Page 8 - NAKlap 2021. június IX. évf. 6
P. 8

08     INTERJÚ                                                                              2021. JÚNIUS  |      LAP                        LAP  |  2021. JÚNIUS                                                                         INTERJÚ         09
                                                                                                                       A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA

          Horváth József:  jelentős előrelépés történt a vállalkozókkal való együttműködések terén

          Szakmai feladataikra koncentrálhatnak a szakcentrumok






          Az Alföldi Agrárszakképzési Centrum három megyében (Csongrád­                              leendő szakemberek részéről, hogy            hanem szerencsésebb, ha az „épít-  tanulónak az iskolában, valamint a
          Csanád, Békés, Jász­Nagykun­Szolnok), kilenc településen, összesen tíz                     az elvégzett munkájukat „el tudják           kezés” már a leendő munkavállaló   választott szakma, a pálya társa-
                                                                                                                                                  korábbi életszakaszában megindul.
                                                                                                                                                                                dalmi elismertsége. Fontosak a
                                                                                                     adni”, véleményüket ki tudják fejte-
          agrárszakképző intézmény működéséért felel. A centrum központja                            ni, álláspontjuk, ismereteik mellett         Ebbe természetesen a vállalkozó-  kiállítások, amelyeken a tanulók
          Csongrádon található. A tanulók létszáma mintegy 2500 fő, a centrum­                       tudjanak érvelni. Az e célból végzett        nak – igénye szerint – legyen bele-  egy helyen több kínálatot tudnak
                                                                                                                                                                                megtekinteni, kérdéseket tehetnek
                                                                                                     munka szélesíti szakmai ismeretei-
                                                                                                                                                  szólása, de emellett a tanulók kép-
          ban összesen 570 fő munkavállaló dolgozik – tájékoztatta a NAKlapot                        ket, tágítja látásmódjukat és meg-           zésébe is be kell fektetni, a saját jól   fel, kipróbálhatnak eszközöket. A
          az Alföldi Agrárszakképzési Centrum főigazgatója, Horváth József.                          alapozza az új iránti nyitottságukat.        felfogott érdekében. A vállalkozói   kamarák segítsége, az általános
                                                                                                                                                  oldal bevonása még további jogi,
                                                                                                     A szakmai ismeretek mellett elen-
                                                                                                                                                                                iskolások utaztatása, útjainak szer-
                                                                                                     gedhetetlen a kapcsolódó informa-            szervezési, financiális kérdések   vezése, megvalósítása szolgálja a
                                                                                                     tikai tudás megléte is. Az általános         megválaszolását igényli. Az ösz-  fenti célokat. A felsőoktatásból
           –  Az ASZC-k  megalakulása  óta   osztás, ugyanis az iskolák eltérő   befolyásolja, sőt, rávilágított az   iskolákból érkező tanulók meglévő   töndíjrendszer, a gyakorlatorien-  átvett gólyatábor nemcsak a köz-
          eltelt lassan egy év, ebben az idő-  „öröksége”, eszközigénye lehetővé   informatikai fejlesztések szüksé-  digitális kompetenciáját kell fejlesz-  tált, valamint a precíziós technikák   vetlenül  már  beiskolázott  tanulók
          szakban tapasztalatai alapján  job-  teszi a közvetlen használaton felüli   gességére, hiszen az online munká-  teni, alkalmazni a szakmájuk szol-  megismerését célzó képzés min-  beilleszkedését  segíti,  hanem  jó
          ban tudnak  szakmai feladataikra   eszközök intézmények közötti át -  val időt, üzemanyagot lehet megta-  gálata érdekében.             denképpen vonzó a diákok számára.   hangulata miatt az alsóbb évfolya-
          koncentrálni a beintegrálódott intéz-  adását és a centrumon belüli opti-  karítani és csökkenteni lehet a                              Az életpályamodell a szakmai ala-  mos általános iskolások között is
          mények?                       malizált használatát. Az igazgatói,   károsanyag-kibocsátást.  – Milyen tapasztalatai vannak a            poktól az egyetemi végzettségig a   hírértékű. A felsőoktatási intézmé-
                                        illetve szakmai kollégiumok segítik,                         duális képzés megerősítésével kap-           diákok mind szélesebb csoportjá-  nyekkel közösen felismertük, hogy
           – Teljes mértékben így van,   összehangolják a tananyagfejlesz-  – Mennyire sikerült az új, projekt-  csolatban?                       nak nyújthat perspektívát.    a pályaorientáció sikeresebb és cél-
          hiszen az egyéb feladatok végre-  téseket, a képzések indításának   szemléletű oktatást elindítani az                                                                 ravezetőbb lehet, ha a szakképzési
          hajtását a szakképzési centrum   lehetőségét.                iskolákban, vannak-e már erre irá-  – Elindult a folyamat, és jelentős      – Milyen lehetőségei vannak az   centrum, illetve intézményei az
          segíti,  irányítja, támogatja és –  a                        nyuló tapasztalatok?          előrelépés történt a vállalkozókkal          ASZC-nek és intézményeinek az álta-  egyetemmel közösen végzik azt.
          kapott adatokból – szervezi. A   – A járvány mennyiben akadályoz-                          az eddigi tárgyalások nyomán. A              lános iskolai tanulók pályaorientá-  Ennek érdekében kötöttünk együtt-
          szakmai feladatok (képzési irányok)   ta az együttműködések kialakulá-  – A projektszemléletű oktatás   hosszú távon előre tervezők között   ciójának, az agrárszakmákra történő   működési megállapodást a Szegedi
          térségek igényei szerinti szétosztá-  sát?                   beindítását jogszabály (kimeneti   tudatosul, hogy a munkaerő-gaz-         beiskolázásának elősegítésére?   Tudományegyetemmel, a megálla-
          sa, racionalizálása, a képzési profi-                        követelményként) írja elő. A tanulók   dálkodás nem feltétlenül a már idő-                               podások előkészítése további
          lok tisztázása is folyamatos (éven-  – A járványhelyzet a szakképző   felkészítésében, a tanulók munká-  sebb, az iskoláskort elhagyott   – Elsőrendű fontosságú az infor-  egyetemekkel is folyamatban van.
          ként visszatérő) kérdésfelvetést,   intézmények együttműködését – a   jának értékelésében ez újabb szem-  jelentkezők meghallgatásával,   máció átadása, lehetőleg minél
          feladatot jelent.             szabályok betartása mellett – nem   léletet  igényel.  Nagyon  fontos  a   válogatásával valósulhat meg,   szélesebb spektrumban. A szülők-  – Tervezik okleveles technikuskép-
                                                                                                                                                  nek, diákoknak, az általános isko-  zés indítását a jövőben? Ha igen,
           – Főként miben számíthatnak                                                                                                            láknak, az osztályfőnököknek   mely szakmá(k)ban és mely felsőok-
          segítségre az intézmények?                                                                                                              legyen információjuk az iskolákról, a   tatási intézménnyel együttműköd-
                                                                                                                                                  szakmaválasztási lehetőségeikről.   ve?
           – A centrumhoz tartozó intézmé-                                                                                                        Az információátadás során hasz-
          nyek a gazdálkodásban, a munka-                                                                                                         nált eszközök érdekesség szerinti   – Igen, tervezzük. A programok
          és munkaerő-szervezésben, a jogi                                                                                                        növekvő sorrendben: nyomtatott   kidolgozás alatt vannak, a centrum   mi alapszakokkal történő ekvi-  gozunk, hogy tudásunk legjavát,
          kérdésekben segítséget kapnak,                                                                                                          szöveg, színes kép, mozgófelvéte-  és az egyetemek együttműködésé-  valencia-vizsgálata. A képzések   szorgalmunkat és állhatatosságun-
          illetve ezek a tevékenységek jelen-                                                                                                     lek, élőszavas előadás illusztráció-  vel a középiskolák szakmai kollégiu-  előkészítésében együttműködünk   kat latba vetve igyekezzünk megfe-
          tős  részben átkerültek  a  centrum                                                                                                     val, cselekedtető foglalkozások,   maiban. Az  egyes  egyetemeknek   a Szegedi Tudományegyetemmel, a   lelni a jogszabályok által támasztott
          feladatkörébe. Az egységesítés, a                                                                                                       váltogatva az ismertetendő szak-  más-más lehetőségeik vannak,   Magyar Agrár- és Élettudományi   követelményeknek, a fenntartónk
          közös gondolkodás, az azonos plat-                                                                                                      ma bemutatásával, az általános   ugyanakkor olyan, nagyrészt egy-  Egyetemmel és a Soproni Egyetem-  elvárásainak, és nem utolsósorban
          form segít a fenntartónak és a külső                                                                                                    iskolásoknak sikert nyújtó tevé-  séges programokat szeretnénk   mel, de további felsőoktatási intéz-  sikeres és eredményes szakmai
          partnereknek, továbbá nagyobb                                                                                                           kenységekkel. Az egyik legerősebb   kidolgozni, amelyek bármely, a   ményekkel is folynak az egyezteté-  munkát végezzünk az eljövendő
          volumenű pályázati lehetőséget is                                                                                                       beiskolázási erő a család, a baráti   továbbtanulás szempontjából rele-  sek.              generáció  agrárszakembereinek
          jelent. Az ágazati alapoktatás beve-                                                                                                    kör véleménye a szakmáról és az   váns egyetem számára elfogadha-                          képzésében. Ehhez a nehéz munká-
          zetése  a szakmai kommunikáció                                                                                                          adott iskoláról, ezért fentiek mellett   tóak. Ennek a célnak az elérése   – Mi az, amit még fontosnak tart   hoz kiváló partnerekre találtunk;
          újabb kapuit nyitja meg az iskolák                                                                                                      legfontosabb az iskola, az iskolában   érdekében az öt agrárszakképzési   elmondani az új struktúráról, az eddi-  nemcsak az agrárterületen működő
          között. A centrum dolgozik is azon,                                                                                                     folyó munka jó híre. Ez utóbbi nem   centrum együttműködik, közösen   gi tapasztalatokról?  szakképzési centrumokkal tudunk
          hogy az intézményei között erő-                                                                                                         kampánytevékenység, hanem a   gondolkodik. Több szakmában is                               együtt gondolkodni, hanem orszá-
          södjön a kapcsolat. Rendszeres                                                                                                          mindennapok kihívása, aprólékos   szeretnénk okleveles technikus-  – Az elmúlt egy év komoly erőfe-  gos és helyi döntéshozókkal, szak-
          igazgatói fórumok – jelenléti és                                                                                                        munkája. Szükséges a jó légkör és   képzést indítani, ezek közül viszony-  szítést igényelt a centrum létreho-  mai szervezetekkel, vállalkozások-
          online formában – biztosítják az                                                                                                        az eredményes munka megterem-  lag előrehaladott állapotban van a   zásán és  annak  működési  pályára   kal is. Ez hatalmas segítséget, muní-
          információ(tudás)átadás újabb                                                                                                           tése a technikumokban és a szak-  mezőgazdasági gépésztechnikus,   állításán dolgozó külső és belső sze-  ciót biztosít számunkra a jövő építé-
          lehetőségeit. Az együttműködés                                                                                                          képző iskolákban, sikerek, illetve a   környezetvédelmi technikus,   replőktől. A feladatok tovább soka-  sében.
          egyik új területe az erőforrás-meg-                                                                                                     siker lehetőségének nyújtása a   erdésztechnikus szakmák egyete-  sodnak. Munkatársainkkal azon dol-               NAK
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13