Page 13 - NAKlap 2021. július IX. évf. 7
P. 13
12 INTERJÚ 2021. JÚLIUS | LAP LAP | 2021. JÚLIUS INTERJÚ 13
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
A jövő agrárszakembereit képzik eddig is jelentős szerepet adott a si munkaszerződéssel a tanuló és a lasztási felelősei és igaz-
– A magyar szakképzési rendszer
gatói amíg lehetett, sze-
duális képzőhely között munkavi-
cégeknek, vállalatoknak a szakmai szony jön létre a munka törvény- mélyesen tájékoztatták a
tudás gyakorlatban történő átadá- könyve alkalmazásával, bizonyos pályaválasztás előtt álló
Az Agrárminisztérium fenntartásában lévő agrárszakképzési centrumokat bemutató soro- sában, a tanulófoglalkoztatásban. eltérésekkel. Ezzel együtt jár az is, tanulókat osztályfőnöki
Az új szakképzési törvény három
órák keretein belül.
hogy a tanulói pénzbeli juttatás
zatunk következő állomása a Déli Agrárszakképzési Centrum (Déli ASzC), amely szekszárdi képzőközponttípust is nevesít, az helyett munkabért kell fizetni a nyílt napokon, szakmabe-
Iskoláink szabadtéri
gyakorlatát töltő tanulónak, szak-
ágazati képzőközpontot, a vállalati
székhellyel 12 szakképző intézményt foglal magában. Az intézmények Baranya, Bács- képzőközpontot és a tudásközpon- képzési munkaszerződést pedig a mutatókon, a járványügyi
Kiskun, Somogy és Tolna megyékben találhatóak, munkavállalóinak száma 750 fő, tanulói- tot. jövőben nemcsak tanulói jogvi- előírások betartása mel-
Véleményem szerint a duális kép-
szonyban álló tanulóval, hanem fel-
lett fogadhatták az
nak száma 3210 fő. A centrum intézményeiben a Szakmajegyzék szerinti Élelmiszeripar zési forma előnyös a tanulók és a nőttképzési jogviszonyban álló fel- érdeklődő tanulókat, szü-
ágazatba, Mezőgazdaság és erdészet ágazatba tartozó szakmákat, továbbá a gyakorlati képzők részére is. A gya- nőttel is lehet kötni. leiket. A tájékoztatásban
korlóhelyek saját igényeiknek, elvá-
segítséget kaptak a Nem-
– Milyen lehetőségei vannak az
Környezetvédelmi technikus, Közszolgálati technikus, Sportedző, Panziós-fogadós szak- rásaiknak megfelelően képzett, fia- ASZC-nek és intézményeinek az álta- zeti Agrárgazdasági
tal munkaerőhöz juthatnak. A fiata-
Kamara megyei igazgató-
mákat oktatják. Az elmúlt tanév eredményeiről, kihívásairól Simonné Szerdai Zsuzsanna lok pedig már a tanulóévek alatt lános iskolai tanulók pályaorientá- ságának képzési referen-
főigazgatóval beszélgettünk. megismerik a cég technológiáit, a ciójának, az agrárszakmákra történő seitől.
beiskolázásának elősegítésére?
Hirdetéseket, cikkeket
munkahelyi elvárásokat, a duális
képzésben töltött évek alatt pedig Milyen módon tudják megszólítani a jelenítettek meg a nyom-
piacképes tudást szerezhetnek. szülőket és a diákokat? tatott és az elektronikus
– Az elmúlt év tapasztalatai alapján való felkészülés egyfajta kihívás az átbeszélése, kiértékelése jelenleg – Milyen tapasztalatai vannak a Az új szakképzési törvény jelen- sajtóban, de a helyi (váro-
valóban jobban tudnak-e a beintegrá- agrárszakképzés számára. Új is zajlik. Természetesen a cél, hogy duális képzés megerősítésével kap- tős változást hozott a szakmai gya- – Az elmúlt időszakban a járvány si) televízióban és
lódott intézmények a szakmai felada- rendszerben, új tartalommal kell minél több olyan projektet dolgoz- csolatban? A centrumosítás hogyan korlatos diákok duális képzőhelyen miatt a hagyományos pályaorien- rádiócsatorna műsorában
tokra koncentrálni? A COVID–19 vírus- felkészíteni a tanulókat a jövő zunk ki, amely még inkább megmu- tudja segíteni, hogy minél szélesebb történő foglalkoztatásában is. Az tációs rendezvények elmaradtak, is ismertették a választható képzé- A tanulók az együttműködő
helyzet mennyire nehezíti meg a bein- mezőgazdaságában, termelésé- tatja a diákok számára a magyar körben vonja be a gyakorlati képzés- eddigi tanulószerződést ugyanis így az iskoláknak más formában seket. Igénybe vették a közösségi szakképzési és felsőoktatási intéz-
tegrálódott szakképző intézmények- ben való helytállásra. A kezdetek agrárium sokszínűségét, fontos- be a vonzáskörzetében tevékenyke- szakképzési munkaszerződés vált- kellett megszólítani a 8. osztályos média népszerű felületeit, a Déli mények közös, emelt szintű szak-
kel való együttműködést? óta eltelt időszak tapasztalatainak ságát. dő vállalkozói oldalt? ja fel. A határozott idejű szakképzé- tanulókat. Intézményeink pályavá- ASzC honlapját és a saját oldalaikat mai programja alapján szerezhet-
is. A hegyközség levelezőrendszere nek szakmát és érettségit, majd
– Alapvető cél az iskolarendszerű e-mailben tájékoztatást nyújtott az tanulmányaikat akár felvételi nélkül
szakképzés és a gazdaság igényei- intézményeink képzési kínálatáról. folytathatják az adott szakirányú
nek közelítése. Az agrárszakképzési Bács-Kiskun megyei intézményünk egyetemen. Véleményem szerint ez
centrumok mérete, területi lefe- megjelent a Pedagógiai Szakszol- egy nagyon népszerű képzés lehet a
dettsége lehetővé teszi a munka- gálat Továbbtanulási, Pályaválasz- diákok számára, amely tudatosan
erőpiaci igényekre történő gyors tási Tanácsadó Szolgálat honlapján. tervezhető életpályát, kiszámítha-
reagálást, a szakmaszerkezet Az iskolák a pandémia alatt is tó munkalehetőséget, a gazdálkodó
összehangolását, optimalizálását. folytatták beiskolázási tevékeny- szervezetek számára pedig hatéko-
A centrum összpontosított munka- ségüket. Plakátokat, tájékoztató- nyabb utánpótlási, toborzási esz-
szervezete látja el a speciális szak- kat postai úton, szakmabemutató közt jelent.
mai tudást igénylő feladatokat, videót, intézményt bemutató kisfil-
úgymint például a gazdálkodást, a met, ppt-t e-mailben küldték el az – Mi az, amit még fontosnak tart
munkáltatói feladatokat, a közbe- általános iskoláknak. Az érdeklő- elmondani az új struktúráról, az eddi-
szerzések lebonyolítását, a pályá- dőknek online nyílt napot tartottak. gi tapasztalatokról?
zati folyamatokat, a kommunikáci- Látva az eddigi felvételi számo-
ót, ezzel is elősegítve az iskolák kat, azt lehet mondani, hogy a Déli – A centrum kialakításával az
hatékonyabb működését. Agrárszakképzési Centrum iskolái intézmények önállósága nem csor-
A COVID–19 vírushelyzet kap- hatékonyan tudták megszólítani az bult, ugyanakkor elmondásaik sze-
csán előtérbe került az online kap- agrárium iránt érdeklődő fiatalokat. rint nagyon sok szakmai támoga-
csolattartás, amely rávilágított tást kapnak a centrum vezetésétől,
arra, hogy ez a munkaforma is lehet – Tervezik-e okleveles technikus- megkönnyítve ezáltal a mindennapi
nagyon hatékony és gördülékeny, képzés indítását a jövőben? Ha igen, munkájukat, az új szakképzési tör-
ugyanakkor a személyes, kontakt mely szakmá(k)ban és mely felsőok- vény adta változások lekövetését.
egyeztetések fontossága sok eset- tatási intézménnyel együttműköd- Folyamatban van a Déli Agár-
ben hiányzott ezen időszak alatt. ve? szakképzési Centrum Agrár Vizsga-
központjának kialakítása, valamint
– Mennyire sikerült az új projekt- – Igen, a mezőgazdasági techni- egy komplex ágazati képzőközpont
szemléletű oktatást elindítani az kus és a mezőgazdasági gépész- létrehozása.
iskolákban, vannak-e már erre irá- technikus szakmák esetében ter- A Déli Agrárszakképzési Centrum
nyuló tapasztalatok? vezzük az okleves technikus szak- hatékony pályázati tevékenységet
mák indítását. Az egyik legfőbb folytat, jelenleg közel 40 futó hazai
– Az újfajta oktatási rendszer, a partnerünk ebben a Magyar Agrár- és uniós pályázatot koordinál.
projektszemléletű oktatás, az erre A Déli ASzC Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium és Élettudományi Egyetem (MATE). NAK