Page 9 - NAKlap 2021. április IX. évf. 4
P. 9
08 INTERJÚ 2021. ÁPRILIS | LAP LAP | 2021. ÁPRILIS INTERJÚ 09
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
Reményteli jövőt ígér az agrárszakképzési centrumok elindulása
Az Agrárminisztérium által fenntartott szakképző iskolák központok alá rendezésének lehetséges nagyobb intenzitással,
célja alapvetően az, hogy az így létrejött centrumok segítsék és támogassák az iskolákat ha a képzési szerkezetet az ő elkép-
zeléseik szerint is alakítjuk.
az oktatástól távolabb eső területeken. Ennek hatására az iskolák hatékonyabban tud-
– Milyen lehetőségei vannak a
nak koncentrálni a szakmai feladatokra, a tanulók oktatási programjainak kidolgozására, centrumnak és intézményeinek az
a projektszemléletű oktatás bevezetésére és kialakítására. Interjúnkban az eddigi általános iskolás tanulók pályaori
tapasztalatokról a Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum főigazgatójával, entációjának az agrárszakmák irá
nyába való elmozdítására?
Molnár Zoltánnal beszélgettünk. – Elmondható, hogy a teljes őszi
szezon esett ki a személyes, jelenlé-
teljesített. Folyamatosan alakult és egy másik iskolánk tudja biztosíta- ti impulzusokon alapuló beiskolá-
valósult meg az üzemeltetés ni ezt a lehetőséget. zásból, ami óriási hátrány mind a
működtetése is. pályaválasztó fiatalok, mind pedig a
– Mennyire sikerült az új projekt középiskolák helyzetét tekintve. A
– Korábban mennyire volt jellemző szemléletű oktatást elindítani az pandémia miatt talán ezen a terüle-
a jelenlegi ASZChez tartozó intézmé iskolákban, vannake már erre irá ten a legnehezebb teljesíteni, illetve
nyek közötti együttműködés, kom nyuló tapasztalatok? kimagasló eredményeket elérni, ám
munikáció? a februári jelentkezések ismereté-
– Fontos megemlíteni, hogy az ben a centrumunknak mégis sikerült
– Az iskolák együttműködése a iskolák központokhoz csatolása jobban teljesíteni, mint az előző
folyamatos szervezetfejlesztéssel mellett átalakult a szakképzési tör- években. Tizenegy iskolánkból tízbe
egyenesen arányosan erősödik. Az vény is. Elkezdődött az új típusú jóval több jelentkezési lap érkezett,
intézmények igazgatói a rendsze- képzések bevezetése, ami a jelenle- mint tavaly ilyenkor, ami kimagasló tek, amit kommunikációs munkatár- ágazatban is szeretnénk kivitelezni latainkra, illetve az iskolákban is
resen megtartott vezetői megbe- gi 9. évfolyamos osztályok ágazati eredménynek számít. A számok sunk közreműködésével sikerült okleveles technikusképzést. Ez a megvan a szándék a fejlődésre. A
széléseken közösen érzékelik az képzésében jelenik meg. Itt kifeje- alapján bizakodók vagyunk, de vég- „be laknunk”. A centrum és az iskolák képzési forma nagyon fontos a nép- fenntartó Agrárminisztérium is
kihívásokat, értesülnek egymás zetten jó eredményeket tapaszta- eredményben az fog leginkább szá- köztudatba emelése egyenletes és gazdaságnak, az agráriumnak, az egyértelműen jelezte, hogy
nehézségeiről, az életképes és lunk. A projektszemléletű oktatás mítani, hogy a jelentkezőkből strukturált marketingtevékenység- élelmiszeriparnak, a technikusok- kiemelten kezeli az agrár- és élel-
bevált gyakorlatokat, megoldáso- elindítása egyelőre egy-egy helyen hányan iratkoznak be az induló osz- gel valósítható meg, amely biztosítva nak, a hallgatóknak egyaránt. Cent- miszeripari szakképzés területét.
kat rendre megosztják egymással. tudott teljességgel kibontakozni, de tályokba, illetve augusztusban van részünkről. rumunk célja a kérdéskör kapcsán, Ez biztató a jövőre nézve, így ezzel
A kooperáció hatékonyságát a ezek tapasztalatai még nem mér- hányan kezdik meg iskoláink képzé- hogy az okleveles technikusképzé- a támogatással a hátunk mögött
jelenlegi vírushelyzet meglehe- hetők, hiszen nem telt el egy teljes sein a következő, 2021/2022-es tan- – Tervezik okleveles technikuskép sek keretében is a gyakorlati tudás- reményeink szerint megújulhat az
tősen gyengíti, de a mostani hely- tanév. évet. A beiskolázással kapcsolatos zés indítását a jövőben? Amennyiben ra épüljenek a tananyagok. agrárszakképzés és még vonzóbb
zettől függetlenül az ebben rejlő teendők a veszélyhelyzet, a járvány- igen, mely szakmá(k)ban és mely fel pályaképet tudunk nyújtani az
lehetőségek adottak, a járvány – Milyen tapasztalataik vannak a ügyi intézkedések és az elővigyáza- sőoktatási intézménnyel együttmű – Mi az, amit még fontosnak tart általunk oktatott szakmák iránt
enyhülésével, majd elmúlásával duális képzés megerősítésével kap tosság miatt az online térbe költöz- ködve kívánják megvalósítani? elmondani az új struktúráról, az eddi érdeklődőknek. Az iskoláink
ezek a törekvések is jobban érvé- csolatban? gi tapasztalatokról? együttműködési területeit is folya-
nyesülnek. A „centrumosodás” az – Természetesen tervezzük, és matosan bővíteni kívánjuk.
első időkben új feladatok elé állí- – A duális képzéssel kapcsolat- A főbb számok tettünk már lépéseket ennek irá- – Fél év tapasztalata még kevés, Ki kell még emeljem a centrum
totta a szervezet tagjait, de az idő ban vegyesek a tapasztalataink: az Az Agrárminisztérium által nyába. A Szent István Egyetem de úgy látjuk, a kezdeti nehézségek nemzetközi kapcsolatok ápolására
múltával és a befektetett munka élelmiszeripari terület képviselői fenntartott Közép-magyar- vezetésével kiváló kapcsolatunk és az irányok körvonalazódása irányuló tevékenységét is, hiszen
eredményeként egyre inkább tisz- meglehetősen nyitottak a befoga- országi Agrárszakképzési volt a múltban, de már a jövőre kon- után jól halad a célok és elképzelé- ezen a területen is kiemelkedő mun-
tul a helyzet. Az iskolák egyre dásra. A mezőgazdaság viszont – Centrumhoz 11 szakképző centrálunk: ezekben a hetekben sek megvalósítása minden terüle- kát végzünk. 2020. október 29-én
inkább felismerik az előnyöket: jogi szezonális jellegéből adódóan – intézmény tartozik. A cent- éppen egyeztetések folynak a meg- ten. Igyekszünk teljesíteni a fenn- sikeresen pályáztunk a 2021–2027-
– Az Agrárszakképzési Centrumok szerét teljes körűen és megfelelően segítséget kapnak, kedvezőbb az gyakran csak időszakosan igényli a rum tanulólétszáma a alakult Magyar Agrár és Élettudo- tartó elvárásait, továbbá racionali- es időszak Erasmus akkreditációjá-
megalakulása óta fél év telt el. Mik az kialakítsuk. A tanügyigazgatás tisz- energiabeszerzésük, illetve az tanulókat. A régi kapcsolatok ma is 2020/2021-es tanévben mányi Egyetemmel. Mindkét fél jól záljuk a működtetést és a gazda- ra, aminek köszönhetően könnyített
elmúlt időszak tapasztalatai, való tázta a képzési területeket, egysé- adminisztrációs kötelezettségei- működnek, azonban azok az elvá- 3371 fő. 644 alkalmazottat látja az együttműködésben rejlő sági helyzetet. Mint tudjuk, a eljárásban igényelhetünk támoga-
ban jobban tud a szakmai feladatok ges formában alakította ki a megbí- ket is javarészt csökkentjük. Az rások, amelyek az ipari szektorhoz foglalkoztatnak, amiből 376 előnyöket és potenciált, így bizto- Közép-magyarországi régió sok tást a diákok és a kollégák nemzet-
ra koncentrálni a 11 integrálódott zásokat, túlórákat. A rendszer jól intézmények közötti együttműkö- kapcsolódó centrumokban működ- fő pedagógus vagy nevelő- sak vagyunk benne, hogy kiaknáz- pályázatból kimarad, a fejleszté- közi tapasztalatszerzésére. Az
iskola? működik. Komoly feladatot jelen- dést nagymértékben tudja segíteni nek, nem alkalmazhatók automati- oktató tevékenységet segítő zuk a szakmai partnerkapcsolatban sek azonban elengedhetetlenek, országban jelenleg csak ötven szak-
tett a gazdasági, pénzügyi terüle- a centrum. Hogy egy jó példát kusan az agrár- és élelmiszeripar munkatárs, illetve további rejlő lehetőségeket a közös célok és ha jó infrastruktúrájú és megfelelő képzési intézmény részesülhetett
– Az eltelt fél év alapvetően arra tek, a könyvelés, valamint a sze- említsek az intézmények közötti teljes területén. A saját területein- 268 fő technikai munkatárs- az agrárium jövője érdekében. technológiai hátterű oktatási, kép- ebben a kiváltságban, így elégedet-
volt elegendő, hogy a jövőbeni mélyügy-humánigazgatás gyakor- együttműködésre: ahol nincs ken a duális képzés mellett nagy az ként egyéb területeken járul Folyamatban van a szakmák kivá- zési helyeket kívánunk kialakítani. ten és izgatottan várjuk azt az idő-
működtetés szervezeti formáját, a lati kialakítása. Ez a terület jelentő- autósiskola – és ezáltal lehetőség igény a széles körű ismeretekkel hozzá a támogató munkafo- lasztása, de elöljáróban elmondha- Úgy látjuk, hogy az elképzelések szakot, amikor újra kihasználhatjuk
Közép-magyarországi Agrárszak- sebb erők igénybevételét igényelte, a „T” kategóriás jogosítvány meg- rendelkező tanulók foglalkoztatá- lyamatokhoz. tom, hogy az Élelmiszeripar, vala- világosak, és a végrehajtásban is az ezzel járó lehetőségeinket.
képzési Centrum működési rend- de ma már ez a terület is kiválóan szerzésére –, ott a tanulók részére sára. A vállalkozók bevonása akkor mint a Mezőgazdaság és erdészet támaszkodhatunk saját tapaszta- NAK