Page 12 - NAKlap 2021. július IX. évf. 7
P. 12

12     INTERJÚ                                                                              2021. JÚLIUS  |      LAP                        LAP  |  2021. JÚLIUS                                                                         INTERJÚ        13
                                                                                                                       A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
          A jövő agrárszakembereit képzik                                                                                                         eddig is jelentős szerepet adott a   si munkaszerződéssel a tanuló és a   lasztási felelősei és igaz-
                                                                                                                                                   – A magyar szakképzési rendszer
                                                                                                                                                                                                               gatói amíg lehetett, sze-
                                                                                                                                                                                duális képzőhely között munkavi-
                                                                                                                                                  cégeknek, vállalatoknak a szakmai   szony jön létre a munka törvény-  mélyesen tájékoztatták a
                                                                                                                                                  tudás gyakorlatban történő átadá-  könyve  alkalmazásával,  bizonyos   pályaválasztás előtt álló
          Az Agrárminisztérium fenntartásában lévő agrárszakképzési centrumokat bemutató soro-                                                    sában, a tanulófoglalkoztatásban.   eltérésekkel. Ezzel együtt jár az is,   tanulókat osztályfőnöki
                                                                                                                                                  Az új szakképzési törvény három
                                                                                                                                                                                                               órák keretein belül.
                                                                                                                                                                                hogy a tanulói pénzbeli juttatás
          zatunk következő állomása a Déli Agrárszakképzési Centrum (Déli ASzC), amely szekszárdi                                                 képzőközponttípust is nevesít, az   helyett munkabért kell fizetni a   nyílt napokon, szakmabe-
                                                                                                                                                                                                                Iskoláink szabadtéri
                                                                                                                                                                                gyakorlatát töltő tanulónak, szak-
                                                                                                                                                  ágazati képzőközpontot, a vállalati
          székhellyel 12 szakképző intézményt foglal magában. Az intézmények Baranya, Bács-                                                       képzőközpontot és a tudásközpon-  képzési  munkaszerződést pedig  a   mutatókon, a járványügyi
          Kiskun, Somogy és Tolna megyékben találhatóak, munkavállalóinak száma 750 fő, tanulói-                                                  tot.                          jövőben nemcsak tanulói jogvi-  előírások betartása mel-
                                                                                                                                                   Véleményem szerint a duális kép-
                                                                                                                                                                                szonyban álló tanulóval, hanem fel-
                                                                                                                                                                                                               lett fogadhatták az
          nak száma 3210 fő. A centrum intézményeiben a Szakmajegyzék szerinti Élelmiszeripar                                                     zési forma előnyös a tanulók és a   nőttképzési jogviszonyban álló fel-  érdeklődő tanulókat, szü-
          ágazatba, Mezőgazdaság és erdészet ágazatba tartozó szakmákat, továbbá a                                                                gyakorlati képzők részére is. A gya-  nőttel is lehet kötni.   leiket. A tájékoztatásban
                                                                                                                                                  korlóhelyek saját igényeiknek, elvá-
                                                                                                                                                                                                               segítséget kaptak a Nem-
                                                                                                                                                                                  – Milyen lehetőségei vannak az
          Környezetvédelmi technikus, Közszolgálati technikus, Sportedző, Panziós-fogadós szak-                                                   rásaiknak megfelelően képzett, fia-  ASZC-nek és intézményeinek az álta-  zeti  Agrárgazdasági
                                                                                                                                                  tal munkaerőhöz juthatnak. A fiata-
                                                                                                                                                                                                               Kamara megyei igazgató-
          mákat oktatják. Az elmúlt tanév eredményeiről, kihívásairól Simonné Szerdai Zsuzsanna                                                   lok pedig már a tanulóévek alatt   lános iskolai tanulók pályaorientá-  ságának képzési referen-
          főigazgatóval beszélgettünk.                                                                                                            megismerik a cég technológiáit, a   ciójának, az agrárszakmákra történő   seitől.
                                                                                                                                                                                beiskolázásának elősegítésére?
                                                                                                                                                                                                                Hirdetéseket,  cikkeket
                                                                                                                                                  munkahelyi elvárásokat, a duális
                                                                                                                                                  képzésben töltött évek alatt pedig   Milyen módon tudják megszólítani a   jelenítettek meg a nyom-
                                                                                                                                                  piacképes tudást szerezhetnek.  szülőket és a diákokat?      tatott és az elektronikus
           – Az elmúlt év tapasztalatai alapján   való felkészülés egyfajta kihívás az   átbeszélése, kiértékelése jelenleg   – Milyen tapasztalatai vannak a   Az új szakképzési törvény jelen-               sajtóban, de a helyi (váro-
          valóban jobban tudnak-e a beintegrá-  agrárszakképzés számára. Új   is zajlik. Természetesen a cél, hogy   duális képzés megerősítésével kap-  tős változást hozott a szakmai gya-  – Az elmúlt időszakban a járvány   si)  televízióban  és
          lódott intézmények a szakmai felada-  rendszerben, új tartalommal kell   minél több olyan projektet dolgoz-  csolatban? A centrumosítás hogyan   korlatos diákok duális képzőhelyen   miatt a hagyományos pályaorien-  rádiócsatorna műsorában
          tokra koncentrálni? A COVID–19 vírus-  felkészíteni a tanulókat a jövő   zunk ki, amely még inkább megmu-  tudja segíteni, hogy minél szélesebb   történő foglalkoztatásában is. Az   tációs rendezvények elmaradtak,   is ismertették a választható képzé-  A tanulók az együttműködő
          helyzet mennyire nehezíti meg a bein-  mezőgazdaságában, termelésé-  tatja a diákok számára a magyar   körben vonja be a gyakorlati képzés-  eddigi tanulószerződést ugyanis   így az iskoláknak más formában   seket. Igénybe vették a közösségi   szakképzési és felsőoktatási intéz-
          tegrálódott szakképző intézmények-  ben való helytállásra. A kezdetek   agrárium sokszínűségét, fontos-  be a vonzáskörzetében tevékenyke-  szakképzési munkaszerződés vált-  kellett megszólítani a 8. osztályos   média népszerű felületeit, a Déli   mények közös, emelt szintű szak-
          kel való együttműködést?      óta eltelt időszak tapasztalatainak   ságát.                 dő vállalkozói oldalt?                       ja fel. A határozott idejű szakképzé-  tanulókat. Intézményeink pályavá-  ASzC honlapját és a saját oldalaikat   mai programja alapján szerezhet-
                                                                                                                                                                                                               is. A hegyközség levelezőrendszere   nek szakmát és érettségit, majd
           – Alapvető cél az iskolarendszerű                                                                                                                                                                   e-mailben tájékoztatást nyújtott az   tanulmányaikat akár felvételi nélkül
          szakképzés és a gazdaság igényei-                                                                                                                                                                    intézményeink képzési kínálatáról.   folytathatják az adott szakirányú
          nek közelítése. Az agrárszakképzési                                                                                                                                                                  Bács-Kiskun megyei intézményünk   egyetemen. Véleményem szerint ez
          centrumok mérete, területi lefe-                                                                                                                                                                     megjelent a Pedagógiai Szakszol-  egy nagyon népszerű képzés lehet a
          dettsége lehetővé teszi a munka-                                                                                                                                                                     gálat Továbbtanulási, Pályaválasz-  diákok számára, amely tudatosan
          erőpiaci  igényekre történő gyors                                                                                                                                                                    tási Tanácsadó Szolgálat honlapján.  tervezhető életpályát, kiszámítha-
          reagálást, a szakmaszerkezet                                                                                                                                                                          Az iskolák a pandémia alatt is   tó munkalehetőséget, a gazdálkodó
          összehangolását, optimalizálását.                                                                                                                                                                    folytatták beiskolázási tevékeny-  szervezetek számára pedig hatéko-
          A centrum összpontosított munka-                                                                                                                                                                     ségüket. Plakátokat, tájékoztató-  nyabb utánpótlási, toborzási esz-
          szervezete látja el a speciális szak-                                                                                                                                                                kat postai úton, szakmabemutató   közt jelent.
          mai tudást igénylő feladatokat,                                                                                                                                                                      videót, intézményt bemutató kisfil-
          úgymint például a gazdálkodást, a                                                                                                                                                                    met, ppt-t e-mailben küldték el az   – Mi az, amit még fontosnak tart
          munkáltatói feladatokat, a közbe-                                                                                                                                                                    általános iskoláknak. Az érdeklő-  elmondani az új struktúráról, az eddi-
          szerzések lebonyolítását, a pályá-                                                                                                                                                                   dőknek online nyílt napot tartottak.  gi tapasztalatokról?
          zati folyamatokat, a kommunikáci-                                                                                                                                                                     Látva az eddigi felvételi számo-
          ót, ezzel is elősegítve az iskolák                                                                                                                                                                   kat, azt lehet mondani, hogy a Déli   – A centrum kialakításával az
          hatékonyabb működését.                                                                                                                                                                               Agrárszakképzési  Centrum  iskolái   intézmények önállósága nem csor-
           A COVID–19 vírushelyzet kap-                                                                                                                                                                        hatékonyan tudták megszólítani az   bult, ugyanakkor elmondásaik sze-
          csán előtérbe került az online kap-                                                                                                                                                                  agrárium iránt érdeklődő fiatalokat.  rint nagyon sok szakmai támoga-
          csolattartás, amely rávilágított                                                                                                                                                                                                   tást kapnak a centrum vezetésétől,
          arra, hogy ez a munkaforma is lehet                                                                                                                                                                   – Tervezik-e okleveles technikus-  megkönnyítve ezáltal a mindennapi
          nagyon hatékony és gördülékeny,                                                                                                                                                                      képzés indítását a jövőben? Ha igen,   munkájukat, az új szakképzési tör-
          ugyanakkor  a személyes, kontakt                                                                                                                                                                     mely szakmá(k)ban és mely felsőok-  vény adta változások lekövetését.
          egyeztetések fontossága sok eset-                                                                                                                                                                    tatási intézménnyel együttműköd-  Folyamatban van a Déli Agár-
          ben hiányzott ezen időszak alatt.                                                                                                                                                                    ve?                           szakképzési Centrum Agrár Vizsga-
                                                                                                                                                                                                                                             központjának kialakítása, valamint
           – Mennyire sikerült az új projekt-                                                                                                                                                                   – Igen, a mezőgazdasági techni-  egy komplex ágazati képzőközpont
          szemléletű oktatást elindítani az                                                                                                                                                                    kus és a mezőgazdasági gépész-  létrehozása.
          iskolákban, vannak-e már erre irá-                                                                                                                                                                   technikus szakmák esetében ter-  A Déli Agrárszakképzési Centrum
          nyuló tapasztalatok?                                                                                                                                                                                 vezzük az okleves technikus szak-  hatékony pályázati tevékenységet
                                                                                                                                                                                                               mák indítását. Az egyik legfőbb   folytat, jelenleg közel 40 futó hazai
           – Az újfajta oktatási rendszer, a                                                                                                                                                                   partnerünk ebben a Magyar Agrár-   és uniós pályázatot koordinál.
          projektszemléletű oktatás, az erre   A Déli ASzC Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium                                                                           és Élettudományi Egyetem (MATE).                      NAK
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17