Page 19 - NAK_220321
P. 19
18 TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS 2022. MÁRCIUS | LAP LAP | 2022. MÁRCIUS TÁJÉKOZTATÁSI SZOLGÁLTATÁS 19
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Mi történik most Súlyos kérdések
a KAP Stratégiai Tervvel? az energiaadóval kapcsolatban
A KAP Stratégiai Terv benyújtását követően megkezdődött a A Bizottság már 2020 decembe- A klímavédelmi célok
Bizottság általi jóváhagyási folyamat, így akár már március végén rében közzétette az akkor még csak figyelembevételével
tervezet formájában létező straté-
nyilvánossá válhatnak az első hivatalos észrevételek. A folyamat- giai tervre készített ajánláscso- a jövő év elején
nak persze még koránt sincs vége, az optimista forgatókönyv sze- magját. Ebben kiemelték többek induló átmeneti idő-
között a közvetlen támogatások
rint az elfogadására legkorábban a nyár folyamán kerülhet sor. igazságosabb elosztásának, tehát a szakkal új minimum-
kis- és közepes gazdaságok támo-
gatásának jelentőségét, a generá- adó-rátákat hatá-
2021. december 30-án Magyar- mennyire lesznek sikeresek és veszik górcső alá, hogy azok választ ciós megújulás előmozdítását, az
ország benyújtotta a következő hatékonyak. adnak-e a különböző helyzetelem- ökológiai gazdálkodással érintett rozna meg a
időszak agrár-élelmiszeripari A stratégiai tervek értékelése zések alapján meghatározott szük- területek arányának növelését, Bizottság az ener-
támogatásait magában foglaló KAP során számos szempontot figye- ségletekre. Ugyan a Zöld Megálla- valamint az innováció és tudását-
Stratégiai Tervet. Az év végi határ- lembe vesznek. Először is megvizs- podás részeként bemutatott Ter- adás szerepének megerősítését. A giahordozókra.
időt 19 tagállamnak sikerült tarta- gálják, hogy a tervezett beavatko- mőföldtől az Asztalig és Biodiverzi- benyújtott KAP Stratégiai Terv
nia, a fennmaradó nyolc tagállam – zások megfelelnek-e a vonatkozó tás stratégiák nem bírnak jogi kötő- immáron teljes körű tartalmi vizs-
Belgium kivételével – pedig azóta uniós rendeleteknek és egyéb elő- erővel, a KAP stratégiai tervek gálata során várhatóan ezek a A Bizottság 2019-es, az energia-
már pótolta hiányosságát. A témák újra terítékre kerül- adóról szóló irányelvet értékelő
tervek benyújtása után nek. jelentése rámutat arra, hogy a
megkezdődött a jóváhagyá- Az optimista forgató- meglévő hiányosságok és követke-
si folyamat, amelyre a könyv szerint akár már zetlenségek jelentősen hátráltatják energiaadó-irányelv (ETD) értelmé- így is jelentősen csökkentették vény-bioüzemanyagokat a hagyo-
Bizottságnak összesen 6 nyárra véglegesedhet a az EU energiaügyi, éghajlati és köz- ben a tagállamok nulláig terjedő (körülbelül 435 millió tonna mányos fosszilis tüzelőanyagoké-
hónap áll rendelkezésére. köve t ke ző i d ő s za k lekedési célkitűzéseit. A 2003/96/ adómértéket alkalmazhatnak a CO -egyenértékkel, ami 25%-os val azonos szinten adóztassa.
2
Az első, hivatalos levél- a g r ár- é l e l m i s z e ri p ari EK energiaadó-irányelv az európai mezőgazdasági, kertészeti vagy csökkenés 1990-hez képest) Véleményük szerint csak azokat a
ben kiküldött észrevételek támogatásainak hazai Zöld Megállapodás részeként felül- halászati munkákhoz, valamint az • A mezőgazdaságban, erdőgaz- biomasszából előállított motor- és
március végére várhatók keretrendszere. Ugyanak- vizsgálatra került, és megszületett erdőgazdálkodásban felhasznált dálkodásban és kertészetben fel- fűtőanyagokat kell a fosszilis
azon tagállamok esetében, kor arra is fel kell hívni a a Bizottság klímasemlegességről energiatermékekre és villamos használt energiatermékek értéke a tüzelőanyagokkal azonos szinten
amelyek a KAP stratégiai Bizottság figyelmét – ame- szóló jelentése. Ez arról szól, hogy energiára. mezőgazdasági költségek jelentős megadóztatni, amelyek nem felel-
tervüket a kitűzött határ- lyet már több tagállam és a 2030-ra az 1990-es szinthez A bizottsági tervezet fenntartja hányadát teszi ki. Ezért a mezőgaz- nek meg az (EU) 2018/2001 irány-
időig benyújtották. A Bizott- Copa-Cogeca is megtett –, képest legalább 55 százalékkal az eltérések lehetőségét bizonyos dasági inputok költségének növe- elv fenntarthatósági követelmé-
ság véleményét először a hogy bizonyos mezőgazda- csökkenjen a nettó kibocsátás, célok és ágazatok esetében, de az kedése súlyos következményekkel nyeinek és/vagy magas közvetett
biztosok kollégiuma fogja sági tevékenységek tervez- 2050-re pedig Európa legyen az erdészetben az első naptól, tehát járna a mezőgazdasági, kertészeti földhasználat-változási kockázatot
jóváhagyni, a tagállami hetősége miatt elengedhe- első klímasemleges kontinens. 2023. január 1-jétől jelentősen és erdészeti termékek árára nézve. jelentenek.
megküldésen túl, az átlát- tetlen, hogy a terv egyes Egyik eleme, hogy a legszennye- megemelné a minimális szinteket. Ez nem szolgálja az uniós fogyasz- A Bizottság azt szeretné, hogy a
hatóság jegyében pedig részei már időben ismertek zőbb üzemanyagokat magasabb A COPA-COGECA az adószintekre tók érdekét. javaslat 2023. január elsejétől
nyilvánosan is közzé fogják legyenek a gazdálkodók adó terhelje, ezek adóztatását vonatkozó jelenlegi eltérések fenn- A COPA-COGECA nem támogat legyen alkalmazandó. A COPA-
tenni ajánlásaikat, valamint számára. A legfontosabb pedig fokozatosan oldanák meg egy tartását kéri a következő okok miatt: bizonyos bizottsági javaslatokat, COGECA a fokozatos átállást szor-
az esetleges kérdéseiket. tudnivalók átadását és a 2023-tól 2033-ig tartó átmeneti • Az ipartól eltérően a mezőgaz- különösen azokat a javaslatokat, galmazza, kérve, hogy legyenek
Ekkor lép életbe az „óra- falugazdászok képzését időszakkal. daság és az erdészet természetes amelyek célja, hogy: reális átállási fázisok, hogy a gaz-
megállítás szabálya”. Tehát tehát ehhez igazítva ter- A COPA-COGECA közleményében biológiai ciklusokkal dolgozik. Való- • 2023. január 1-jétől a referencia- dák tudjanak alkalmazkodni. A
az az idő, amíg a tagállam vezzük. Addig is érdemes kiemelte, hogy a mezőgazdaság és jában ezek nem minden aspektusa ráta minimum felében határozzák jelenlegi magasabb energiaárak, a
reagál a bizottsági felvetésekre, írásoknak. Emellett kiemelt figyel- jóváhagyása során azt is figyelem- ellátogatni a jelenleg zajló KAP az erdészet olyan ágazatok, ame- ellenőrizhető teljes mértékben meg az adót a fenntartható élelmi- gazdálkodók megnövekedett költ-
nem számítódik bele a jóváhagyás- met fordítanak arra, hogy a KAP be fogják venni, hogy az abban fog- roadshow rendezvényeire, ahol lyek nemcsak a szén-dioxid-meg- emberi beavatkozással, pl. a növé- szer- és takarmánynövény-bioüzem- ségeivel és annak bizonytalan idő-
ra szánt 6 hónapos időkeretbe. Az, Stratégiai Terv tartalma hozzájárul- laltak környezet- és éghajlatvédel- részletes információt nyújtunk a kötést, hanem a megújuló nyers- nyek éghajlati teljesítménye vagy anyagokra, valamint a fűtő- vagy tartamával párosulva ahhoz vezet-
hogy a KAP Stratégiai Terv véglege- jon az új KAP-ban meghatározott 9 mi szempontból kellően ambiciózu- benyújtott stratégiai terv tartal- anyagokon keresztül alternatívákat energiahozama a magvak genetikai motorüzemanyagként használt het, hogy sok gazdálkodó és szö-
sen mikor kerül elfogadásra, függ specifikus és 1 horizontális célki- sak-e, és hogy megfelelő mérték- máról és a jövőbeni fejlesztési is képesek biztosítani a fosszilis felépítésétől függ. fenntartható bioüzemanyagokra; vetkezet üzleti tevékenysége válik
tehát attól is, hogy a tagállammal tűzés teljesítéséhez. A beavatkozá- ben járulnak-e hozzá az uniós szin- lehetőségekről. alapú termékek helyettesítésére, • A mezőgazdasági szektor üveg- • 2023. január 1-jétől a fenntart- fenntarthatatlanná.
folytatott kétoldalú egyeztetések sok indokoltságát annak tükrében tű célokhoz. HORVÁTH DÓRA/NAK és nem véletlen, hogy a jelenlegi házhatásúgáz-kibocsátását már ható élelmiszer- és takarmánynö- PETŐ KRISZTINA/NAK