Page 15 - NAKlap 2021. április IX. évf. 4
P. 15

14  INTERJÚ   2021. ÁPRILIS  |   LAP  LAP  |  2021. ÁPRILIS                                 VIDÉKFEJLESZTÉS               15
 A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA  A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
 Magyar érdemrend lovagkeresztje




 kitüntetést kapott Kozári József


                            TÁMOGASSA NÖVÉNYEIT

 A szaktanácsadásért végzett munkájáért a magyar érdemrend   lentősebb A mezőgazdasági szak-  LEVÉLANALÍZISRE ALAPOZOTT

 lovagkeresztje kitüntetést kapott dr. Kozári József, a közgazdaság-  tanácsadás módszertana című   CÉLZOTT TÁPANYAG UTÁNPÓTLÁSSAL
 szakkönyv, valamint a Szaktanács-
 tudomány kandidátusa, egyetemi docens. Mint a hazai agrárszak-  adás  a  mezőgazdaságban  című
 tanácsadási tudományág és szakterület legelismertebb szaktekin-  könyv, amit a minisztérium az   RENDELJEN HELYBEN, VERSENYKÉPES ÁRON
 agrár-felsőoktatási intézmények-
 télye, jelentős szerepet játszott az EU-konform magyar   ben tankönyvnek javasolt.  TALAJVIZSGÁLATOT ÉS LEVÉLANALÍZIST
 A tudományos munkán túl a kez-
 agrár-szaktanácsadási struktúra kialakításában és fejlesztésében.   detektől részt vettem a hazai

 szaktanácsadási rendszer koncep-
 ciójának kialakításában. Igyekez-
 – Egyetemi pályafutása kezdetén   Heteket és hónapokat töltöttem   ben írtam. A kutatási területem   tem  szoros  munkakapcsolatot
 a mezőgazdasági munkafolyamatok   a világ minden részén az egyes   egyre elfogadottabbá vált, ezért   ápolni a gazdák tevékenységét
 szervezési kérdéseivel foglalkozott.   országokban  alkalmazott  megol-  1996-ban megalakíthattam a   segítő érdekképviseleti és szakmai   A részletekért keresse falugazdászát!
 Hogyan kezdődött el a szaktanács­  dások megismerésével, ahol azokat   Vidékfejlesztési és Szaktanácsadá-  szervezetekkel. Napjainkig folya-
 adás iránti érdeklődése?  a jó gyakorlatokat kerestem, ame-  si Központot, amely az FVM felha-  matosan részt veszek a névjegy-
 lyeket a hazai viszonyokra a legjob-  talmazása alapján Regionális Szak-  zéki szaktanácsadók képzésében   www.nak.hu/labor
 – Már tanársegédként elkezdtem   ban lehetett adaptálni.   és vizsgáztatásában.
 tanulmányozni a gazdálkodási   Megalakulásától tagja
 rendszerek nagyon komplex folya-  – Hogyan tudta beépíteni   vagyok a Nemzeti Agrár-
 matait,  amelynek  fontos  eleme  a   a magyar gyakorlatba a   tanácsadási Bizottság-
 humán erőforrás. A rendszerváltás   megszerzett tapasztalata­  nak. Az Agrárminisztérium
 időszakában megoldást kellett   it?  felkérésére részt veszek
 keresni arra, hogy a kárpótlás során   az  ugandai  szaktanács-
 földhöz jutottak hogyan válhatnak   –  Már  a  wageningeni   adók képzésében is, amely
 sikeres gazdálkodóvá. Itt kapcsoló-  tanulmányaimat követően   jelentős kihívást jelent
 dott az én kutatási területem a   beindítottam a Gödölői   számomra.  Hasonlókép-
 szaktanácsadáshoz.    Agrártudományi Egyete-  pen dolgozom a határon
 men a Szaktanácsadás   túli magyar szaktanács-
 – Milyen forrásból szerezte tapasz­  című tantárgyat, amelyre a   adók képzésében is.
 talatait a Magyarországon még   hallgatók körében igen
 kevésbé alkalmazott kisüzemi szak­  nagy volt az érdeklődés.   – Ez év májusában nyug­
 tanácsadás módszertanának kidol­  Ezt követően megszervez-  díjba vonul. Hogyan tervezi
 gozásához?  tem a szaktanácsadók   szakmai pályafutásának
 oktatóinak képzését is. A   folytatását?
 – Itthon a témakörben kevés   több, egymást követő kép-
 szakirodalom állt rendelkezésre,   zési programban azok az   – Az oktatás mellett az
 csak külföldi tapasztalatokból lehe-  agrár-felsőoktatási intéz-  elmúlt években dékánhe-
 tett meríteni. Természetesen a leg-  mények oktatói vettek   lyettesi,  kancellárhelyet-
 jobbaktól szerettem volna tanulni,   részt, akik elvégzést köve-  tesi és központvezetői,
 ezért a hollandiai Wageningenbe   tően beindították képzési   tanszékvezetői és szak-
 mentem először, ahol mezőgazda-  programjaikat saját egye-  vezetői feladatokat is
 sági szaktanácsadói és szaktanács-  temeiken.   elláttam. A nyugdíj szá-
 adó oktatói képesítést szereztem. A   1994-ben megalakítot-  momra új lehetőségeket
 wageningeni professzorok segítsé-  tam a Szaktanácsadási   teremt. Az adminisztratív
 gével bejutottam egy kis létszámú   Tanszéket, valamint a   feladatoktól mentesen
 kutatói közösségbe, amelynek célki-  Szaktanácsadási szak-  arra koncentrálhatok,
 tűzései között szerepelt a szakta-  irányt. A szakterület sikereként   tanácsadási Központként műkö-  amit szeretek. Amennyiben a NAK
 nácsadói munka hatékonyabbá   könyveltem el, hogy a szaktanács-  dött. Ez lehetőséget adott arra,   továbbra is igényli segítségemet,
 tétele. Itt láttam meg  igazán a   adás módszertana önálló diszciplí-  hogy amit tanítottunk, azt a gya-  örömmel részt veszek a regisztrált
 tanácsadói munka hasznosságát és   nává vált a Gazdálkodás- és szerve-  korlatban  is  kipróbálhattuk.  A   szaktanácsadók alap- és tovább-
 szépségét. Ettől kezdődően kutatói   zési tudományágon belül. Termé-  művelt diszciplína témakörében   képzésében, valamint vizsgázta-
 munkám már csak a szaktanács-  szetesen a kandidátusi dolgozato-  tapasztalataimat  17  könyvben   tásában.
 adás módszertani kérdéseiről szólt.    mat is a szaktanácsadás témaköré-  összegeztem. Ezek közül a legje-  VARGA ZSUZSANNA/NAK
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20