Page 18 - NAK lap - 2025 XIII. évf. 3
P. 18

18      OKTATÁS                                                                              2025. május |        LAP               LAP  | 2025. május                                                                         OKTATÁS          19
                                                                                                                        A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
           Átfogó elemzés készült az agrárszakképzés                                                                                        A NAK is támogatta 37. Országos



           jelenlegi helyzetéről                                                                                                            Tudományos Diákköri Konferenciát




           A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara már több éve működik együtt                                 részt duális képzésben szakképzési
           az Agrárközgazdasági Intézet Nonprofit Kft.-vel (AKI) annak érde-                           munkaszerződéssel.                   Több mint 5500 hallgató részvételével zaj-
                                                                                                         2023-ban a legnagyobb munka-
           kében, hogy az agrárszakképzést érintően minél szélesebb körben                             erőhiány a gépkezelő, az állatte-    lott le a közelmúltban a 37. Országos

           elemezzük a kapcsolódó témaköröket.                                                         nyésztő, gépszerelő és karbantartó,   Tudományos Diákköri Konferencia, a
                                                                                                       a  húsfeldolgozó,  a  gyümölcs-  és
                                                                                                       zöldségfeldolgozó, a pék és az élel-  magyar felsőoktatás legnagyobb tudomá-
             Egy átfogó országos és öt, az   A szakmákat tekintve a tanulók   Az Am fenntartásában levő agrár-  miszeripari gépkezelői foglalkozá-  nyos rendezvénysorozata.
           agrárszakképzési centrumok terüle-  legnagyobb számban mezőgazda-  szakképző intézmények épületállo-  sokban volt.
           tét lefedő kutatás készült tavaly az   sági technikusnak tanulnak, de nép-  mánya jelentős felújításra szorul,   Az agrárszakképzésben utolsó
           agrárszakképzés helyzetéről. A fel-  szerű még az edésztechnikus kép-  különösen  az  iskolaépületek  és   évüket töltő tanulók közel fele a vég-  Az esemény megnyitóján beszé-  lóbb pályamunkáikat. Az állam- és
           mérés bemutatja az agrárszakképző   zés, illetve a gazda, a Kkrtésztechni-  tangazdasági létesítmények eseté-  zést követően a tanult szakmájában   det mondott többek között   jogtudományi szekciónak 2025.
           intézmények  szakmaszerkezeti   kus, valamint a mezőgazdasági   ben. Az agrárszakképző intézmé-  tervez elhelyezkedni, azonban egyö-  magyarország köztársasági elnö-  március 25-én a Károli Gáspár
           döntéseit befolyásoló demográfiai,   gépész és mezőgazdasági gépész-  nyek gyakorlati képzőhelyeinek esz-  tödük tervezi, hogy külföldön   ke  dr. Sulyok Tamás, a  magyar   Református egyetem adott ott-
           illetve gazdasági-társadalmi kör-  technikus szakmák is.     közállománya és digitális infrastruk-  helyezkedik el.              Tudományos Akadémia elnöke    hont, ahol összesen 280 pálya-
           nyezetet és munkaerőpiaci elvárá-  A mezőgazdaságban és az élelmi-  túrája is fejlesztést igényel.  A kutatás összességében rámutat   prof.  dr.  Freud  Tamás  és  a  Károli   munkát mutattak be, 31 tagozat-
           sokat, az agrároktatás struktúráját,   szeriparban  egyre  nagyobb  teret   Az agrárszakképzésben oktatók   arra, hogy a pozitív elmozdulások   Gáspár Református Egyetem rek-  ban.  A  Nemzeti  Agrárgazdasági   fel.  Az  Agrárkamara  képviseleté-  Gratulálunk minden résztvevő-
           valamint a képzések munkaerőpiaci   nyer az automatizáció és a digitali-  átlagos életkora 50-51 év, a peda-  ellenére még mindig mutatkoznak   tora prof. dr. Trócsányi László. Több   Kamara az Agrár- és Környezetvé-  ben Hadik Balázs operatív főigaz-  nek a konferencián nyújtott telje-
           felhasználhatóságát.           záció, ami jelentősen átalakítja a   gógus-utánpótlás korlátozott, rend-  kihívások, amelyeket a jövőben   mint 5500 tehetséges hallgató   delmi  jogi tagozat főszponzora-  gató-helyettes adta át a díjazot-  sítményéhez, további sok sikert és
             A tanulmány kitér többek között az   munkaerőpiaci igényeket.   kívül alacsony a pályakezdő pedagó-  kezelnünk kell, hogy az ágazat szá-  vett részt az eseményen, ahol   ként az első három helyezett díjait   taknak járó elismeréseket a díjá-  gyümölcsöző szakmai munkát
           agrárminisztériumi (Am) fenntartású   A tanulók végzettség nélküli iskola-  gusok aránya.   mára a szakmájukat gyakorlati        bemutatták a kiválóbbnál-kivá-  és egy szakmai különdíjat ajánlott   tadó ünnepség során.  kívánunk a fiataloknak!
           agrárszakképző intézmények infra-  elhagyása komoly probléma az agrár-  2024 szeptemberében az agrár-  oldalról is megismerő, felkészült
           struktúrájának, eszköz- és épület-,   szakképző  intézményekben.  Annak   szakképzésben nyilvántartott duális   szakemberek kerüljenek ki a szak-
           munkaerő- és tanulóállományának   ellenére, hogy az elmúlt három tanév-  képzőhelyek száma 1350 volt, ami   képzésből. A teljes elemzés részle-
           jellemzésére, vizsgálják a duális kép-  ben a lemorzsolódó tanulók aránya   az összes működő mező-, erdőgaz-  tezi a pozitív tapasztalatokat és a
           zés helyzetét, beleértve a gazdálkodó   folyamatosan csökkent, a 2023/   dasági és élelmiszeripari vállalkozás   kihívásokat egyaránt, amely az aláb-
           szervezetek duális képzésben való   2024-es tanévben 9,3 százalék volt. A   csupán 4 százalékát teszi ki. Ezek   bi linken keresztül érhető el: https://
           részvételét is. A kutatás feltárja a   lemorzsolódást tekintve a kedvezőt-  közül a 2024 szeptemberében tanu-  www.nak.hu/hatosagi-szakmai-
           végzettség nélküli iskolaelhagyás   len szociális  háttér  lényegesen   lókat fogadó aktív duális képzőhe-  ugyek/szakkepzes (agrárszakképzé-
           okait és az agrárszakképző intézmé-  nagyobb  kockázati  tényezőt  jelent,   lyek száma 351. Ezekben a mega-  si tanulmányok almappa).
           nyek által alkalmazott lemorzsoló-  mint az egyéni tanulási képesség.  dott időpontban 5089 tanuló vett             NAK
           dást csökkentő eszközöket is.
             A feladatvállalás keretében az AKI
           online kérdőíves felmérést végzett
           az agrárszakképző intézmények
           végzés előtt álló, illetve a rugalmas                                                                                                                  2025. szeptember 9–10.
           tanulási utakban résztvevő tanulók
           körében, megvizsgálva, hogy milyen
           elvárásokkal érkeztek az agrárszak-                                                                                                                    Debreceni Egyetem Innovációs Központ
           képzésbe, hogyan képzelik el a jövő-
           jüket, milyen tervekkel lépnek ki a
           képzésből.
             Az elemzések legfontosabb meg-                                                                                                                                   Jelentkezzen Ön is kiállítónak!
           állapításai a következők:
             magyarországon 141 intézmény-
           ben valósul meg középfokú agrár-
           szakképzés, amelyekben összesen
           21880 fő tanulta 2024-ben a
           szakmajegyzékben szereplő 28                                                                                                                                                                                 www.okoexpo.info
           agrárszakma egyikét, ami az előző
           évi létszámhoz képest 2,4 százalé-
           kos csökkenést jelent, de 2022-höz
           viszonyítva 5,4 százalékos növeke-
           dés figyelhető meg. A tanulók 83%-a
           tanulói jogviszonyban áll, felnőtt-
           képzési jogviszonyban pedig 17%.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23