Page 17 - 1906
P. 17

16   2019. június | NAKlap  NAKlap | 2019. június                                                                         17












 Legeltetési és kaszálási előírások    Mikorra várhatók a 2020 utáni Közös


 a támogatásokban – mit, miért és mikor?  Agrárpolitikára vonatkozó jogszabályok?




 a legeltetéshez és kaszáláshoz   lyel lehet végezni. aKG-ból ismerős   a változatos gyepes élőhelyeink   zárvány területek, csapdába ejtve   a következő időszaki KaP jogsza-  folyamatot bemutató ábrán pirossal
 kapcsolódó szabályok ismertsége   lehet, hogy június 15-e előtt nem   kialakulásához jelentős mérték-  ezáltal az állatokat. úgyszintén   bályi javaslatokat 2018. június 1-jén   jelölve), ez EP általi tárgyalási mandá-
 az agrártámogatásoknak köszön-  kezdhető meg a kaszálás, ami első-  ben hozzájárult a több évszáza-  érdemes megemlíteni, hogy a   tette közzé az Európai Bizottság.   tum jóváhagyása azonban már az új
 hető, ugyanakkor többségük jog-  sorban a földön fészkelő madarak   dos külterjes, pásztoroló állattar-  helyesen megválasztott sebes-  Ezek tartalmáról még nem született   parlamenti ciklus alatt fog megtör-
 szabályban foglalt előírásokra is   védelmére irányul – erre az idő-  tás. a különböző fajoknak más a   ségnek (5 km/h) és a vágásszéles-  végleges döntés, a tárgyalások már   ténni.
 visszavezethető. Ezen előírások   pontra már nagyjából túl vannak a   legelési képe, más a legelőnyomá-  ségnek (3 m) is jelentős szerepe   az újonnan felállított Európai Parla-  a Tanácsban is folyamatosan zajla-
 megfogalmazásakor az elsődle-  költési ciklusuk kritikus részén.   sa – egy jól beállított legeltetési   van a természetkímélő kaszálás   mentben (EP) folytatódnak majd.  nak az egyeztetések a KaP javaslat-
 ges szempont mind jogalkotói,   legeltetés kapcsán kiemelendő a   rendszerrel például a gyepek   során.  a KaP vonatkozásában az Európai   csomagról, a 2019. június 30-ig tartó
 mind támogatáspolitikai oldalról   Bizottság három rendelettervezetet   román elnökség alatt viszont legfel-
 az volt, hogy a gyepek megőriz-  javasol a 2021–2027-es periódusra: a   jebb csak egy részleges általános
 zék természetes és hosszú távon   KaP stratégiai Tervezési Rendeletet,   megközelítés jóváhagyása lehetsé-
 fenntartható megújulási képessé-  a Horizontális Rendeletet, valamint   ges. Több tagállam – köztük magyar-  (Forrás: Copa-Cogeca: How does Copa and Cogeca lobby? c. ábra
                                                                       alapján saját szerkesztés)
 güket – ezzel nemcsak gazdasági,   az Egységes Közös Piacszervezésről   ország is – kiemelte, hogy a követke-
 de egyéb célokat is (társadalmi,   szóló rendelet kiegészítését. az emlí-  ző időszaki KaP költségvetésről tör-
 környezeti) szolgálva. az alábbi-  tett KaP rendeletjavaslatok esetében   ténő megállapodás nélkül nem lehet   strasbourgi alakuló üléssel. a folya-  ra, vagy visszaküldi őket a parlamenti
 akban röviden összefoglaljuk,   a rendes jogalkotási eljárás szabályai   megfelelő szakpolitikai döntéseket   matban lévő ügyekről az Elnökök   szakbizottságoknak újravitatásra.
 hogy az egyes korlátozásokat   működnek, azaz az Európai unió   hozni, tehát véleményük szerint   Értekezlete (tagjai: EP elnök, képvi-  amennyiben a tárgyalások jó
 milyen szakmai megfontolások   Tanácsa (Tanács) mellett az EP is   addig a trialógus tárgyalásokhoz   selőcsoportok vezetői) dönt a követ-  ütemben haladnak, úgy mind az
 hívták életre.  egyenrangú társjogalkotó. a három   szükséges tanácsi álláspont sem ala-  kező parlamenti ciklus elején, így   uniós költségvetés, mind a KaP ren-
 Területi korlátozások: esetén a   tervezet esetében az EP-szakbizott-  kítható ki.  arról is, hogy a fenti javaslatcsoma-  deletcsomag jóváhagyásáról várha-
 gyepterület adott részeit kaszálat-  ságok már szavaztak a módosítási   az Európai Parlament 9. ciklusa   gokat az újonnan megalakult parla-  tóan 2019 őszén születhet döntés.
 lanul szükséges hagyni. Ennek   javaslataikról (lásd: a jogalkotási   2019. július 2-án veszi kezdetét a   ment elé terjeszti-e továbbtárgyalás-  n nAK/HORVáTH dóRA
 több szempontból is jelentősége
 van, mindamellett, hogy az így   A birtokon tartás feltétele
 megőrződött növényzet egyfajta
 „magbankként” elősegíti a gyep
 természetes megújulását, ugyan-  állatalapú támogatások igény-  tatását az állatállomány átszállítá-  születésük napjától kezdődően   kiesés tényét és a pótlásként beállí-
 akkor ökológiai folyosóként is   lésénél több feltétel teljesülése   sa napjának bekövetkezésétől szá-  legalább egy hónapon keresztül az   tott állatot legkésőbb a pótlásra
 funkcionálnak a többi élőlény szá-  mellett most a birtokon tartásra   mítva 15 napon belül, elektroni-  anyjukkal azonos tenyészetben kell   előírt határidőt követő tizenöt
 mára, ezáltal biztosítva a külön-  hívjuk fel a figyelmet. Termelés-  kus úton, ügyfélkapun keresztül   tartani.   napon belül, a kötelező birtokon
 böző élőhelyek közötti átjárható-  téli legeltetés engedélyhez kötése,   özönnövény-mentesen tartása   Gyakran előforduló hiba, ezért   hez kötött és átmeneti nemzeti   kell bejelenteni a Kincstár részére.  Elhullott, leölt, valamint selejte-  tartás utolsó hatvan napjában
 ságot. Ez a szerepük a beporzó   amelynek fő oka a gyepek túlhasz-  (Kölcsönös megfeleltetés követel-  szeretnénk felhívni rá a figyelmet,   anyajuhtartás támogatásra kérel-  a termeléshez kötött és átmene-  zett állat esetében a birtokon tartá-  kieső és nem pótolt állatokat a ki -
 fajok megőrzése kapcsán egyre   nálatának elkerülése (pl. taposási   mény) is sikeresen elérhető. a   hogy az aKG és/vagy natura 2000   mező akkor jogosult, ha a támo-  ti nemzeti anyatehéntartás támo-  si feltétel teljesül, amennyiben   esést követő tizenöt napon belül
 inkább felértékelődik, érdemes a   kár a nedvesebb talajon).  kaszálás módjához kapcsolódó   gyep kompenzációs támogatást   gatási kérelemben bejelentett   gatásra a kérelmező akkor jogosult,   kérelmező a kiesett egyedet a ki -  elektronikus úton kell bejelenteni.
 kaszálatlanul hagyott területeket   Egyéb korlátozások: közül meg-  előírások úgyszintén az élővilág   igényelők fokozottan figyeljenek   anyajuhlétszámot a kérelem jog-  ha a támogatási kérelemben beje-  eséstől számított hatvan napon   a pótlásként beállított állatra
 úgy meghatározni, hogy minél   említendő a legeltethető fajok,   megőrzését hivatottak elősegíte-  a kaszálásbejelentők megküldésé-  következmény nélküli benyújtásá-  lentett állatokat a támogatási kére-  belül a támogatási feltételeknek   vonatkozó hat hónapos birtokon
 hosszabb ideig legyen rajta elér-  megfelelő legelőnyomás és a   ni: a vadriasztólánc alkalmazása   re – kaszálás megkezdése előtt 5   nak határidejét követő naptól kez-  lem benyújtását követő naptól szá-  megfelelő egyeddel, saját költsé-  tartási kötelezettség számításakor
 hető virágzó növényzet.  kaszálás módjának meghatározá-  lehetőséget teremt a növényzet-  munkanappal írásban szükséges   dődően 100 napig folyamatosan a   mított 6 hónapig folyamatosan bir-  gére pótolja és a kieső állatnak a   a kieső állat esetében eltelt időt
 időbeli korlátozások: esetén a   sa. a meghatározott legeltethető   ben megbújó állatoknak a mene-  értesíteni a területileg illetékes   tenyészetében tartja (birtokon   tokon tartja.  nyilvántartásból történő kijelenté-  figyelembe kell venni, tehát a bir-
 kaszálást/legeltetést adott idő-  fajok, illetve a megfelelő legelő-  külésre, a kiszorító kaszálás pedig   nemzeti park igazgatóságot.    tartás). a kérelmezett állatállo-  a kérelmezett állattól a birtokon   se a szarvasmarha EnaR rendelet-  tokon tartási idő nem kezdődik
 szakban nem vagy csak engedély-  nyomás különösen fontos, hiszen   biztosítja, hogy nem alakulnak ki   n nAK/GyeneS AdRienn  mány tartási helyének megváltoz-  tartás során született borjakat a   nek megfelelően megtörténik. a   újra.   n nAK/BARAnyi JózSeF
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22