Page 9 - NAKlap 2021. június IX. évf. 6
P. 9
08 INTERJÚ 2021. JÚNIUS | LAP LAP | 2021. JÚNIUS INTERJÚ 09
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Horváth József: jelentős előrelépés történt a vállalkozókkal való együttműködések terén
Szakmai feladataikra koncentrálhatnak a szakcentrumok
Az Alföldi Agrárszakképzési Centrum három megyében (Csongrád leendő szakemberek részéről, hogy hanem szerencsésebb, ha az „épít- tanulónak az iskolában, valamint a
Csanád, Békés, JászNagykunSzolnok), kilenc településen, összesen tíz az elvégzett munkájukat „el tudják kezés” már a leendő munkavállaló választott szakma, a pálya társa-
korábbi életszakaszában megindul.
dalmi elismertsége. Fontosak a
adni”, véleményüket ki tudják fejte-
agrárszakképző intézmény működéséért felel. A centrum központja ni, álláspontjuk, ismereteik mellett Ebbe természetesen a vállalkozó- kiállítások, amelyeken a tanulók
Csongrádon található. A tanulók létszáma mintegy 2500 fő, a centrum tudjanak érvelni. Az e célból végzett nak – igénye szerint – legyen bele- egy helyen több kínálatot tudnak
megtekinteni, kérdéseket tehetnek
munka szélesíti szakmai ismeretei-
szólása, de emellett a tanulók kép-
ban összesen 570 fő munkavállaló dolgozik – tájékoztatta a NAKlapot ket, tágítja látásmódjukat és meg- zésébe is be kell fektetni, a saját jól fel, kipróbálhatnak eszközöket. A
az Alföldi Agrárszakképzési Centrum főigazgatója, Horváth József. alapozza az új iránti nyitottságukat. felfogott érdekében. A vállalkozói kamarák segítsége, az általános
oldal bevonása még további jogi,
A szakmai ismeretek mellett elen-
iskolások utaztatása, útjainak szer-
gedhetetlen a kapcsolódó informa- szervezési, financiális kérdések vezése, megvalósítása szolgálja a
tikai tudás megléte is. Az általános megválaszolását igényli. Az ösz- fenti célokat. A felsőoktatásból
– Az ASZC-k megalakulása óta osztás, ugyanis az iskolák eltérő befolyásolja, sőt, rávilágított az iskolákból érkező tanulók meglévő töndíjrendszer, a gyakorlatorien- átvett gólyatábor nemcsak a köz-
eltelt lassan egy év, ebben az idő- „öröksége”, eszközigénye lehetővé informatikai fejlesztések szüksé- digitális kompetenciáját kell fejlesz- tált, valamint a precíziós technikák vetlenül már beiskolázott tanulók
szakban tapasztalatai alapján job- teszi a közvetlen használaton felüli gességére, hiszen az online munká- teni, alkalmazni a szakmájuk szol- megismerését célzó képzés min- beilleszkedését segíti, hanem jó
ban tudnak szakmai feladataikra eszközök intézmények közötti át - val időt, üzemanyagot lehet megta- gálata érdekében. denképpen vonzó a diákok számára. hangulata miatt az alsóbb évfolya-
koncentrálni a beintegrálódott intéz- adását és a centrumon belüli opti- karítani és csökkenteni lehet a Az életpályamodell a szakmai ala- mos általános iskolások között is
mények? malizált használatát. Az igazgatói, károsanyag-kibocsátást. – Milyen tapasztalatai vannak a poktól az egyetemi végzettségig a hírértékű. A felsőoktatási intézmé-
illetve szakmai kollégiumok segítik, duális képzés megerősítésével kap- diákok mind szélesebb csoportjá- nyekkel közösen felismertük, hogy
– Teljes mértékben így van, összehangolják a tananyagfejlesz- – Mennyire sikerült az új, projekt- csolatban? nak nyújthat perspektívát. a pályaorientáció sikeresebb és cél-
hiszen az egyéb feladatok végre- téseket, a képzések indításának szemléletű oktatást elindítani az ravezetőbb lehet, ha a szakképzési
hajtását a szakképzési centrum lehetőségét. iskolákban, vannak-e már erre irá- – Elindult a folyamat, és jelentős – Milyen lehetőségei vannak az centrum, illetve intézményei az
segíti, irányítja, támogatja és – a nyuló tapasztalatok? előrelépés történt a vállalkozókkal ASZC-nek és intézményeinek az álta- egyetemmel közösen végzik azt.
kapott adatokból – szervezi. A – A járvány mennyiben akadályoz- az eddigi tárgyalások nyomán. A lános iskolai tanulók pályaorientá- Ennek érdekében kötöttünk együtt-
szakmai feladatok (képzési irányok) ta az együttműködések kialakulá- – A projektszemléletű oktatás hosszú távon előre tervezők között ciójának, az agrárszakmákra történő működési megállapodást a Szegedi
térségek igényei szerinti szétosztá- sát? beindítását jogszabály (kimeneti tudatosul, hogy a munkaerő-gaz- beiskolázásának elősegítésére? Tudományegyetemmel, a megálla-
sa, racionalizálása, a képzési profi- követelményként) írja elő. A tanulók dálkodás nem feltétlenül a már idő- podások előkészítése további
lok tisztázása is folyamatos (éven- – A járványhelyzet a szakképző felkészítésében, a tanulók munká- sebb, az iskoláskort elhagyott – Elsőrendű fontosságú az infor- egyetemekkel is folyamatban van.
ként visszatérő) kérdésfelvetést, intézmények együttműködését – a jának értékelésében ez újabb szem- jelentkezők meghallgatásával, máció átadása, lehetőleg minél
feladatot jelent. szabályok betartása mellett – nem léletet igényel. Nagyon fontos a válogatásával valósulhat meg, szélesebb spektrumban. A szülők- – Tervezik okleveles technikuskép-
nek, diákoknak, az általános isko- zés indítását a jövőben? Ha igen,
– Főként miben számíthatnak láknak, az osztályfőnököknek mely szakmá(k)ban és mely felsőok-
segítségre az intézmények? legyen információjuk az iskolákról, a tatási intézménnyel együttműköd-
szakmaválasztási lehetőségeikről. ve?
– A centrumhoz tartozó intézmé- Az információátadás során hasz-
nyek a gazdálkodásban, a munka- nált eszközök érdekesség szerinti – Igen, tervezzük. A programok
és munkaerő-szervezésben, a jogi növekvő sorrendben: nyomtatott kidolgozás alatt vannak, a centrum mi alapszakokkal történő ekvi- gozunk, hogy tudásunk legjavát,
kérdésekben segítséget kapnak, szöveg, színes kép, mozgófelvéte- és az egyetemek együttműködésé- valencia-vizsgálata. A képzések szorgalmunkat és állhatatosságun-
illetve ezek a tevékenységek jelen- lek, élőszavas előadás illusztráció- vel a középiskolák szakmai kollégiu- előkészítésében együttműködünk kat latba vetve igyekezzünk megfe-
tős részben átkerültek a centrum val, cselekedtető foglalkozások, maiban. Az egyes egyetemeknek a Szegedi Tudományegyetemmel, a lelni a jogszabályok által támasztott
feladatkörébe. Az egységesítés, a váltogatva az ismertetendő szak- más-más lehetőségeik vannak, Magyar Agrár- és Élettudományi követelményeknek, a fenntartónk
közös gondolkodás, az azonos plat- ma bemutatásával, az általános ugyanakkor olyan, nagyrészt egy- Egyetemmel és a Soproni Egyetem- elvárásainak, és nem utolsósorban
form segít a fenntartónak és a külső iskolásoknak sikert nyújtó tevé- séges programokat szeretnénk mel, de további felsőoktatási intéz- sikeres és eredményes szakmai
partnereknek, továbbá nagyobb kenységekkel. Az egyik legerősebb kidolgozni, amelyek bármely, a ményekkel is folynak az egyezteté- munkát végezzünk az eljövendő
volumenű pályázati lehetőséget is beiskolázási erő a család, a baráti továbbtanulás szempontjából rele- sek. generáció agrárszakembereinek
jelent. Az ágazati alapoktatás beve- kör véleménye a szakmáról és az váns egyetem számára elfogadha- képzésében. Ehhez a nehéz munká-
zetése a szakmai kommunikáció adott iskoláról, ezért fentiek mellett tóak. Ennek a célnak az elérése – Mi az, amit még fontosnak tart hoz kiváló partnerekre találtunk;
újabb kapuit nyitja meg az iskolák legfontosabb az iskola, az iskolában érdekében az öt agrárszakképzési elmondani az új struktúráról, az eddi- nemcsak az agrárterületen működő
között. A centrum dolgozik is azon, folyó munka jó híre. Ez utóbbi nem centrum együttműködik, közösen gi tapasztalatokról? szakképzési centrumokkal tudunk
hogy az intézményei között erő- kampánytevékenység, hanem a gondolkodik. Több szakmában is együtt gondolkodni, hanem orszá-
södjön a kapcsolat. Rendszeres mindennapok kihívása, aprólékos szeretnénk okleveles technikus- – Az elmúlt egy év komoly erőfe- gos és helyi döntéshozókkal, szak-
igazgatói fórumok – jelenléti és munkája. Szükséges a jó légkör és képzést indítani, ezek közül viszony- szítést igényelt a centrum létreho- mai szervezetekkel, vállalkozások-
online formában – biztosítják az az eredményes munka megterem- lag előrehaladott állapotban van a zásán és annak működési pályára kal is. Ez hatalmas segítséget, muní-
információ(tudás)átadás újabb tése a technikumokban és a szak- mezőgazdasági gépésztechnikus, állításán dolgozó külső és belső sze- ciót biztosít számunkra a jövő építé-
lehetőségeit. Az együttműködés képző iskolákban, sikerek, illetve a környezetvédelmi technikus, replőktől. A feladatok tovább soka- sében.
egyik új területe az erőforrás-meg- siker lehetőségének nyújtása a erdésztechnikus szakmák egyete- sodnak. Munkatársainkkal azon dol- NAK