Page 9 - NAKlap 2021. június IX. évf. 6
P. 9

08  INTERJÚ   2021. JÚNIUS  |   LAP  LAP  |  2021. JÚNIUS                                                  INTERJÚ         09
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA

 Horváth József:  jelentős előrelépés történt a vállalkozókkal való együttműködések terén

 Szakmai feladataikra koncentrálhatnak a szakcentrumok






 Az Alföldi Agrárszakképzési Centrum három megyében (Csongrád­  leendő szakemberek részéről, hogy   hanem szerencsésebb, ha az „épít-  tanulónak az iskolában, valamint a
 Csanád, Békés, Jász­Nagykun­Szolnok), kilenc településen, összesen tíz   az elvégzett munkájukat „el tudják   kezés” már a leendő munkavállaló   választott szakma, a pálya társa-
          korábbi életszakaszában megindul.
                                        dalmi elismertsége. Fontosak a
 adni”, véleményüket ki tudják fejte-
 agrárszakképző intézmény működéséért felel. A centrum központja   ni, álláspontjuk, ismereteik mellett   Ebbe természetesen a vállalkozó-  kiállítások, amelyeken a tanulók
 Csongrádon található. A tanulók létszáma mintegy 2500 fő, a centrum­  tudjanak érvelni. Az e célból végzett   nak – igénye szerint – legyen bele-  egy helyen több kínálatot tudnak
                                        megtekinteni, kérdéseket tehetnek
 munka szélesíti szakmai ismeretei-
          szólása, de emellett a tanulók kép-
 ban összesen 570 fő munkavállaló dolgozik – tájékoztatta a NAKlapot   ket, tágítja látásmódjukat és meg-  zésébe is be kell fektetni, a saját jól   fel, kipróbálhatnak eszközöket. A
 az Alföldi Agrárszakképzési Centrum főigazgatója, Horváth József.   alapozza az új iránti nyitottságukat.   felfogott érdekében. A vállalkozói   kamarák segítsége, az általános
          oldal bevonása még további jogi,
 A szakmai ismeretek mellett elen-
                                        iskolások utaztatása, útjainak szer-
 gedhetetlen a kapcsolódó informa-  szervezési, financiális kérdések   vezése, megvalósítása szolgálja a
 tikai tudás megléte is. Az általános   megválaszolását igényli. Az ösz-  fenti célokat. A felsőoktatásból
 –  Az ASZC-k  megalakulása  óta   osztás, ugyanis az iskolák eltérő   befolyásolja, sőt, rávilágított az   iskolákból érkező tanulók meglévő   töndíjrendszer, a gyakorlatorien-  átvett gólyatábor nemcsak a köz-
 eltelt lassan egy év, ebben az idő-  „öröksége”, eszközigénye lehetővé   informatikai fejlesztések szüksé-  digitális kompetenciáját kell fejlesz-  tált, valamint a precíziós technikák   vetlenül  már  beiskolázott  tanulók
 szakban tapasztalatai alapján  job-  teszi a közvetlen használaton felüli   gességére, hiszen az online munká-  teni, alkalmazni a szakmájuk szol-  megismerését célzó képzés min-  beilleszkedését  segíti,  hanem  jó
 ban tudnak  szakmai feladataikra   eszközök intézmények közötti át -  val időt, üzemanyagot lehet megta-  gálata érdekében.  denképpen vonzó a diákok számára.   hangulata miatt az alsóbb évfolya-
 koncentrálni a beintegrálódott intéz-  adását és a centrumon belüli opti-  karítani és csökkenteni lehet a   Az életpályamodell a szakmai ala-  mos általános iskolások között is
 mények?  malizált használatát. Az igazgatói,   károsanyag-kibocsátást.  – Milyen tapasztalatai vannak a   poktól az egyetemi végzettségig a   hírértékű. A felsőoktatási intézmé-
 illetve szakmai kollégiumok segítik,   duális képzés megerősítésével kap-  diákok mind szélesebb csoportjá-  nyekkel közösen felismertük, hogy
 – Teljes mértékben így van,   összehangolják a tananyagfejlesz-  – Mennyire sikerült az új, projekt-  csolatban?  nak nyújthat perspektívát.  a pályaorientáció sikeresebb és cél-
 hiszen az egyéb feladatok végre-  téseket, a képzések indításának   szemléletű oktatást elindítani az   ravezetőbb lehet, ha a szakképzési
 hajtását a szakképzési centrum   lehetőségét.   iskolákban, vannak-e már erre irá-  – Elindult a folyamat, és jelentős   – Milyen lehetőségei vannak az   centrum, illetve intézményei az
 segíti,  irányítja, támogatja és –  a   nyuló tapasztalatok?  előrelépés történt a vállalkozókkal   ASZC-nek és intézményeinek az álta-  egyetemmel közösen végzik azt.
 kapott adatokból – szervezi. A   – A járvány mennyiben akadályoz-  az eddigi tárgyalások nyomán. A   lános iskolai tanulók pályaorientá-  Ennek érdekében kötöttünk együtt-
 szakmai feladatok (képzési irányok)   ta az együttműködések kialakulá-  – A projektszemléletű oktatás   hosszú távon előre tervezők között   ciójának, az agrárszakmákra történő   működési megállapodást a Szegedi
 térségek igényei szerinti szétosztá-  sát?  beindítását jogszabály (kimeneti   tudatosul, hogy a munkaerő-gaz-  beiskolázásának elősegítésére?   Tudományegyetemmel, a megálla-
 sa, racionalizálása, a képzési profi-  követelményként) írja elő. A tanulók   dálkodás nem feltétlenül a már idő-  podások előkészítése további
 lok tisztázása is folyamatos (éven-  – A járványhelyzet a szakképző   felkészítésében, a tanulók munká-  sebb, az iskoláskort elhagyott   – Elsőrendű fontosságú az infor-  egyetemekkel is folyamatban van.
 ként visszatérő) kérdésfelvetést,   intézmények együttműködését – a   jának értékelésében ez újabb szem-  jelentkezők meghallgatásával,   máció átadása, lehetőleg minél
 feladatot jelent.   szabályok betartása mellett – nem   léletet  igényel.  Nagyon  fontos  a   válogatásával valósulhat meg,   szélesebb spektrumban. A szülők-  – Tervezik okleveles technikuskép-
          nek, diákoknak, az általános isko-  zés indítását a jövőben? Ha igen,
 – Főként miben számíthatnak   láknak, az osztályfőnököknek   mely szakmá(k)ban és mely felsőok-
 segítségre az intézmények?  legyen információjuk az iskolákról, a   tatási intézménnyel együttműköd-
          szakmaválasztási lehetőségeikről.   ve?
 – A centrumhoz tartozó intézmé-  Az információátadás során hasz-
 nyek a gazdálkodásban, a munka-   nált eszközök érdekesség szerinti   – Igen, tervezzük. A programok
 és munkaerő-szervezésben, a jogi   növekvő sorrendben: nyomtatott   kidolgozás alatt vannak, a centrum   mi alapszakokkal történő ekvi-  gozunk, hogy tudásunk legjavát,
 kérdésekben segítséget kapnak,   szöveg, színes kép, mozgófelvéte-  és az egyetemek együttműködésé-  valencia-vizsgálata. A képzések   szorgalmunkat és állhatatosságun-
 illetve ezek a tevékenységek jelen-  lek, élőszavas előadás illusztráció-  vel a középiskolák szakmai kollégiu-  előkészítésében együttműködünk   kat latba vetve igyekezzünk megfe-
 tős  részben átkerültek  a  centrum   val, cselekedtető foglalkozások,   maiban. Az  egyes  egyetemeknek   a Szegedi Tudományegyetemmel, a   lelni a jogszabályok által támasztott
 feladatkörébe. Az egységesítés, a   váltogatva az ismertetendő szak-  más-más lehetőségeik vannak,   Magyar Agrár- és Élettudományi   követelményeknek, a fenntartónk
 közös gondolkodás, az azonos plat-  ma bemutatásával, az általános   ugyanakkor olyan, nagyrészt egy-  Egyetemmel és a Soproni Egyetem-  elvárásainak, és nem utolsósorban
 form segít a fenntartónak és a külső   iskolásoknak sikert nyújtó tevé-  séges programokat szeretnénk   mel, de további felsőoktatási intéz-  sikeres és eredményes szakmai
 partnereknek, továbbá nagyobb   kenységekkel. Az egyik legerősebb   kidolgozni, amelyek bármely, a   ményekkel is folynak az egyezteté-  munkát végezzünk az eljövendő
 volumenű pályázati lehetőséget is   beiskolázási erő a család, a baráti   továbbtanulás szempontjából rele-  sek.    generáció  agrárszakembereinek
 jelent. Az ágazati alapoktatás beve-  kör véleménye a szakmáról és az   váns egyetem számára elfogadha-  képzésében. Ehhez a nehéz munká-
 zetése  a szakmai kommunikáció   adott iskoláról, ezért fentiek mellett   tóak. Ennek a célnak az elérése   – Mi az, amit még fontosnak tart   hoz kiváló partnerekre találtunk;
 újabb kapuit nyitja meg az iskolák   legfontosabb az iskola, az iskolában   érdekében az öt agrárszakképzési   elmondani az új struktúráról, az eddi-  nemcsak az agrárterületen működő
 között. A centrum dolgozik is azon,   folyó munka jó híre. Ez utóbbi nem   centrum együttműködik, közösen   gi tapasztalatokról?  szakképzési centrumokkal tudunk
 hogy az intézményei között erő-  kampánytevékenység, hanem a   gondolkodik. Több szakmában is       együtt gondolkodni, hanem orszá-
 södjön a kapcsolat. Rendszeres   mindennapok kihívása, aprólékos   szeretnénk okleveles technikus-  – Az elmúlt egy év komoly erőfe-  gos és helyi döntéshozókkal, szak-
 igazgatói fórumok – jelenléti és   munkája. Szükséges a jó légkör és   képzést indítani, ezek közül viszony-  szítést igényelt a centrum létreho-  mai szervezetekkel, vállalkozások-
 online formában – biztosítják az   az eredményes munka megterem-  lag előrehaladott állapotban van a   zásán és  annak  működési  pályára   kal is. Ez hatalmas segítséget, muní-
 információ(tudás)átadás újabb   tése a technikumokban és a szak-  mezőgazdasági gépésztechnikus,   állításán dolgozó külső és belső sze-  ciót biztosít számunkra a jövő építé-
 lehetőségeit. Az együttműködés   képző iskolákban, sikerek, illetve a   környezetvédelmi technikus,   replőktől. A feladatok tovább soka-  sében.
 egyik új területe az erőforrás-meg-  siker lehetőségének nyújtása a   erdésztechnikus szakmák egyete-  sodnak. Munkatársainkkal azon dol-   NAK
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14