Page 8 - NAKlap 2021. szeptember IX. évf. 9
P. 8

08     INTERJÚ                                                                       2021. SZEPTEMBER  |         LAP                        LAP  |  2021. SZEPTEMBER                                                                     INTERJÚ         09
                                                                                                                       A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA


                                                                                                                                                  szakmát tanulnak majd a későbbiek   szakmákra  történő  beiskolázásá-  entációhoz és tájékoztatáshoz   – Sikerült ilyen rövid idő alatt telje-
                                                                                                                                                  során a tanulók. Így ennek ismereté-  nak elősegítésére?     az is, hogy a duális partnereinket   sen átalakítani az intézményi struk-
                                                                                                                                                  ben az eredeti elképzeléseikhez                              is megmutatjuk a tanulóknak.  túrákat?
                                                                                                                                                  képest még változtathatnak is.  – E célból az általános iskolás
                                                                                                                                                                                tanulókkal többféle  információs   – Tervezik-e okleveles technikus-  – Fontosnak tartom, hogy az egy
                                                                                                                                                   – Milyen tapasztalatai vannak a   csatornán keresztül fel tudjuk   képzés indítását a jövőben?   szakképzési centrumhoz tartozó
                                                                                                                                                  duális képzés megerősítésével kap-  venni a kapcsolatot.                                         intézményeknél kialakulja-
                                                                                                                                                  csolatban?                    A közeli múltra visz-                                              nak az egységes elvek. Az
                                                                                                                                                                                szatekintve, első-                                                 agrárszakképzés területén
                                                                                                                                                   – A duális képzés minden tekin-  ként az agrárkama-                                             mi, az öt agrárszakképzési
                                                                                                                                                  tetben új, bár szellemiségében nem   rával közösen meg-                                          centrum,  folyamatosan  és
                                                                                                                                                  újdonság, hiszen tanulószerződés   valósított „Szakma-                                           kiemelten arra törekszünk,
                                                                                                                                                  keretében már gyakorlati képzőhe-  kóstoló  programhe-                                           hogy közös alapokra helye-
                                                                                                                                                  lyeken dolgoztak a tanulók, gyakor-  tet” mondanám, ami                                          ződjön a képzési terv, meg-
                                                                                                                                                  laton vettek részt. A képzés viszont   az egyik legjobb pél-                                     valósuljon az egységesítés.
                                                                                                                                                  ebben a formában, ami az új szak-  dája a pályaorientá-                                          Nyilván – amennyiben van-
                                                                                                                                                  képzési törvényhez igazodik, új fel-  ciós  kezdeményezé-                                        nak – a helyi specialitások
                                                                                                                                                  tételeknek kell megfeleljen, új   seknek. De az iskolai                                          érvényre juttatásával. De
                                                                                                                                                  adminisztrációs feladatokat hoz   nyílt napok, akár                                              alapjaiban  az  elvárások,  a
                                                                                                                                                  magával, a vállalkozások számára   nyílt hét megrende-                                           szerkezet, maga a szakma
                                                                                                                                                  is új, így ebben a tekintetben még   zése  is  ezt  a  célt                                      volumene, kimenete az egy-
                                                                                                                                                  széles körű tájékoztatásra és   szolgálja. Továbbá                                               séges elvek mentén valósul-
                                                                                                                                                  tapasztalatszerzésre van szükség.   eljutnak a családokig                                        jon meg. Természetesen ez
                                                                                                                                                  Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy sok   a hagyományos szó-                                         egy nagyon nagy falat.
          Megyehatárokon átnyúló                                                                     elhelyezkedő intézményeket integ-            rált gyakorlati képzőhelyként nyil-  képzésszerkezetről                                          következő időszakban, hogy
                                                                                                                                                                                                                                                   Kiemelten fontos lesz a
                                                                                                                                                                                rólapok is, amelyek a
                                                                                                                                                  vállalkozás, akik korábban regiszt-
                                                                                                                                                                                adnak tájékoztatást,
                                                                                                                                                                                                                                                   a vizsgaközpont a szakkép-
                                                                                                     rálnak. Nekünk négy megye és több
                                                                                                                                                  vántartásban voltak az agrárkama-
                                                                                                     száz kilométeres távolságok vonat-
                                                                                                                                                  ránál és tanulókat foglalkoztattak
                                                                                                                                                                                                                                                   zési centrum képzési kínála-
                                                                                                                                                                                illetve adott az
          kapcsolódási pontok                                                                        kozásában  kell  dolgoznunk.  Ez             tanulószerződés keretében, most   online platformok                                              tához igazodjon, és olyan
                                                                                                     nehézséget okoz mind az iskola-
                                                                                                                                                  az új rendszert nem látják át megfe-
                                                                                                                                                                                                                                                   piaci  igényeket is ki tudjon
                                                                                                                                                                                széles skálája is,
                                                                                                                                                  lelően, emiatt lemondanak ebbéli
                                                                                                     centrum, mind az iskola-iskola
                                                                                                                                                                                ahonnan a  diákok
                                                                                                                                                                                                                                                   szolgálni, amelyek eddig fel-
          az agrárszakképzésben                                                                      közötti  kapcsolat  tekintetében. A          tevékenységükről. Az integrációval   t á j ékozó dh at n a k .                                   nőttképzési szerveknél
                                                                                                     képzési kínálat vonatkozásában
                                                                                                                                                                                Eg y r e
                                                                                                                                                                                                                                                   megvalósult képzések vizs-
                                                                                                                                                  megvalósul a közvetlen kommuni-
                                                                                                                                                                                         na g yob b
                                                                                                                                                                                jelentőségét látom
                                                                                                                                                  káció is a vállalkozásokkal, amivel
                                                                                                                                                                                                                                                   gáira vonatkoztak. A vizsga-
                                                                                                     lehetőség van arra, hogy egyik vagy
                                                                                                                                                                                                                                                   központ a jövőben ezeket is
                                                                                                     másik intézményben nem indul vagy
                                                                                                                                                                                közelebb kerülhessenek az
                                                                                                                                                  által is kiemelt célt, ami a vállalkozói
                                                                                                     nem tud indulni egy képzés, mert             segíteni tudjuk az agrárkamara   annak, hogy még              – Igen, tervezzük. Gondolkodunk   le tudja majd bonyolítani. Jelenleg
                                                                                                     kevesebb rá a jelentkező. A működé-          oldal  minél szélesebb  bevonását   intézményekhez a tanulók, és   okleveles technikusképzés indítá-  folyamatban van a vizsgaközpontok
          Az Agrárminisztérium fenntartásában lévő agrárszakképzési cent-                            si forma ilyen esetben lehetőséget           jelenti a duális képzésbe. Mindezzel   minél korábbi életkorban láthas-  sában a mezőgazdaság és erdé-  létrehozása, ami a szakképzési
          rumokat bemutató sorozatunk következő állomása az Északi                                   biztosít egy másik helyen történő,           megvalósulhat az egységes tájé-  sák azt, hogy melyik szakma   szet, valamint az élelmiszeripar   centrumok feladata. Az akkreditáci-
                                                                                                                                                                                                               területén is. Több együttműködési
                                                                                                     ugyanolyan szakma megszerzésére,
                                                                                                                                                                                esetében milyen feladatokat,
                                                                                                                                                                                                                                             ós eljárás végére várunk, hogy be
                                                                                                                                                  koztatás és információátadás a
          Agrárszakképzési Centrum (Északi ASzC), amely nyíregyházi szék-                            amennyiben hajlandó elutazni a               partnerek felé.               milyen feltételek mellett kell tel-  megállapodást kötöttünk az elmúlt   tudjuk  nyújtani. Hasonlóan fontos
                                                                                                     tanuló, és a szülő is biztosítja ezt a
                                                                                                                                                                                                               időszakban (MATE, Nyíregyházi
                                                                                                                                                                                jesíteni ahhoz, hogy azt művel-
                                                                                                                                                                                                                                             feladat a duális képzés kérdése. Az új
          hellyel 11 szakképző intézményt és 2 tagintézményt foglal magá-                            lehetőséget. A felnőttek szakmai              – Milyen lehetőségei vannak az   hessék. És ha már a duális kép-  Egyetem). Folyamatban van a Sop-  típusú duális képzés beindítása és
          ban. Az elmúlt tanév eredményeiről, kihívásairól Lévai Imre főigaz-                        képzésében ez gyakorlatilag már              ASZC-nek és intézményeinek az   zésről is beszéltünk, akkor   roni Egyetemmel és a Debreceni   annak folyamatos fejlesztése, a
                                                                                                                                                                                kiemelném ennek kapcsán, hogy
                                                                                                                                                                                                               Egyetemmel is az együttműködési
                                                                                                                                                                      tanulók
                                                                                                                                                             iskolai
                                                                                                                                                  általános
                                                                                                                                                                                                                                             szakképzés infrastrukturális esz-
                                                                                                     meg is valósult, hiszen vannak olyan
          gatóval beszélgettünk.                                                                     képzéseink, ahol egy-egy csoportnyi          pályaorientá ciójának, az agrár-  szervesen illeszkedik a pályaori-  megállapodás megkötése. A mező-  közfejlesztéséhez partnerként álló
                                                                                                     létszám összejött két különböző                                                                           gazdaság és erdészet területéről   Ágazati Képzőközpont létrehozása
                                                                                                     helyszínnel.                                                                                              első körben a mezőgazdasági   és működtetése azokat a nehézsé-
           – Az elmúlt időszak tapasztalatai   rült feladatok olyan kapacitásokat   képzésszerkezete is ennek megfele-                              Az Északi Agrárszakképzési                                 gépésztechnikus okleves techni-  geket fogja áthidalni, ami abból
          alapján valóban jobban tudnak a   szabadítottak fel az intézmények-  lően alakult, azaz a beiskolázás re -  – Sikerült az új projektszemléletű                                                       kus  képzésbe  bevonása  történne   fakad, hogy jelenleg nem dúskálunk
          beintegrálódott intézmények a szak-  ben,  amelyek  a  szakmai  munkára   gionális szinten zajlik. Ez jelenleg   oktatást elindítani az iskolákban,   Centrum számokban                              meg, majd az erdésztechnikus és   a duális képzési partnerekben. Az
          mai feladatokra koncentrálni?   tudtak irányulni. Ha azt vesszük ala-  konkrétan az erdész-vadász kép-  vannak már erre irányuló tapaszta-                                                           esetlegesen ehhez kapcsolódóan a   Ágazati Képzőközpont a maga szer-
                                        pul, hogy nálunk négy megye szak-  zésnél valósul meg, de nem elkép-  latok?                                                                                           vadgazdálkodási technikus, illetve   vezési tevékenységét ellátva admi-
           – Természetesen jobban tudnak   képző intézménye került egy szak-  zelhetetlen, hogy a későbbiek során                                     Az  intézmények  Borsod-Abaúj-Zemplén,  Hajdú-Bihar,  Heves  és   véleményem szerint a mezőgazda-  nisztratív,  illetve  gazdálkodási
          koncentrálni a szakmai feladatokra.   képzési centrumba, csak részben   más szakmák esetében is történik   – Ebben a tekintetben még konk-  Szabolcs-Szatmár-Bereg megyékben találhatóak, közel 700 fő mun-  sági technikus mindenképpen   szempontból fel tudja vállalni ezeket
          Az egyik igazgató kolléga is megfo-  lehet elmondani, hogy volt valami-  ilyen specializáció. Az előnyök és a   rét tapasztalatokról nem lehet   kavállalóval és mintegy 3500 fő tanulóval, képzésben részt vevővel. A   ezekhez illeszkedik ebből az ága-  a feladatokat. Ezáltal a gazdálkodó
          galmazta,  hogy a  centrumosítást   lyen szintű együttműködés a koráb-  pozitív hozadékok mellett azonban   beszélni, hiszen ágazati alapoktatás   centrum iskoláiban a mezőgazdaság és erdészet, az élelmiszeripar, a   zatból. Az élelmiszeripari területről   szervezeteknél – akiknél gyakorla-
          követően olyan tapasztalatokat   bi évek során. Most viszont lehető-  hátrányokkal  is  jár  ez  a  működési   zajlott az elmúlt egy évben. Ennek   környezetvédelem és vízügy, gépészet, rendészet és közszolgálat,   pedig az élelmiszeripari gépész-  ton vesznek részt a tanulók – nem
          szereztek, amelyek rávilágítottak   ség nyílik arra is, hogy megyehatá-  forma. Ilyen az intézmények közötti   keretében inkább azok a tapaszta-  valamint  a  turizmus-vendéglátás  ágazat  számos  szakmájából   technikus fog ehhez a listához   csapódik le ez olyan feladatként,
          arra, hogy miben kellene jobban   rokon átnyúló kapcsolódási pontok   nagy fizikai távolság, szemben a   latszerzések,  üzemlátogatások   választhatnak a középiskolába készülők vagy magukat e területeken   csatlakozni. A későbbiekben pedig   amely nem illik a gazdálkodási tevé-
          vagy pontosabban tevékenykedni-  alakulhassanak ki. Ebben a tekintet-  klasszikus szakképzési centrumok-  valósultak meg, amelyek rámutat-  képezni vágyók.                                          tovább gondolkodunk más szak-  kenységi körébe, és nehézséget
          ük. Így tehát a centrumokhoz beke-  ben megvalósult, hogy a centrum   kal, amelyek akár egy városon belül   nak, hogy tulajdonképpen milyen                                                          mák tekintetében is.          okozna a vállalkozásnak.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13