma ilyen esetben lehetőséget jelenti a duális képzésbe. Mindezzel minél korábbi életkorban láthas- sában a mezőgazdaság és erdé- létrehozása, ami a szakképzési
rumokat bemutató sorozatunk következő állomása az Északi biztosít egy másik helyen történő, megvalósulhat az egységes tájé- sák azt, hogy melyik szakma szet, valamint az élelmiszeripar centrumok feladata. Az akkreditáci-
területén is. Több együttműködési
ugyanolyan szakma megszerzésére,
esetében milyen feladatokat,
ós eljárás végére várunk, hogy be
koztatás és információátadás a
Agrárszakképzési Centrum (Északi ASzC), amely nyíregyházi szék- amennyiben hajlandó elutazni a partnerek felé. milyen feltételek mellett kell tel- megállapodást kötöttünk az elmúlt tudjuk nyújtani. Hasonlóan fontos
tanuló, és a szülő is biztosítja ezt a
időszakban (MATE, Nyíregyházi
jesíteni ahhoz, hogy azt művel-
feladat a duális képzés kérdése. Az új
hellyel 11 szakképző intézményt és 2 tagintézményt foglal magá- lehetőséget. A felnőttek szakmai – Milyen lehetőségei vannak az hessék. És ha már a duális kép- Egyetem). Folyamatban van a Sop- típusú duális képzés beindítása és
ban. Az elmúlt tanév eredményeiről, kihívásairól Lévai Imre főigaz- képzésében ez gyakorlatilag már ASZC-nek és intézményeinek az zésről is beszéltünk, akkor roni Egyetemmel és a Debreceni annak folyamatos fejlesztése, a
kiemelném ennek kapcsán, hogy
Egyetemmel is az együttműködési
tanulók
iskolai
általános
szakképzés infrastrukturális esz-
meg is valósult, hiszen vannak olyan
gatóval beszélgettünk. képzéseink, ahol egy-egy csoportnyi pályaorientá ciójának, az agrár- szervesen illeszkedik a pályaori- megállapodás megkötése. A mező- közfejlesztéséhez partnerként álló
létszám összejött két különböző gazdaság és erdészet területéről Ágazati Képzőközpont létrehozása
helyszínnel. első körben a mezőgazdasági és működtetése azokat a nehézsé-
– Az elmúlt időszak tapasztalatai rült feladatok olyan kapacitásokat képzésszerkezete is ennek megfele- Az Északi Agrárszakképzési gépésztechnikus okleves techni- geket fogja áthidalni, ami abból
alapján valóban jobban tudnak a szabadítottak fel az intézmények- lően alakult, azaz a beiskolázás re - – Sikerült az új projektszemléletű kus képzésbe bevonása történne fakad, hogy jelenleg nem dúskálunk
beintegrálódott intézmények a szak- ben, amelyek a szakmai munkára gionális szinten zajlik. Ez jelenleg oktatást elindítani az iskolákban, Centrum számokban meg, majd az erdésztechnikus és a duális képzési partnerekben. Az
mai feladatokra koncentrálni? tudtak irányulni. Ha azt vesszük ala- konkrétan az erdész-vadász kép- vannak már erre irányuló tapaszta- esetlegesen ehhez kapcsolódóan a Ágazati Képzőközpont a maga szer-
pul, hogy nálunk négy megye szak- zésnél valósul meg, de nem elkép- latok? vadgazdálkodási technikus, illetve vezési tevékenységét ellátva admi-
– Természetesen jobban tudnak képző intézménye került egy szak- zelhetetlen, hogy a későbbiek során Az intézmények Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves és véleményem szerint a mezőgazda- nisztratív, illetve gazdálkodási
koncentrálni a szakmai feladatokra. képzési centrumba, csak részben más szakmák esetében is történik – Ebben a tekintetben még konk- Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben találhatóak, közel 700 fő mun- sági technikus mindenképpen szempontból fel tudja vállalni ezeket
Az egyik igazgató kolléga is megfo- lehet elmondani, hogy volt valami- ilyen specializáció. Az előnyök és a rét tapasztalatokról nem lehet kavállalóval és mintegy 3500 fő tanulóval, képzésben részt vevővel. A ezekhez illeszkedik ebből az ága- a feladatokat. Ezáltal a gazdálkodó
galmazta, hogy a centrumosítást lyen szintű együttműködés a koráb- pozitív hozadékok mellett azonban beszélni, hiszen ágazati alapoktatás centrum iskoláiban a mezőgazdaság és erdészet, az élelmiszeripar, a zatból. Az élelmiszeripari területről szervezeteknél – akiknél gyakorla-
követően olyan tapasztalatokat bi évek során. Most viszont lehető- hátrányokkal is jár ez a működési zajlott az elmúlt egy évben. Ennek környezetvédelem és vízügy, gépészet, rendészet és közszolgálat, pedig az élelmiszeripari gépész- ton vesznek részt a tanulók – nem
szereztek, amelyek rávilágítottak ség nyílik arra is, hogy megyehatá- forma. Ilyen az intézmények közötti keretében inkább azok a tapaszta- valamint a turizmus-vendéglátás ágazat számos szakmájából technikus fog ehhez a listához csapódik le ez olyan feladatként,
arra, hogy miben kellene jobban rokon átnyúló kapcsolódási pontok nagy fizikai távolság, szemben a latszerzések, üzemlátogatások választhatnak a középiskolába készülők vagy magukat e területeken csatlakozni. A későbbiekben pedig amely nem illik a gazdálkodási tevé-
vagy pontosabban tevékenykedni- alakulhassanak ki. Ebben a tekintet- klasszikus szakképzési centrumok- valósultak meg, amelyek rámutat- képezni vágyók. tovább gondolkodunk más szak- kenységi körébe, és nehézséget
ük. Így tehát a centrumokhoz beke- ben megvalósult, hogy a centrum kal, amelyek akár egy városon belül nak, hogy tulajdonképpen milyen mák tekintetében is. okozna a vállalkozásnak.