Page 30 - A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA TEVÉKENYSÉGE 2020 ELSŐ FÉLÉVÉBEN
P. 30

Nitrátrendelet módosítása


            A NAK a gazdálkodók érdekében – ugyanakkor a környezeti elvárásokat is figyelembe véve – immár
            három éve kezdeményezte a Nitrátrendelet módosításának szükségességét, különös tekintettel
            az alábbi pontokra:
            •  trágyakijuttatás tilalmi idejének felülvizsgálata nitrátérzékeny területeken;
            •  nitrátérzékeny területekre vonatkozó nitrogénhatóanyag-határérték felülvizsgálata;
            •  szerves trágya beltartalmi értékeinek aktualizálása.
            A fenti módosításokkal szeretnénk gazdálkodóink versenyképességét megőrizni, természetesen
            a környezeti kihívás teljesítésével, ahhoz történő alkalmazkodásával. A hazai nitrátrendelet már
            évek óta szigorúbb szabályokat fogalmaz meg egyes tagállamokhoz képest, mely versenyhátrányt
            okoz gazdálkodóinknak. Az egyik legfontosabb kezdeményezésünket, a trágyázási tilalmi időszak
            2020. december 1-jére történő módosítását a megváltozott éghajlati viszonyok is alátámasztják,
            ezzel lehetőséget biztosítva a 2020. október 31-ét követő betakarítások után is a kellő tápanyag
            talajba juttatásával megalapozni a következő évi vetés megfelelő kondícióit. A hazai jogi környezet
            szigorúbb az EU előírásainál is, és semminemű trágya kijuttatását nem teszi lehetővé a tilalmi
            időszakban, holott a foszfor, kálium esetében ez indokolt, sőt szükséges lenne.


            Az általunk meghatározott kijuttatható hatóanyagok korlátozottsága nem teszi lehetővé az átlagter-
            mést meghaladó mennyiségben a termelést, mely egyben minőségromlásához is vezet, különösen
            a gabonaféléknél. Ugyancsak nem engedi meg korszerű fajták, technológiák mellett sem, hogy
            a szükséges tápanyagokat a gazdálkodók kijuttathassák területeikre, minek következménye
            ugyancsak a termésmennyiség csökkenése, a minőség romlása, esetileg a talajok zsarolása,
            melyek hosszú távon kedvezőtlen tendenciákhoz vezetnek gazdaságossági szempontból, illet-
            ve a termőföldünk minősége terén. Hazai szigorú szabályozásunkhoz hasonló korlátozásokat
            – talajvizsgálat, tápanyag-gazdálkodási terv készítésének kötelezettsége – csak a derogációval
            érintett gazdaságokra - nem minden térségre - most vezetett be Dánia, Hollandia és Belgium
            is. Ezen országokban jelentős felháborodást eredményezett az új szabályozás, adott esetben
            tüntetéseket is, holott azon szabályok lazábbak, mint a magyar. Emiatt nem halogatható tovább
            a magyar szabályozás megváltoztatása, hazánknál lényegesen kedvezőtlenebb környezeti álla-
            pottal rendelkező államok is elérték céljukat.





                  A NAK a Talajtani és Agrokémiai Intézet 6 üzemében elindította

                  a rendelet módosításához szükséges kutatásokat, bízunk benne,

                  hogy ezekhez az Agrárminisztérium is kapcsolódik.



            Számos tagállam felvállalva a kutatási és többletellenőrzési feladatokat, és él a derogáció lehe-
            tőségével, hogy a maximálisan megengedett 170 kg/ha/év szerves eredetű nitrogén-hatóanyag
            helyett 230-250 kg/ha/év szerves eredetű nitrogén-hatóanyag kerülhessen termőföldre, segítve
            ezáltal mind állattartóit, mind növénytermesztőit.





              32
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35