Page 13 - NAKlap 2021. július IX. évf. 7
P. 13

12  INTERJÚ   2021. JÚLIUS  |   LAP  LAP  |  2021. JÚLIUS                                                  INTERJÚ        13
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 A jövő agrárszakembereit képzik  eddig is jelentős szerepet adott a   si munkaszerződéssel a tanuló és a   lasztási felelősei és igaz-
           – A magyar szakképzési rendszer
                                                                       gatói amíg lehetett, sze-
                                        duális képzőhely között munkavi-
          cégeknek, vállalatoknak a szakmai   szony jön létre a munka törvény-  mélyesen tájékoztatták a
          tudás gyakorlatban történő átadá-  könyve  alkalmazásával,  bizonyos   pályaválasztás előtt álló
 Az Agrárminisztérium fenntartásában lévő agrárszakképzési centrumokat bemutató soro-  sában, a tanulófoglalkoztatásban.   eltérésekkel. Ezzel együtt jár az is,   tanulókat osztályfőnöki
          Az új szakképzési törvény három
                                                                       órák keretein belül.
                                        hogy a tanulói pénzbeli juttatás
 zatunk következő állomása a Déli Agrárszakképzési Centrum (Déli ASzC), amely szekszárdi   képzőközponttípust is nevesít, az   helyett munkabért kell fizetni a   nyílt napokon, szakmabe-
                                                                        Iskoláink szabadtéri
                                        gyakorlatát töltő tanulónak, szak-
          ágazati képzőközpontot, a vállalati
 székhellyel 12 szakképző intézményt foglal magában. Az intézmények Baranya, Bács-  képzőközpontot és a tudásközpon-  képzési  munkaszerződést pedig  a   mutatókon, a járványügyi
 Kiskun, Somogy és Tolna megyékben találhatóak, munkavállalóinak száma 750 fő, tanulói-  tot.  jövőben nemcsak tanulói jogvi-  előírások betartása mel-
           Véleményem szerint a duális kép-
                                        szonyban álló tanulóval, hanem fel-
                                                                       lett fogadhatták az
 nak száma 3210 fő. A centrum intézményeiben a Szakmajegyzék szerinti Élelmiszeripar   zési forma előnyös a tanulók és a   nőttképzési jogviszonyban álló fel-  érdeklődő tanulókat, szü-
 ágazatba, Mezőgazdaság és erdészet ágazatba tartozó szakmákat, továbbá a   gyakorlati képzők részére is. A gya-  nőttel is lehet kötni.   leiket. A tájékoztatásban
          korlóhelyek saját igényeiknek, elvá-
                                                                       segítséget kaptak a Nem-
                                          – Milyen lehetőségei vannak az
 Környezetvédelmi technikus, Közszolgálati technikus, Sportedző, Panziós-fogadós szak-  rásaiknak megfelelően képzett, fia-  ASZC-nek és intézményeinek az álta-  zeti  Agrárgazdasági
          tal munkaerőhöz juthatnak. A fiata-
                                                                       Kamara megyei igazgató-
 mákat oktatják. Az elmúlt tanév eredményeiről, kihívásairól Simonné Szerdai Zsuzsanna   lok pedig már a tanulóévek alatt   lános iskolai tanulók pályaorientá-  ságának képzési referen-
 főigazgatóval beszélgettünk.  megismerik a cég technológiáit, a   ciójának, az agrárszakmákra történő   seitől.
                                        beiskolázásának elősegítésére?
                                                                        Hirdetéseket,  cikkeket
          munkahelyi elvárásokat, a duális
          képzésben töltött évek alatt pedig   Milyen módon tudják megszólítani a   jelenítettek meg a nyom-
          piacképes tudást szerezhetnek.  szülőket és a diákokat?      tatott és az elektronikus
 – Az elmúlt év tapasztalatai alapján   való felkészülés egyfajta kihívás az   átbeszélése, kiértékelése jelenleg   – Milyen tapasztalatai vannak a   Az új szakképzési törvény jelen-  sajtóban, de a helyi (váro-
 valóban jobban tudnak-e a beintegrá-  agrárszakképzés számára. Új   is zajlik. Természetesen a cél, hogy   duális képzés megerősítésével kap-  tős változást hozott a szakmai gya-  – Az elmúlt időszakban a járvány   si)  televízióban  és
 lódott intézmények a szakmai felada-  rendszerben, új tartalommal kell   minél több olyan projektet dolgoz-  csolatban? A centrumosítás hogyan   korlatos diákok duális képzőhelyen   miatt a hagyományos pályaorien-  rádiócsatorna műsorában
 tokra koncentrálni? A COVID–19 vírus-  felkészíteni a tanulókat a jövő   zunk ki, amely még inkább megmu-  tudja segíteni, hogy minél szélesebb   történő foglalkoztatásában is. Az   tációs rendezvények elmaradtak,   is ismertették a választható képzé-  A tanulók az együttműködő
 helyzet mennyire nehezíti meg a bein-  mezőgazdaságában, termelésé-  tatja a diákok számára a magyar   körben vonja be a gyakorlati képzés-  eddigi tanulószerződést ugyanis   így az iskoláknak más formában   seket. Igénybe vették a közösségi   szakképzési és felsőoktatási intéz-
 tegrálódott szakképző intézmények-  ben való helytállásra. A kezdetek   agrárium sokszínűségét, fontos-  be a vonzáskörzetében tevékenyke-  szakképzési munkaszerződés vált-  kellett megszólítani a 8. osztályos   média népszerű felületeit, a Déli   mények közös, emelt szintű szak-
 kel való együttműködést?   óta eltelt időszak tapasztalatainak   ságát.  dő vállalkozói oldalt?  ja fel. A határozott idejű szakképzé-  tanulókat. Intézményeink pályavá-  ASzC honlapját és a saját oldalaikat   mai programja alapján szerezhet-
                                                                       is. A hegyközség levelezőrendszere   nek szakmát és érettségit, majd
 – Alapvető cél az iskolarendszerű                                     e-mailben tájékoztatást nyújtott az   tanulmányaikat akár felvételi nélkül
 szakképzés és a gazdaság igényei-                                     intézményeink képzési kínálatáról.   folytathatják az adott szakirányú
 nek közelítése. Az agrárszakképzési                                   Bács-Kiskun megyei intézményünk   egyetemen. Véleményem szerint ez
 centrumok mérete, területi lefe-                                      megjelent a Pedagógiai Szakszol-  egy nagyon népszerű képzés lehet a
 dettsége lehetővé teszi a munka-                                      gálat Továbbtanulási, Pályaválasz-  diákok számára, amely tudatosan
 erőpiaci  igényekre történő gyors                                     tási Tanácsadó Szolgálat honlapján.  tervezhető életpályát, kiszámítha-
 reagálást, a szakmaszerkezet                                           Az iskolák a pandémia alatt is   tó munkalehetőséget, a gazdálkodó
 összehangolását, optimalizálását.                                     folytatták beiskolázási tevékeny-  szervezetek számára pedig hatéko-
 A centrum összpontosított munka-                                      ségüket. Plakátokat, tájékoztató-  nyabb utánpótlási, toborzási esz-
 szervezete látja el a speciális szak-                                 kat postai úton, szakmabemutató   közt jelent.
 mai tudást igénylő feladatokat,                                       videót, intézményt bemutató kisfil-
 úgymint például a gazdálkodást, a                                     met, ppt-t e-mailben küldték el az   – Mi az, amit még fontosnak tart
 munkáltatói feladatokat, a közbe-                                     általános iskoláknak. Az érdeklő-  elmondani az új struktúráról, az eddi-
 szerzések lebonyolítását, a pályá-                                    dőknek online nyílt napot tartottak.  gi tapasztalatokról?
 zati folyamatokat, a kommunikáci-                                      Látva az eddigi felvételi számo-
 ót, ezzel is elősegítve az iskolák                                    kat, azt lehet mondani, hogy a Déli   – A centrum kialakításával az
 hatékonyabb működését.                                                Agrárszakképzési  Centrum  iskolái   intézmények önállósága nem csor-
 A COVID–19 vírushelyzet kap-                                          hatékonyan tudták megszólítani az   bult, ugyanakkor elmondásaik sze-
 csán előtérbe került az online kap-                                   agrárium iránt érdeklődő fiatalokat.  rint nagyon sok szakmai támoga-
 csolattartás, amely rávilágított                                                                    tást kapnak a centrum vezetésétől,
 arra, hogy ez a munkaforma is lehet                                    – Tervezik-e okleveles technikus-  megkönnyítve ezáltal a mindennapi
 nagyon hatékony és gördülékeny,                                       képzés indítását a jövőben? Ha igen,   munkájukat, az új szakképzési tör-
 ugyanakkor  a személyes, kontakt                                      mely szakmá(k)ban és mely felsőok-  vény adta változások lekövetését.
 egyeztetések fontossága sok eset-                                     tatási intézménnyel együttműköd-  Folyamatban van a Déli Agár-
 ben hiányzott ezen időszak alatt.                                     ve?                           szakképzési Centrum Agrár Vizsga-
                                                                                                     központjának kialakítása, valamint
 – Mennyire sikerült az új projekt-                                     – Igen, a mezőgazdasági techni-  egy komplex ágazati képzőközpont
 szemléletű oktatást elindítani az                                     kus és a mezőgazdasági gépész-  létrehozása.
 iskolákban, vannak-e már erre irá-                                    technikus szakmák esetében ter-  A Déli Agrárszakképzési Centrum
 nyuló tapasztalatok?                                                  vezzük az okleves technikus szak-  hatékony pályázati tevékenységet
                                                                       mák indítását. Az egyik legfőbb   folytat, jelenleg közel 40 futó hazai
 – Az újfajta oktatási rendszer, a                                     partnerünk ebben a Magyar Agrár-   és uniós pályázatot koordinál.
 projektszemléletű oktatás, az erre   A Déli ASzC Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium  és Élettudományi Egyetem (MATE).   NAK
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18