Page 14 - NAKlap 2020. február VIII. évf. 2
P. 14
14 KÜLÜGY 2020. DECEMBER | LAP LAP | 2020. DECEMBER KÜLÜGY 15
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
A gazdálkodók érdekeit hangsúlyosabban
szükséges figyelembe venni
A V4-es országok és társszervezetek veze- az agrár-élelmiszeriparban. A nyi- A nyilatkozatot aláíró szerveztek
tői november 9-én videokonferencia kere- latkozatban rögzítették, hogy a ter- hangsúlyozták, hogy az Európai
Zöld Megállapodásban az agrár-
meléshez kötött támogatásokra az
tén belül egyeztettek az új közös agrárpoli- I. pillér 13+2%-át szükséges fordíta- élelmiszeripart érintő „Termőföldtől
tika által támasztott kihívásokról és a KAP ni – a Bizottság által javasolt az Asztalig” és „Biodiverzitás Stra-
tégiában” meghatározott célki-
10+2%-kal ellentétben –, mivel a
tervezése során felmerült, a gazdák érde- nehézségekkel küzdő ágazatokat tűzéseket a tagállami sajátosságok
keit fenyegető szabályozási kérdésekről. továbbra is legalább a jelenlegi szerint kellene kiigazítani, és ne az
szinten kell finanszírozni.
összes tagállamra egységesen
Tekintettel arra, hogy az alkalmazott célszámok teljesítését
A megbeszélésen részt vett illetve a capping (a közvetlen támo- agro-ökológiai alapprogram várja el a Bizottság.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke, Mar- gatás összegének maximalizálása). (öko-rendszerek/eco-schemes) Győrffy Balázs elnök november
tin Pýcha, a Cseh Mezőgazdasági A V4+ agrárszervezetek 25%-os egy új, többlet környezeti vállaláso- 9-én megbeszélést folytatott Irán
Szövetkezetek Egyesületének átcsoportosítást tennének lehető- kat ösztönző rendszer az I. pillér- budapesti nagykövetével, Nafez
elnöke, Jan Doležal, a Cseh Agrárka- vé az I. (közvetlen kifizetések) és II. ben, ezért agrárszervezeteink sze- Arefi Hamid Rezával is, valamint Ali
mara elnöke, Emil Macho, a Szlovák pillér (vidékfejlesztési támogatá- rint az Európai Parlament által java- Reza Norouzi tanácsossal. A meg-
Agrár- és Élelmiszeripari Kamara sok) között, mindkét irányba, így solt 30%, illetve a Tanács által szor- beszélés során a kétoldalú kapcso-
elnöke, Eimantas Pranauskas, a Lit- rugalmasan lehetne a tagállami galmazott 20% helyett a közvetlen latok és az együttműködési lehető-
ván Mezőgazdasági Vállalkozások szükségletekhez igazítani a forrá- (I. pilléres) támogatásoknak csak a ségek – mindkét fél kölcsönös
Szövetségének igazgatóhelyette- sok felhasználását. Javasolják, 10%-át kellene kötelezően erre az szándékának megerősítése mellett
se, valamint Florentin Bercu, a hogy a „capping” vonatkozásában intézkedésre elkülöníteni. A vidék- – kerültek megvitatásra. Magyar-
román Növénytermesztési Szektor minden részletszabályt a tagállam fejlesztési (II. pilléres) támogatások ország érdekelt az együttműködés-
Szövetkezeteinek Országos Szer- határozhasson meg, beleértve a 30%-át tartják szükségesnek kör- ben az iráni társszervezetekkel az
vezete igazgatója négy romániai
agrárszervezet képviseletében.
Az egyeztetés aktualitását az
Európai Bizottság, a Parlament és a
Tanács közötti, a közös agrárpoliti-
ka (KAP) reformjáról szóló háromol-
dalú egyeztetések megkezdése
adta. A Bizottság által tett javasla-
tok alapján az egyeztetésen részt
vevők megállapodtak abban, hogy
az új KAP keretén belül a gazdálko-
dók érdekeit hangsúlyosabban
szükséges figyelembe venni, ennek
érdekében igényüknek közös nyi-
latkozatban adtak hangot.
A KAP irányvonalaiban a főbb
uniós döntéshozó szervek között
egyetértés mutatkozik, azonban
több olyan tématerület van, ahol
eltérőek az álláspontok a Bizottság,
a Parlament és a Tanács között. munkabér-kompenzációra vonat- nyezet- és éghajlatvédelmi célokra állattenyésztés, növénytermesz-
Ilyen egyebek mellett a pillérek kozó előírásokat is, hogy figyelem- fordítani, amelybe beleértendők a tés, kertészet és élelmiszeripar
közötti átcsoportosítás vagy a ter- be lehessen venni az adott tagállam természeti hátránnyal érintett területén megvalósuló tapaszta-
meléshez kötött támogatások sajátosságait. Ugyanígy tagállami területekre vonatkozó kifizetések latcsere, valamint a gazdasági és
mértéke. Továbbra is kérdéses, hatáskörbe utalnák a kis- és köze- is. A forrásfelhasználás során kereskedelmi kapcsolatok előmoz-
hogy a támogatásokból pontosan pes gazdaságok kiegészítő jövede- nagyobb biztonságot nyújtana a dítása, kiszélesítése terén. Ennek
mekkora arányt kell fordítani kör- lemtámogatását (redisztribúció), környezeti célok elérésében az is, keretein belül – a két ország keres-
nyezet- és klímavédelmi intézkedé- illetve a mezőgazdasági termelő ha a II. pillérben előírt kötelező mini- kedelmének erősítése érdekében –
sekre, illetve hogy kötelező vagy fogalmának alkalmazását és meg- mum teljesítésén felül elért ered- jelentős szerepet játszik az export-
önkéntes legyen a degresszivitás határozását, mivel számos eltérés mények is beszámíthatók lennének kapacitások felmérése és az ezzel
(azaz bizonyos támogatási összeg mutatkozik az uniós országok gaz- az I. pilléres agro-ökológiai alap- kapcsolatos információk kölcsönös
felett a támogatás csökkentése), daságszerkezetében, azon belül is programba. megosztása.
MK_koronavirus_osz_kijarasi_tilalom_210x280.indd 1 2020. 11. 10. 13:39
MK_koronavirus_osz_kijarasi_tilalom_210x280.indd 1
2020. 11. 10. 13:39