Page 9 - NAKlap 2021. április IX. évf. 4
P. 9

08  INTERJÚ   2021. ÁPRILIS  |   LAP  LAP  |  2021. ÁPRILIS                                                INTERJÚ         09
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Reményteli jövőt ígér az agrárszakképzési centrumok elindulása







 Az Agrárminisztérium által fenntartott szakképző iskolák központok alá rendezésének   lehetséges nagyobb intenzitással,
 célja alapvetően az, hogy az így létrejött centrumok segítsék és támogassák az iskolákat   ha a képzési szerkezetet az ő elkép-
          zeléseik szerint is alakítjuk.
 az oktatástól távolabb eső területeken. Ennek hatására az iskolák hatékonyabban tud-
           – Milyen lehetőségei vannak a
 nak koncentrálni a szakmai feladatokra, a tanulók oktatási programjainak kidolgozására,   centrumnak és intézményeinek az
 a projektszemléletű oktatás bevezetésére és kialakítására. Interjúnkban az eddigi   általános iskolás tanulók pályaori­

 tapasztalatokról a Közép-magyarországi Agrárszakképzési Centrum főigazgatójával,   entációjának az agrárszakmák irá­
          nyába való elmozdítására?
 Molnár Zoltánnal beszélgettünk.   – Elmondható, hogy a teljes őszi

          szezon esett ki a személyes, jelenlé-
 teljesített. Folyamatosan alakult és   egy másik iskolánk tudja biztosíta-  ti impulzusokon alapuló beiskolá-
 valósult meg az üzemeltetés   ni ezt a lehetőséget.   zásból, ami óriási hátrány mind a
 működtetése is.   pályaválasztó fiatalok, mind pedig a
 – Mennyire sikerült az új projekt­  középiskolák helyzetét tekintve. A
 – Korábban mennyire volt jellemző   szemléletű oktatást elindítani az   pandémia miatt talán ezen a terüle-
 a jelenlegi ASZC­hez tartozó intézmé­  iskolákban, vannak­e már erre irá­  ten a legnehezebb teljesíteni, illetve
 nyek közötti együttműködés, kom­  nyuló tapasztalatok?  kimagasló eredményeket elérni, ám
 munikáció?  a februári jelentkezések ismereté-
 – Fontos megemlíteni, hogy az   ben a centrumunknak mégis sikerült
 – Az iskolák együttműködése a   iskolák központokhoz csatolása   jobban teljesíteni, mint az előző
 folyamatos szervezetfejlesztéssel   mellett átalakult a szakképzési tör-  években. Tizenegy iskolánkból tízbe
 egyenesen arányosan erősödik. Az   vény is. Elkezdődött az új típusú   jóval több jelentkezési lap érkezett,
 intézmények igazgatói a rendsze-  képzések bevezetése, ami a jelenle-  mint tavaly ilyenkor, ami kimagasló   tek, amit kommunikációs munkatár-  ágazatban is szeretnénk kivitelezni   latainkra, illetve az iskolákban is
 resen megtartott vezetői megbe-  gi 9. évfolyamos osztályok ágazati   eredménynek számít. A számok   sunk közreműködésével sikerült   okleveles technikusképzést. Ez a   megvan a szándék a fejlődésre. A
 széléseken közösen érzékelik az   képzésében jelenik meg. Itt kifeje-  alapján bizakodók vagyunk, de vég-  „be laknunk”. A centrum és az iskolák   képzési forma nagyon fontos a nép-  fenntartó Agrárminisztérium is
 kihívásokat, értesülnek egymás   zetten jó eredményeket tapaszta-  eredményben az fog leginkább szá-  köztudatba emelése egyenletes és   gazdaságnak, az agráriumnak, az   egyértelműen  jelezte,  hogy
 nehézségeiről, az életképes és   lunk. A projektszemléletű oktatás   mítani, hogy a  jelentkezőkből   strukturált marketingtevékenység-  élelmiszeriparnak, a technikusok-  kiemelten kezeli az agrár- és élel-
 bevált gyakorlatokat, megoldáso-  elindítása egyelőre egy-egy helyen   hányan iratkoznak be az induló osz-  gel valósítható meg, amely biztosítva   nak, a hallgatóknak egyaránt. Cent-  miszeripari szakképzés területét.
 kat rendre megosztják egymással.   tudott teljességgel kibontakozni, de   tályokba, illetve augusztusban   van részünkről.   rumunk célja a kérdéskör kapcsán,   Ez biztató a jövőre nézve, így ezzel
 A kooperáció hatékonyságát a   ezek tapasztalatai még nem mér-  hányan kezdik meg iskoláink képzé-  hogy az okleveles technikusképzé-  a támogatással a hátunk mögött
 jelenlegi vírushelyzet meglehe-  hetők, hiszen nem telt el egy teljes   sein a következő, 2021/2022-es tan-  – Tervezik okleveles technikuskép­  sek keretében is a gyakorlati tudás-  reményeink szerint megújulhat az
 tősen gyengíti, de a mostani hely-  tanév.  évet. A beiskolázással kapcsolatos   zés indítását a jövőben? Amennyiben   ra épüljenek a tananyagok.  agrárszakképzés és még vonzóbb
 zettől függetlenül az ebben rejlő   teendők a veszélyhelyzet, a járvány-  igen, mely szakmá(k)ban és mely fel­  pályaképet tudunk nyújtani az
 lehetőségek adottak, a járvány   – Milyen tapasztalataik vannak a   ügyi intézkedések és az elővigyáza-  sőoktatási intézménnyel együttmű­  – Mi az, amit még fontosnak tart   általunk oktatott szakmák iránt
 enyhülésével, majd elmúlásával   duális képzés megerősítésével kap­  tosság miatt az online térbe költöz-  ködve kívánják megvalósítani?  elmondani az új struktúráról, az eddi­  érdeklődőknek.  Az iskoláink
 ezek a törekvések is jobban érvé-  csolatban?                         gi tapasztalatokról?          együttműködési területeit is folya-
 nyesülnek. A „centrumosodás” az          – Természetesen tervezzük, és                              matosan bővíteni kívánjuk.
 első időkben új feladatok elé állí-  – A duális képzéssel kapcsolat-  A főbb számok  tettünk már lépéseket ennek irá-  – Fél év tapasztalata még kevés,   Ki kell még emeljem a centrum
 totta a szervezet tagjait, de az idő   ban vegyesek a tapasztalataink: az   Az Agrárminisztérium által   nyába. A Szent István Egyetem   de úgy látjuk, a kezdeti nehézségek   nemzetközi kapcsolatok ápolására
 múltával és a befektetett munka   élelmiszeripari  terület képviselői   fenntartott Közép-magyar-  vezetésével kiváló kapcsolatunk   és az irányok körvonalazódása   irányuló  tevékenységét  is,  hiszen
 eredményeként egyre inkább tisz-  meglehetősen nyitottak a befoga-  országi Agrárszakképzési   volt a múltban, de már a jövőre kon-  után jól halad a célok és elképzelé-  ezen a területen is kiemelkedő mun-
 tul a helyzet. Az iskolák egyre   dásra. A mezőgazdaság viszont –   Centrumhoz  11  szakképző   centrálunk: ezekben a hetekben   sek megvalósítása minden terüle-  kát végzünk. 2020. október 29-én
 inkább felismerik az előnyöket: jogi   szezonális jellegéből adódóan –   intézmény tartozik. A cent-  éppen egyeztetések folynak a meg-  ten. Igyekszünk teljesíteni a fenn-  sikeresen pályáztunk a 2021–2027-
 – Az Agrárszakképzési Centrumok   szerét teljes körűen és megfelelően   segítséget kapnak, kedvezőbb az   gyakran csak időszakosan igényli a   rum tanulólétszáma a   alakult Magyar Agrár és Élettudo-  tartó elvárásait, továbbá racionali-  es időszak Erasmus akkreditációjá-
 megalakulása óta fél év telt el. Mik az   kialakítsuk. A tanügyigazgatás tisz-  energiabeszerzésük, illetve az   tanulókat. A régi kapcsolatok ma is   2020/2021-es tanévben   mányi Egyetemmel. Mindkét fél jól   záljuk a működtetést és a gazda-  ra, aminek köszönhetően könnyített
 elmúlt időszak tapasztalatai, való­  tázta a képzési területeket, egysé-  adminisztrációs kötelezettségei-  működnek, azonban azok az elvá-  3371 fő. 644 alkalmazottat   látja  az  együttműködésben  rejlő   sági helyzetet. Mint tudjuk, a   eljárásban  igényelhetünk támoga-
 ban jobban tud a szakmai feladatok­  ges formában alakította ki a megbí-  ket is javarészt csökkentjük. Az   rások, amelyek az ipari szektorhoz   foglalkoztatnak, amiből 376   előnyöket és potenciált, így bizto-  Közép-magyarországi régió sok   tást a diákok és a kollégák nemzet-
 ra  koncentrálni  a  11  integrálódott   zásokat,  túlórákat.  A  rendszer  jól   intézmények közötti együttműkö-  kapcsolódó centrumokban működ-  fő pedagógus vagy nevelő-   sak vagyunk benne, hogy kiaknáz-  pályázatból kimarad, a fejleszté-  közi tapasztalatszerzésére. Az
 iskola?   működik. Komoly feladatot jelen-  dést nagymértékben tudja segíteni   nek, nem alkalmazhatók automati-  oktató tevékenységet segítő   zuk a szakmai partnerkapcsolatban   sek azonban elengedhetetlenek,   országban jelenleg csak ötven szak-
 tett a gazdasági, pénzügyi terüle-  a centrum. Hogy egy jó példát   kusan az agrár- és élelmiszeripar   munkatárs, illetve további   rejlő lehetőségeket a közös célok és   ha jó infrastruktúrájú és megfelelő   képzési intézmény részesülhetett
 – Az eltelt fél év alapvetően arra   tek, a könyvelés, valamint a sze-  említsek az intézmények közötti   teljes területén. A saját területein-  268 fő technikai munkatárs-  az agrárium jövője érdekében.   technológiai hátterű oktatási, kép-  ebben a kiváltságban, így elégedet-
 volt elegendő, hogy a jövőbeni   mélyügy-humánigazgatás gyakor-  együttműködésre:  ahol nincs   ken a duális képzés mellett nagy az   ként egyéb területeken járul   Folyamatban van a szakmák kivá-  zési helyeket kívánunk kialakítani.   ten és izgatottan várjuk azt az idő-
 működtetés szervezeti formáját, a   lati kialakítása. Ez a terület jelentő-  autósiskola – és ezáltal lehetőség   igény a széles körű ismeretekkel   hozzá a támogató munkafo-  lasztása, de elöljáróban elmondha-  Úgy látjuk, hogy az elképzelések   szakot, amikor újra kihasználhatjuk
 Közép-magyarországi Agrárszak-  sebb erők igénybevételét igényelte,   a „T” kategóriás jogosítvány meg-  rendelkező tanulók foglalkoztatá-  lyamatokhoz.   tom, hogy az Élelmiszeripar, vala-  világosak, és a végrehajtásban is   az ezzel járó lehetőségeinket.
 képzési Centrum működési rend-  de ma már ez a terület is kiválóan   szerzésére –, ott a tanulók részére   sára. A vállalkozók bevonása akkor   mint a Mezőgazdaság és erdészet   támaszkodhatunk saját tapaszta-  NAK
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14