Page 18 - NAKlap 2020. március VIII. évf. 3
P. 18
18 TájéKozTaTási szolgálTaTás 2020. március | LAP LAP | 2020. március TájéKozTaTási szolgálTaTás 19
A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA A NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA LAPJA
elhúzódó tárgyalások az új Újra lehet pályázni baromfi és
időszaki uniós költségvetésről sertéstelepek korszerűsítésére
Február 20–21-én tartotta rendkívüli ülését az Európai Tanács szerint amennyiben 2020. június
(EiT). Charles Michel, az EiT elnöke azzal a céllal hívta össze az uniós 30-ig nem születik döntés sem az
uniós költségvetésről, sem a KaP
tagállamok vezetőit, hogy végre döntés szülessen az Európai Unió reformról, és az szeptember 30-ig
következő időszaki költségvetéséről. A felek a kétnapos diskurzust nem jelenik meg az Európai unió
Hivatalos lapjában, úgy az átme-
követően végül megállapodás nélkül álltak fel a tárgyalóasztaltól, netre kétéves időtartamot kell biz- ne feledje
és egyelőre azt sem tudni, hogy ugyanebben a körben mikor ülnek tosítani. Ez ugyan még csak terve- nitrát
zet, de a költségvetésről és a KaP-
majd össze újra. ról szóló, továbbra is elhúzódó tár-
gyalások is egyre kevésbé teszik
valószínűvé az egyéves átmenet adatszol-
a tagállami hozzájárulások tekin- tagállamok engedjenek az állás- az Európai Parlamentben (EP) is megvalósítását. gáltatását!
tetében még mindig nagyon eltérő- pontjukból. zajlanak, de a trialógus tárgyalások Egyelőre tehát még mindig nem
ek az álláspontok az országok a költségvetés mellett számos megkezdéséhez szükséges pozíciót tudni, hogy mikor lesz az Európai
között. a takarékos négyekként olyan, a Közös agrárpolitikát (KaP) még ott sem sikerült kialakítani. uniónak elfogadott költségvetése a
emlegetett ausztria, Dánia, svédor- érintő kérdés is van, amelyet az mindent összevetve joggal merül 2021 és 2027 közötti időszakra. a nitrátérzékeny területe-
szág és Hollandia nem ért egyet az Európai Tanács is megvitat. Ez azt fel a kérdés, hogy mind a következő Figyelembe véve azonban a tárgya- ken gazdálkodóknak, vala-
EiT ülésen javasolt bruttó nemzeti jelenti, hogy a legmagasabb szin- időszaki uniós költségvetés, mind lások eddigi ütemét és a korábbi A baromfi- és a sertésállomány megóvása tok esetében fontos, azonban jár- mint az ország egész terüle-
jövedelem (GNi) 1,074%-os hozzájá- ten, tehát a tagországok vezetői az új KaP-ot meghatározó jogsza- időszak tapasztalatait, elképzelhe- érdekében az Agrárminisztérium felhívás- ványvédelmi szempontból nem túl tén a magánszemély háztar-
rulásával az uniós költségvetéshez, között folyik a diskurzus például a bályok hiányában továbbra is csak a tő, hogy a pénzügyi keretről már a lényeges szempont az, ha egy járás tási igényeit meghaladó*
és nettó befizetőként ragaszkodnak tervezetet tett közzé az ASP és a madár- kedvezményezett, fejlesztendő mértékben állatot tartónak a
annak 1 %-os mértékéhez. Ezzel influenza vírus elterjedésének a megelőzé- vagy komplex programmal fejlesz- naptári évre vonatkozóan
szemben a magyarországot is tendő. az elképzelésünk szerint a (január 1–december 31.) nyil-
magában foglaló 17 tagú Kohézió sért. Április 24. napjától ismét lehet pályázni pontszámokat sertéstartóknál a vántartást kell vezetnie a
Barátai – legújabb nevén ambició- Nemzeti Klasszikus sertéspestis és Gazdálkodási Naplóban vagy
zus Európa Barátai – országcsoport, az állattartó telepek korszerűsítésére. afrikai sertéspestis szakértői cso- annak adattartalmával meg-
valamint az Európai Parlament port és az országos főállatorvos által egyező egyéb nyilvántartás-
továbbra is a GNi 1,3%-át gondolja a pályázatból igényelhető vissza gatható tevékenység például a telepi meghatározott asP kockázati beso- ban.
elegendőnek ahhoz, hogy az Eu nem térítendő támogatás összege hullaégető, a fertőtlenítő berende- rolás alapján, a baromfitartóknál 2019. évre vonatkozóan
következő időszakra megfogalma- maximum 20 millió forint. a mérté- zés beszerzése, valamint akár egy pedig az állatsűrűségi vagy a telepi 2020. január 1–2020. márci-
zott célkitűzései megvalósuljanak. ke az összes elszámolható költség eszközbeléptető helyiség kialakítá- állatlétszám szerinti különbségek us 31. között kell elektronikus
Németország és Franciaország 40–70 százaléka. a támogatásra sát is el lehet számolni. a projektben figyelembevételével lehetne megha- formában adatot szolgáltat-
egyelőre nem foglalt állást, de annyi azon mezőgazdasági termelők nem elszámolható a működési, a tározni. ni. az adatszolgáltatást nul-
bizonyos, hogy a franciák prioritás- jogosultak, akik legalább 6000 euró bérköltség, illetve a tenyészállat és a tervezettel kapcsolatos módo- lás értékkel is be kell nyújtani.
ként kezelik az agrárpolitika költség- sTÉ üzemmérettel rendelkeznek és forgóeszköz vásárlása. sítási javaslatunk kiterjedt a fertő- adatszolgáltatás hiányá-
vetésének szinten tartását. árbevételük minimum 50 százaléka a NaK a társadalmasításra küldött zésre fogékony vadmadár, illetve a ban a talajvédelmi hatóság
a kompromisszum elérése érde- a mezőgazdasági tevékenységből felhívástervezettel kapcsolatban is vaddisznó törzsállománnyal ren- bírságot szabhat ki (10 000–
kében igyekeztek különböző enged- származott. elküldte a javaslatát, amelynek a leg- delkező gazdaságok támogatására 100 000 forint közötti
ményeket is tenni. Hollandia például számos technológia bevezetésé- főbb pontja a térségi szempontok is. Észrevételt tettünk továbbá a összeg).
2021 és 2023 között megtarthatta vel csökkenthető a járványos állat- módosítására vonatkozik. a meglá- pályázat 4.3. fejezetére, amelyben *a vegyes állattartás ese-
volna a vámbevételei 25%-át, betegségek megjelenésének a koc- tásunk alapján a felhívástervezetben leszűkítik a megvalósítási helyek tében összesen 5 számosál-
szemben a többi tagállammal, akik kázata, így ezek beszerzése a pályá- megjelenő pontozási szempontokat számát. a véleményünk szerint lat/ingatlan, baromfi eseté-
ebből csak 12,5%-ra jogosultak, cappingre, a mezőgazdasági tarta- Bizottság által javasolt egyéves következő, német elnökség alatt zat alapvető célja. a támogatás pontosítani szükséges a védekezés minden baromfi és sertés állattartó ben 3 számosállat/ingatlan
illetve valamennyi takarékos ország lékra, a pillérek közötti átcsoporto- átmeneti időszakkal számolha- születik majd döntés, amely még elszámolható költségei kiterjednek a intenzitásának növelése érdekében. telepen szükséges a járványvédel- mértéket egyidejűleg meg-
2020-ban visszakaphatta volna a sításra, valamint a nemzeti társfi- tunk-e. az EP kijelölt rapportőre, tovább nyújtja az eddig is elhúzódó, járványvédelemhez kapcsolódó épí- Véleményünk szerint a tartalmi érté- mi rendszerek fejlesztése, ahol ez haladja.
nemzeti visszatérítés egészét. nanszírozásra vonatkozóan. a KaP Elsi Katainen az átmeneti rendelke- KaP-ot érintő jogalkotási folyama- téssel járó tevékenységekre, illetve kelésnél a komplex programmal fej- nem történik meg, ott a környező sZTaHura ErZsÉBET/
azonban ez sem bizonyult elégsé- jogalkotási javaslatokról szóló zésre vonatkozó jelentésében már tokat. az eszközök, gépek beszerzésére. a lesztendő járásokra adható 12 pont gazdaságokat is veszélyeztethetik. NaK
gesnek ahhoz, hogy a takarékos egyeztetések ezzel párhuzamosan erre a kérdésre is kitért. Javaslata HorVáTH Dóra/NaK felhívás keretében önállóan támo- kissé magas. a beruházási pályáza- NÉmETH BáliNT /NaK